Villfaren Skrevet 23. desember 2017 Del Skrevet 23. desember 2017 Hvis folk faktisk hadde kjørt i forhold til de fartsgrensene som er satt opp så hadde ikke dette vært en sak å skrive om. På E39 mellom Krossmoen og Stavanger så er det jo fri fartsgrense hver morgen mellom 0500 og 0700. Er ingen som følger fartsgrensen på 80km/t på vei innover til Stavanger. Snarere tvert imot... dersom du faktisk setter cruise-kontrollen på 80km/t så kan du være brennsikker på at du får andre biler, firmabiler, lastebiler og vogntog så tett opp i bakenden at du klarer ikke engang å legge en brusflaske mellom bakskjermen på egen bil og fremskjermen på bilen bak. Man blir rett og slett presset opp i fart, eller forbikjørt på uoversiktelig og farlige strekninger. Har personlig opplevd å ligge i 95km/t i 80 sonen og likevel bli forbikjørt i høy fart midt i en høyresving. Med den ukulturen nordmenn har hvor fartsgrensen som står oppført tolkes som "minste tillatte fart" istedenfor "maks tillatte fart" så er det ikke rart vi har ulykker, og da blir reaksjonene "her kjøres det for fort, så vi må redusere fartsgrensen". Istedenfor å endre fartsgrensene så burde det heller settes opp mer fotobokser, gjennomsnittsmålinger på strekninger og brukes mer ressurser på fartskontroller. Det er ukulturen i trafikken som det må gjøres noe med, ikke fartsgrensene i seg selv (som de fleste regelrett driter i uansett). Opplever trafikkbildet motsatt. Folk klarer jo ikkje engang å holde nedre fartsgrense! Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 23. desember 2017 Del Skrevet 23. desember 2017 Når hensikten med miljøfartsgrensen er å bedre livskvaliteten og forhindre for tidlig død blant byens innbyggere, er det interessant å se folk peise på og ignorere fartsgrensa totalt. 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 23. desember 2017 Del Skrevet 23. desember 2017 Som dessverre ikke har vært vanlig fartsgrense på Ring 3 på flere år. 60 på vinteren, 70 på sommeren. Sorry, tenkte på E-18 strekningen sør i Oslo. "Miljøgrensen" ble forøvrig opphevet i...tja 2013-14 og gjenninnført senere etter at de hadde endret loven slik at det ble tillatt med slike stunts. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Når hensikten med miljøfartsgrensen er å bedre livskvaliteten og forhindre for tidlig død blant byens innbyggere, er det interessant å se folk peise på og ignorere fartsgrensa totalt. Når idrettsledere kjøper svimlende mengder alkohol med skattebetalernes penger......og ignorerer kravet til dokumentasjon ifm reiseregninger totalt....blir bakstreverske tiltak som "miljøfartsgrenser" rimelig meningsløse Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 27. desember 2017 Del Skrevet 27. desember 2017 Når idrettsledere kjøper svimlende mengder alkohol med skattebetalernes penger......og ignorerer kravet til dokumentasjon ifm reiseregninger totalt....blir bakstreverske tiltak som "miljøfartsgrenser" rimelig meningsløse https://no.m.wikipedia.org/wiki/Whataboutism Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 Hvis folk faktisk hadde kjørt i forhold til de fartsgrensene som er satt opp så hadde ikke dette vært en sak å skrive om. På E39 mellom Krossmoen og Stavanger så er det jo fri fartsgrense hver morgen mellom 0500 og 0700. Er ingen som følger fartsgrensen på 80km/t på vei innover til Stavanger. Snarere tvert imot... dersom du faktisk setter cruise-kontrollen på 80km/t så kan du være brennsikker på at du får andre biler, firmabiler, lastebiler og vogntog så tett opp i bakenden at du klarer ikke engang å legge en brusflaske mellom bakskjermen på egen bil og fremskjermen på bilen bak. Man blir rett og slett presset opp i fart, eller forbikjørt på uoversiktelig og farlige strekninger. Har personlig opplevd å ligge i 95km/t i 80 sonen og likevel bli forbikjørt i høy fart midt i en høyresving. Med den ukulturen nordmenn har hvor fartsgrensen som står oppført tolkes som "minste tillatte fart" istedenfor "maks tillatte fart" så er det ikke rart vi har ulykker, og da blir reaksjonene "her kjøres det for fort, så vi må redusere fartsgrensen". Istedenfor å endre fartsgrensene så burde det heller settes opp mer fotobokser, gjennomsnittsmålinger på strekninger og brukes mer ressurser på fartskontroller. Det er ukulturen i trafikken som det må gjøres noe med, ikke fartsgrensene i seg selv (som de fleste regelrett driter i uansett). Jeg opplever trafikken helt motsatt, bortsett fra E18 der kan jeg se noe av denne kulturen. Men det er en vei dimensjonert for mye høyere hastigheter enn 110. Jeg legger meg gjerne litt over på e18 selv, men det er vel det eneste stedet jeg kan si at jeg med overlegg kjører litt for fort. Men må ærlig si jeg får vel 10stk (gjerne eldre) mennesker som kjører 40km/t i 70sonen for hvert menneske som kjører forbi meg (aka kjører for fort). Jeg legger gjerne cruise controll i 55 i 50 fordi jeg vet speedo viser litt feil. Disse sinkene som kan ofte skape farlige situasjoner. Har sett noen virkelig stygge forbi kjøringer i mitt liv pga folk har gitt etter for sin frustrasjon og sinne. 1 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 (endret) Bedre veier og høyere fart - er riktig løsning for framtiden Ikke siden før krigen er så få drept på sørlandsveiene Kilde:https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/Kvy5K5/Ikke-vart-sa-fa-trafikkdrepte-siden-for-bilen-ble-allemannseie Endret 28. desember 2017 av flageborg 1 Lenke til kommentar
Bottekott Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 Hvis folk faktisk hadde kjørt i forhold til de fartsgrensene som er satt opp så hadde ikke dette vært en sak å skrive om. På E39 mellom Krossmoen og Stavanger så er det jo fri fartsgrense hver morgen mellom 0500 og 0700. Er ingen som følger fartsgrensen på 80km/t på vei innover til Stavanger. Snarere tvert imot... dersom du faktisk setter cruise-kontrollen på 80km/t så kan du være brennsikker på at du får andre biler, firmabiler, lastebiler og vogntog så tett opp i bakenden at du klarer ikke engang å legge en brusflaske mellom bakskjermen på egen bil og fremskjermen på bilen bak. Man blir rett og slett presset opp i fart, eller forbikjørt på uoversiktelig og farlige strekninger. Har personlig opplevd å ligge i 95km/t i 80 sonen og likevel bli forbikjørt i høy fart midt i en høyresving. Med den ukulturen nordmenn har hvor fartsgrensen som står oppført tolkes som "minste tillatte fart" istedenfor "maks tillatte fart" så er det ikke rart vi har ulykker, og da blir reaksjonene "her kjøres det for fort, så vi må redusere fartsgrensen". Istedenfor å endre fartsgrensene så burde det heller settes opp mer fotobokser, gjennomsnittsmålinger på strekninger og brukes mer ressurser på fartskontroller. Det er ukulturen i trafikken som det må gjøres noe med, ikke fartsgrensene i seg selv (som de fleste regelrett driter i uansett). Jeg opplever trafikken helt motsatt, bortsett fra E18 der kan jeg se noe av denne kulturen. Men det er en vei dimensjonert for mye høyere hastigheter enn 110. Jeg legger meg gjerne litt over på e18 selv, men det er vel det eneste stedet jeg kan si at jeg med overlegg kjører litt for fort. Men må ærlig si jeg får vel 10stk (gjerne eldre) mennesker som kjører 40km/t i 70sonen for hvert menneske som kjører forbi meg (aka kjører for fort). Jeg legger gjerne cruise controll i 55 i 50 fordi jeg vet speedo viser litt feil. Disse sinkene som kan ofte skape farlige situasjoner. Har sett noen virkelig stygge forbi kjøringer i mitt liv pga folk har gitt etter for sin frustrasjon og sinne. Jeg liker når folk legger skylda på de som kjører sakte, og ikke de som foretar de farlige forbikjøringene. Har forøvrig til gode å se noen kjøre i 40 i 70 sone over lengre tid, annet enn kjøretøy for landbruk. Bilister som kjører for fort, ikke bruker blinklys, plasserer seg feil i rundkjøringer, ikke holder midlertidige fartsgrenser i anleggsområder, ikke holder god nok avstand eller legger seg inn alt for tidlig etter forbikjøring er daglige opplevelser. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 (endret) Jo er de som tar farlige forbi kjøringer sin feil, men de er gjerne provosert av noen sinker.. Folk gjør dumme ting når de blir provosert så det er greit og unngå dette. Som fekt bruke blinklys. Og ikke bruke det kan skape farlige situasjoner. Og jeg vet at når jeg blir redd som fører av en bil så blir det gjerne til sinne. Som den ungen som sykla rett ut forran bilen min for et halvt år siden. Da måtte jeg pent telle til 10 før jeg måtte forklare barne hvor farlig det han nettopp gjorde var. Spesielt i rundkjøringer der blinklys er veldig viktig for flyt i trafikken. Nå har jeg alltid kjørt skadefritt men de 3 gangene jeg har holdt på og smelle er når folk skal av en hovedvei over på en lite brukt vei og ikke blinker. Der er den nye bilen knall, den gir fra seg et pling når folk gjør det. Radar er kjekt. Jeg blir så si aldri forbi kjørt, sikkert over en måned siden sist utenom 4 felt. Og der syntes jeg folk oppfører seg greit. Ja det finnes alltids en idiot og henge seg opp i men det er langt fra de fleste. Lavere avgift på bil kan redde liv, etter og hatt radar og audi presense i et par år nå er jeg helt sikker på om alle biler hadde slikt utsyr hadde vi reddet mange liv. Endret 28. desember 2017 av DirekteDemokrati Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 Jo er de som tar farlige forbi kjøringer sin feil, men de er gjerne provosert av noen sinker.. Folk gjør dumme ting når de blir provosert så det er greit og unngå dette. Som fekt bruke blinklys. Og ikke bruke det kan skape farlige situasjoner. Og jeg vet at når jeg blir redd som fører av en bil så blir det gjerne til sinne. Som den ungen som sykla rett ut forran bilen min for et halvt år siden. Da måtte jeg pent telle til 10 før jeg måtte forklare barne hvor farlig det han nettopp gjorde var. Om man ikke klarer å la være å gjøre farlige ting fordi noen andre kjører sakte, så har man ikke noe i trafikken å gjøre. AtW Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 (endret) Jo er de som tar farlige forbi kjøringer sin feil, men de er gjerne provosert av noen sinker.. Folk gjør dumme ting når de blir provosert så det er greit og unngå dette. Som fekt bruke blinklys. Og ikke bruke det kan skape farlige situasjoner. Og jeg vet at når jeg blir redd som fører av en bil så blir det gjerne til sinne. Som den ungen som sykla rett ut forran bilen min for et halvt år siden. Da måtte jeg pent telle til 10 før jeg måtte forklare barne hvor farlig det han nettopp gjorde var. Om man ikke klarer å la være å gjøre farlige ting fordi noen andre kjører sakte, så har man ikke noe i trafikken å gjøre. AtW Helt enig, men er ikke nok politi til og se alt og få dem vekk Var noe jeg opplevet ofte som mopedist i 45, folk blir pissed (30 om det var helning på veien) Endret 28. desember 2017 av DirekteDemokrati Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 Jo er de som tar farlige forbi kjøringer sin feil, men de er gjerne provosert av noen sinker.. Folk gjør dumme ting når de blir provosert så det er greit og unngå dette. Som fekt bruke blinklys. Og ikke bruke det kan skape farlige situasjoner. Og jeg vet at når jeg blir redd som fører av en bil så blir det gjerne til sinne. Som den ungen som sykla rett ut forran bilen min for et halvt år siden. Da måtte jeg pent telle til 10 før jeg måtte forklare barne hvor farlig det han nettopp gjorde var. Om man ikke klarer å la være å gjøre farlige ting fordi noen andre kjører sakte, så har man ikke noe i trafikken å gjøre. AtW Trafikanter som ikke følger flyten i trafikken inntil fartsgrensene.....har ikke noe i trafikken å gjøre. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 (endret) Var noe jeg opplevet ofte som mopedist i 45, folk blir pissed (30 om det var helning på veien) Det er en god grunn til å hjelpe ungene med lappen på motorsykkel/bil slik at de kan følge flyten i normal trafikk med et egnet kjøretøy. Endret 28. desember 2017 av flageborg Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 Var noe jeg opplevet ofte som mopedist i 45, folk blir pissed (30 om det var helning på veien) Det er en god grunn til å hjelpe ungene med lappen på motorsykkel/bil slik at de kan følge flyten i normal trafikk med et egnet kjøretøy. Fattern hadde ikke økonomisk mulighet til det når jeg var 16, men tbh jeg kjørte bare inn mopeden 50mil orginal så var den trimmet i 2 år. De 10 nær døden opplevelsene på 50mil i 25-45km/t fikk holde. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 Hvor mange unge skal dø før myndighetene skjønner alvoret i trafikken? https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/VrP6l/Mann-20-omkom-etter-trafikkulykke-pa-Varoddbrua Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 Var noe jeg opplevet ofte som mopedist i 45, folk blir pissed (30 om det var helning på veien) Det er en god grunn til å hjelpe ungene med lappen på motorsykkel/bil slik at de kan følge flyten i normal trafikk med et egnet kjøretøy. Fattern hadde ikke økonomisk mulighet til det når jeg var 16, men tbh jeg kjørte bare inn mopeden 50mil orginal så var den trimmet i 2 år. De 10 nær døden opplevelsene på 50mil i 25-45km/t fikk holde. Trafikkopplæringen bør være obligatorisk og en del av pensum/timeplanen for grunnskolen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 Hvor mange unge skal dø før myndighetene skjønner alvoret i trafikken? https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/VrP6l/Mann-20-omkom-etter-trafikkulykke-pa-Varoddbrua Skjønner alvoret og gjør tiltak som å sette ned fartsgrensen? AtW Lenke til kommentar
Vice Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 Om man ikke klarer å la være å gjøre farlige ting fordi noen andre kjører sakte, så har man ikke noe i trafikken å gjøre.Veldig mange som ikke burde vært i trafikken. Likefullt er de der og utgjør en stor fare, og det er man dessverre nødt til å forholde seg til og ta forholdsregler etter. Man blir på en måte styrt av bøllene. 1 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 28. desember 2017 Del Skrevet 28. desember 2017 (endret) Hvor mange unge skal dø før myndighetene skjønner alvoret i trafikken? https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/VrP6l/Mann-20-omkom-etter-trafikkulykke-pa-Varoddbrua Skjønner alvoret og gjør tiltak som å sette ned fartsgrensen? AtW Tror ikke det er løsningen på alt du, over død i trafikken ligger vi på 3.8 døde per 100000 innbygger, Tyskland med notoriske autobahn har 4.3 døde per 100000. Så lenge de holder seg til trafikk nær bebyggelse så er jeg enig,sparer liv samt hindrer ikke samfunnet til en stor grad. men motorvei og landevei bør de holde seg unna. 3.8 per 100000 er et veldig bra tall med tanke på at vi har vel noe mindre moderne bil stall enn resten av verden. Sverige igjen har 2.8 døde per 100000 Den gjennomsnittlige norske bilen er ifølge SSB «stabilt høy» på nettopp 10,5 år gammel. Det er bare Estland og Slovakia som er dårligere. I Sverige, hvor de ikke har særskilte nybilavgifter utover merverdiavgift, er gjennomsnittsalderen på bilene 6,7 år gammel - nesten fire år nyere enn i Norge. Endret 28. desember 2017 av DirekteDemokrati Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 29. desember 2017 Del Skrevet 29. desember 2017 -snip- I Sverige, hvor de ikke har særskilte nybilavgifter utover merverdiavgift, er gjennomsnittsalderen på bilene 6,7 år gammel - nesten fire år nyere enn i Norge.[/size][/font][/color] Hvor har du dette tallet fra? Er det fra offisiell statistikk, eller er tallet fra en vilkårlig Facebook-tråd? 2016 - Sverige har en långsamt åldrad personbilspark, en personbil i trafik är i snitt 10 år. https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/fordon/2016/fordon_2016_blad.pdf? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå