Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Privatperson som har skriftlig innrømmet ansvar vil ikke gjøre opp for seg

anibanani

Anbefalte innlegg

Hei,

Fikk en bulk i bilen min, hvor kjæresten til hun som forårsaket skaden tok kontakt med meg via telefon og sa at han ville gjøre opp. Jeg tok bilen til et verksted og fikk et tilbud på 12000,- for å rette bulken, og lakkere opp to av dørene som har fått skader.

Etter det sendte jeg over pristilbudet til han på mail.

Fikk svar på mail tilbake hvor han bekreftet at han vil gjøre opp for skaden som kjæresten hans har gjort, men at han var uenig i at det koster 12000,- for å rette opp en slik skade.

Ordlyden i mailen lød slik "Jeg har kontakte med deg fordig vil dekke skade som kjæresten min gjorde på dit Ford men nå jeg er ikke enig med pris og skade som er på pristilbud taksering."

Jeg tilbød han at han kunne prøve å finne en billigere løsning, eller at vi kan ta en ny taksering hos et verksted som han velger, men siden det har han ikke hørt fra seg. 

Har sendt han flere mailer, sendt SMS (som det står at han har lest) og ringt flere ganger. Det har nå gått to uker.

Hva syns dere jeg burde gjøre? 

Siden han innrømte skyld skriftlig på mail, kan jeg bare legge ut for skadeoppretning, sende han faktura, og så vil han være tvunget til å betale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at det er så enkelt at du bare kan legge ut for oppretting og sende faktura.

Foreslår at du tar kontakt med DITT forsikringsselskap, de har ofte god kontroll på slikt. 

Skademelding er stikkordet. ALDRI godta å gjøre opp i etterkant uten en skademelding. Der har du forklaring på situasjonen og skyldfordeling er tilnærmet låst ut i fra beskrivelsen på skademeldingen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Takk, det høres fornuftig ut, men for å få fylt ut en skademelding, så må jeg faktisk komme i kontakt med han, og han ser jo ut til å ha gått under jorda. Jeg får vel tak i han på et eller annet vis til slutt. Er det noen frist for hvor fort skademelding må fylles ut? Skaden skjedde den 8. desember. 

Når jeg snakket med han første gangen gjorde han det klart at han ikke ville ta dette med forsikringsselskap, men heller gjøre opp privat, noe jeg sa var i orden for meg, så derfor tenkte jeg ikke på at det kunne være lurt å likevel fylle ut en skademelding.

Lenke til kommentar

Takk, det høres fornuftig ut, men for å få fylt ut en skademelding, så må jeg faktisk komme i kontakt med han, og han ser jo ut til å ha gått under jorda. Jeg får vel tak i han på et eller annet vis til slutt. Er det noen frist for hvor fort skademelding må fylles ut? Skaden skjedde den 8. desember. 

Når jeg snakket med han første gangen gjorde han det klart at han ikke ville ta dette med forsikringsselskap, men heller gjøre opp privat, noe jeg sa var i orden for meg, så derfor tenkte jeg ikke på at det kunne være lurt å likevel fylle ut en skademelding.

Generelt tips - selv om noen vil dekke en skade selv, istedet for å ta det på forsikringen, bør du ALLTID skrive skademelding og melde inn til ditt eget selskap. Da tar ditt selskap seg av alt det formelle, det er de som godkjenner taksten osv og deretter sender kravet til motparts selskap. Nå får motpart beskjed og pris av sitt selskap hvorpå han da kan velge å betale dette fra egen lomme.

Det er altså aldri noen grunn til å ta en sak utenfor forsikringsselskapet, det går ikke utover hans polise eller bonus om han velger å betale alt selv istedetfor egenandel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...