enanthate Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 (endret) Hei! Det har oppstått en tvist i mellom meg og styret i borettslaget der jeg bor. Spørsmålet er angående ansvarfordeling av en skade der jeg mener borettslaget står ansvarlig for utbredelse. Det er foretatt en inspeksjon av anlegget som er bestemmende for om ansvaret ligger på andelseier eller borettslaget. Jeg ble fortalt muntlig på telefonen at inspeksjonsresultatene falt i borrettslagets favør. Dette syntes jeg var merkelig fordi jeg har erfaring med denne type anlegg og ba derfor om en kopi av inspeksjonsresultatet. Styreleder sa rett ut : Nei, det får du ikke. Etter en del mas så sa styreleder at jeg måtte da sende inn en skriftlig søknad. Dette ble gjort men jeg blir bare ignorert. Jeg har bedt om en skriftlig begrunnelse dersom dokumentene ikke oversendes, men jeg får ikke det heller.. Det er klart for meg at de har løyet til meg om resultatene når de ikke tørr å gi meg innsikt! Hva kan jeg gjøre? Hvor kan jeg henvende meg for å få presset gjennom utlevering av dokumentene? Takk på forhånd! Endret 21. desember 2017 av enanthate Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Dersom borettslaget har rettet et krav mot deg er det borettslaget som må dokumentere grunnlaget for kravet. Domstolene vil ikke bidra med å tvinge ut slik dokumentasjon før borettslaget faktisk går til sak om å få betalt (eller tvangssalg av boligen din fordi du ikke betaler). Du må derfor enten gå til sak selv, og kreve å få dokumentene som en del av saken, eller fremprovosere at borettslaget går til sak. 1 Lenke til kommentar
enanthate Skrevet 21. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2017 (endret) Dersom borettslaget har rettet et krav mot deg er det borettslaget som må dokumentere grunnlaget for kravet. Domstolene vil ikke bidra med å tvinge ut slik dokumentasjon før borettslaget faktisk går til sak om å få betalt (eller tvangssalg av boligen din fordi du ikke betaler). Du må derfor enten gå til sak selv, og kreve å få dokumentene som en del av saken, eller fremprovosere at borettslaget går til sak. Det er faktisk motsatt. Borretslaget avviser mitt påstand om at skadet skyldes tilstand på anlegget som de har ansvar for. Svaret på sprørsmålet ligger i inspeksjonsresultatene. De har ikke krevd noe av meg. Dette har blitt litt av en prinsipp sak fordi jeg er helt trygg på at de har løyet til meg for å slippe økonomiske konsekvenser, og regnet ikke med at jeg skulle be om å se dokumentasjon som de hevder frikjenner dem (tilstand på anlegget). Er det ingen sted jeg kan heve dette for å få hjelp? Må jeg gjennom retten for å få innsikt i en inspeksjonsresultat? En inspeksjon som er kjøpt med fellesavgiftene vår? Det virker helt uremelig men om det er sånn så er det sånn. Hva er da fremgangsmåten dersom dette må tas juridisk? Endret 21. desember 2017 av enanthate Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Et alternativ er vel å forsøke å få generalforsamlingen til å vedta regler om åpenhet, eller instrukser i den konkrete saken. Om du ønsker å kreve betalt av borettslaget, må du uansett til retten om de setter seg på bakbeina. Men tvisteloven er lagt opp slik at man i utgangspunktet har plikt til å utlevere relevant dokumentasjon allerede når man blir varslet om en sak. (Denne plikten kan imidlertid vanligvis ikke tvinges gjennom) For å gå frem for å løse dette rettslig vil jeg anbefale å ta kontakt med advokat. De fleste har rettshjelpsdekning i innboforsikringen, og dette høres ut som en sak som fort vil være dekket. Hvis du tar kontakt med en advokat kan han nok forklare deg både hvordan du bør gå frem, og vurdere om saken vil være dekket av rettshjelpsforsikringen. Om du ikke vil bruke advokat, kan du sende søksmålsvarsel selv. Da sender du et brev til borettslaget v/styrets leder om at du mener å ha et krav om dekning av utbedringskostnader, og/eller erstatning for skader. Du ber dem i brevet om å ta stilling til kravet, og å gi deg de opplysninger de måtte sitte på som har betydning for saken. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Du kan gå til sak og kreve fastsettelsesdom for at borettslaget har vedlikeholdsansvar, eller erstatningskrav for at du har måttet ta kostnader borettslaget egentlig skal svare for. Dette er det mest praktiske som du kan individuelt gjøre. Hvis du får med deg flere kan du, som Herr Brun sier, få flertallsvedtak i generalforsamlingen på å kreve innsyn i dokumentet. Dette må styret følge. Du kan også kreve granskning etter reglene i burettslagslova § 7-14 flg. Dette krever tilslutning fra minst 1/10 av andelseierne og at tingretten mener det er rimelig grunn til å granske. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå