Gå til innhold

Anbefaler lavere fartsgrenser for å nå nullvisjonen (Ekstra)


Anbefalte innlegg

 

-snip-

I Sverige, hvor de ikke har særskilte nybilavgifter utover merverdiavgift, er gjennomsnittsalderen på bilene 6,7 år gammel - nesten fire år nyere enn i Norge.[/size][/font][/color]

Hvor har du dette tallet fra?

Er det fra offisiell statistikk, eller er tallet fra en vilkårlig Facebook-tråd?

 

2016 - Sverige har en långsamt åldrad personbilspark, en personbil i trafik är i snitt 10 år.

https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/fordon/2016/fordon_2016_blad.pdf?

 

 

http://www.side3.no/motor/skrekktallene-som-viser-at-norges-bilpolitikk-har-feilet/3423209998.html

 

Edit: Har kikket litt rundt, ser ut til at de har tatt et gammelt tall fra den svenske statistikken opp mot en nyere norsk en. Ser Sveriges bilpark har blitt en god del eldre de siste årene nå som jeg har leita rundt i statistikker.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har allerede foreslått 0km/t som beste hastighet for å unngå dødsfall i trafikken. Hvor går krysningspunktet mellom akseptable dødsfall og nytteverdien av trafikk?? Er dette noe de i det hele tatt tenker på når de kommer ut med "Captain Obvious" statistikken sin?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Anbefaler lavere fartsgrenser for å nå nullvisjonen

Jeg har bare lest overskriften men jeg vil minne rapportskriverne på forskjellen på et mål en visjon.

 

Et mål skal være noe man skal strekke seg etter, men som skal være oppnåelig og realistisk med god innsats.

 

En visjon er noe som er urealistisk eller umulig å nå, men som man likevel skal strekke seg i retning av.

 

Nullvisjonen er en visjon og ikke et mål. Det er veldig urealistisk, på grensen til det umulige. Men det er likevel noe vi skal strekke oss i retning av. Men i ettertid kaller vi det ikke en fiasko når vi ikke når null trafikkdrepte. Da ser vi heller på om det gikk i riktig retning, hvor mye og analyserer hvordan vi kan komme ennå et skritt videre.

Lenke til kommentar

Jeg vil også minne om hele poenget med trafikksystemet: Et fungerende næringsliv, privatliv og samfunn. Fra dette perspektivet er høyere hastigheter bra. Det gjelder bare å finne en balanse mellom hastigheter og trygghet vi kan leve med. Vi bør selvsagt forbedre trafikksikkerheten, men det må ikke gå for mye på bekostning av funksjonsevnen til trafikken heller. Andre tiltak enn hastighetsreduksjoner må prioriteres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...