Diskusjonist Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 (endret) Hei. Vet ikke hvor jeg skal begynne...Måten faren min lever på er en katastrofe. Han har ikke hatt varme, vann eller strøm i huset på 3 år og jeg er redd for at han fryser ihjel. I fjor noterte jeg at det var 8 kuldegrader inne i stua når jeg var på besøk. Jeg og faren min bor ikke på samme sted lenger, jeg flyttet tilbake til hjemstedet mitt for 1 og et halvt år siden etter 8 år på samme sted som faren min. Jeg bodde i leilighet og han i huset sitt. Han bor fortsatt i samme bygd som han har bodd i hele livet. Faren min er 67 år gammel og for 3 år siden døde mora hans i en alder av 87 år. Hun har tatt vare på faren min gjennom hele livet hans, helt til dagene før hun døde. Hun vasket klærne hans, vasket huset, laget middag til han hver dag og gjorde det meste. Han pensjonerte seg ved 62 års alder, etter over 40 år som gruvearbeider. Etter at mora hans døde har alt gått utfor. Han betaler ikke strømregningene så strømmen ble slått av for 3 år siden. Dette har han enda ikke fått orden på. Vannet fungerer ikke heller. Vann henter han i plastflasker som han fyller på toalettet på det nærliggende helsesenteret eller bensinstasjonen. Ettersom vannet er slått av så aner jeg ikke når han fikk seg en dusj sist, hvor eller om han i det heletatt får vasket klærne sine. Han spiser for det meste kalde grillpølser, knekkebrød og epler og drikker øl. Det er skittent og jævlig inne. Dessuten drikker han mye alkohol og kan bli ganske full. så jeg uroer meg for at han skal sovne uten nok klær eller dyne og fryse ihjel i senga si...I fjor vinter var det 8 kuldegrader i stua, og kaldere kan det bli. Sist jeg besøkte ham var for 2 måneder siden, og slik var situasjonen da. Han klarer åpenbart ikke å ta vare på seg selv. Dette begynte nesten umiddelbart etter at mora hans døde. Det virker som om han har gitt opp...Om dagene sitter han for det meste på en stol i inngangen på butikken. Har også hørt rykter om at han sover i carporten på sommeren. Hva kan jeg gjøre? Han er svært unngående og vil ikke snakke om dette når jeg forsiktig tar opp temaet en sjelden gang over telefon. Det eneste han sier er at "alt er i orden". Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe ham? Vi bor 40 mil fra hverandre og jeg har en jobb å passe, så jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre...Jeg kan jo ikke flytte tilbake kun for å passe på faren resten av livet hans, selv om jeg er glad i han. Er det noe kommunen eller sosialtjenesten kan gjøre? Endret 20. desember 2017 av Diskusjonist Lenke til kommentar
raytrails Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Siden han ikke kan ta vare på seg selv bør du absolutt kontakte kommunen for å sette i gang et apparat som kan avhjelpe. Kanskje han bør på et eldrehjem? 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Hvis han ikke vil selv så må du finne på en måte å gjøre det med tvang, rettens vei selvfølgelig. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med kommunen han bor i da det teknisk sett er kommunens problem og ansvar. 2 Lenke til kommentar
Diskusjonist Skrevet 20. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2017 Siden han ikke kan ta vare på seg selv bør du absolutt kontakte kommunen for å sette i gang et apparat som kan avhjelpe. Kanskje han bør på et eldrehjem? Har tenkt på det samme...Men det er jo ikke så enkelt å få plass på eldrehjem og det er jo egentlig ikke noe som feiler faren min heller, ikke fysisk ihvertfall. Så jeg vet ikke om han "kvalifiserer" seg for å komme inn på eldrehjem? Men det hadde jo helt klart vært det beste. 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 (endret) Er han oppegående i det hele tatt, mentalt? Hvis han ikke kan ta vare på seg bør jo noen gjøre det. Spør kommunen. Har han ikke vedovn forresten? I det minste kan dere hjelpe han å hogge ved og grave en brønn f.eks. Så har han iallefall tilgang til vann og varme selv om staten/kommunen/kapitalismen har fratatt han alt det andre. Endret 20. desember 2017 av zeebra 1 Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 (endret) Hvis jeg var i denne situasjonen ville jeg fokusert på å ta over det økonomiske ettersom det virker som det største problemet her. Virker jo som at han overlever på egenhånd slik at dersom du kunne logge inn i nettbanken hans og få regningene hans til din adresse så kan du ihvertfall sørge for at han har vann og strøm. Det kan også være greit å følge med på uttak slik du ser det dersom det forsvinner store summer fra konto uten forklaring. Det er mange som utnytter eldre litt små-senile mennesker. Hvis du kan dokumentere at han ikke kan ta vare på seg selv er umyndiggjøring en mulighet, men det er visst ikke bare bare. https://www.onlinelege.no/svar/_hva-skal-til-for-aa-umyndiggjoere-noen_ref:jechfa54 Endret 20. desember 2017 av Locrin Lenke til kommentar
Diskusjonist Skrevet 20. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2017 (endret) Han er oppegående mentalt, ja. Det er ikke noe i veien med ham, men jeg mistenker jo at han er svært deprimert selv om han ikke sier det rett ut. En som tok hånd om økonomien skulle han absolutt ha hatt. Han sier at han skal betale regninger "imorgen" eller "om noen dager" men det skjer ikke. Tror ikke at det sitter i at han ikke har råd, han får jo tross alt en relativt grei pensjon såvidt jeg vet. Men jeg vet ikke... Kan kommunen gjøre noe med tvang, isåfall hvordan skal man gå frem og til hvem kan man henvende seg? Kan man gjøre det anonymt? Vil ikke at han skal finne ut at jeg har sendt bekymringsmeldinger siden han er ganske kritisk mot kommunen og sosialtjenesten...Så jeg tviler på at han vil ta imot hjelp fra dem frivillig. Glemte også å si at han har bil, men den er ikke kjørbar før en mindre reparasjon er gjort. Bilen har også stått i 3 år, og den kjørte og stelte han uten hjelp fra mora si. Så noe skjedde for 3 år siden som fikk han til å, som det virker, gi opp. Endret 20. desember 2017 av Diskusjonist Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Prøv å få satt opp avtalegiro for betaling av strøm, vann, og andre faste kommunale avgifter. Evt. hjelp ham med det. Han har jo pensjon, etter det jeg forstår, så han har nok råd til det. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Kan kommunen gjøre noe med tvang, isåfall hvordan skal man gå frem og til hvem kan man henvende seg? Kan man gjøre det anonymt? Vil ikke at han skal finne ut at jeg har sendt bekymringsmeldinger siden han er ganske kritisk mot kommunen og sosialtjenesten...Så jeg tviler på at han vil ta imot hjelp fra dem frivillig. De gir ham en verge, noen som tar seg av regningsbetaling, så ordner han resten selv hvis det går bra. Det er mange steg/skritt når det kommer til å "ta vare på noen med tvang" og det er ikke nødvendigvis så voldsomt som det høres ut som. Det beste hadde vært om han skrev under på en kontrakt med deg så du ordnet med regninger og slik så slipper dere kommunen, men slik det høres ut så er ikke det en reèll mulighet. Jeg ville vært bekymret for om han har pådratt seg litt mer enn litt gjeld ved å ikke ha betalt og at det kanskje er konsekvenser rett rundt svingen som gjør at ting skjer alikevel. Så er det også den tingen med vannrør da, de fryser og sprekker. Da er det brått noen hundre tusen i utgifter der med en gang vannet (og strømmen) slås på. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Ta kontakt med psykiatrien. Høres ikke ut som om at han har et greit liv med seg selv, på tross av at han uttrykker at ting er greit. Det må jo kunne spørres om han syntes det var bedre når moren levde og ting var på stell, sånn i forhold til hvordan han selv tar vare på ting. Folk tar kontakt med psykiatrien for betydelig mindre tyngende problemer enn det faren din ser ut til å stå oppi. Det virker først og fremst som om han behøver hjelp i fra psykiatrien, og de kan flittigere starte med å bruke tvang, enn hva alle andre instanser kan. De kan også be politiet om hjelp dersom han kjemper i mot. Så kan det andre mer trivielle tas etterhvert, når noen virkelig har fått snakket ut med han om hvor skoen trykker. Psykiatrien vil sikkert hjelpe med å få på banen kommunen. Han havner kanskje på alderspsykiatrisk ved den alderen? Anonymous poster hash: a717a...a20 1 Lenke til kommentar
Diskusjonist Skrevet 20. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2017 (endret) Kan kommunen gjøre noe med tvang, isåfall hvordan skal man gå frem og til hvem kan man henvende seg? Kan man gjøre det anonymt? Vil ikke at han skal finne ut at jeg har sendt bekymringsmeldinger siden han er ganske kritisk mot kommunen og sosialtjenesten...Så jeg tviler på at han vil ta imot hjelp fra dem frivillig. De gir ham en verge, noen som tar seg av regningsbetaling, så ordner han resten selv hvis det går bra. Det er mange steg/skritt når det kommer til å "ta vare på noen med tvang" og det er ikke nødvendigvis så voldsomt som det høres ut som. Det beste hadde vært om han skrev under på en kontrakt med deg så du ordnet med regninger og slik så slipper dere kommunen, men slik det høres ut så er ikke det en reèll mulighet. Jeg ville vært bekymret for om han har pådratt seg litt mer enn litt gjeld ved å ikke ha betalt og at det kanskje er konsekvenser rett rundt svingen som gjør at ting skjer alikevel. Så er det også den tingen med vannrør da, de fryser og sprekker. Da er det brått noen hundre tusen i utgifter der med en gang vannet (og strømmen) slås på. Kan de gi han en verge med tvang, eller må han selv ønske det? Jeg kan ikke holde styr på økonomien hans av flere grunner og jeg er selv et rotehode så jeg er ikke rett mann for den oppgaven. Jeg vet at han sliter med gjeld og har gjort det lenge, men jeg aner ikke hvor mye eller hva det dreier seg om. Har også tenkt på det med vannrørene og jeg har mine mistanker om at de kan ha frosset sundt ja. Som huset er nå så er det ubeboelig og et skittent rottereir. Han kan ikke bo i det huset og trenger et annet sted å bo, det vil sannsynligvis koste mye å få det i stand igjen. Men jeg vet ikke om det er så lurt å kontakte psykiatrien hvis han kan bli tvangsflyttet til alderspsykiatrisk? Det høres jo ut som et fryktelig sted og der hadde han nok fått det grusomt. Endret 20. desember 2017 av Diskusjonist Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Ut fra det du beskriver er det åpenbart at din far bør settes under vergemål. Normalt skal han samtykke, men hvis han har evne til å samtykke, men ikke vilje til det, og det likevel er behov for en vergeordning, er hel eller delvis fratakelse av rettslig handleevne eneste alternativ. Du kan lese mer her: http://vergemal.no/Voksne/ Klikk inn på vilkår og deretter også på fratakelse. Jeg antar at du kan ringe fylkesmannen for å få råd. 1 Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Ut fra det du beskriver er det åpenbart at din far bør settes under vergemål. Normalt skal han samtykke, men hvis han har evne til å samtykke, men ikke vilje til det, og det likevel er behov for en vergeordning, er hel eller delvis fratakelse av rettslig handleevne eneste alternativ.Du kan lese mer her:http://vergemal.no/Voksne/Klikk inn på vilkår og deretter også på fratakelse.Jeg antar at du kan ringe fylkesmannen for å få råd.Beat me to it, men dette er veien å gå. 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Har du prøvd å spørre han om du kan få lov til å håndtere økonomien hans? Og kanskje hjelpe til med en tusenlapp eller to i måneden, hvis du har råd, og hvis det er nødvendig? Da får du jo betalt regningene, i det minste. Siden han er oppegående, så klarer han jo å få i seg næring og føde. Det virker bare som at han ikke bryr seg om å ta vare på seg selv. Jeg tror at hvis alt hadde vært lagt til rette (vann, strøm) så hadde han nok brukt det av og til. Kunne jo arrangért for å leie inn vaskehjelp en gang i måneden også. Du skriver han er lite villig til å prate om problemer, men dette er jo det rent praktiske og livsnødvendige... han burde vel være villig til å gå med på det her? Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Jeg har håndtert adskillige situasjoner slik du beskriver den. Det er mange gode innspill om både kommunalt ansvar og vergemål. Det ville bli nærmest en novelle dersom jeg skulle beskrive veien videre i sin helhet, det er ikke hensiktsmessig. Derfor gir jeg bare råd om hvor du skal begynne. 1. Dette er uten tvil et kommunalt ansvar, herunder et fastlegeansvar. Du begynner med en hastelegetime. Vil han ikke dra til legen, må legen dra til ham. Hvis legen er noenlunde engasjert, vet denne hva han skal gjøre videre. 2. Bor han i en kommune med mer enn 5000 innbygger, finnes det nok et kommunalt tjenestekontor for helse- og omsorgstjenester. Andre navn kan være Bestillerkontor, Tildelingskontor, Servicekontor, etc. Der jobber det som regel svært drevne folk som vet hva som skal gjøres og som har peiling på den kommunale verktøykassen. Ta kontakt med dem og be om et møte eller hjemmebesøk. Stikkord i kommunikasjonen er strømløs, vannløs, forkommen, feilernært og i behov av kompenserende bistand til alle dagliglivets gjøremål. Det er meningsløst å begynne andre steder fordi andre aktører er avhengig av vurderinger/uttalelser fra førstelinjetjenesten før de kan ta saken videre. Hvis du ønsker å få mer råd, men ikke vil røpe detaljer offentlig, kan du PM meg, jeg har taushetsplikt. 6 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 (endret) Han er oppegående mentalt, ja. Det er ikke noe i veien med ham, Høres ut som om han er alvorlig syk. Ring kommunen ASAP. Edit: så ikke dato på tråden. Håper uansett at ting har ordnet seg. Endret 27. desember 2017 av Krig og fred Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Stakkars mann..dette var trist lesning. Hva med å sende en bekymringsmelding til hans fastlege? Anonymous poster hash: 3618e...57d Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Kan kommunen gjøre noe med tvang, isåfall hvordan skal man gå frem og til hvem kan man henvende seg? Kan man gjøre det anonymt? Vil ikke at han skal finne ut at jeg har sendt bekymringsmeldinger siden han er ganske kritisk mot kommunen og sosialtjenesten...Så jeg tviler på at han vil ta imot hjelp fra dem frivillig. Jeg er ingen ekspert, men du kan forsøke å få han umyndiggjort. Det vil isåfall medføre et enormt ansvar, sannsynligvis for din del. Sannsynligvis må noen da være hans verge. Men går det ikke an å gjøre enkle steg først? Hogg noe ved, hjelp han å holde huset varmt, grav en egen brønn.. Slike ting. Lenke til kommentar
MellomAlt Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Jeg kan uttale meg som fagperson her, siden jeg har jobbet innen feltet. Det er alt for mye feilinformasjon i denne tråden. TS uttaler at faren er mentalt oppegående. Det er nemlig slik her i Norge, at det er lov å ta egne valg. Dersom man ønsker å bo i 8 minus, uten strøm og vann. Er ikke det kriminelt av den grunn. Det er mange som lever alternative liv. Jeg leste nylig om en mangemillionær som bodde i en brakke og spiste kaldt hermetikk hver dag. Hvordan man velger å leve er opp til hver og en av oss. Allikevel har TS rett til bekymring. Jeg forstår det kan være vanskelig å vite hvordan man skal gå frem i en slik sak. Men her er altså fasiten. Du må rette en begjæring om behovsprøvd verge til Fylkesmannen i ditt fylke. Informasjon og søknadsskjema finner du her: https://www.vergemal.no/Voksne/Meldeplikt-og-begjaringsrett/ Deretter vil Fylkesmannen vurdere Fratakelse av rettslig handleevne. https://www.vergemal.no/Voksne/Fratakelse-av-rettslig-handleevne/ Dersom det er tvil om dette, vil Fylkesmannen sende et vedtak til TS sin fars kommune - der helse og sosialenheten i gitt kommune får i oppdrag å behovsprøve de helseutfordringene TS sin far måtte ha. Deretter er det kommunen som får et lovfestet oppfølgningstiltak på oppdrag fra Fylkesmannen. Det som kan være aktuelt, og som høres mest fornuftig ut - er at det blir gitt en verge som tar for seg de praktiske og økonomiske gjøremålene og som har et ansvar for oppfølgning av TS sin far. En slik offentlig verge er ofte en advokat. Men også familiemedlemmer eller andre i nær relasjon til TS sin far kan be om å bli oppnevnt som verge. Dette er en betalt tjeneste. Lykke til. 3 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 (endret) Jeg kan uttale meg som fagperson her, siden jeg har jobbet innen feltet. Det er alt for mye feilinformasjon i denne tråden. Jeg tviler ikke på dine kredentialer, men for meg er det åpenbart at mannen ble påvirket av morens død. Han har også alkoholproblemer, så hvis ikke det er noe for helsevesenet så vet ikke jeg. edit: tror muligens jeg misforsto deg. Endret 28. desember 2017 av Krig og fred Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå