Gå til innhold

Noe må skje med norske tollregler


Anbefalte innlegg

Nå håper jeg å kunne få litt hjelp fra noen av dere!

 

Fikk idag en pakke med noen DVD'r jeg har bestilt. Jeg bestilte det fra Amazon.com. Pakken kom på ca 290 NOK...Dvs at jeg må betale toll...som i og for seg er "greit"...er ikke det som er problemet... Problemet er hvordan jeg skal få betalt tollen... :no:

 

Jeg fikk flere alternativer på hvordan jeg skal betale..jeg valgt det billigste alt, hvor jeg da betaler 70 NOK...De ber meg sende en mail med postens og tollvesenets ref nr. Jeg har refnr til posten...MEN: problemet er hvor finner jeg det h****** ref nr fra tollvesenet? :devil:

 

Noen som vet det? Må jeg registrere meg hos tollvesenet? eller hva? Håper på svar fra noen:) :thumbs:

Tollvesenets referansenummer får du oppgitt når du har betalt momsen.

Dette kan gjøres på internett eller ved nærmeste tollstasjon :).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke det at Norge er så dyrt, eller noe sånt tull, jeg vil bare ha en logisk forklaring på hvorfor staten skal bry seg om at jeg bestiller et spill fra Englad. Det at det skal "beskytte bedrifter under Norsk lov" er en dårlig unnskyldning, da jeg ikke kunne brydd meg om hva norske bedrifter føler om at jeg bestiller et spill fra England!!!

Skjønner det ikke jeg NoLimit, men vi er vist enige i det meste ;)

 

Nå tenker jeg ikke bare på spill/cd'er her.

 

Om jeg feks. skulle bestille et prydsverd fra utlandet, da det er meget så få (les: Ingen) norske butikker som selger slike her ilandet. Ergo må jeg bestille via nettet, og igjen fra utlandet. Disse sverdene kommer jo fort vekk på 1000lappen, og dette skal jeg betale toll for? hvorfor? varen finnes ikke i norge, ergo skader det ikke en eneste norsk bedrift?

 

Kan noen VÆRE så snill å utdype toll/moms ved importkjøp fra utlandet? For jeg føler at jeg ikke har heeeelt taket på dette her.

Det er ikke lett å gi en kort og enkel forklaring på dette. Da er du nødt til å ta et introduksjonskurs i makroøkonomi, og jeg skal ikke plage deg eller andre med det her.

 

La meg kun si at det selvsagt er av stor viktighet for et land hva vi importerer og eksporterer...altså målt i kroner.

Lenke til kommentar
(...)Disse sverdene kommer jo fort vekk på 1000lappen, og dette skal jeg betale toll for? hvorfor? varen finnes ikke i norge, ergo skader det ikke en eneste norsk bedrift?

Jeg forklarer gjerne.

 

For det første: Du betaler ikke toll i dette tilfellet, men merverdiavgift. Dette synes noen er en bagatell, andre igjen ser ingen forskjell og mange som deg skriver toll i stedet for mva.

Dette er galt, fordi toll innebærer noe helt annet enn merverdiavgift (forklart i tidligere innlegg).

 

Merverdiavgift betaler du på så og si alle produkter du kjøper her i landet, og så reagerer du kraftig på at du må betale det på akkurat dette produktet også?

Det at varen ikke finnes i Norge spiller ingen rolle i forhold til merverdiavgiften.

 

Å betale avgift på forbruk synes jeg er en fornuftig ting, og det er ingen grunn til at varer som dette, kjøpt i utlandet, skal unndras denne.

Lenke til kommentar
Det stod vel ikke noe om taxfree på flyplasser? Ei noe om utendlandsferger heller.

 

Det hele koker seg ned til at staten må ha ETT system som er likt for alle, og det har de faktisk IKKE i dag siden ALLE sendinger med verdi UNDER kr 200,- slipper gebyr og moms...i motsetning til om du kjøper en vare i en norsk butikk som koster f.eks. kroner 1,-. Det betyr at alle som bestiller varer for under kr 200,- blir favorisert...men det er selvsagt ikke godt nok for kjøpekåte nordmenn.

 

Dette dreier seg om prinsipper, og jeg registrerer her at du og flere andre her ikke har prinsipper...dere er kun ute etter billigst mulig varer uten tanke på helheten.

Men det er jo nettopp det jeg prater om da. Se nå her:

Du kjøper en vare fra utlandet

Du kjøper en vare i taxfree

Du kjøper en vare i en norsk butikk

 

Og forskjellen er hvor? Hvorfor mener du at taxfree er ok, når det ikke er ok å kjøpe varer billig fra utlandet. Det er jo ikke ETT system, som du sier, når man kan kjøpe billig i taxfree heller. Det var nettopp det som var poenget mitt.

 

Og når du først snakker om prinsipper. Hvis man i det hele tatt skal ha en grense så bør den følge konsumprisindeksen slik som alt annet gjør.

 

Men uansett; du argumenterer ikke sak. Om jeg har prinsipper eller ikke har faktisk ingenting med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
RottePostei / NoLimit''^¨* : Her skulle det egentlig være et langt og saklig innlegg, men jeg er redd for at det ikke når frem til andre enn meg selv. Derfor venter jeg litt med å høvle dere ned, kanskje dere heller kan lære litt ved å lese fornuftige ting andre steder og så returnere til denne tråden med reflekterte innlegg.

Jeg hadde respekt for dine meninger og dine svar før du skrev dette. Synd at innleggene dine har sunket til en så lav standard at du velger å rakke ned på andres meninger, istedenfor å komme med dine egne.

Lenke til kommentar
Det stod vel ikke noe om taxfree på flyplasser? Ei noe om utendlandsferger heller.

 

Det hele koker seg ned til at staten må ha ETT system som er likt for alle, og det har de faktisk IKKE i dag siden ALLE sendinger med verdi UNDER kr 200,- slipper gebyr og moms...i motsetning til om du kjøper en vare i en norsk butikk som koster f.eks. kroner 1,-. Det betyr at alle som bestiller varer for under kr 200,- blir favorisert...men det er selvsagt ikke godt nok for kjøpekåte nordmenn.

 

Dette dreier seg om prinsipper, og jeg registrerer her at du og flere andre her ikke har prinsipper...dere er kun ute etter billigst mulig varer uten tanke på helheten.

Men det er jo nettopp det jeg prater om da. Se nå her:

Du kjøper en vare fra utlandet

Du kjøper en vare i taxfree

Du kjøper en vare i en norsk butikk

 

Og forskjellen er hvor? Hvorfor mener du at taxfree er ok, når det ikke er ok å kjøpe varer billig fra utlandet. Det er jo ikke ETT system, som du sier, når man kan kjøpe billig i taxfree heller. Det var nettopp det som var poenget mitt.

 

Og når du først snakker om prinsipper. Hvis man i det hele tatt skal ha en grense så bør den følge konsumprisindeksen slik som alt annet gjør.

 

Men uansett; du argumenterer ikke sak. Om jeg har prinsipper eller ikke har faktisk ingenting med saken å gjøre.

Det er ETT system for betaling av moms, og det er ETT system for taxfree når man har vært ute av landet i 24 timer eller mer. Dette vet du utmerket godt, og det er direkte tåpelig å sette det norske momssystemet opp mot taxfree-systemet.

 

Det er to vidt forskjellige debatter.

 

Det er forøvrig en grense for hvor mye du kan ta med inn til landet når du er ute og handler taxfree selv om det har ingenting med dette å gjøre.

 

Og selvsagt bør ikke grensen følge konsumprisindeksen. Beløpet på kr 200,- er i utgangspunktet en gavepakke fra norske myndigheter beregnet på de som kjøper billige småting fra utlandet. Der er nødt å være en grense, og myndighetene har satt den til kr 200,-.

 

Og klart dette har med prinsipper å gjøre..i det minste for de av oss som har skjønt hvorfor systemet er slik det er. For dere andre dreier det seg primært om griskhet basert på egeninteresse.

 

Det er da ingen som liker å betale mer enn nødvendig, men det er nå en gang slik at samfunnet ville gått totalt til ****** hvis alle våre holdninger skulle styres av rent egoistiske behov.

Lenke til kommentar
Det er ETT system for betaling av moms, og det er ETT system for taxfree når man har vært ute av landet i 24 timer eller mer. Dette vet du utmerket godt, og det er direkte tåpelig å sette det norske momssystemet opp mot taxfree-systemet.

 

Det er to vidt forskjellige debatter.

 

Det er forøvrig en grense for hvor mye du kan ta med inn til landet når du er ute og handler taxfree selv om det har ingenting med dette å gjøre.

 

Og selvsagt bør ikke grensen følge konsumprisindeksen. Beløpet på kr 200,- er i utgangspunktet en gavepakke fra norske myndigheter beregnet på de som kjøper billige småting fra utlandet. Der er nødt å være en grense, og myndighetene har satt den til kr 200,-.

 

Og klart dette har med prinsipper å gjøre..i det minste for de av oss som har skjønt hvorfor systemet er slik det er. For dere andre dreier det seg primært om griskhet basert på egeninteresse.

 

Det er da ingen som liker å betale mer enn nødvendig, men det er nå en gang slik at samfunnet ville gått totalt til ****** hvis alle våre holdninger skulle styres av rent egoistiske behov.

Og det er ETT system for kjøp av varer fra utlandet, og ETT for kjøp av varer innenlands. Systemet for kjøp av varer utenlands er delt slik at varer under 200.- kroner går momsfritt.

 

Meningen med grensen er, som sagt før, å begrense handel fra utlandet. Samtidig er det slik at mange filmer (f.eks. amerikansk musikk som ikke er særlig kjent i Norge), ikke er å få tak i i sone 2, noe som medfører at man må bestille fra USA og betale ekstra for noe som ikke er å få tak i i Norge. Grensen skal hindre at man ikke kjøper tilsvarende varer i utlandet som man kan få tak i her til lands.

 

Konstruktiv kritikk: Spar oss for de små dryppene til slutt i hver melding der du hever deg over alle og enhver. De fører ingensteds hen.

 

Edit:

Forklar meg hvordan det at du sammenligner varer kjøpt innelands med varer kjøpt fra utlandet er forskjellig fra at jeg sammenligner kjøp fra utlandet med kjøp fra taxfree. Og ikke svar "det skjønner vel til og med du". Jeg forventer et saklig svar.

Endret av RottePostei
Lenke til kommentar

En liten ting som jeg synes er veldig interessant:

 

1. Hvor mye moms (SE, JEG SKREV RETT!) staten får inn på egenimport av varer mellom 200 og 1000 kroner.

 

2. Og ikke minst: Hvor mye koster det å kreve inn beløpet i 1?

 

Skal ikke se bort i fra at 1 ikke er så mye større enn 2....

Endret av Insanity
Lenke til kommentar
1. Hvor mye moms (SE, JEG SKREV RETT!) staten får inn på egenimport av varer mellom 200 og 1000 kroner.

Sannsynligvis ikke all verden siden veldig mange pga. momsreglene kjøper de samme varene (så langt det er mulig) i Norge istedet.

 

Staten ville derimot tapt en del penger hvis en stor andel av varer i den prisgruppen ble fritatt for moms ved kjøp fra utlandet siden mye av salget utvilsomt hadde 'flyttet' seg til nettbestillinger fra utlandet.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på, er hvorfor dere har så vanvittig store problemer med å foreta egenfortolling på varene. Etter at du har registrert deg som online bruker hos tollvesenet, tar det deg maksimalt 5 minutter å foreta en fortolling på nett. Hvis du i tillegg er en av disse interaktive og dynamiske menneskene som bruker nettbank, trenger du faktisk ikke løfte ræven din fra stolen for å gjøre ferdig fortollingen.

Og det sparer man faktisk en del kroner på, den eneste ekstraavgiften du da må betale (i tillegg til den avgiften du betaler til staten), er faktura/lageravgift til posten, rundt 50 kroner eller så.

Den viktigste grunnen til at man ønsker å drive egenimport av varer, er vel at det man vil kjøpe, ikke er tilgjengelig i Norge. Ekstrautgiften forbundet med importeringen, burde vel veies opp av gleden av å få et enestående produkt i hendene, et produkt du ellers ville vært uten.

Eller er det så forbanna viktig å spare 70 kroner på å importere noe istedenfor å kjøpe det lokalt? Det er ca halvannen halvliter det.. Få ting i et perspektiv. :roll:
Lenke til kommentar
Det jeg lurer på, er hvorfor dere har så vanvittig store problemer med å foreta egenfortolling på varene. Etter at du har registrert deg som online bruker hos tollvesenet, tar det deg maksimalt 5 minutter å foreta en fortolling på nett. Hvis du i tillegg er en av disse interaktive og dynamiske menneskene som bruker nettbank, trenger du faktisk ikke løfte ræven din fra stolen for å gjøre ferdig fortollingen.

 

Og det sparer man faktisk en del kroner på, den eneste ekstraavgiften du da må betale (i tillegg til den avgiften du betaler til staten), er faktura/lageravgift til posten, rundt 50 kroner eller så.

 

Den viktigste grunnen til at man ønsker å drive egenimport av varer, er vel at det man vil kjøpe, ikke er tilgjengelig i Norge. Ekstrautgiften forbundet med importeringen, burde vel veies opp av gleden av å få et enestående produkt i hendene, et produkt du ellers ville vært uten.

 

Eller er det så forbanna viktig å spare 70 kroner på å importere noe istedenfor å kjøpe det lokalt? Det er ca halvannen halvliter det.. Få ting i et perspektiv. :roll:

Min erfaring med egenfortolling via nettet er vel ikke noe jeg tenker tilbake på med et smil rundt munnen.

 

For det første må man vente en ukes tid på i det hele tatt få noe passord. I tillegg er siden dårlig designet og man må taste inn nummerne manuelt. Tollvesenet har database med info om du egenfortoller eller ikke og det burde ikke være noe problem å få opp en drop-down meny med oversikt over hvilke forsendelser som er ufortollet. I tillegg er det et problem om man får flere forsendelser samtidig fordi man må ringe tollvesenet for å finne ut hvilke forsendelser som har hvilken verdi. Når man ringer er man heldig om man får snakke med noen som kan gjøre seg forstått og forstå norsk.

 

Når man endelig har klart å fått fortollet forsendelsene er det bare å vente og vente og vente.. Til slutt kommer forsendelsen *kanskje* til ditt lokale postkontor, selvfølgelig med skadet/opprevet forpakning og emballasje. Noen ganger kommer aldri forsendelsen og da har du en ny runde å glede deg til fordi nå skal du kontakte butikken du har handlet hos og få de til å sende en ny vare fordi du ikke har mottatt noen vare. I mitt tilfellet har det aldri vært noe problem fordi play.com ikke stiller et eneste kritisk spørsmål dersom det er mer enn 14 dager siden de sendte varen (og tro meg det har gått mer enn 14 dager når du har kommet så langt i "prosessen"). Det virkelig morsomme er når erstatningsforsendelsen blir stoppet i tollen selv om play.com har ført opp en fakturaverdi på £0 og du må forklare for tollvesenet (hvor jeg har inntrykk av at ingen snakker norsk) at du allerede har betalt toll for forsendelsen, og at dette er et erstatningsprodukt for en vare som posten/tollen har rotet bort. (Alternativt kan du kontakte Posten og melde forsendelsen savnet. I så tilfelle går det ca. en måneds tid før man får brev av Posten hvor de forklarer at de dessverre ikke kunne finne forsendelsen, samtidig som de behørig fraskriver seg alt ansvar).

 

Mail er et ikke-tema når det gjelder kommunikasjon med tollvesenet, her er det telefon, faks og tilfeldigheter som avgjør har jeg inntrykk av.

 

Kanskje er det 100kr spart, men det har kostet en god del krefter og når du endelig har varen i hende har det som regel gått en 2-3 måneder.

Lenke til kommentar

Nå har jeg endelig funnet ut av det j*vla tullet her! Jeg skal nå betale 140 kr i moms og ekspedisjons gebyr! Skjønner ikke vitsen med dette her. posten skal ha 70 kr for behandlingen av pakken...

 

Men er det ikke sånn at hvis en ber om at det er en pakke, så slipper en gebyrer?

Lenke til kommentar

RottePostei skrev:

 

 

"Og det er ETT system for kjøp av varer fra utlandet, og ETT for kjøp av varer innenlands. Systemet for kjøp av varer utenlands er delt slik at varer under 200.- kroner går momsfritt."

 

Grensen på kroner 200,- har ingenting med at man skal hindre noe som helst. I utgangspunktet vil norske myndigheter at det skal være full avgift fra første krone, men av kostnadsmessige grunner har selv byråkratene innsett at det nok er mest fornuftig med en viss grense...altså kroner 200,- som derfor er å anse som en ren gavepakke til de som tilfeldigvis har for vane å importere varer til en verdi av under kr 200,-.

 

"Konstruktiv kritikk: Spar oss for de små dryppene til slutt i hver melding der du hever deg over alle og enhver. De fører ingensteds hen."

 

Vi kan gjøre en avtale: Du gir heretter blaffen i hva jeg mener...så skal jeg gjøre deg den samme tjenesten tilbake. Du kan holde deg for god til slikt vås som dette hvor du forsøker å fremstille deg selv som en skinnhellig ku. Det er ingen som angriper dine postinger, og da kan du vise samme høflighet tilbake...eller er saken det at denne form for ordbruk bare skal være forbeholdt deg?

 

 

"Edit:

Forklar meg hvordan det at du sammenligner varer kjøpt innelands med varer kjøpt fra utlandet er forskjellig fra at jeg sammenligner kjøp fra utlandet med kjøp fra taxfree. Og ikke svar "det skjønner vel til og med du". Jeg forventer et saklig svar."

 

Forskjellen er at myndighetene i de fleste land i Europa har funnet ut at det er et bitte lite mindretall som reiser utenlands til enhver tid - sammenlignet med den mengden folk som faktisk oppholder seg i eget hjemland og konsumerer varer og tjenester nettopp der.

 

Når man er ute og reiser har man krav på momsfritak på varekjøp i de landene man besøker. Ut i fra denne logikken fant myndighetene tidlig ut at det var mest praktisk å etable ett felles regelsett for kjøp av tax-free varer. Derfor finner du samme symboler og regler over hele Europa. Kvotene varierer, men selve reglene er like for de fleste. Men systemet med tax-free er uansett et politisk vedtak på samme måte som moms er det og grensen på kroner 200,- så i prinsipp er de politiske vedtakene en viktig del av forklaringen.

 

Forklaringen på hvorfor man betaler moms på de fleste varer og tjenester i Norge er sikkert innlysende så den bruker jeg ikke tid på.

 

Forøvrig har du en temmelig festlig avatar. Laget den selv?

Endret av Heales
Lenke til kommentar
Forskjellen er at myndighetene i de fleste land i Europa har funnet ut at det er et bitte lite mindretall som reiser utenlands til enhver tid - sammenlignet med den mengden folk som faktisk oppholder seg i eget hjemland og konsumerer varer og tjenester nettopp der.

 

Når man er ute og reiser har man krav på momsfritak på varekjøp i de landene man besøker. Ut i fra denne logikken fant myndighetene tidlig ut at det var mest praktisk å etable ett felles regelsett for kjøp av tax-free varer. Derfor finner du samme symboler og regler over hele Europa. Kvotene varierer, men selve reglene er like for de fleste. Men systemet med tax-free er uansett et politisk vedtak på samme måte som moms er det og grensen på kroner 200,- så i prinsipp er de politiske vedtakene en viktig del av forklaringen.

 

Forklaringen på hvorfor man betaler moms på de fleste varer og tjenester i Norge er sikkert innlysende så den bruker jeg ikke tid på.

 

Forøvrig har du en temmelig festlig avatar. Laget den selv?

"Grensen på kroner 200,- har ingenting med at man skal hindre noe som helst. I utgangspunktet vil norske myndigheter at det skal være full avgift fra første krone, men ..."

Dette kommer an på øynene som ser og jeg tviler på at vi kommer til noen enighet om det.

 

"Vi kan gjøre en avtale: Du gir heretter blaffen i hva jeg mener...så skal jeg gjøre deg den samme tjenesten tilbake. Du kan holde deg for god til slikt vås som dette hvor du forsøker å fremstille deg selv som en skinnhellig ku. Det er ingen som angriper dine postinger, og da kan du vise samme høflighet tilbake...eller er saken det at denne form for ordbruk bare skal være forbeholdt deg?"

 

Det var slett ikke ment på den måten, og jeg beklager hvis du tok det slik. Men i ditt forrige innlegg antydet du at vi som vil ha høyere tollgrense ikke forstår hvordan systemet fungerer og at vi er egoister:

"Og klart dette har med prinsipper å gjøre..i det minste for de av oss som har skjønt hvorfor systemet er slik det er. For dere andre dreier det seg primært om griskhet basert på egeninteresse"

Tidligere beskyldte du også alle som vil ha økt grense for for å prinsippløse. Og du angrep kanskje min posting med å si at det var "tåpelig å bla bla bla", men nok om det....la oss begrave stridsøksen...

 

Når det gjaldt taxfree, så tenkte jeg helst på den kvoten man får lov å ta med hjem. Dette er varer som man f.eks. får kjøpt i dagligvareforretninger og på polet og jeg ser ingen grunn til at disse skal være fritatt moms så lenge "alt annet" (bøker og aviser er unntak) er momsbelagt. Jeg synes at det har med prinsipp å gjøre på samme måte som hvis 200 kroners grensen skulle vært fjernet.

 

 

Har laget avataren selv ja. Takk for det.

Lenke til kommentar

RottePostei skrev:

 

"Grensen på kroner 200,- har ingenting med at man skal hindre noe som helst. I utgangspunktet vil norske myndigheter at det skal være full avgift fra første krone, men ..."

Dette kommer an på øynene som ser og jeg tviler på at vi kommer til noen enighet om det."

 

Er jo greit å være uenige. He he

 

"Det var slett ikke ment på den måten, og jeg beklager hvis du tok det slik.

 

Da er vi enige om at vi gravlegger stridsøksen.

 

"Når det gjaldt taxfree, så tenkte jeg helst på den kvoten man får lov å ta med hjem. Dette er varer som man f.eks. får kjøpt i dagligvareforretninger og på polet og jeg ser ingen grunn til at disse skal være fritatt moms så lenge "alt annet" (bøker og aviser er unntak) er momsbelagt. Jeg synes at det har med prinsipp å gjøre på samme måte som hvis 200 kroners grensen skulle vært fjernet."

 

Dette er politikk, og selvsagt ikke direkte logisk, men det er nå slik myndighetene har bestemt at det skal være. Ikke alt fra den kanten som er like logisk :p

Lenke til kommentar
For det første må man vente en ukes tid på i det hele tatt få noe passord.

 

Dette er vel en engangshendelse. Når du først har opprettet konto, så har du den. Du slipper å gjøre dette hver gang.

 

I tillegg er siden dårlig designet og man må taste inn nummerne manuelt.

 

Enig i den, men det er strengt tatt et mindre problem så lenge man sparer såpass med penger på det?

 

Når man endelig har klart å fått fortollet forsendelsene er det bare å vente og vente og vente.

 

Dette har jeg faktisk ikke vært med på. Hver gang jeg har bestilt noe fra utlandet, har jeg fått pakken rett hjem. Får riktignok ikke lov til å åpne den før den er fortollet, men det er ikke akkurat som de kommer hjem og sjekker. :D

 

Vi har tydeligvis hatt ulike opplevelser med tollvesenet. Med unntak av dårlig design på vevsidene er jeg stort sett udelt fornøyd med opplegget der. Kan ikke si at jeg er lykkelig for å betale pengene, men det er stort sett verdt det for det jeg importerer. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...