LMH1 Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 (endret) Hei det irriter meg veldig at det ikke finnes noen "server" pc hovedkort til hjemmebruk? Som er egnet til Virtualisering av linux steame spill\filmer eller brukes som cache server. Og støtter hyper X altså man kan installere windows 10 gjennom nettverket slik som å fjernstyre PC gjennom VPN i virtualbox. Asus ROG STRIX B350-I Gaming AMD Ryzen 7 1700 16 GB ram DDR4 Eller: Intel Core i3-8100 Asus ROG Strix Z370-I Gaming 16 GB ram DDR4 men dere er vel enige skal man overklokke dette, i et ITX kabinett med Noctua NH-L9i eller Noctua NH-L9x65 skal man være heldig å kunne nå 4 ghz stabilt over tid med 700 RPM viftehastighet. Tempraturen blir nok over 70 grader i så fall vertfall om sommeren. Det finnes små versjoner f.eks AMD Radeon R9 Nano eller GTX 1060 for ITX kabinett. Men vi vet dette blir varmt for ITX størrelse det har jeg merket før, så jeg mener 45 watt CPU\GPU burde være mere riktig for ITX størrelse. Så bryr AMD\intel seg ingen ting om SteamOS konsoller? For jeg har ikke funnet en cpu som er egnet til dette bruke foreløpig. For jeg håper vel helst på en stillegående maskin som mulig, det er jo litt vanskelig å få til. Vannkjøling i ITX kabinett kan man glemme tror jeg. Skulle gjerne ha hovedkort som støtter UEFI VPN og fjernstyring til bios slik man kan slå på pcen fra mobilen eller fra en annen pc men det funger dårlig i praksis, da pcen bare slår seg på eller henger seg. Så er dere enig det ikke finnes optimalt oppsett for dette ennå? Før kunne man kjøpe brukt server fra backupbay.no men jeg gidder ikke å kjøpe brukt, fordi strømbruken og varmen blir for høy. Endret 21. desember 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
j-- Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 (endret) Nå må vi roe ned inntaket av psykadeliske stoffer. Hei det irriter meg veldig at det ikke finnes noen "server" pc til hjemmebruk? Som er egnet til Virtualisering av linux steame spill\filmer eller brukes som cache server.En server er noe som serverer noe. Typisk innhold. Det finnes massevis av alternativer for hjemmeservere som kan virtualisere linux. Mer eller mindre alle maskiner i dag kan det. HP har f.eks noen ferdigservere til hjemmebruk. "Steame spill\filmer" (kom igjen, det har blitt påpekt x antall ganger at "\" er feil tegn å bruke som substitutt for "eller") må du utdype. Å sende filer over nettverket som inneholder filmer/spill er ingen problem. Å spille av spillene/filmene på "serveren" for så å vise det på en annen skjerm (eventuelt med input tilbake til "serveren") er ingen normal serverlast. De aller fleste serverlaster kan kjøres uten å vise noe som helst på en skjerm. Du trenger nok en medieavspiller eller spillemaskin. Asus ROG STRIX B350-I Gaming AMD Ryzen 7 1700 16 GB ram DDR4 Eller:Intel Core i3-8100 Asus ROG Strix Z370-I Gaming 16 GB ram DDR4 Dette er spillemaskinkomponenter, og ikke server-komponenter. Du skriver det ikke er tilgang på "server PC" til hjemmebruk. Samtidig er du på ingen måte ute etter en faktisk server? men dere er vel enige skal man overklokke dette, i et ITX kabinett med Noctua NH-L9i eller Noctua NH-L9x65 skal man være heldig å kunne nå 4 ghz stabilt over tid med 700 RPM viftehastighet. Tempraturen blir nok over 70 grader i så fall vertfall om sommeren.Å overklokke en server er som å banne i kirka. En server skal være stabil. Overklokking går på å presse mer ytelse ut av en komponent, gjerne ved å potensielt ofre stabilitet. Det finnes små versjoner f.eks AMD Radeon R9 Nano eller GTX 1060 for ITX kabinett. Men vi vet dette blir varmt for ITX størrelse det har jeg merket før, så jeg mener 45 watt CPU\GPU burde være mere riktig for ITX størrelse. Igjen, dette er ikke serverkomponenter på noen som helst slags måte. Igjen er det kanskje ikke en server du er ute etter? Så bryr AMD\intel seg ingen ting om SteamOS konsoller? For jeg har ikke funnet en cpu som er egnet til dette bruke foreløpig. For jeg håper vel helst på en stillegående maskin som mulig, det er jo litt vanskelig å få til. Vannkjøling i ITX kabinett kan man glemme tror jeg.Igjen, server? Hva har SteamOS kontroller med CPU å gjøre? Resten er bare masse ord som ikke har noe som helst med server å gjøre. Skulle gjerne ha hovedkort som støtter UEFI VPN og fjernstyring til bios slik man kan slå på pcen fra mobilen eller fra en annen pc men det funger dårlig i praksis, da pcen bare slår seg på eller henger seg. Så er dere enig det ikke finnes optimalt oppsett for dette ennå?UEFI VPN? Nytt uttrykk for min del. Resten av det du skriver heter "Wake On Lan" typisk. Endret 21. desember 2017 av j-- 5 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2017 (endret) Hva å sjekke: Nå er det ikke aktuelt å kjøpe windows server 2018 datacenter til hjemmebruk heller. Linux f.eks https://www.ubuntu.com/download/server Støtter vel dårlig så ny maskinvare det må du vel være enig i? Prøver å se ting på 2 vinkler, da jeg vet i begge tilfellene er oppsettet ikke helt optimalt. Men kan jo ikke kjøpe en server brukt kun for testing. Den vil kun trekke mye strøm og støye noe voldsomt og være ekstrent dyrt sammenlignet med PC, blir å kjøpe Apple PC til server. For jeg vet selv Teamview funger dårlig til gaming\se film uten å oppleve lagging. Finnes jo tynnklienter men har du funnet en som klarer det selv med gigabit ethernet? Tynnklienter er vel dødene etter Intel NUC kom men fremdeles kan man sette de opp som tynnklient. Men funger vel dårlig det. Man kan ikke game med intel i5 5250u noe særlig. Jeg prøver å finne deler som er egnet til begge deler. Men kanskje ikke så enkelt. Kan jeg klare meg med en pc som klarer å kjøre begge oppgavene samtidig. For antar selv med Ryzen 7 1700 @ 4 ghz blir cpuen i minste laget å kjøre 2 linux distribusjoner + windows 2018 server og en windows 10 client samtidig i vmware\virtualbox. Men det går bare så vidt cpuen blir høyt belastet av det tror jeg. Nå er vel driverne dårlig i virtuell programvare også. Da jeg vil bruke Mellanox MNPH29D-XTR ConnectX EN SFP+ til lan, da er det ikke plass til skjermkort i så fall på ITX, hvis cpuen skal brukes som GPU tar det en del cpu kraft. Endret 21. desember 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Jeg skjønner ikke helt problemet her? Hvorfor kjøper du ikke bare et server-hovedkort med managment om det er det du vil ha? AtW 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2017 Fordi da må jeg over på Xeon cpu eller Opteron og slike cpuer koster flesk, da gjør cpuene over bedre jobb til billigere pris. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Det beste tipset er at du SLUTTER Å ANTA TING! CPU er sjelden bottleneck i virtualiseringsløsninger - med mindre du har cpu-intensiv belastning. Jeg har maskiner med 40-50 Windows 7-VMer. CPU? To middelmådige Xeon CPUer. RAM? 384GB, og et par terabyte datasenter-SSDer. Maskinvaren koster totalt 70k, men CPU-messig kun du kjørt det på en vilkårlig 8-kjerners i7 tipper jeg. Dette går igjen i alt du tar i. Du rabler i vei om masse begreper du ikke forstår. Du gjør antakelser du ikke har snev av grunnlag for. Kort sagt, slutt med det. Du fremstår som smått manisk i omgangen din med nettverksutstyr... 4 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Fordi da må jeg over på Xeon cpu eller Opteron og slike cpuer koster flesk, da gjør cpuene over bedre jobb til billigere pris. Må du? Måtte ikke det sist jeg kjøpte server-hovedkort, tror ikke du må det nå heller, chipsettene støtter desktop-CPUer trodde jeg? AtW 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2017 Ønsker ikke søppel hovedkort som ASRock E3C236D2I Mini ITX Server Motherboard LGA 1151 Intel C236 Idiotisk hvorfor serie\VGA brukes der? Uansett finnes det ikke m.2 slot pci-e. https://www.anandtech.com/show/10581/early-amd-zen-server-cpu-and-motherboard-details-codename-naples-32cores-dual-socket-platforms-q2-2017 Så nei ingen gode hovedkort her, som er verdt å bruke penger på. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Ønsker ikke søppel hovedkort som ASRock E3C236D2I Mini ITX Server Motherboard LGA 1151 Intel C236 Idiotisk hvorfor serie\VGA brukes der? Uansett finnes det ikke m.2 slot pci-e. https://www.anandtech.com/show/10581/early-amd-zen-server-cpu-and-motherboard-details-codename-naples-32cores-dual-socket-platforms-q2-2017 Så nei ingen gode hovedkort her, som er verdt å bruke penger på. Sukk. Serieport er nyttig for å kunne ha remote konsoll via en seriellserver. VGA er nyttig, fordi det funker, og alt av KVM-switcher man alt har støtter det. Man har ikke behov for noe annet på servere - de maskinene jeg har som servere har enten aldri hatt skjerm tilkoblet, eller hatt det tilkoblet i under en time, under installasjonen. M.2. PCIe er ikke aktuelt på server. Enten kjører man NVM i PCIe-slots, eller så kjører man kontroller og NVMe disker i en drivecage. Det er åpenbart at du ikke forstår markedet du forsøker å snakke om. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Ønsker ikke søppel hovedkort som ASRock E3C236D2I Mini ITX Server Motherboard LGA 1151 Intel C236 Idiotisk hvorfor serie\VGA brukes der? Uansett finnes det ikke m.2 slot pci-e. https://www.anandtech.com/show/10581/early-amd-zen-server-cpu-and-motherboard-details-codename-naples-32cores-dual-socket-platforms-q2-2017 Så nei ingen gode hovedkort her, som er verdt å bruke penger på. M.2. PCIe er ikke aktuelt på server. Enten kjører man NVM i PCIe-slots, eller så kjører man kontroller og NVMe disker i en drivecage. Det er åpenbart at du ikke forstår markedet du forsøker å snakke om. Akkurat det vet jeg ikke om jeg er udelt enig i, M2 kan være nyttig også i serverbruk, men resten av innlegget ditt er jeg enig i. AtW 1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Akkurat det vet jeg ikke om jeg er udelt enig i, M2 kan være nyttig også i serverbruk, men resten av innlegget ditt er jeg enig i. Tja, personlig haller jeg mot at PCIe-kort er bedre formfaktor, men du får jo uansett kjøpt PCIe-kort som har spor for M2-kort. Uansett så mener jeg at NVMe i cages eller som PCIe-kort er mer reelt alternativ for servere. Men om man vil, så kan man som sagt bruke adapterkort. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Akkurat det vet jeg ikke om jeg er udelt enig i, M2 kan være nyttig også i serverbruk, men resten av innlegget ditt er jeg enig i. Tja, personlig haller jeg mot at PCIe-kort er bedre formfaktor, men du får jo uansett kjøpt PCIe-kort som har spor for M2-kort. Uansett så mener jeg at NVMe i cages eller som PCIe-kort er mer reelt alternativ for servere. Men om man vil, så kan man som sagt bruke adapterkort. Jada, det er argumenter for begge deler, for mange er nok PCIe det beste valget, det jeg mente er at M2 er ikke nødvendigvis noe dårlig valg på en server, personlig hadde jeg ikke hatt noe mot å ha det på filserveren feks. AtW 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå