Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Køkultur ved bilvask på bensinstasjon

Ænonym

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg parkerer foran/i vaskehallen, og kjøper billett. Da er det lett synlig at vaskehallen er, eller snart blir, opptatt. 

Jeg hater at folk parkerer et annet sted for å så kjøpe billett. Da kjøper jeg også poletter/billett, og blir stående 20 minutter for å se på at du vasker bilen. Da kunne jeg like godt tatt det en annen gang.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Og når vi er inne på sammenlikninger med matbutikken: hvis jeg i køen på vei mot kassa i butikken skulle finne på å ta med meg en sjokolade/tyggis//drops så jeg går jeg selvsagt bakerst i køen igjen...

Neida, det er helt greit å parkere foran vaskestasjonen og deretter gå inn å kjøpe polett så lenge vaskestasjonen er i bruk eller det er flere biler foran deg. Er stasjonen ledig eller du risikerer at den blir ledig før du har handlet ferdig bør du vurdere å parkere et annet sted. Det viktigste er at vaskestasjonen er i drift hele tiden så den får unna køen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem mener du er først i køa på bilvask, den som kjøpte billett først men som ikke hadde parkert foran bilvasken, eller den som parkerer bilen midt foran bilvasken for så å gå inn og kjøpe seg billett?

Så lenge det ikke er noen kølapp er det åpenbart den som står først i køen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg parkerer foran/i vaskehallen, og kjøper billett. Da er det lett synlig at vaskehallen er, eller snart blir, opptatt. 

Jeg hater at folk parkerer et annet sted for å så kjøpe billett. Da kjøper jeg også poletter/billett, og blir stående 20 minutter for å se på at du vasker bilen. Da kunne jeg like godt tatt det en annen gang.

Men hva som det i mellomtiden kommer en som har kjøpt billett allerede/har "abonnement" e.l. slik at vedkommende må vente på deg til du har handlet og så vasket ferdig? Da må jo HAN vente på deg, og totalt mer enn du måtte ha ventet på ham?

Lenke til kommentar

Tror nok det er mange lokale forskjeller som påvirker hva som er "riktig", den nærmeste her jeg bor har oppmerket ett eget "køfelt" for vaskemaskinen så da er det jo klart. Også finner jeg det litt spesielt at man snakker om å gå inn i butikken for å kjøpe lapp da de fleste jeg har sett i disse dager har mulighet for betaling ved vaskehallen, og da er det jo best om de som insisterer på å bruke butikken også må godta og vente til de har lappen før de kjører fram foran hallen.

For øvrig gidder jeg aldri å stå i kø for å komme inn i vaskehallen, kjører heller innom når jeg ser den er tom. Men det er kanskje en luksus bare vi på mindre steder kan ta oss råd til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For øvrig gidder jeg aldri å stå i kø for å komme inn i vaskehallen, kjører heller innom når jeg ser den er tom. Men det er kanskje en luksus bare vi på mindre steder kan ta oss råd til.

Det samma tenkte jeg. Det "værste" jeg har sett her i byen er at det er 1 bil bak som venter. Må være kjipt de stedene det brått samler seg 3-4-5 stykker, vente 30+ minutter på å få vasket bilen høres forferdelig ut :wee:

Lenke til kommentar

Enda en grunn til å bruke selvvask. Bedre for lakken også  :w00t:

Nå er det vel bare spørsmål om tid før dette blir ulovlig her i Norge også, i Sverige er det ulovlig flere steder.

Eller hvis du snakker om "kommersiell selvvask" har du samme problem som med vaskehallen i forhold til kø, bare at det kanskje er færre som gjør det.

Eller så lurer jeg litt på hvor ille vaskehaller er for lakken, trykket på vannet der er jo ganske så likt høytrykkspyleren man bruker når man vasker selv. At det ikke blir like rent er jo klart, men nå er det slik at få har tid til å ta en ordentlig vask av bilen hver uke.

Lenke til kommentar

Enda en grunn til å bruke selvvask. Bedre for lakken også  :w00t:

Nå er det vel bare spørsmål om tid før dette blir ulovlig her i Norge også, i Sverige er det ulovlig flere steder.

Eller hvis du snakker om "kommersiell selvvask" har du samme problem som med vaskehallen i forhold til kø, bare at det kanskje er færre som gjør det.

Eller så lurer jeg litt på hvor ille vaskehaller er for lakken, trykket på vannet der er jo ganske så likt høytrykkspyleren man bruker når man vasker selv. At det ikke blir like rent er jo klart, men nå er det slik at få har tid til å ta en ordentlig vask av bilen hver uke.

Det håper jeg ikke skjer i hvert fall. Den "logikken" jeg liker å bruke er hvis du tenker hvor ofte børstene byttes ut, eller vaskes nøye. Hvis ikke vil børstene dra med seg ekstremt mye småstein, grus, og møkk, som så brukes på din bil igjen. På selvvasken er det jo ofte børster som man kan bruke til å vaske for eksempel felger, men jeg ser svært ofte folk som bruker dette på lakken. Dette er en børste som blir lagt på baken, brukkes på kjempemøkkete felger, for så og brukes på panseret. Hvor ofte blir denne børsten byttet ut av stasjonen?

Om du går for børsteløs vask derimot, er det jo en annen sak, men vet ikke hvor utbredt dette er i Norge.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...