Gå til innhold

Fire dager før julaften ligger det et trådløst headsett fra en norsk artist i luken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er en liste over Bluetooth protokoller TU:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Bluetooth_protocols

aptX er en teknologi for datareduksjon av lydfiler og AAC er filformat for digital komprimert lyd. Headsetet bruker selvfølgelig Bluetooth. Spørsmål 1 er uten riktige svaralternativer.

Ikke helt riktig. aptX og AAC er begge audiocodecs. De blir, om enn kanskje noe misvisende, ofte omtalt som protokoller. Selv i denne ganske grundige artikkelen, som først beskriver dem som codecs, blir de også omtalt som protokoller.

Making sense of Bluetooth headphone technology

Endret av Benny Flaggstang
Lenke til kommentar

aptX er en teknologi for datareduksjon av lydfiler og AAC er filformat for digital komprimert lyd. Headsetet bruker selvfølgelig Bluetooth. Spørsmål 1 er uten riktige svaralternativer.

Ikke helt riktig. aptX og AAC er begge audiocodecs. De blir, om enn kanskje noe misvisende, ofte omtalt som protokoller. Selv i denne ganske grundige artikkelen, som først beskriver dem som codecs, blir de også omtalt som protokoller.

Ser den at AAC og aptX kan kalles protokoller, men blir det riktig å kalle det Bluetooth protokoller? AAC og aptX blir vel det samme om du velger å koble til headsetet med en kabel?

Lenke til kommentar

Ser den at AAC og aptX kan kalles protokoller, men blir det riktig å kalle det Bluetooth protokoller? AAC og aptX blir vel det samme om du velger å koble til headsetet med en kabel?

Som sagt er jeg i utgangspunktet enig i at det blir teknisk feil å si at det er protokoller, men det er nå blitt en gjengs standard å omtale dem som det.

Nei, bruk av AAC og aptX blir ikke det samme med og uten kabel. Det forklares ganske grundig hva som er forskjellen i artikkelen jeg linker til. Det er innebygget håndtering av codecene i BT-enheten. Siden det er BT-chipen som håndterer det blir det, om man først skal kalle dem protokoller, i mine ører riktig å kalle dem BT-protokoller. Hadde det vært egne kontrollere som håndterte codecen ville jeg vært enig i at det ble feil.

Men én ting jeg fant mer interessant er at begge codecene er avhengig av at de er støttet både hos avsender og mottaker for å bli tatt i bruk. Ellers brukes default SBC-codec. Det vil si at det ikke hjelper en dritt om headsettet støtter aptX eller AAC, dersom ikke avspilleren støtter det. Apple støtter eksempelvis ikke aptX. Det var årsaken til at A7-headsettene ble så mye dårligere på Apple-produkter da det ble oppdaget en feil på dem som gjorde at de ble tvunget til å skru av AAC-støtten. De ble tvunget over til SBC.

Endret av Benny Flaggstang
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...