Harald Brombach (digi.no) Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Nkom aksepterer Telias Music Freedom inntil videre Lenke til kommentar
Populært innlegg -Night- Skrevet 19. desember 2017 Populært innlegg Del Skrevet 19. desember 2017 Jeg syntes dette er en trist utvikling, og både Telenor og Telia burde skamme seg for og komme med slike ting. 11 Lenke til kommentar
sunsunsun Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Hvorfor er det bare musikk som blir spesialbehandlet? Hvorfor kan ikke bloggen min også være gratis for mobilnettsurfere? Kan den bli det hvis jeg legger på musikk? Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Hvorfor er det bare musikk som blir spesialbehandlet? Hvorfor kan ikke bloggen min også være gratis for mobilnettsurfere? Kan den bli det hvis jeg legger på musikk? Hvis du inngår en strategisk avtale med Telia og/eller Telenor, så kan du bli spesialbehandlet. Store aktører har råd til å kjøpe dette unntaket fra nettnøytraliteten, men som liten aktør får du ikke den muligheten. 1 Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Hvorfor er det bare musikk som blir spesialbehandlet? Hvorfor kan ikke bloggen min også være gratis for mobilnettsurfere? Kan den bli det hvis jeg legger på musikk? Jeg tenkte samme hvorfor er ikke netflix, youtube og ikke minst min plex server gratis?!! Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Jeg tenkte samme hvorfor er ikke netflix, youtube og ikke minst min plex server gratis?!! Telia og Telenor tester ut grensene og lønnsomheten med musikk. Dersom det gir dem merinntekt og/eller konkurransefortrinn, er Netflix det neste naturlige steget. Men det vil alltid være til navngitte, kommersielle tjenester som T/T har avtale med. For Netflix vil det være et reelt konkurransefortrinn om de har denne avtalen og HBO Nordic ikke har den. Eller omvendt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Who cares? Om to år har vi fri bruk, uansett. BTW: skal dette virke med iTunes hos Telia? Ser sånn ut for meg. Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 (endret) Who cares? Om to år har vi fri bruk, uansett. BTW: skal dette virke med iTunes hos Telia? Ser sånn ut for meg. Apple Music ble inkludert hos Telia den 12. desember i år Så nå har Telia Spotify, Tidal, Beat og Apple Music. Telenor har de samme men inkluderer også Google Music og Deezer. Hos Telia er tjenesten inkludert i Smart Pluss (6 GB) og høyere samt alle Smart Ung abonnement. Hos Telenor er tjenesten inkludert i Yng men kan kjøpes som ekstra tjeneste for andre abonnement for kr. 49/mnd. Endret 19. desember 2017 av Øystein H Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 (endret) Hvorfor er det bare musikk som blir spesialbehandlet? Hvorfor kan ikke bloggen min også være gratis for mobilnettsurfere? Kan den bli det hvis jeg legger på musikk? Hvis du inngår en strategisk avtale med Telia og/eller Telenor, så kan du bli spesialbehandlet. Store aktører har råd til å kjøpe dette unntaket fra nettnøytraliteten, men som liten aktør får du ikke den muligheten. Pr dags dato tar ikke Telenor betalt for å inkludere leverandørene i tjenesten. De beskriver også godt hvordan man kan inkluderes, så jeg synes faktisk de opptrer ganske ryddig her. https://www.telenor.no/privat/mobil/mobiltjenester/musicfreedom/ Endret 19. desember 2017 av Håvard Lenke til kommentar
Raymond Brun Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Jeg syntes dette er en trist utvikling, og både Telenor og Telia burde skamme seg for og komme med slike ting. Tvert om frøken blom, de søker å oppnå akkurat dette. Lenke til kommentar
Ivar Nesje Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Who cares? Om to år har vi fri bruk, uansett. BTW: skal dette virke med iTunes hos Telia? Ser sånn ut for meg. Det blir aldri fri bruk hvis teleselskapene får fortsette på denne måten (uten strenge reguleringer). Da er det mye mer sannsynlig at et begrenset utvalg videostrømmetjenester også blir nulltaksert, og oppstartsselskaper er effektivt stengt ute fra å konkurrere om å levere applikasjoner som krever mye data levert til mobil, fordi datapakkene til det åpne internettet vil bli mindre og dyrere. 1 Lenke til kommentar
Tore Rosander Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Hvorfor er det bare musikk som blir spesialbehandlet? Hvorfor kan ikke bloggen min også være gratis for mobilnettsurfere? Kan den bli det hvis jeg legger på musikk?Jeg tenkte samme hvorfor er ikke netflix, youtube og ikke minst min plex server gratis?!! Fordi musikkstreaming gir mer bang for the buck, det er relativt lite data det er snakk om så her ser det ut som operatørene gir deg masse gratis men i realiteten er nok tapene ikke en gang synlige i regnskapet. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Hvorfor er det bare musikk som blir spesialbehandlet? Hvorfor kan ikke bloggen min også være gratis for mobilnettsurfere? Kan den bli det hvis jeg legger på musikk?Jeg tenkte samme hvorfor er ikke netflix, youtube og ikke minst min plex server gratis?!! Fordi musikkstreaming gir mer bang for the buck, det er relativt lite data det er snakk om så her ser det ut som operatørene gir deg masse gratis men i realiteten er nok tapene ikke en gang synlige i regnskapet. Derfor jeg har satt min spotify til Extreme for å bruke data - Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Hvorfor er det bare musikk som blir spesialbehandlet? Hvorfor kan ikke bloggen min også være gratis for mobilnettsurfere? Kan den bli det hvis jeg legger på musikk? Hvis du inngår en strategisk avtale med Telia og/eller Telenor, så kan du bli spesialbehandlet. Store aktører har råd til å kjøpe dette unntaket fra nettnøytraliteten, men som liten aktør får du ikke den muligheten. Det er gratis å bli med i ordningen. Alle aktører, små som store, har råd til å sende Telenor og Telia en mail med litt tekniske detaljer og dermed kunne bli nulltaksert på lik linje med andre tjenester. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Det er gratis å bli med i ordningen. Alle aktører, små som store, har råd til å sende Telenor og Telia en mail med litt tekniske detaljer og dermed kunne bli nulltaksert på lik linje med andre tjenester. I stand corrected. Jeg ser at "Det er ingen finansielle forpliktelser knyttet til Music Freedom". Men det kan fortsatt være interessant å se avtaleteksten for å se hvilke andre forpliktelser det er. Og ordningen vil ikke være den samme om ti år som nå, dette er det første steget som utfordrer nettnøytraliteten. Vi får se hvordan det blir senere, og hvor langt det vil bli dratt. Hit er vi kommet (Telenor): Det betyr altså at abonnementer med andre abonnement kan kjøpe dette som en produktpakke som de som er beskrevet fra Portugal. Her er, hvis jeg ikke har misforstått, det mye omtalte tilbudet fra Portugal: Og en obligatorisk medfølgende dystropisk framtidsversjon: Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 (endret) Jeg ser at "Det er ingen finansielle forpliktelser knyttet til Music Freedom". Men det kan fortsatt være interessant å se avtaleteksten for å se hvilke andre forpliktelser det er. Og ordningen vil ikke være den samme om ti år som nå, dette er det første steget som utfordrer nettnøytraliteten. Vi får se hvordan det blir senere, og hvor langt det vil bli dratt. Så vidt jeg kan se av det som ligger lett tilgjengelig (info på nettsider) må strømmetilbyderen oppgi litt tekniske detaljer (IP-adresser, etc.) samt ha rutiner for varsling av ting som nedetid og andre tekniske ting som vil påvirke Telia/Telenors leveranse av den nulltakserte datatrafikken til sine kunder. Videre er jo "hvordan det blir senere" grunnen til at NKOM med nød og neppe godkjenner det nå, men allikevel "følger nøye med i tiden fremover". Dette her er storm i et vannglass, og ingenting å bekymre seg over. NKOM har koll på dette, skal du se. Endret 20. desember 2017 av henrikwl Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Så vidt jeg kan se av det som ligger lett tilgjengelig (info på nettsider) må strømmetilbyderen oppgi litt tekniske detaljer (IP-adresser, etc.) samt ha rutiner for varsling av ting som nedetid og andre tekniske ting som vil påvirke Telia/Telenors leveranse av den nulltakserte datatrafikken til sine kunder. Videre er jo "hvordan det blir senere" grunnen til at NKOM med nød og neppe godkjenner det nå, men allikevel "følger nøye med i tiden fremover". Dette her er storm i et vannglass, og ingenting å bekymre seg over. NKOM har koll på dette, skal du se. Det som er interessant i avtalen er ikke det som ligger som info til sluttbrukere på nettsiden. Lovverket er i konstant endring så selv om NKOM mener de holder seg på rett side av lovverket, betyr det ikke at utviklingen ikke går videre. Det traurige med lobbyvirksomhet er at det er ensidig påvirkning fra særdeles dyktige mennesker. Det finnes ikke noen som presenterer motargumentene, og dermed så blir virkelighetsoppfatningen over tid lik virkelighetsbeskrivelsen - slik fagorganisasjonene presenterer den. Og det er jo det vi ser nå, når de akkurat slapp opp nettnøytraliteten i nettnøytralitetens hjemland. Lenke til kommentar
Bjarne Nilsson Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Hvorfor er det bare musikk som blir spesialbehandlet? Hvorfor kan ikke bloggen min også være gratis for mobilnettsurfere? Kan den bli det hvis jeg legger på musikk? fordi musikk krever en del mindre båndbredde enn video, man kan tenke seg at musikk klarer seg fint på 300-400Kbps, tviler på at du kan få video ned på samme bånbredde uten at folk klager på pixelering etc. Skalrer dette opp til flere hundre eller opp til noen tusen på en basestasjon og du har fort mettet kapasiteten. Kort sagt det koste opratøren for mye å tillby gratis video, men gratis musiikk, selv om det er en kostmad og sakper trafikk kan de fortsatt sloke kostnaden for å ha noe ikke billig selskapene (MVNOene) har cashflow til å tillby Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå