Gå til innhold

Microsoft drømmer om en brettbar mobil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så det er 2 telefoner satt sammen...

Er vi på vei tilbake til tykke klapptelefoner?

Med tanke på patenten for en tynnere usb-c port, så tror jeg den skulle kunne holdes rimelig tynn.

Rundt 3mm? (da usb-c er 2,5mm) Om begge sidene blir like tykke ligger du fortsatt under 7-9mm, som virker vanlig for tiden.

La oss si utsiden er like stor som en Samsung s8, da kan du få plass til en ~8" 1:1 skjerm.

(enda større om telefonen blir bredere, ikke lengre)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Jeg er faktisk tilbøyelig til å kjøpe en telefon fra Microsoft så lenge det kommer apper til de.

Men når Microsoft ikke ofrer en eneste kalori på å få med seg utviklere, så tror jeg ikke du skal holde pusten mens du venter. Microsoft har dessverre skuffet sine mest ivrige fans med å sitte på rompa og se at mobilplattformen ble glemt.

Lenke til kommentar

Hjelper ikke med bra hardware når plattformen er mer eller mindre død

Jeg er faktisk tilbøyelig til å kjøpe en telefon fra Microsoft så lenge det kommer apper til de.

Men når Microsoft ikke ofrer en eneste kalori på å få med seg utviklere, så tror jeg ikke du skal holde pusten mens du venter. Microsoft har dessverre skuffet sine mest ivrige fans med å sitte på rompa og se at mobilplattformen ble glemt.

Akkurat disse bildene er ikke laget av MS, men av en som har laget en render basert på MS patenter.

Om plattformen er død kan diskuteres. Windows 10 mobile er død i den forstand at den ikke utvikles videre som en standalone gren av Windows 10, men W10m deler kjerne med W10, og MS har lenge jobbet mot en Windows over alt konseptet.

Så, det blir et spørsmål om hva du mener når du skriver at plattformen er død. Nå har ikke Tek giddet å skrive om dette, men jeg har skrevet en del om det på dette forumet tidligere. Alt i alt, det gikk ikke så bra med mobiltelefonene, men det betyr ikke at MS legger til side en mobil satsing. De er nødt til å ta en annen innfallsvinkel. Så hva vet vi MS jobber med for fremtiden?

Windows 10 for ARM ble akkurat lansert, og enheter er allerede på vei ut i markedet. Dette er altså fullversjon av Windows 10 som kjører på innmaten til mobiltelefoner. Produkter som så langt lanseres av OEM leverandører. De første produktene som ble lansert kommer i mer kjente formfaktorer. Og, de kan også kjøre x86 applikasjoner om dette er nødvendig. Man kjøper ikke disse for å jobbe i Photoshop, men Photoshop kan kjøres noe som MS også har vist fram.

Og, med en mobil SOC under skjermen så er det også veldig sannsynlig at det vil dukke opp Windows 10 on ARM tablets i alskens prisklasser. Disse finnes faktisk i hopetall på x86 selv om vi kanskje ser mer av de dyrere variantene her hjemme. Disse billige tabletene kan bli enda billigere med Windows 10S.

Så vi har da etter hvert masse laptoper, 2i1 og tableter og what not som kjører Windows 10 on ARM. Hva hindrer da en eller annen OEM for å krympe denne tableten til 5,6"? I praksis en ting, GUI.

Det vi også vet er at MS jobber med det som frem til nylig het prosjekt Andromeda, nå Windows 10 Core OS. Windows 10 Core OS skal være et mer modulbasert OS der OEMer kan implementere de deler av OSet som vil være aktuelle for devicetypen det implementeres på. Altså, tyngden av OS'et kan varieres. Nøyaktig hvordan dette vil se ut gjenstår å se.

I tillegg jobber de med CShell som kort fortalt er OS'ets nye dynamiske front end. Altså, Windows 10 vil basert på device type, skjerm type, skjerm størrelse og diverse faktorer vise tilpassede brukergrensesnitt. En større videreføring av det vi så med Continuum der mobiltelefoner som ble docket mot en større skjerm skiftet fra W10m grensesnittet til en desktop visning.

Om en OEM da lager en mobil som kjører Windows 10, så kan vi tenke oss at visningen vil tilsvare det vi i dag ser på Windows 10 mobile, samtidig som man får full Windows 10 desktop når man docker den. Ikke bare en som ligner, men full.

Denne enheten vil da også kunne ha samme funksjonalitet som Windows 10 on ARM enhetene som allerede er lansert, altså kan vi ser for oss slike enheter som kjører x86 applikasjoner. Ikke så aktuelt på farten kanskje, men potensielt nyttig i docket tilstand, eller på utbrettbare enheter som illustreres her.

Kort fortalt snakker vi her om virkelige lommedatamaskiner. Og denne fleksibiliteten vil kunne trekke kunder.

Så var det UWP og MS Store, som da vil være native applikasjoner for Windows 10 on ARM. MS har slitt med applikasjoner på mobil, fordi plattformen har vært liten. Windows 10 på PC er imidlertid ikke liten, og selv om starten har vært treg, så har faktisk MS jobbet veldig mye her, både mot utviklere og for å skape plattformbredde. Play anywhere mellom W10 og Xbox kan nevnes.

Vi ser allerede en god del store spilltitler i Store, og store og små apper er på vei. Adobe har eksempelvis lansert sin første store UWP applikasjon som ikke vil komme som x86, og de skryter mye av potensialet de ser i UWP plattformen. Flere tusen x86 porteringer har kommet eller er på vei. MS snakker veldig mye med utviklere, og de har lenge snakker apputvikling mot Windows 10 PC fremfor mobil. Og grunnen til dette ser vi kanskje nå. MS har også gravd opp en litt glemt Google inovasjon og har implemenetert full støtte for Progressive Web Apps (PWA) i både UWP plattformen og Edge, der UWP-PWA'ene kan trigge OS funksjoner på lik linje med "vanlige" UWP applikasjoner. Så jeg er ikke enig i at MS ikke har jobbet mot utviklere, de har bare jobbet mot et mål noe lengre fram i tid enn W10m.

Så gjenstår det å se om og når MS faktisk tar i bruk utviklingen de har holdt på med. Det er mye som tilsier at de rent teknisk sett kan vise fram en mobil enhet basert på ARM som kjører Windows 10 med Chell klar allerede til sommeren. Men de har vært klare på at de ikke lanserer en enhet som skal konkurrere i dagens mobilmarked på de premissene som nå finnes, og de kommer ikke til å lansere noe før de mener da har noe nytt som kan fungere mot et annet segment. De må starte med en annen innfallsvinkel, og mot et annet marked, og så jobbe seg relativt sakte derfra.

Så får dere beklage at jeg lager mye tekst, men jeg synes det MS holder på med er veldig spennende, selv om de jobber litt i motbakke nå. Akkurat det kan jo også slå positivt ut i det lange løp da det vil kreve at man tenker nytt.

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...