Gå til innhold

Innstallere en distro

Anbefalte innlegg

Er det noen av de alle Linux-distroenbe som lar seg innstallere via diskett? En gammel en, eller ny? Har en pc som er formattert, og den har ikke cd-rom. Gidder ikke montere en cd-rom foreløpig, siden dette er en desktop og de dumme kablene må monteres under harddisken eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste distroer kan installeres fra nettverk vha diskett.

Av distroer jeg har brukt i senere tid kunne både Fedora og Suse installeres via FTP, mens Slackware bare støttet NFS - så da må du isåfall ha en server satt opp på lan'et med hele Slackware. Vet ikke helt hvorfor de ikke har valgt å legge til ftp-støtte :ermm:

Hadde dog et lite problem da jeg skulle legge inn Fedora på denne måten, for selv om jeg installerte fra en "respektabel" ftp-mirror (uninett) så hadde jeg en rekke connection-problemer unnerveis, og installerern til Fedora gidder tydeligvis ikke prøve å laste ned pakkene flere ganger, så installasjonen stoppet bare opp. Jeg måtte da manuelt trykke på en knapp for å forsøke på nytt. Og dette skjedde mange ganger under installasjonen :mad:

Lenke til kommentar

Har installert RedHat 8 på den måten (gammel Laptop uten cd og PCMCIA). Måten jeg gjorde det var:

1. Lese den meget lettforståelige HOWTO'en som ligger på cd'n

2. Dra alle rpm'ene over til en mappe på en ftp-server

3. Lage boot disk(er). Images følger med på cd'n

4. Starte opp med boot. Fylle inn litt info om hvor ftp'n var på nettet, passord/bruker (ev. hake av for anonym), og banen til rpm'ene inne på ftp'n.

Ikke vanskelig. Jeg var 90% n00b når jeg gjorde det. Støtter forsåvidt masse annet som f.eks. NFS som jeg da ikke ante hva var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...