bojangles Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Hvilke bra alternativer er det nå egentlig til lydplanker? Tenker først og fremst på størrelse. De som velger lydplanke har gjerne begrenset plass eller evt. også begrensede krav til lydkvalitet. Men la oss fokusere på plass. Skal en ha en 5.1 løsning så blir det fort kostbart, eller tar stor plass. Endel velger jo feks Bose, men da snakker vi jo kostbart. Så er det jo noen plasseringsvennelige alternativer fra feks HiFi klubben, slik som Argon, Cambridge Audio, Dali etc. Fra vel 1000 kr par og oppover. Så er det receiver. Det er jo greie løsninger fra rundt 3000 der også. Men da har du jo kun front, senter og bak. Mangler jo sub. Brukbar sub ca 2000. Kanskje trenger man stativer, veggfester, kabler etc. Går fort alt fra 1000-3000 kr der også. Vanskelig å komme i mål for under 10 000 kr for 5.1 lyd. Og da har man tross alt ikke en killer kino lyd. Da snakker vi en helt ok lyd til hverdagsbruk. Vi snakker også synlige kabler for de fleste. Og det kan jo fort bli kime til bråk i heimen. Enten fra økonomisjef eller fra robotstøvsuger. Om folk finner en planke de liker lyden på til 5-6 tusen så tror jeg mange vil være veldig fornøyde. For alternativene eller brukbar kino og stereolyd koster fort de dobbelte. 2 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 (endret) Jeg har kjøpt hele surround oppsettet mitt brukt og spart myye penger på det. Sub: 4000kr (nypris 7000) Receiver: 3000kr (Nypris 11500) Gulvstående: 2000kr (nypris 6000kr) Surround: 1000kr (Nypris 3500kr) Senteren er eneste jeg har kjøpt nytt. Og dette oppsetter trøkker vannvittig godt til film, jeg må begrense volumet pga naboer. Men er plassen et problem så er lydplanke 10x bedre enn tv høyttalere uansett, og man får jo grei størrelse på sub også på disse lydplankene Høyttalere går ikke "ut på dato" slik som PC deler gjør etter noen år, og Receivere kan man finne et litt eldre toppmodell til en rimelig penge, hvis man ikke må ha ATMOS osv så er finn.no en ypperlig plass å bygge seg et kino oppsett til en fin pris. Endret 19. desember 2017 av Simkin 1 Lenke til kommentar
Lars Ern Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Dette er jo bare tull. Yamaha har en rekke planker i forskjellige prisklasser, hvorfor er ikke de representert med en eneste en i denne testen Lenke til kommentar
I3RLKRY9 Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 JBL SB450? Hvor er ikke den med i testen? Lenke til kommentar
Randominated Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Til de som tror de sparer cash på å kjøre lydplanke.... Gå på finn. Kjøp et sett av de maaaaange solide høyttalerne som ligger til salgs der, gjerne til grisepris for ferdig innspilte og ofte helt strøkne speakers. Bra forsterkere fra 2013-2015 finnes også ofte til gibort-pris. Oppgraderte selv fra et gammelt "hi-end" Logitech 5.1-anlegg til ordentlig setup (til samme innkjøpskost!) og kommer aldri til å se meg tilbake. Bedre lyd i stua enn i mange av Oslos kinosaler XD Dama ville ha lydplanke, da de er nettere. Tok for mye plass med det nye anlegget, sa hun. Så hørte hun det. Ikke hørt et pip, eneste som har skjedd etter er at det nå bor to potteplanter på fronthøyttalerne. 1 Lenke til kommentar
Dicratoz Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 (endret) MobileX skrev (På 19.12.2017 den 18.20): Off.. For en gyselig trend.. Kjøp heller 2 stativ høyttalere, en søt og SKIKKELIG sub og en god forsterker. Man får det for ca samme pris? Og sitter igjenn med bedre lyd. Lydplanker og spesielt fake surround (utek ALLE kanaler fysisk plassert der de skal være) skulle vært bannlyst. . Endret 9. januar 2020 av Dicratoz Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Off.. For en gyselig trend.. Kjøp heller 2 stativ høyttalere, en søt og SKIKKELIG sub og en god forsterker. Man får det for ca samme pris Og sitter igjenn med bedre lyd. Lydplanker og spesielt fake surround (utek ALLE kanaler fysisk plassert der de skal være) skulle vært bannlyst.Sterkt uenig. Jeg synes det er veldig bra at produsentene etter hvert gir ut high-end lydplanker i denne prisklassen og over. Jeg har allerede slått fra meg enhver tanke om stort surround-anlegg i det jeg flytter sammen med den andre halvdelen. Da vet jeg det blir stilt krav om noe som ikke dominerer hele stuen som oppholdssted. I den grad er det helt elementært at en får lydplanker som også kan sparke litt i fra seg. Det verste med Klipsch RSB-8, er jo at den er for stygg selv for min egen smak. Lages ganske mye lekkert der nå, men Klipsch er med denne modellen ikke iblant de. Da får du være uenig da.. For du tar feil. Og ang stuevennlige anlegg..: 1: Man får høyttalere som ser så bra ut at kona kan tillate mye. Og med mindre hun er døv eller hater musikk vil hun også sette pris på bedre lyd. 2: Du kan fint ha både 5, 7, 9 og 11 kanals surround uten du ser høyttalerne engang.. Så den unnskyldningen der duger ikke Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Hmm. Har Klipsch R15PM- høyttalerne hooka opp til tv-en og de leverer strålende både på film og musikk. Har fristet å utvide litt med lydplanken, men den er jo grisestygg i forhold til høyttalerne!Dropp planken å gå for ekte saker om du skal "bygge ut" noe Jeg mistenker at du mener noe adskillig mer kostbart enn hva som er aktuelt for min del når du sier "ekte saker". Nope... Behøver absolutt ikke å koste mer Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Off.. For en gyselig trend.. Kjøp heller 2 stativ høyttalere, en søt og SKIKKELIG sub og en god forsterker. Man får det for ca samme pris Og sitter igjenn med bedre lyd. Lydplanker og spesielt fake surround (utek ALLE kanaler fysisk plassert der de skal være) skulle vært bannlyst. Lydplanke er jo genialt til f.eks soverommet, min LG lydplanke låter helt greit, og bassen er innafor tross den beskjedne størrelsen. I stua derimot så er det gulvstående, receiver og sub som gjelder. Ikke engang på soverommet ville jeg hatt lydplanke. Der har jeg stereo satelitter og sub Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Off.. For en gyselig trend.. Kjøp heller 2 stativ høyttalere, en søt og SKIKKELIG sub og en god forsterker. Man får det for ca samme pris Og sitter igjenn med bedre lyd. Lydplanker og spesielt fake surround (utek ALLE kanaler fysisk plassert der de skal være) skulle vært bannlyst.Lydplanke er jo genialt til f.eks soverommet, min LG lydplanke låter helt greit, og bassen er innafor tross den beskjedne størrelsen. I stua derimot så er det gulvstående, receiver og sub som gjelder. Ikke engang på soverommet ville jeg hatt lydplanke. Der har jeg stereo satelitter og sub Da vet vi det ? 1 Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Hvilke bra alternativer er det nå egentlig til lydplanker? Tenker først og fremst på størrelse. De som velger lydplanke har gjerne begrenset plass eller evt. også begrensede krav til lydkvalitet. Men la oss fokusere på plass. Skal en ha en 5.1 løsning så blir det fort kostbart, eller tar stor plass. Endel velger jo feks Bose, men da snakker vi jo kostbart. Så er det jo noen plasseringsvennelige alternativer fra feks HiFi klubben, slik som Argon, Cambridge Audio, Dali etc. Fra vel 1000 kr par og oppover. Så er det receiver. Det er jo greie løsninger fra rundt 3000 der også. Men da har du jo kun front, senter og bak. Mangler jo sub. Brukbar sub ca 2000. Kanskje trenger man stativer, veggfester, kabler etc. Går fort alt fra 1000-3000 kr der også. Vanskelig å komme i mål for under 10 000 kr for 5.1 lyd. Og da har man tross alt ikke en killer kino lyd. Da snakker vi en helt ok lyd til hverdagsbruk. Vi snakker også synlige kabler for de fleste. Og det kan jo fort bli kime til bråk i heimen. Enten fra økonomisjef eller fra robotstøvsuger. Om folk finner en planke de liker lyden på til 5-6 tusen så tror jeg mange vil være veldig fornøyde. For alternativene eller brukbar kino og stereolyd koster fort de dobbelte. Heh.. Altså.. Du er litt uniformert ang pris her? Betale 5-6000 for en "brukbar" lydplanke eller 3-6000 for ett bedre og finere stereo oppsett..? Eller 6-10.000 for full surround som duger for de fleste. Valget er jo da ekstremt lett spør du meg. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Off.. For en gyselig trend.. Kjøp heller 2 stativ høyttalere, en søt og SKIKKELIG sub og en god forsterker. Man får det for ca samme pris Og sitter igjenn med bedre lyd. Lydplanker og spesielt fake surround (utek ALLE kanaler fysisk plassert der de skal være) skulle vært bannlyst. Kjerringa ville ikkje ha "store" høyttalere i stua lengre. Jeg kjøpte Sonos planke, og kjerringa ble fornøyd + at jeg fikk mange "wifepoints". Lyden synes jeg er helt topp faktisk til å ta så liten plass av stuen. Jeg kjøpte meg hodetelefonoppsett for 25k i stedet Begge ble fornøyde Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Jeg har kjøpt hele surround oppsettet mitt brukt og spart myye penger på det. Sub: 4000kr (nypris 7000) Receiver: 3000kr (Nypris 11500) Gulvstående: 2000kr (nypris 6000kr) Surround: 1000kr (Nypris 3500kr) Senteren er eneste jeg har kjøpt nytt. Og dette oppsetter trøkker vannvittig godt til film, jeg må begrense volumet pga naboer. Men er plassen et problem så er lydplanke 10x bedre enn tv høyttalere uansett, og man får jo grei størrelse på sub også på disse lydplankene Høyttalere går ikke "ut på dato" slik som PC deler gjør etter noen år, og Receivere kan man finne et litt eldre toppmodell til en rimelig penge, hvis man ikke må ha ATMOS osv så er finn.no en ypperlig plass å bygge seg et kino oppsett til en fin pris. Kan lønne seg det om man ikke må ha nyeste ja.. Ble utgående modeller fra Soundgarden her for noen år siden... CD: Harman/Kardon HD970 og en DVD37 som mest er til pynt (begge for 5000kr som var prisen av kun CD spiller) Reciver: Harman/Kardon AVR745 til 12.000 (nypris 25.000) Front: JBL TL260 til 15.000 (nypris 25.000) JBL LC-2 veggmontert center til 2500 (nypris 4-5000) JBL Studio L820 veggmonterte bakhøyttalere til 2500kr med eier av butikken (nypris ca 5000?) Velodyne CHT-12R til 1500kr inkl subkabel med en kompis som måtte betale regninger (6000kr + 500kr nypris) Så er det Rega RP-1 vinyl, Xbox One S som 4K blu-ray og litt spill og en midlertidig billig 49" 4K "HDR" TV som er kjøpt for fullpris. Litt rabatt på vinyl spiller men. Skal utvide til 65" TV og ny revicer og eventuelt effekt forsterkere etterhvert som økonomien strekker til. Skal hvertfall 5.1.4 kanals Atmos. Upraktisk og klussete med flere kanaler her jeg bor nå så. Men skal være 4K HDR og 7.2.4 kompatibel reciver. Helst med Dolby Vision støtte også så alt er i boks. Lenke til kommentar
Tåka Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Jeg bruker hjemme stereo anlegget med 5 høytalere + subb, kan ikke skjønne at noen gidder å drive med disse lydplankene til tusenvis av kroner til middelmådig lyd??? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Jeg bruker hjemme stereo anlegget med 5 høytalere + subb, kan ikke skjønne at noen gidder å drive med disse lydplankene til tusenvis av kroner til middelmådig lyd??? Er vel det samme som de som gidder å drive med middelmådige datamaskiner og middelmådige biler... Prioriteringer Lenke til kommentar
Geir Leirvik Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Denne testen blir underminert av at de ikke tester Sonos Playbar med Sonos Sub. Det er synd siden de med viten og vilje tester mange andre med tilhørende Sub. Hvis det blir for dyrt for de bør de ta ut de som ikke kan levere system innenfor de veldig trange parametrene de har satt. For mange år siden ble det sagt - ta den summen du er villig å bruke på høyttalere og gang den med 2 - så får du det systemet som vil levere på dine ønsker og behov for lyd. (og da er det ikke for å legge til den andre kanalen i stereo. ) Det burde vært parametre som vi tester system som leverer 7.1, 5.1 eller 2.1 surround. Dette blir nesten som å teste en høyttaler i ett par - fordi de selges separat..... Lenke til kommentar
Geir Leirvik Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Sonos med sub og play 1 som bakhøyttaler leverer som bare det - men desverre - ikke med Lenke til kommentar
hqonline Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Har hatt Philips Fiedlio B5 ca. 1 år nå, og synes det er bra lyd i den. Fungerer bra til film og musikk (og spill så klart). Lenke til kommentar
SLETTMEG123 Skrevet 21. desember 2017 Del Skrevet 21. desember 2017 Hvorfor PlayBar? Hvorfor ikke PlayBase? Såvidt jeg forstår.. så er PlayBase et bedre alternativ om du KUN skal ha en planke. PlayBar er jo ganske avhengig av subwooferen til samme pris, for å få skikkelig lyd. PlayBase er vel istand til å klare seg litt mer på egenhånd? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Vil tro at grunnen til at de tar med Play Bar fremfor Play Base er fordi sistnevnte strengtatt ikke er en lydplanke og er ikke noe du kan henge opp på veggen? Det er endel scenarioer hvor den ikke vil passe inn som en "lydplanke" heller på grunn av at den er såpass dyp og med såpass stor omkrets så du er egentlig helt avhengig av å ha en stereobenk eller lignende som den kan ligge på. Har selv Play Base og Play Bar, førstnevnte i stua og sistnevnte på soverommet og de låter veldig likt men Play Bar uten sub blir noe tynn og spinkel, her klarer Play Base seg litt bedre men jeg syntes Play Base sliter litt mer med å separere kanalene så du mister litt av bredden i lydbildet sammenlignet med Play Bar som på mange måter egentlig låter som om du har tre høyttalere i front (venstre-senter-høyre) hvorpå Play Base føles mer som du egentlig bare har en senter+sub. Gikk selv bort ifra dedikerte høyttalere. Hadde følgende oppsett; AV-Receiver: Yamaha RX-V3900 Forsterker: Hegel H360 Center: Klipsch RC-64 mk2 Front: Klipsch RF-62 mk2 Surround: Klipsch RS-42 mk2 Sub: SVS PC12 Plus NSD Skulle egentlig bytte ut receiver med ny som støttet Atmos, 4K og HDR og gå over til fult Monitor Audio Gold serie. Men på grunn av mye tull når jeg skulle bestille og manko på leveringsinformasjon osv.. Så sa vi "fuck it" og bestilte oss ny TV (LG OLED65B6V) og fullstendig oppsett med Sonoshøyttalere istedenfor. Da ble det Sonos Play Bar + Play Sub + 2x Play:3 i stua for 5.1, samt det ble en Sonos Play:5 i gangen, Sonos Play:5 på badet og Sonos Play:5 på soverommet. Kan ikke si jeg har angret på det. Syntes ikke Sonosoppsettet står tilbake for det Klipschoppsettet jeg hadde fra før av, eneste er at Play Sub ikke klarer å slå like dypt og hardt som SVS PC12 NSD men det er ikke noe voldsomt stort savn. Vi syntes Play Sub fungerer bedre til musikk da den virker mer responsiv, men blir jo ikke like spektakulær til film. Alt i alt så føles egentlig hele oppsettet mer musikalsk, personlig så var vi ikke helt fornøyd med Klipschhøyttalerne når det kom til musikk da vi syntes det var veldig sterile som jo igjen var grunnen til at vi tok å bestilte fult sett med Monitor Audio Gold + Marantz receiver. Og gud bedre så mye mindre plass det tar. Ingen svære gulvstående fronthøyttalere, ikke mer høyttalerkabler, ingen svær receiver og forsterker i TV-benken osv osv.. Og det er herlig å ha et system som Sonos i alle rom, inkludert stua så det er så latterlig enkelt å få fyret musikk i alle rom som er helt synkronisert og låter likt i hele huset. Oppdateringer og vedlikehold er også temmelig smerteferie greier selv jeg syntes det er litt teit at Sonos tidvis faktisk krever at du legger inn oppdatering før du kan ta løsningen i bruk til tider. Det går riktignok temmelig raskt, men det kommer jo på noen ubeleilige tidspunkter innimellom. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå