Kontorstol Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Hei. Jeg har en stasjonær PC består blant annet av et BitFenix Phenom Micro-ATX-kabinett med et Gigabyte GA-Z97M-D3H hovedkort, en Intel i5-4690K (overklokket til 4,6 Ghz med vannkjøling), en EVGA SuperNOVA 750 G2, og en Gigabyte GeForce GTX 1070 Mini. Jeg ønsker nå å oppgradere hovedkortet og prosessoren, samt å sette inn et GTX 1070 til i SLI. Det blir trangt, men det går med det rette hovedkortet, og det er her jeg sitter fast, da jeg har lite kunnskap rundt hovedkort og prosessorer. Er det noen som vet om et godt hovedkort og en prosessor som gir en fin og fremtidsrettet oppgradering? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Det er da en dugelig maskin du har der som den er? Klarer du å vente med oppgradering til Nvidia slipper 20 serien rundt begynnelsen - sommeren neste år? i så fall kan du slippe å gå for SLI i det hele tatt. Ett "GTX2080" bør gjør omtrent samme nytta som 2 x GTX1070. Når GTX970 kom, så matchet det GTX780Ti i ytelse. GTX1070 matchet GTX980Ti. GTX1080Ti er ~60% raskere enn GTX1070. Og det er altså rundt den ytelsen vi forventer fra "GTX2070". "2080" vil nok gjerne være 15 - 20% over det igjen. Og de aller fleste spill skalerer uansett ikke 100% med SLI. I tillegg til at hvert skjermkort vil få kun 8 PCIe baner hver, og det trekker ned et par prosent i enkelte spill titler. Men det er klart, om du finner et brukendes hovedkort slik du etterlyser, så er det jo ikke noe i veien for å oppgradere til en f.eks. 8600K med en gang. Bare ha i bakhodet, at om du hadde gått for en 4790K og 2400MHz RAM sist, så er det ikke sikkert du hadde klødd sånn i oppgraderings foten allerede nå. Så kanskje like greit å gå for en 8700k denne gangen? Når det er sagt, så er jo Ryzen2 eller Zen+ ventet å nå 4,5 GHz greit, uten å bli for varm. Så 8 - 10 kjerner (16 - 20 tråder) med det, er kanskje enda mer fremtidsrettet? Så om du kan utsette oppgraderingen av GPU, kan det være like greit å vente med CPU også. Ryzen2 er vel ventet nesten med en gang inn i nyåret? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 21. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2017 Takk for et godt svar. Maskinen er knall den, og drar egentlig alt jeg vil. Grunnen til at jeg vil oppgradere med SLI et for å øke effektiviteten av cryptomining, men dersom jeg først skal oppgradere vil jeg ikke gjøre noe halvhjertet. Samtidig hadde det vært fint med litt bedre ytelse i spill på min 1440p monitor. Jeg har sett på dette hovedkortet, og da må det også bli 8600K. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 (endret) Ah, OK. Hvor lenge må du mine for å tjene inn HK+CPU+RAM+GTX1070'en? Edit: GTX1070 burde være enkelt å kvitte seg med til en grei pris på bruktmarkedet. Kan jo bare oppgradere til et GTX1080Ti? Det miner vel så det griner? Endret 21. desember 2017 av Gabri3L Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 21. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2017 (endret) Om jeg tar med det kortet som jeg har fra før er det kanskje 4-5 månder. Men siden jeg også bruker PCen til spill og gjerne vil ha litt høyere FPS i 1440p vil det gi dobbel gevinst. Men jokes aside, så er det ikke bruken som er det viktigere her, men hvilke komponenter som er fornuftig å kjøpe slik at de varer i rundt 3 år slik som de komponentene jeg har i dag har gjort. Edit: To 1070 miner nesten dobbelt så raskt som et 1080ti. Endret 21. desember 2017 av Kontorstol Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 (endret) Edit: To 1070 miner nesten dobbelt så raskt som et 1080ti. Hva miner du da? Og snakker du om Hashrate, eller "return on investment" der du også regner med ytelse per Watt? Edit: Fikk med meg for en stund siden at på Etheriumvar 1080 dårligere enn 1070 grunnet VRAM type og/eller timings. Forstod det som at det nok var timings på VRAM, siden 1080Ti minet mye bedre. Men der var jo ikke ytelsen per Watt like bra. 1080Ti sier jo ikke akkurat "nei takk".. Endret 21. desember 2017 av Gabri3L Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 21. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2017 Jeg miner Ethereum + Siacoin (dual mining). Et 1070 gir ca. 29 MH/s for Ethereum (+ 470 MH/s for Siacoin), mens et 1080ti gir 30-32 MH/s etter det jeg har lest. PCen står på stua og har delvis erstattet varmeovnen, så den tjener inn utgiftene for oppvarming pluss en del ekstra. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Jeg lurte også på å mine litt etherium med mitt 1080 Ti nå i vinter, og se om jeg kunne tjent inn strømmen til varme som du snakker om. Var i sommer rett før eth boblen mer eller mindre sprakk. Så da la jeg det på is. Men fikk nå med meg at 1080 Ti skulle være vesentlig bedre den gang. Men muligens ikke på strøm forbruk per Hash. Og selvfølgelig også med lenger inntjenings tid på innkjøpskostnaden. Men det var jo helst for mining rigger dette var snakk om. Skal man bare ha ett eller 2 kort. Så blir jo fort maks Hash rate det aller viktigste, og ihvertfall om man klarer å bruke all strømmen til oppvarming. Her er en som fikk nesten 40 Mh/s i august: Kanskje du burde se på 2 x 1080Ti? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 21. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2017 Nå må vi ikke ta helt av her, tror jeg holder meg til et ekstra 1070. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå