Dufen Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Nå er jo dagens milleniums barn nok så venstrevridd, de har blitt en stor del av befolkningen. Og det blir nok ikke mindre liberalisme og sosialisme i årene fremover. Er bra syntes jeg. På tide de gamle fordomsfulle slipper taket, ser bare på min far. Tror kommunisme er ondt, prøver og forklare han at en ideologi ikke i seg selv kan være ond. Men den gamle propagandaen sitter langt inne. Han har også rasistiske tendenser, er ikke rasist i det hele tatt. Men jeg merker han er skeptisk, men det skjønner jeg og. Han var 10 år før han så sin første utlending. Samt de var oppdratt med fremmedfrykt. Han prøver, men er ikke alltid like enkelt. Vi dagens voksne, er mye mindre fordomsfulle, mer inkluderende og er ikke redd for og tenke utenfor den kapitalistiske boksen som ikke har noe langsiktig fremtid. Edit: Typo Aaaaah, den fine påstanden om at kommunisme ikke er ondt fordi det er en ideologi eller ikke ekte kommunisme?Apologetikk for noe du ikke forstår. Du er klar over at kommunisme er den ideologien som har forskyldt flest menneskers død her i verden? Ingen religioner når opp her engang. Jeg så min første utlending da jeg var 8 år, det var en svenske ved navn Johan. Ditt argument er sett i lys av dette i seg selv feil. Jeg var forsåvidt og 10 år da jeg kom på skole med en jente av afrikansk opphav, men jeg driter vel i om hun hadde vært grønn eller regnbuefarga. Det er DU som er skeptisk til andre og forutinntatt her om folk. Det var maktsyke/gale mennesker i lederskap som drepte mennesker, ikke ideologien. Har du tatt en tur i land der kommunisme ikke har blitt styrt av gale mennesker? Det har jeg, både Cuba og Vietnam. Ingenting galt med det folket, de er akkurat som oss. Fungerer ikke bra i det hele tatt, taxi sjåføren min fra flyplassen var egentlig lege. Men siden han fikk tips som taxi sjåfør ble det mer penger i måneden enn en lege som ikke fikk tips. Nei er ikke skeptisk og forutinntatt, bare deler min erfaring av 31 år på denna planeten. Om du har opplevet noe annet er det helt ok. Tar ikke alle over en kam, det er veldig individuelt. Men klarer ikke og la være og legge merke til hvordan de eldre på jobb snakker om invandring og hvor umenneskelig folk de kan være i sine meninger fordi de er "utlendinger" Relgion forsvinner sakte men sikkert så lenge folk har det allright har mulighet til og lære. Du har ikke forstått noe som helst rundt temaet økonomi om du virkelig tror et land er kommunistisk om en lege kan ta en ekstra jobb for å spe på lønna. Det er kapitalisme i sin reneste form.Nå bare antar du ting... Han er utdannet lege, men jobber som taxi sjåfør. Han sa opp sin stilling som lege for og søke bedre økonomiske muligheter. Mulig jeg ikke forklarte det godt nokJeg antar ingenting, om man har frihet til å velge jobb etter eget forgodtfinnende betyr det at man opererer i et fritt marked og dermed i et kapitalistisk system. Om det er definisjonen på kapitalisme at du kan velge jobb? Virkelig? Ja de kan velge jobb, eneste kravet er at du jobber. Jobber du ikke havner du i fengsel. Hva du gjør, er opp til deg.. Ser ikke kapitalismen i det. Kapitalisme er fritt marked/handel. Noe de ikke har.. Kan man VELGE inntektskilde opererer man fritt. Jeg skjønner ikke helt hvordan du ser Cuba og Vietnam som to gode land å bo i, sett i lys av at du mener de er to rent kommunistiske land? VIL du at de skal være det, eller argumenterer du som om de skulle vært det? For du tar feil når du sier at begge landene er rene kommuniststater, de har en relativt fri økonomi og samhandler med andre land i større utstrekning enn ren kommunisme tillater. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Og forøvrig kan man jo med din retorikk forsvare nazismen. Er bare å se vekk fra Hitler og co så er det jo en alldeles fortreffelig ideologi?Nei det er jo bygget på rasisme (facisme) og menneskehat... Trodde vi ikke søket et slikt samfunn jeg.. Om du vrir og kverulerer på ting så kan du tilogmed forsvare pedofili (Se USA) Bruk din sunne fornuft. Om ikke det er tilgjengelig er de 10 bud faktisk en god guideline, ikke at jeg er religiøs men de inneholder sunn fornuft i stor gradNei, det er bygget på nasjonalsosialisme. En ideologi som setter nasjonens innbyggere først. Rasehatet var Hitlers egen retorikk og kan faktisk skilles fra nasjonalsosialismen. Hmm, men alle ariske var jo velkommne. Uansett nationalitet... Var rasen som var viktig. Du må følge med i historie timen Det du sier er det han solgte til folket. Hva han virkelig gjorde er noe helt annet... Ja, så da var det ikke ekte nasjonalsosialisme. Ser du hvor IDIOTISK jeg argumenterer? Hvis du ikke ser at det er slik du argumenterer så bør du revurdere din egen integritet. Har lagt merke til hvor idiotisk du argumenterer ja, men er ikke den som liker og gå til angrep på folk. Lar de si sitt uansett og teit eller ikke teit jeg syntes det er. Hva du oppfatter mine argumenter som er din sak. Burde ta en titt i speilet. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Og forøvrig kan man jo med din retorikk forsvare nazismen. Er bare å se vekk fra Hitler og co så er det jo en alldeles fortreffelig ideologi?Nei det er jo bygget på rasisme (facisme) og menneskehat... Trodde vi ikke søket et slikt samfunn jeg.. Om du vrir og kverulerer på ting så kan du tilogmed forsvare pedofili (Se USA) Bruk din sunne fornuft. Om ikke det er tilgjengelig er de 10 bud faktisk en god guideline, ikke at jeg er religiøs men de inneholder sunn fornuft i stor gradNei, det er bygget på nasjonalsosialisme. En ideologi som setter nasjonens innbyggere først. Rasehatet var Hitlers egen retorikk og kan faktisk skilles fra nasjonalsosialismen. Hmm, men alle ariske var jo velkommne. Uansett nationalitet... Var rasen som var viktig. Du må følge med i historie timen Det du sier er det han solgte til folket. Hva han virkelig gjorde er noe helt annet... Ja, så da var det ikke ekte nasjonalsosialisme. Ser du hvor IDIOTISK jeg argumenterer? Hvis du ikke ser at det er slik du argumenterer så bør du revurdere din egen integritet. Har lagt merke til hvor idiotisk du argumenterer ja, men er ikke den som liker og gå til angrep på folk. Lar de si sitt uansett og teit eller ikke teit jeg syntes det er. Hva du oppfatter mine argumenter som er din sak. Burde ta en titt i speilet. Jeg går ikke til angrep på deg, jeg poengterer det at din retorikk ikke er logisk. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Nå er jo dagens milleniums barn nok så venstrevridd, de har blitt en stor del av befolkningen. Og det blir nok ikke mindre liberalisme og sosialisme i årene fremover. Er bra syntes jeg. På tide de gamle fordomsfulle slipper taket, ser bare på min far. Tror kommunisme er ondt, prøver og forklare han at en ideologi ikke i seg selv kan være ond. Men den gamle propagandaen sitter langt inne. Han har også rasistiske tendenser, er ikke rasist i det hele tatt. Men jeg merker han er skeptisk, men det skjønner jeg og. Han var 10 år før han så sin første utlending. Samt de var oppdratt med fremmedfrykt. Han prøver, men er ikke alltid like enkelt. Vi dagens voksne, er mye mindre fordomsfulle, mer inkluderende og er ikke redd for og tenke utenfor den kapitalistiske boksen som ikke har noe langsiktig fremtid. Edit: Typo Aaaaah, den fine påstanden om at kommunisme ikke er ondt fordi det er en ideologi eller ikke ekte kommunisme?Apologetikk for noe du ikke forstår. Du er klar over at kommunisme er den ideologien som har forskyldt flest menneskers død her i verden? Ingen religioner når opp her engang. Jeg så min første utlending da jeg var 8 år, det var en svenske ved navn Johan. Ditt argument er sett i lys av dette i seg selv feil. Jeg var forsåvidt og 10 år da jeg kom på skole med en jente av afrikansk opphav, men jeg driter vel i om hun hadde vært grønn eller regnbuefarga. Det er DU som er skeptisk til andre og forutinntatt her om folk. Det var maktsyke/gale mennesker i lederskap som drepte mennesker, ikke ideologien. Har du tatt en tur i land der kommunisme ikke har blitt styrt av gale mennesker? Det har jeg, både Cuba og Vietnam. Ingenting galt med det folket, de er akkurat som oss. Fungerer ikke bra i det hele tatt, taxi sjåføren min fra flyplassen var egentlig lege. Men siden han fikk tips som taxi sjåfør ble det mer penger i måneden enn en lege som ikke fikk tips. Nei er ikke skeptisk og forutinntatt, bare deler min erfaring av 31 år på denna planeten. Om du har opplevet noe annet er det helt ok. Tar ikke alle over en kam, det er veldig individuelt. Men klarer ikke og la være og legge merke til hvordan de eldre på jobb snakker om invandring og hvor umenneskelig folk de kan være i sine meninger fordi de er "utlendinger" Relgion forsvinner sakte men sikkert så lenge folk har det allright har mulighet til og lære. Du har ikke forstått noe som helst rundt temaet økonomi om du virkelig tror et land er kommunistisk om en lege kan ta en ekstra jobb for å spe på lønna. Det er kapitalisme i sin reneste form.Nå bare antar du ting... Han er utdannet lege, men jobber som taxi sjåfør. Han sa opp sin stilling som lege for og søke bedre økonomiske muligheter. Mulig jeg ikke forklarte det godt nokJeg antar ingenting, om man har frihet til å velge jobb etter eget forgodtfinnende betyr det at man opererer i et fritt marked og dermed i et kapitalistisk system. Om det er definisjonen på kapitalisme at du kan velge jobb? Virkelig? Ja de kan velge jobb, eneste kravet er at du jobber. Jobber du ikke havner du i fengsel. Hva du gjør, er opp til deg.. Ser ikke kapitalismen i det. Kapitalisme er fritt marked/handel. Noe de ikke har.. Kan man VELGE inntektskilde opererer man fritt. Jeg skjønner ikke helt hvordan du ser Cuba og Vietnam som to gode land å bo i, sett i lys av at du mener de er to rent kommunistiske land? VIL du at de skal være det, eller argumenterer du som om de skulle vært det? For du tar feil når du sier at begge landene er rene kommuniststater, de har en relativt fri økonomi og samhandler med andre land i større utstrekning enn ren kommunisme tillater. De er ikke "RENE" kommunistiske land, der antar du igjen.. De prøver og få det til og fungere og prøver nye ting stadig, vietnam har ganske så fritt marked. Er nesten blitt sosialistisk, men ikke helt. Er ikke lett og bare kalle de for et eple, appelsin eller potet.. De er som regel ganske så hybrid systemer. Og de fleste i Cuba er kjempe lykkelige, de går dansende i gatene. Er kjempe inkluderende, ja rett og slett et imponerende folk. Har de en ipad til alle? Nei, men har alle mat. Ja. Og det selv med verdens største økonomi som boikotter deg. Så de har klart seg bra. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Og forøvrig kan man jo med din retorikk forsvare nazismen. Er bare å se vekk fra Hitler og co så er det jo en alldeles fortreffelig ideologi?Nei det er jo bygget på rasisme (facisme) og menneskehat... Trodde vi ikke søket et slikt samfunn jeg.. Om du vrir og kverulerer på ting så kan du tilogmed forsvare pedofili (Se USA) Bruk din sunne fornuft. Om ikke det er tilgjengelig er de 10 bud faktisk en god guideline, ikke at jeg er religiøs men de inneholder sunn fornuft i stor gradNei, det er bygget på nasjonalsosialisme. En ideologi som setter nasjonens innbyggere først. Rasehatet var Hitlers egen retorikk og kan faktisk skilles fra nasjonalsosialismen. Hmm, men alle ariske var jo velkommne. Uansett nationalitet... Var rasen som var viktig. Du må følge med i historie timen Det du sier er det han solgte til folket. Hva han virkelig gjorde er noe helt annet... Ja, så da var det ikke ekte nasjonalsosialisme. Ser du hvor IDIOTISK jeg argumenterer? Hvis du ikke ser at det er slik du argumenterer så bør du revurdere din egen integritet. Har lagt merke til hvor idiotisk du argumenterer ja, men er ikke den som liker og gå til angrep på folk. Lar de si sitt uansett og teit eller ikke teit jeg syntes det er. Hva du oppfatter mine argumenter som er din sak. Burde ta en titt i speilet. Jeg går ikke til angrep på deg, jeg poengterer det at din retorikk ikke er logisk. Ja du om det. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Enten er du blitt blindet av en romantisert utgave av kommunisme ellers så virker ideen om gratis levne forlokkende på deg med tanke på at det ikke krever noe av de som mottar. Se f.eks på Sør og Nord-Korea. Sør-Korea etter krigen tillot økonomisk frihet hvor Nord-Korea ble et rent kommunistisk land hvilket det enda er. Sør-Korea utviklet seg til et kapitalistisk rettet land. Ser du forskjellen? Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Enten er du blitt blindet av en romantisert utgave av kommunisme ellers så virker ideen om gratis levne forlokkende på deg med tanke på at det ikke krever noe av de som mottar. Se f.eks på Sør og Nord-Korea. Sør-Korea etter krigen tillot økonomisk frihet hvor Nord-Korea ble et rent kommunistisk land hvilket det enda er. Sør-Korea utviklet seg til et kapitalistisk rettet land. Ser du forskjellen? Huh? Jeg tror da ikke kommunisme er er bra system. Veldig ineffektivt og fungerer dårlig, pga elementet menneske (se bare på kommune arbeidere) Det er også 2 andre store forskjeller på sør og nord korea. Det ene er diktatur og det andre er demokratisk. En vesentlig forskjell. Alt jeg sa i starten av mine posts var at kommunisme i seg selv er ikke ondt. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 En nazist i seg selv er ikke ond han heller.... Lenke til kommentar
nahoj Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Kommunisme har drept 10 ganger så mange som nasjonalsosialisme, kommunisme fører til folkemord og helvete, nasjonalsosialisme fører til nasjonal velstand og lykke. Jeg tar bare det motsatte standpunkt som DirekteDemokrati. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 En nazist i seg selv er ikke ond han heller.... Hvorfor har ikke du forstått at menneskehat er ikke greit? Se og langt du kommer med den holdningen Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Kommunisme har drept 10 ganger så mange som nasjonalsosialisme, kommunisme fører til folkemord og helvete, nasjonalsosialisme fører til nasjonal velstand og lykke. Jeg tar bare det motsatte standpunkt som DirekteDemokrati. Har du flere totalt tilfeldige tall du vil dele med oss? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Nå er jo dagens milleniums barn nok så venstrevridd, de har blitt en stor del av befolkningen. Og det blir nok ikke mindre liberalisme og sosialisme i årene fremover. Er bra syntes jeg. På tide de gamle fordomsfulle slipper taket, ser bare på min far. Tror kommunisme er ondt, prøver og forklare han at en ideologi ikke i seg selv kan være ond. Men den gamle propagandaen sitter langt inne. Han har også rasistiske tendenser, er ikke rasist i det hele tatt. Men jeg merker han er skeptisk, men det skjønner jeg og. Han var 10 år før han så sin første utlending. Samt de var oppdratt med fremmedfrykt. Han prøver, men er ikke alltid like enkelt. Vi dagens voksne, er mye mindre fordomsfulle, mer inkluderende og er ikke redd for og tenke utenfor den kapitalistiske boksen som ikke har noe langsiktig fremtid. Edit: Typo Det er nok heller du som må ta en titt i speilet. Kommunisme er et ondt system, fordi det tar vel folks frihet. Du har ikke lenger lov til å bestemme over ditt eget liv og gjør du motstand vil du havne i arbeidsleir. Kommunister pleier å forsvare dette ved å si at det er nødvendig for å gi fattige god levestandard. Men i virkeligheten fører kommunisme til at majoriteten av befolkningen er ekstremt fattig og politikerene lever i luksus. 3 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Nå er jo dagens milleniums barn nok så venstrevridd, de har blitt en stor del av befolkningen. Og det blir nok ikke mindre liberalisme og sosialisme i årene fremover. Er bra syntes jeg. På tide de gamle fordomsfulle slipper taket, ser bare på min far. Tror kommunisme er ondt, prøver og forklare han at en ideologi ikke i seg selv kan være ond. Men den gamle propagandaen sitter langt inne. Han har også rasistiske tendenser, er ikke rasist i det hele tatt. Men jeg merker han er skeptisk, men det skjønner jeg og. Han var 10 år før han så sin første utlending. Samt de var oppdratt med fremmedfrykt. Han prøver, men er ikke alltid like enkelt. Vi dagens voksne, er mye mindre fordomsfulle, mer inkluderende og er ikke redd for og tenke utenfor den kapitalistiske boksen som ikke har noe langsiktig fremtid. Edit: Typo Det er nok heller du som må ta en titt i speilet. Kommunisme er et ondt system, fordi det tar vel folks frihet. Du har ikke lenger lov til å bestemme over ditt eget liv og gjør du motstand vil du havne i arbeidsleir. Kommunister pleier å forsvare dette ved å si at det er nødvendig for å gi fattige god levestandard. Men i virkeligheten fører kommunisme til at majoriteten av befolkningen er ekstremt fattig og politikerene lever i luksus. Hehe nei, det er bare noen versioner av kommunisme. Finnes mange måter de har implementert det, av diktatorer. Maoisme, Leninisme og Marxisme etc. Kommunisme i seg selv er at alle skal ha lik lønn, det skal ikke være noe klasse skille. Alle skal ha like mye. Er jo en fin ide. Men folk gjør ingen insats, jeg tjener like mye om jeg sløver eller ikke. Om jeg blir sjef så tjener jeg ikke mer så hva er vitsen. Så de gjør bare det de må, så det blir lite effektivt. Ser gjerne dette på kommune arbeidere etc, lite effektive kontra de i privat sektor. Lenin og Stalin brukte en autoritær kommunisme for og hindre at folk sløver. Altså de brukte frykt for og motivere folk. Menneskers 2 sterkeste følser er Frykt og grådighet, tilsier forsking. Kapitalisme bruker menneskets grådighet som drivkraft, vårt ønske om ha mer og mer rikdom og gjenstander. Kapitalisme i seg selv er ikke holdbart i lengden pga de rike vil få mer og mer til det hele kolapser ut i fra matematiske modeller. Derfor har vi gjerne høyere skatt på de som tjener mer for og prøve og utligne dette. Men vi får igjen store klasse skiller. Når 1 menneske har gjort det bra. Så har familien goder av dette i generasjoner, fordi det er mye enklere og tjene penger når du har penger. Du er ikke avhenging av og investere bare det lille du har til overs av måneds lønna. Så du får en Elite. Og som vi går inn i fremtiden, du leser stadig "6000 mistet jobben, 60 roboter ansatt" Så npr vitenskaps folk ser inn i fremtiden ser de menneskets eneste jobber er tjeneste jobber samt noe vedlikehold av data systemer. Resten er robotisert. Vi møter nå også miljø problemer, så vår standard kapitalistiske modell for og få økonomisk vekst må vi også bruke mer gods. Så vi kan lage mer gods. Vi kan ikke fortsette og bruke mer og mer ressurser per menneske for og ha økonomisk vekst. Så noe må skje. Jeg har ikke svaret det er helt sikkert. Svaret er IKKE kommunisme det er helt sikkert. Men blir nok noe sosialistisk av natur. Her er link til kommunisme om du ikke vet hva det er og du har bare hørt fæle ting om det fra TV: https://en.wikipedia.org/wiki/Communism 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Kommunisme i seg selv er at alle skal ha lik lønn, det skal ikke være noe klasse skille. Alle skal ha like mye. Er jo en fin ide. Men folk gjør ingen insats, jeg tjener like mye om jeg sløver eller ikke. Om jeg blir sjef så tjener jeg ikke mer så hva er vitsen. Så de gjør bare det de må, så det blir lite effektivt. Men kommunisme er en fin ting allikevel altså... Her passer uttrykket "Kognitiv dissonans" meget godt. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 (endret) Hehe nei, det er bare noen versioner av kommunisme. Finnes mange måter de har implementert det, av diktatorer. Maoisme, Leninisme og Marxisme etc. Kommunisme i seg selv er at alle skal ha lik lønn, det skal ikke være noe klasse skille. Alle skal ha like mye. Er jo en fin ide. Du sier selv, kommunisme er at alle skal ha lik lønn. Om jeg har frihet, så har jeg frihet til å gjøre byttehandler som gjør meg rikere enn andre. Det betyr det finnes ingen versjoner av kommunisme som gir folk frihet. Og et system som tar fra folk deres frihet, uten en veldig god grunn, er et ondt system. Kapitalisme bruker menneskets grådighet som drivkraft, vårt ønske om ha mer og mer rikdom og gjenstander. Kapitalisme i seg selv er ikke holdbart i lengden pga de rike vil få mer og mer til det hele kolapser ut i fra matematiske modeller. De rike vil selvfølgelig ha mer, men det betyr ikke at de får mer. Karl Marx teori er at kapitalistene får mer og mer fordi de kan investere pengene sine og få høyere utbytte enn økonomisk vekst. Det han glemte i dene teorien er at noen ganger så får de enorme tap. F.eks. Eike Batista hadde engang 35 milliarder dollar, nå har han bare 300 millioner dollar. Vi kan ikke fortsette og bruke mer og mer ressurser per menneske for og ha økonomisk vekst. Så noe må skje. Jeg har ikke svaret det er helt sikkert. Svaret er IKKE kommunisme det er helt sikkert. Men blir nok noe sosialistisk av natur. Kapitalisme har allerede svaret på dette. Når en ressurs blir mangelvare så går prisen opp, noe som fører til lavere etterspørsel, mindre svinn og mer tilbud. Det er vesentlig bedre enn kommunisme og sosialisme hvor varen vil forbli billig til det går tomt, og da ender man opp med lange køer for vanlige folk og korrupsjon for politikere og deres venner. Og hvorfor kan vi ikke fortsette å bruke mer og mer ressurser? Det finnes mange ressurser som ikke er begrenset på grunn av mangel på råvaren, men på grunn av dårlig utnyttelse. F.eks. oppdrettslaks, vannkraft og effektiv matproduksjon. Endret 22. desember 2017 av Camlon Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Kommunisme i seg selv er at alle skal ha lik lønn, det skal ikke være noe klasse skille. Alle skal ha like mye. Er jo en fin ide. Men folk gjør ingen insats, jeg tjener like mye om jeg sløver eller ikke. Om jeg blir sjef så tjener jeg ikke mer så hva er vitsen. Så de gjør bare det de må, så det blir lite effektivt. Men kommunisme er en fin ting allikevel altså... Her passer uttrykket "Kognitiv dissonans" meget godt. Hoved idèen er fin, men er inkompatibel med menneskets natur. Om det ikke var for menneskets natur helt knall. Her passer uttrykket "Kverulant" og "Barnslig" meget godt. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Ja, så da er kommunisme en idiotisk ide, om man tenker logisk. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Hehe nei, det er bare noen versioner av kommunisme. Finnes mange måter de har implementert det, av diktatorer. Maoisme, Leninisme og Marxisme etc. Kommunisme i seg selv er at alle skal ha lik lønn, det skal ikke være noe klasse skille. Alle skal ha like mye. Er jo en fin ide. Du sier selv, kommunisme er at alle skal ha lik lønn. Om jeg har frihet, så har jeg frihet til å gjøre byttehandler som gjør meg rikere enn andre. Det betyr det finnes ingen versjoner av kommunisme som gir folk frihet. Og et system som tar fra folk deres frihet, uten en veldig god grunn, er et ondt system. Kapitalisme bruker menneskets grådighet som drivkraft, vårt ønske om ha mer og mer rikdom og gjenstander. Kapitalisme i seg selv er ikke holdbart i lengden pga de rike vil få mer og mer til det hele kolapser ut i fra matematiske modeller. De rike vil selvfølgelig ha mer, men det betyr ikke at de får mer. Karl Marx teori er at kapitalistene får mer og mer fordi de kan investere pengene sine og få høyere utbytte enn økonomisk vekst. Det han glemte i dene teorien er at noen ganger så får de enorme tap. F.eks. Eike Batista hadde engang 35 milliarder dollar, nå har han bare 300 millioner dollar. Vi kan ikke fortsette og bruke mer og mer ressurser per menneske for og ha økonomisk vekst. Så noe må skje. Jeg har ikke svaret det er helt sikkert. Svaret er IKKE kommunisme det er helt sikkert. Men blir nok noe sosialistisk av natur. Kapitalisme har allerede svaret på dette. Når en ressurs blir mangelvare så går prisen opp, noe som fører til lavere etterspørsel, mindre svinn og mer tilbud. Det er vesentlig bedre enn kommunisme og sosialisme hvor varen vil forbli billig til det går tomt, og da ender man opp med lange køer for vanlige folk og korrupsjon for politikere og deres venner. Og hvorfor kan vi ikke fortsette å bruke mer og mer ressurser? Det finnes mange ressurser som ikke er begrenset på grunn av mangel på råvaren, men på grunn av dårlig utnyttelse. F.eks. oppdrettslaks, vannkraft og effektiv matproduksjon. Vel miljø er grunnen til at vi må begrense ressurs bruk. Oppdrettslaks er det mye forrurensing i, spesielt lokalt i området der det drives oppdrett. Vannkraft har mye potensiale, men om det skal utnyttes skikkelig må det store miljø forandringer lokalt. Som Kinas 3 gorges dam. For og lage en så stor kraftstasjon måtte de oversvømme store land områder og forflytte 1.3millioner mennesker. Og Eike tapte sine penger til til de rike? Så det ble bare 1 mindre riking, det skjer stadig. Og plutselig kommer en fra middel klassen opp i riking klassen. Så det er noe utskiftning. Men du ser jo rike familier i dag som kan spore opp sin formue nesten 1000 år tilbake. Jeg og har problemer med og se noe annet enn kapitalisme fungere, er jo tross alt vokst opp i det og dets tankesett. Men med robotisering o.l. Så ender vi opp med borgerlønn etterhvert, og hvordan vil dette innvirke på det? La oss si det er bare behov for 40% av befolkninga i arbeid, vil den økonomiske veksten forsette som normalt så lenge landet produserer og eksporterer varer? Ja det vil nok bli noe økt økonomisk vekst innen kunst/musikk o.l da med 60% av befolkninga sittans på ræva Så lenge nasjonen produserer og eksporterer og opprettholder sin BNP så går vel dette fint? Det minste vi kan gjøre for og hindre klasse skiller er hvertfall og la folk få tatt utdannelsen sin uten og starte livet i samfunnet med gjeld. 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 23. desember 2017 Del Skrevet 23. desember 2017 Kapitalismen har nå sørget for at de 0,1% rikeste amerikanerene eier mer enn de 90% fattigste. https://www.aftenposten.no/verden/i/gPWMmL/FNs-fattigdomsutsending-dro-til-USA-for-a-undersoke-forholdene-Han-ble-sjokkert-av-hva-han-oppdaget Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 23. desember 2017 Del Skrevet 23. desember 2017 (endret) De som klager på folk som er venstrevridde er kun folk som er høyrevridde.Og de er mer like enn en italiensk og amerikansk pizza, de er bare for blåst i skallen til å innse det.Får sikkert noen flotte unger sammen.God Jul ! Endret 23. desember 2017 av fo2re Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå