Gå til innhold

Regjeringen må sluke enda en kamel: Tvinges til å gi miljøbonus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har teknologi, hvorfor ikke sette krav om kun elektrisk drift?

 

"..samt at skipene ikke kan gå på tungolje."  , betyr vel at drivstoff-kostnadene må settes opp mot olje/diesel?

Da vil vel Hydrogen-kostnadene  fint greie denne sammenlikningen, der batteri ikke er nok alene?

 

«– Kom med båten, så skal vi komme med hydrogen til en konkurransedyktig pris «

https://e24.no/energi/fornybar-energi/her-vil-de-lage-hydrogen-fra-vind/24190239

 

Eventuelt:

 

CoorsTek, verdens ledende produsent av keramikk, kunngjorde i dag at et team av forskere fra CoorsTek Membrane Sciences, Universitetet i Oslo og Instituto de Tecnología Química (Spania) har fullført laboratorietesting av en keramisk membran som genererer komprimert hydrogen fra naturgass og elektrisitet i en engangs prosess med nær null energitap. Den keramiske membranen gjør produksjon av hydrogen fra rikelig, billig naturgass så effektiv at den vil gjøre hydrogen til det reneste og billigste alternativet for fremtidig bilbrensel - som overgår både elektrisitet og petroleum.

https://fuelcellsworks.com/news/breakthrough-ceramic-membrane-technology-makes-hydrogen-infrastructure-for-fuel-cell-electric-vehicl/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har teknologi, hvorfor ikke sette krav om kun elektrisk drift?

 

"..samt at skipene ikke kan gå på tungolje."  , betyr vel at drivstoff-kostnadene må settes opp mot olje/diesel?

Da vil vel Hydrogen-kostnadene  fint greie denne sammenlikningen, der batteri ikke er nok alene?

 

«– Kom med båten, så skal vi komme med hydrogen til en konkurransedyktig pris «

https://e24.no/energi/fornybar-energi/her-vil-de-lage-hydrogen-fra-vind/24190239

 

Eventuelt:

 

CoorsTek, verdens ledende produsent av keramikk, kunngjorde i dag at et team av forskere fra CoorsTek Membrane Sciences, Universitetet i Oslo og Instituto de Tecnología Química (Spania) har fullført laboratorietesting av en keramisk membran som genererer komprimert hydrogen fra naturgass og elektrisitet i en engangs prosess med nær null energitap. Den keramiske membranen gjør produksjon av hydrogen fra rikelig, billig naturgass så effektiv at den vil gjøre hydrogen til det reneste og billigste alternativet for fremtidig bilbrensel - som overgår både elektrisitet og petroleum.

https://fuelcellsworks.com/news/breakthrough-ceramic-membrane-technology-makes-hydrogen-infrastructure-for-fuel-cell-electric-vehicl/

 

Nei, batteri teknologien er ikkje der. Passer til saktegående ferger i en fjord, muligens en supply båt, men ikkje stort mer enda

Lenke til kommentar

Vi har teknologi, hvorfor ikke sette krav om kun elektrisk drift?

 

"..samt at skipene ikke kan gå på tungolje."  , betyr vel at drivstoff-kostnadene må settes opp mot olje/diesel?

Da vil vel Hydrogen-kostnadene  fint greie denne sammenlikningen, der batteri ikke er nok alene?

 

«– Kom med båten, så skal vi komme med hydrogen til en konkurransedyktig pris «

https://e24.no/energi/fornybar-energi/her-vil-de-lage-hydrogen-fra-vind/24190239

Jeg ser ikke helt hvorfor man skal bruke uprøvd hydrogenteknologi når man ganske enkelt kan bruke LNG som har vært prøvd en stund på store skip og fortsatt klare å nå målet om 25% reduksjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hydrogen vil doble energiforbruket til disse båtene. Vil håpe at politikerne finner en fornuftig måte å beregne miljøfaktorer når dette skal gjøres beregninger på. Lavt energiforbruk vil favorisere små fartøy. Dette er ikke forenelig med miljøvenlig frakt av turister langs norskekysten. Da vil heller tungoljefyrte cruise ship ta denne trafikken og det er heller ikke ønskelig.

 

Bygges det nye båter med moderne skrog og moderne maskiner som går på gass kan miljøbesparelser bli mye større enn 25%. Total energiutnyttelse fra naturgass på 60 til 70% er mulig dersom spillvarme blir utnyttet til stea tubiner og oppvarming av båten. Dette blir gjort i dag på fjordline og det fungerer bra.

 

Helt idiotisk å satse på kun batteri og varme båten og varmtvann med batteripakke. Batterier i denne størrelse er ikke laget og ladetiden vil bli altfor lang. Håper de satser på effektiv tekniologi som gir trygge skip som er driftsikre miljøvenlige og som tar marked fra tungoljefyrte kjempeskip som røyklegger fjordene våre. Det er fullt mulig med dagens tekniske løsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...