SjurL Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Har innlagt fiber med båndbredde 100 Mbps. Bruker da en Asus-ruter modell RT-N66U for å gi et trådløst internett i huset. Alt har fungert greit hittil (bortsett fra at skriveren har koblet seg ut noen ganger og mistet kontakt med ruteren). Vi har vanligvis tilkoblet følgende enheter til ruteren: Bærbar PC og MAC Brother printer Samsung A5 Android Iphone S6 Ipad Samsung serie 6 LED-TV Da vi fikk en Samsung-TVen begynte problemene å oppstå, etter ca. 10 dager. Det hele kobler ut etter noen minutter. Har nå oppdatert fastvare (firmware?) på ruteren - uten resultat. De samme problemene oppstår. Internett fungerer fint på min PC. Ser at det vanvittig mange innstillinger på admin-sida til ruteren. Kan det være noe feil her? Eller er ruteren gåen? Evt. er det noe med TVen? Lenke til kommentar
MellomAlt Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Prøv å legg inn Merlin på ruteren. En custom firmware som er mer pålitelig og stabil. Veldig enkelt å installere. https://asuswrt.lostrealm.ca/ 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Støtter forslaget om Merlin. Men det hender at bugs ikke forsvinner ved ordinær oppdatering. Beste forslag hvis man har problemer er å først resette ruteren til fabrikkinnstillinger, deretter oppdatere firmware og til slutt resette en gang til før man setter opp ruteren som man ønsker. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Hvor stor avstand er det fra Tven til routeren? Vil tro trådløs på TV\dekoder etc er ofte dårlig i billig kvalitet, ofte billige wireless N eller eldre med kun 2.4 ghz frekvens. Lenke til kommentar
SjurL Skrevet 20. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2017 Hvor stor avstand er det fra Tven til routeren? Vil tro trådløs på TV\dekoder etc er ofte dårlig i billig kvalitet, ofte billige wireless N eller eldre med kun 2.4 ghz frekvens. Det er 1 meter - i samme rom. Lenke til kommentar
SjurL Skrevet 20. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2017 (endret) Takk, MellomAlt og Mr D. Internett har fungert bra på min PC og andre enheter. Men det må nevnes at iPad'en prøvde og koble seg direkte opp på TV'en ved avspilling av film på iPad, så vi gjorde om på innstillinger på iPad for å unngå dette. Men samme problemet med TV'en er der fortsatt. Kan det være noe med wifi-mottakeren på TV'en? Skal prøve og konfigurere på nytt. Mulig at TV eller iPad bør være på gjestenettverket på ruteren? Endret 20. desember 2017 av SjurL Lenke til kommentar
SjurL Skrevet 20. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2017 Prøv å legg inn Merlin på ruteren. En custom firmware som er mer pålitelig og stabil. Veldig enkelt å installere. https://asuswrt.lostrealm.ca/ Ser veldig ut som samme firmware som jeg har.. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Prøv å legg inn Merlin på ruteren. En custom firmware som er mer pålitelig og stabil. Veldig enkelt å installere. https://asuswrt.lostrealm.ca/ Ser veldig ut som samme firmware som jeg har.. Ligner veldig, men er med "tweaks and fixes" og diverse ekstra. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 ... Kan det være noe med wifi-mottakeren på TV'en? Det er 1 meter - i samme rom.Hva med å bruke nettverkskabel? Både for å feilsøke og for å få høyere hastighet og bedre stabilitet. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Skal prøve og konfigurere på nytt. Mulig at TV eller iPad bør være på gjestenettverket på ruteren?Ville hatt alt på samme nett. Men resett ruteren og legg inn ny firmware før du konfigurerer på nytt. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Trur eg har hatt samme problem med min Asus router. Ting slutter å fungere etter ei stund. Har gitt opp heile routern. Lenke til kommentar
SjurL Skrevet 23. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2017 Da har jeg trykt på reset-knappen - oppdatert til Merlin-firmware - gjenopprettet til fabrikkinnstillinger (ser ut som Merlin ligger inne fortsatt) - oppdatert til Merlin-firmware igjen og startet ruteren på nytt. Ser også at det er en funksjon som heter IPTV. Er dette noen innstillinger som er hensiktsmessig og bruke når man ser tv via internett? Lenke til kommentar
SjurL Skrevet 26. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2017 Fortsatt problemer - kan også være nettleverandøren, Eidsiva. Har vært veldig ustabilt hos flere i området. Hva er beste måten å måle nettkapasiteten på? Lenke til kommentar
Mickey_OT Skrevet 26. desember 2017 Del Skrevet 26. desember 2017 kabel rett i ruter og speedtest? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Blir routeren varm? Disse har vel hatt noen problemer med varme som gjør de trege og ustabile etter en stund. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Da har jeg trykt på reset-knappen - oppdatert til Merlin-firmware - gjenopprettet til fabrikkinnstillinger (ser ut som Merlin ligger inne fortsatt) - oppdatert til Merlin-firmware igjen og startet ruteren på nytt. Ser også at det er en funksjon som heter IPTV. Er dette noen innstillinger som er hensiktsmessig og bruke når man ser tv via internett? Iptv i disse routerene er vel meir igmp snooping med tv via fiber, f.eks altibox, get, canal digital, telenor... Veit ikkje om det er det du har Lenke til kommentar
StiSor Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Hadde selv problemer med denne routeren og Samsung tv. I systemloggen var det mange feil med noe lignende "localhost allerede i bruk", viste seg at flere Samsung tv-er bruker "localhost" som navn på enhet, og det skaper problemer for dhcp på routeren. Løsning var å sette TV opp med fast ip (og endre dhcp slik at fast ip ikke blir gitt ut). Endret også navn i routeren på Samsung tv-en fra "localhost" til noe annet. Ser ut som routeren er blitt mer stabil etter dette, og ikke feilmedinger i systemloggen lenger.. Mvh Stian Lenke til kommentar
SjurL Skrevet 29. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2017 (endret) Iptv i disse routerene er vel meir igmp snooping med tv via fiber, f.eks altibox, get, canal digital, telenor... Veit ikkje om det er det du har Abonnementet med Eidsiva er via fiber - 100 Mbps. All TV går altså via fiber. Vi har et streaming-abonnement med Canal Digital. Blir routeren varm? Disse har vel hatt noen problemer med varme som gjør de trege og ustabile etter en stund. Ruteren har hatt en tendens til å bli varm, ja...men det har en vært tidligere også, uten nevne verdige problemer. Endret 2. januar 2018 av SjurL Lenke til kommentar
SjurL Skrevet 2. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2018 Hadde selv problemer med denne routeren og Samsung tv. I systemloggen var det mange feil med noe lignende "localhost allerede i bruk", viste seg at flere Samsung tv-er bruker "localhost" som navn på enhet, og det skaper problemer for dhcp på routeren. Løsning var å sette TV opp med fast ip (og endre dhcp slik at fast ip ikke blir gitt ut). Endret også navn i routeren på Samsung tv-en fra "localhost" til noe annet. Ser ut som routeren er blitt mer stabil etter dette, og ikke feilmedinger i systemloggen lenger.. Mvh Stian Kan ikke se noe som heter localhost i innstillingene på TVen - men skal forsøke å sette opp manuell ip og ikke automatisk, som det står på nå. Har også opplevd at nettet frafaller en sjelden gang i dag - mulig at den 3 år gamle ruteren er moden for utskifting snart - mens ønsker først å få kartlagt om det er noen vits å skifte den ut. Fant en option til i ruteren som kanskje kan være aktuell å bruke? Tjenestekvalitet (QoS) sikrer båndbredde for prioriterte oppgaver og programmer. Tradisjonell QoS sikrer inngående og utgående båndbredde på både kablede og trådløse tilkoblinger for prioriterte programmer og oppgaver via manuelle, brukerdefinerte parametere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå