Gå til innhold

Nå er det klart: Dette blir Norges nye artilleri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva var galt med det svenske systemet?

Kontraktsbrudd. Ble ikke levert innen fristen pga en håndfull feil. Bl.a. for stor egenspredning, for høy akselvekt for norske veier, ammunisjonskjøretøy ble ikke anskaffet pga leverandøren gikk konk, for å nevne noe.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Krig driver alltid våpenteknologien fortere frem. En våpenhvile som den mellom Sør- og Nord-Korea er visst ikke så langt unna gi samme effekt. Men det virker som uansett leverandør artilleri så ender vi opp med tysk løp, nemlig Rheinmetall L/52. Eller er L/52 bare et lengdemål i kaliber?

L/44 løpet på Leoparden kommer forøvrig fra samme leverandør. Men så har Rheinmetall holdt på en stund

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Krig driver alltid våpenteknologien fortere frem. En våpenhvile som den mellom Sør- og Nord-Korea er visst ikke så langt unna gi samme effekt. Men det virker som uansett leverandør artilleri så ender vi opp med tysk løp, nemlig Rheinmetall L/52. Eller er L/52 bare et lengdemål i kaliber?

L/44 løpet på Leoparden kommer forøvrig fra samme leverandør. Men så har Rheinmetall holdt på en stund

L/52 er kun et lengdemål, ja. Kalibre x kaliber = lengde på rør. I dette tilfellet: 52x155=8060mm Leopard 2A4: 44x120=5280mm

Lenke til kommentar

Kanskje litt på siden, men kan noen forklare meg hvor effektive de tyske kystartellerikanonene var? Jeg tenker på de store som f.eks sto på Fjell Festning på Sotra. Det er greit at de gikk langt, men hvor lett var det egentlig å treffe et skip i god fart mange kilometer unna?Hvis et skip er 30-40 meter bredt skal det vel ikke så stor variasjon i vindstyrke og retning, kruttladning og andre variabler før prosjektilet lander foran eller går over med ganske mange meter?

Lenke til kommentar

Kanskje litt på siden, men kan noen forklare meg hvor effektive de tyske kystartellerikanonene var? Jeg tenker på de store som f.eks sto på Fjell Festning på Sotra. Det er greit at de gikk langt, men hvor lett var det egentlig å treffe et skip i god fart mange kilometer unna?Hvis et skip er 30-40 meter bredt skal det vel ikke så stor variasjon i vindstyrke og retning, kruttladning og andre variabler før prosjektilet lander foran eller går over med ganske mange meter?

De Tyske kanonene som sto igjen på de flere hundre fortene "våre" etter krigen var svært effektive med tanke på selve kanonen og forsåvidt mye av amunisjonen. Problemet var naturligvis som du sier vindstyrke, vindretning (også i høyden), avstand til målet (de fleste avstandsmålerne var optiske), temperatur, luftfugtighet, lufttrykk, målets fart, retning... På en omvisning på Trondenes Fort ble jeg naturligvis imponert av kanonene, men mest av alt den mekaniske computeren hvor alle data ble matet inn. Etter sigende ble manualene ødelagt da Tyskerne kapitulerte. Fulltrefferen fra Bismark som senket Hood etter noen minutters sjøslag er vel et godt eksempel på hvor effektive disse systemene var og på tampen av krigen kom radarstyring av kanonbatterier for fullt! http://www.nordnorge.com/sor-troms/?News=194

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...