Gå til innhold

Noe må skje med norske tollregler

Anbefalte innlegg

En gang i tiden tilsvarte 200 kroner den gang 700 kroner i dag. Den gang ble det også bestemt at alle varer som sendes via posten og som kostet over 200 kroner, altså 700 i dag, skal fortolles. Disse satsene er ikke forandret etter det jeg vet siden 70-tallet.

I dag fikk jeg en pakke fra play.com med klistremerke og en lapp fra Posten. Jeg får ikke lov til å åpne pakka før den er fortollet (som om jeg skal bry meg om det :thumbdown: ). Den overgikk med 9 kroner og 7 øre. Jeg må pokker meg betale 149 kroner til posten for å åpne noe så uskyldig. For et kommunistregime vi lever i. Høyre ville ikke forandre satsene , og det fortjener de i hvert fall ikke gjenvalg på :angry:

Alternativt kunne jeg fortolle pakken selv og i tillegg betale en lageravigft til posten (pakken er hjemme hos meg, så de har litt av et lager). Som et siste alternativ kan jeg returnere varen, og må da vise pakken hos posten. Vurderer å putte et tomt CD-cover i kovolutten og returnere den tilbake :devil:

Endret av AK47
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grr... Ja, jeg går ut i fra at du har skrevet deg opp og sendt mail her..?

www.hevtollgrensa.com

Takker for tipset. Har nå både sendt e-post til finansdepartementet og skrevet meg på lista. Håper mange flere vil benytte seg av e-postalternativet :yes:

Lenke til kommentar

Sånn til opplysning: Det er ikke toll på spill/dvd/cd osv.

Forøvrig er det irriterende at de pirker på den lille overtredelsen her, men så lenge reglene er som de er så gjør de jo jobben sin, verken mer eller mindre. Kanskje du burde undersøkt litt på forhånd, slik at du kunne unngått dette?

Lenke til kommentar

Jeg visste om disse sære tollbestemmelsene, men trodde aldri at 17,99 pund skulle bli for mye, men her sitter det noen og regner med kalkulator når kovoluttene ankommer vår særnorske fjellklatt. Skulle tro dette var i strid med EU og EØS, at man ikke skal få lov til å handle mer enn en pose smågodt på postordre uten å bli straffet for det.

Lenke til kommentar

Er det pussig at man må betale merverdiavgift for varer man kjøper? Du blir ikke straffet, det som skjer er at du betaler en avgift til staten for produktet (den samme avgiften som alle som kjøper produktet her til lands må betale).

Tilleggsavgiften er jo postens satser, og de kan du gjøre mindre ved å fortolle selv gjennom toll.no

Lenke til kommentar

KLAG! Bruk portoen som argument, fordi den er inkludert i prisen fra play. Men portoen skal ikke tollbelegges, dvs summen blir garantert under 200 uten porto. Jeg har gjort dette to ganger med produkter som kostet 17,99£ fra play.com og jeg ble fritatt for toll begge gangene.

Referanser:

http://php.dinside.no/php/art.php?id=32641

http://www.dinside.no/php/art.php?id=32645

http://www.dinside.no/php/art.php?id=31906

[email protected] send klage hit

Endret av rakanishu
Lenke til kommentar

Mener at reglene nå er slik at, koster varen inn under 1000,- uten porto så er det ingen toll eller MVA.

Jeg handler endel i fra Danmark og passer på at fakuraverdien altid er under 1000,- nok.

Betaler aldri toll eller mva. men det har hent at tollerne har hatt ønske om og åpne pakken for og sjekke innholdet.

Siste pakke inn var faktisk fra Asia levert med EMS (kost 70,- nok betalt i Asia)

levert på døra, vare kostet 735,- nok bet på forskudd i usd.

Virker hver gang

:thumbs::thumbs::thumbup:

Lenke til kommentar

Tollgrensa i norge er 200 kroner... Det har den vert i mange år.. Om jeg ikke tar så mye feil ble dvd plater mvabelagt en gang på slutten av 90 tallet.

Om du får mva på produktet har du rett på å trekke fra mva fra opphavsland faktisk, så en kan "spare" en slant på det, men så er det ikke mange land med mva grenser som Norge heller da :p

Lenke til kommentar
Tollgrensa i norge er 200 kroner... Det har den vert i mange år.. Om jeg ikke tar så mye feil ble dvd plater mvabelagt en gang på slutten av 90 tallet.

Om du får mva på produktet har du rett på å trekke fra mva fra opphavsland faktisk, så en kan "spare" en slant på det, men så er det ikke mange land med mva grenser som Norge heller da :p

Det var det jeg trodde ja :)

Du kan jo faktisk spare endel da,hvis det får deg under 200 grensen slipper du jo både Norsk toll og utenlandsk mva.

Eller at du slipper å betale dobbelt opp,både norsk og utenlandsk mva. eller? :)

Lenke til kommentar

Det er ikke toll på cd/dvd/spill/bøker osv.

Beklager at jeg er et petimeter her, men det er ganske klare forskjeller på toll og merverdiavgift. Og det forbløffer meg stadig hvor mye inkompetanse det er på dette området, med tanke på hvorvidt grensen er på 200 kr eller 1000 kr, om det ikke gjelder for spill osv.

Lenke til kommentar

hummm slike diskusjoner har jeg hørt om før! Har undersøkt litt og så langt jeg erfarer er det ikke toll på noe bortsett fra klær (tror jeg)

MEN vi har noe som heter MOMS (som det blir sagt her) og et gebyr som tollvesenet tar for å ta inn pakken til landet (er 100 og ett eller annet)

Så jeg synes det er litt feil da og kalle det for toll grense; synes moms pliktig eller ikke er mer riktig. Som det blir sagt er moms grensen på 200kr og hvist det er snakk om gaver er den på 500Kr. (ikke spør meg om hvordan man bestiller ting som gaver) Det virker også som om det har noe med hvem som behandler pakken den dagen. Kjenner folk som har bestilt ting som koster mer en moms fritaket, men som ikke måtte betale noe ekstra.

Lenke til kommentar

Bestill fra cd-wow.com Et nytt ps2/gamecube/xbox spill koster ca 380 kr, dvs. 100-200 kr. mindre enn i norge. Jeg har bestilt flere spill der, og har kamerater som har kjøpt dvd box-sett. Ingen av oss har noen sinne måttet betale moms. Cd-wow skriver nemlig ikke prisen på pakken hvis den koster mer enn 200 kr, og setter klistrelapper på utsiden av pakken der det står hva du har kjøpt. Sist gang jeg bestilte et spill der var det ca 10 klistrelapper over tittelen som var umulige å få av.

Har nok svindla møkkastaten for noe lapper ved å bruke den butikken, men når politikerne ikke kan være fornuftige og justere beløpet etterhvert som verdien på pengene stiger, noe de ikke har noen problemer med når det gjelder andre ting som f.eks gebyr for å få nytt pass (steg 100% for et år eller to siden), så kan de ha det så godt.

Når turistene klager på hvor dyrt og jævli det er i dette landet skulle de bare visst hvor ille det er å måtte bo er på heltid.

Lenke til kommentar
Når turistene klager på hvor dyrt og jævli det er i dette landet skulle de bare visst hvor ille det er å måtte bo er på heltid.

Nå må du jo ta høyde for det generelle lønnsnivået her i landet da.

En vare til f.eks. 1000,- i Portugal oppfattes nok som mye dyrere av innbyggerne der enn samme vare til 1500,- her i Norge, så i mange tilfeller får man ikke nødvendigvis mer for pengene sine selv om man bor i et 'billig' land.

De fleste ville nok fått store problemer med å opprettholde sin norske levestandard hvis de flytter til et annet land og jobber for vanlig lønn i det aktuelle landet.

Det var et program på TV for et års tid siden om en veeeeldig blond dame som flyttet til Spania fordi alt var så billig og flott der (klimaet spilte selvfølgelig inn også - det var vel ikke bare økonomien). Dama hadde vel sett for seg å tjene 15-20.000 i måneden og leve fett i et land hvor du får leid en flott leilighet for noen få tusenlapper i måneden, og ble jo mildt sagt sjokkert da hun fant ut at det skulle veldig mye jobbing til for å tjene mer enn 8-9000 (eller hva det var - husker ikke tallet, bare at det var mye mindre enn norsk lønn) i måneden. :roll:

Uansett er jeg enig i at den nåværende 200-kroners-grensen er under enhver kritikk siden den ikke er justert på mange år. Med tanke på at poenget både er å sikre inntekter til staten (mva) og beskytte bedrifter som driver under norske regler bør det ikke være fritt frem, men en økning av grensen til 7-800 kroner bør det ihvertfall være rom for. 200-kroners-grensen er jo spesielt irriterende når det gjelder musikk/DVD o.l. som faktisk ikke er å få tak i her i landet da.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
KLAG! Bruk portoen som argument, fordi den er inkludert i prisen fra play. Men portoen skal ikke tollbelegges, dvs summen blir garantert under 200 uten porto. Jeg har gjort dette to ganger med produkter som kostet 17,99£ fra play.com og jeg ble fritatt for toll begge gangene.

Referanser:

http://php.dinside.no/php/art.php?id=32641

http://www.dinside.no/php/art.php?id=32645

http://www.dinside.no/php/art.php?id=31906

[email protected] send klage hit

Da har jeg sendt klage :yes:

Skal si i fra hvordan det går. Takker for hjelpen :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...