ATWindsor Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Fremstillingen her er litt skjev. Det settes krav til å følge med på endringer _fremover_, bakover-kompatibilitet endres ikke. Det betyr at når man utvikler nye versjoner vil man måtte ta høyde for det som er nytt, følge nye normer, bruke nye APIer osv. Men "det gamle" endrer seg ikke. Det som virket fra før, vil fortsatt virke på gamle telefoner. Legger man seg på en linje hvor man støtter API-nivå 16 (Android 4.1), dekker man "det meste" av dingser, og har samtidig lite merarbeid med kompatibilitet. Stemmer, og det endrer hele premisset til artikkelen. Det vil fremover settes krav til at utviklere sørger for at appene støtter _nye_ versjoner av Android (notification channels i SDK 26 er et godt eksempel), men dette har ikke noen relasjon til bakoverkompabilitet. Jeg skjønner ikke helt det, det er jo akkurat dette som står i artikkelen? AtW Artikkelen nevnet helt riktig en del av de nye reglene, men feilen her er at at den også (grunnløst) antyder at dette vil få negative konsekvenser for bakoverkompatibilitet. "Det kan føre til dårligere utvalg for enheter med eldre Android-utgaver", og lignende vendinger. Men de nye kravene som er meldt innført vil ikke ha noen påvirkning på den fronten. Kanskje man må ha kodet for Android for å kunne se nøyansene i dette, og som Android-utvikler mener jeg at det som skrives ikke er en riktig fremstilling av konsekvensene. Ok, hva tenker du om arbeid med å benytte API level 26 henholdsvis med og uten bakoverkompabiltiet? Ingen nevneverdig forskjell i arbeid? AtW Lenke til kommentar
Rune M. Andersen Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Ok, hva tenker du om arbeid med å benytte API level 26 henholdsvis med og uten bakoverkompabiltiet? Ingen nevneverdig forskjell i arbeid? AtW Jeg jobber daglig mot API-nivå 26, og å ha bakoverstøtte helt ned til API-nivå 16 er i dag omtrent gratis. Den "gamle" koden har man jo fra før, så om det kommer nye krav er det heller å implementere det nye som krever litt arbeid. Det gamle fortsetter å funke som før. Kan ikke komme på noen tilfeller hvor kompatibilitet knekker (etter nivå 16). Lenke til kommentar
Rune M. Andersen Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Men de nye kravene som er meldt innført vil ikke ha noen påvirkning på den fronten. Kanskje man må ha kodet for Android for å kunne se nøyansene i dette, og som Android-utvikler mener jeg at det som skrives ikke er en riktig fremstilling av konsekvensene. Det er godt å høre. Kan du si litt mer om hvordan det blir når en app får et slik krav som ikke er støttet på eldre enheter? Kan ikke komme på et tilfelle hvor det har skjedd siden API-nivå 16, som jeg vanligvis har som minimum. API-nivå 16 gir ca 99 % markedsdekning. Et nytt API-krav er f.eks. at notifications skal deles inn i channels, slik at brukeren kan mute forskjellige typer uavhengig. Dette støttes ikke på gamle Android-versjoner. Da fortsetter det bare å funke slik det alltid har funket. Et annet krav har vært Runtime Permissions, slik at man på nye Android-versjoner må be om lov til å gjøre ting når man trenger det (og ikke alt på én gang ved installasjon). På gamle enheter fortsetter det å funke som før (ved installasjon). Så null stress. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Jeg har et hundgammel nettbrett fra Samsung hengende på kjøkkenveggen, (Galaxy Tab 10.1) og det er custom mod-oppdatert helt opp til en av de nyeste versjonene av Android. På det brettet virker kanskje halvparten av appene, at best. Men det er vel et oddetilfelle å forsøke bruke et nettbrett som ikke er flunkende nytt...? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå