Gå til innhold

Utvikler mener denne grafen enkelt viser hvorfor en gammel iPhone er mye tregere enn en ny

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor kan man ikke bytte batteri i mobiltelefoner lenger?

Antageligvis for at telefonen fort kan bli tykkere og at den kan være slarkete/knirkete.

Uansett, så digger jeg at jeg kan bytte deksel på 950XL med for eksempel lommebokdeksel som er en del av bakdekselet. Blir langt tynnere enn å klatte deksel utenpå eksisterende chassis

• Liker 2
Lenke til kommentar

Antageligvis for at telefonen fort kan bli tykkere og at den kan være slarkete/knirkete.

Uansett, så digger jeg at jeg kan bytte deksel på 950XL med for eksempel lommebokdeksel som er en del av bakdekselet. Blir langt tynnere enn å klatte deksel utenpå eksisterende chassis

Min 950XL samler dessverre støv, men av mange gode egenskaper med den modellen er en av de utbyttbart batteri. Og jeg kan ikke helt se at den er blitt tykkere av den grunn. Det burde være lett å lage telefoner med slike muligheter og jeg tipper det skorter mest på viljen hos produsentene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er dette ytelsestapet reversibelt hvis batteriet byttes? Hadde vært interessant å sett tester på dette.

Sitter selv med en 6+ som er blitt veldig treg, men synes batterikapasiteten er OK fortsatt. Litt dumt å bytte batteri, for så å ikke oppnå økt ytelse.

Eg meiner at det stor i ein artikkel på ArsTechnica at bytte av batteri vil hjelpa.

Lenke til kommentar

Er dette ytelsestapet reversibelt hvis batteriet byttes? Hadde vært interessant å sett tester på dette.

Sitter selv med en 6+ som er blitt veldig treg, men synes batterikapasiteten er OK fortsatt. Litt dumt å bytte batteri, for så å ikke oppnå økt ytelse.

Eg meiner at det stor i ein artikkel på ArsTechnica at bytte av batteri vil hjelpa.

Ifølge ham vi det få telefonbrukene til å tro at iPhonen deres har blitt trege som følge av økt ytelsesbehov fra leverandørenes side, mens det i realiteten er batteriet som er gammelt og bør byttes.

Det her du tenkte på? Vil ikke tolke det slik du gjør, heller et ønske om hvordan det burde vært gjort fra produsenten (Edit: Altså la telefonen "dø" pga slitt batteri, og la forbrukeren få anledning til å finne ut at det bare er batteriet som trenger å byttes).

Når de først har lagt inn en slik redusert ytelse er det ikke dermed sagt at den er reversibel med nytt batteri.

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Jeg forstår meg ikke riktig helt og fullt på denne artikkelen. Er ikke det en selvfølge at nyere CPU, APU, GPU -er er raskere enn gamle?

Agurknytt!

Nei, du forstår det ikke. Men det er ikke dermed slik at det er agurknytt, alt du ikke forstår...

Til ditt forsvar kan jo sies at funnet i denne testen ikke er presentert særlig lettfattelig, men det du ikke forstår her er kort oppsummert at de har sammenlignet to like telefoner med to forskjellige operativsystem-versjoner. Den telefonen med den nyeste OS-versjonen begynte å redusere ytelsen etterhvert som batterikapasiteten ble lavere, i motsetning til den andre telefonen. Der ble ytelsen like god, bortsett fra helt mot slutten av batteriets kapasitet, kanskje ved 5%, slik at man muligheten til å gjøre grunnelggende viktige ting som å motta telefonsamtaler inntil man får ladet batteriet igjen.

Ellers kan det sies at på Android er det mulig å styre om du vil ha Stamina modus aktivert slik at man kan selv velge batteristrømsparings profil som bruker. Men apple folket ønsker vel som vanlig at andre skal tenke for de, så da får de jo som bestilt.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg forstår meg ikke riktig helt og fullt på denne artikkelen. Er ikke det en selvfølge at nyere CPU, APU, GPU -er er raskere enn gamle?

Agurknytt!

Den feilaktige slutningen din er basert på manglende forståelse, men du har rett i at artikkelen beskriver funnene veldig dårlig.

Grafene viser resultatfordelingen (tetthetsfunksjon) av Geekbench på forskjellige versjoner av iOS. Geekbench samler inn disse dataene fra alle brukere som kjører Geekbench på telefonene sine.

Du ser tydelig at iPhone 6S med iOS 10.2.0 stort sett alltid ender opp med et resultat rundt 2500 poeng. Problemet kom etter at iOS ble oppgradert til 10.2.1, og senere 11.2.0. På disse senere versjonene er det mange telefoner som ender opp med resultater rundt 1100, 1400, 1800 eller 2200 poeng, som er vesentlig lavere enn de originale 2500. Mange telefoner ender fremdeles opp med 2500 poeng, men det er et vesentlig antall som ender opp langt lavere enn dette. På iOS 10.2.0 var det derimot "ingen" som endte opp lavere.

Dette betyr at både 10.2.1 og 11.2.0 har innført endringer for hvordan telefonen oppfører seg.

Samtidig viser grafene for iPhone 7 at den, naturlig nok, har høyere ytelse enn iPhone 6S. Stort sett alle 7-modellen ender originalt opp med ca. 3500 poeng, altså 40% høyere enn 6S. Men dataene viser også at oppførselen til telefonen ble endret av oppgraderingen til 11.2.0. På 11.2.0 får en del telefoner nå en poengsum som er vesentlig lavere enn 3500 poeng, selv om _alle_ telefonene originalt endte opp med 3500 poeng.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Byttet mitt batteri forrige uke etter å lest om saken på HackerNews (news.ycombinator.com).

Min Geekbench 4 score gikk rett fra 810 til 1550.

Gjennomførte testen ca 10 ganger (2min hver gang) før jeg byttet batteri og tilsvarende etterpå. Ingen tvil om at det refererer problemet.

Vurderte å bytte telefon, men nå er den betydelig raskere på alle måter igjen :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Byttet mitt batteri forrige uke etter å lest om saken på HackerNews (news.ycombinator.com).

Min Geekbench 4 score gikk rett fra 810 til 1550.

Gjennomførte testen ca 10 ganger (2min hver gang) før jeg byttet batteri og tilsvarende etterpå. Ingen tvil om at det refererer problemet.

Vurderte å bytte telefon, men nå er den betydelig raskere på alle måter igjen :)

Flott.

Og alt du gjorde var å bytte batteri, ikke noe reset til fabrikk eller noe? 

I så fall er jo batteribytte en enda bedre quick-fix på en ellers god telefon  :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel ganske opplagt.  Det er fordi de ønsker du heller skal kjøpe en helt ny telefon.

De som forsvarer praksisen burde sveise hjulboltene fast i felgen på bilen sin. Så de aldri faller av (hvem vil vel at hjulet skal falle av når man kjører rundt på nyfødte/høygravide). Bilprodusentene vil gjerne at folk skal ta advarselen på alvor så de tjener mer penger. Logikken er jo at det ikke er ulovlig å hverken tjene penger eller være grådig. I følge tilhengerne av praksisen.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan bytte batteri, men du trenger spesialverktøy. iFixit har bra beskrivelser og selger utstyr og deler.

Det er ikke mer spesielt verktøy enn man kan få tak i på Clas Ohlson. Batteri er jeg usikker på om du kan kjøpe i noen norske fysiske butikker, du må nok ut på nettbutikker, eventuelt Ebay.

Vil man ikke gjøre det selv, er det flere seriøse verksteder som bytter batteri for 4-500 kroner. Og det tar ikke mange minuttene.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...