Gå til innhold

Bygger hybrid isbrytende cruiseskip til 2,7 milliarder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La meg se om jeg forstår saken rett: Alle er redd for at polisen bryter opp og smelter, og samtidig er det flere og flere som lager båter som skal bryte seg gjennom isen? Noen som vet hvor vi kan trykke på for å få et forbud mot isbryting i polområdene?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

La meg se om jeg forstår saken rett: Alle er redd for at polisen bryter opp og smelter, og samtidig er det flere og flere som lager båter som skal bryte seg gjennom isen? Noen som vet hvor vi kan trykke på for å få et forbud mot isbryting i polområdene?

 

Så får vi håpe at «klima-alarmistene» har rett, allikevel.

 

«Solforskerne spår avkjøling mot et minimum rundt år 2040, nærmest en ny Lille istid. «

http://geoforskning.no/12-mening/1663-klima-det-vitenskapelige-grunnlaget

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

"I spesielt sårbare områder vil skipet seile utslippsfritt med elektrisk framdrift"

 

 

Siden områdene er sårbare; hvorfor ikke kreve elektrisk fremdrift på hele strekningen, når dette kan gjøres?

 

Utslippene som påvirker klimaendringer er globale, ikke lokale og dermed er det ikke noe annet enn en selvgod følelse som skapes ut av å kjøre utslippsfritt i disse områdene. Det er det samme som å gå ikke gå med pelskåpe akkurat i i nærheten av nordpolen fordi man skal være dyrevenn mot isbjørnen.

Lenke til kommentar

 

"I spesielt sårbare områder vil skipet seile utslippsfritt med elektrisk framdrift"

 

 

Siden områdene er sårbare; hvorfor ikke kreve elektrisk fremdrift på hele strekningen, når dette kan gjøres?

Utslippene som påvirker klimaendringer er globale, ikke lokale og dermed er det ikke noe annet enn en selvgod følelse som skapes ut av å kjøre utslippsfritt i disse områdene. Det er det samme som å gå ikke gå med pelskåpe akkurat i i nærheten av nordpolen fordi man skal være dyrevenn mot isbjørnen.

 

Sant nok, og verdt å ta med seg i denne verden av konsensus og hysteri. ( På mange områder.)

Samtidig er olje/diesel lite ønskelig som utslipp i disse områdene.

Dessuten burde det være en god markedsføring å kjøre med nullutslipp, lokalt eller globalt.

Lenke til kommentar

Samtidig er olje/diesel lite ønskelig som utslipp i disse områdene.

Dessuten burde det være en god markedsføring å kjøre med nullutslipp, lokalt eller globalt.

 

Det er vel ikke mindre fare for utslipp av diesel fordi de skrur av motoren og går over til elektrisk drift. Dieselen ligger da fremdeles i tankene.

Lenke til kommentar

La meg se om jeg forstår saken rett: Alle er redd for at polisen bryter opp og smelter, og samtidig er det flere og flere som lager båter som skal bryte seg gjennom isen? Noen som vet hvor vi kan trykke på for å få et forbud mot isbryting i polområdene?

 

Nå kan jeg ikke noe om pol-isen. Hva som påvirker den utenom temperatur. Men det virker logisk det du sier, at en bør la sjøis i polare og sårbare strøk være helt i fred. Økt skipstrafikk og stadig oppbrytning av is som kanskje ellers ville holdt sammen og blitt til "gammel-is" som jo er den isen som i stor grad nå mangler i nordområdene.

 

Hva sier folk med faglig innsikt i problemet? Påvirker økt skipstrafikk isens robusthet og mulighet til å vokse seg større og dermed tykkere og sterkere? Eller ville vær, vind og bølger uansett brutt opp denne isen?

Lenke til kommentar

Diesel og tungolje burde vert forbudt i isområder. Dette fordi soten i eksosen legger seg på isen og gjør at fargen blir mørkere. Da smelter isen rasskere. Dessuten er tungoljesøl vanskelig å fjerne ved ulykker. Å rekrutere tusenvis av folk til å vaske kyst manuelt er vanskelig i polarområder

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Diesel og tungolje burde vert forbudt i isområder. Dette fordi soten i eksosen legger seg på isen og gjør at fargen blir mørkere. Da smelter isen rasskere. Dessuten er tungoljesøl vanskelig å fjerne ved ulykker. Å rekrutere tusenvis av folk til å vaske kyst manuelt er vanskelig i polarområder

Ja og de klarer vel og bare få opp 20% av olje som blir sluppet ut ufrivillig nær kyst områder, så ser for meg de klarer og få opp mye mindre av søl der oppe i ingenmanns land. Har ikke Russland en atomreaktor dreven båt som kjører der oppe?

Lenke til kommentar

Diesel og tungolje burde vert forbudt i isområder.

Livet er nok mer sårbart i polområdene, men langt unna kystlinjer er det lite liv oppå den tykke isen som man trenger isbryter for å bryte. Diesel forsvinner ganske lett i sjø via fordampning og som mat for alger. Tungolje varer mye lengre før den forsvinner, men hvis den ikke når kystlinjer ordner også det seg relativt bra. Det er tilgrising av kystlinjer og alt liv der som er det store faremomentet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...