Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lease/kjøpe bil tipps?


LarsGrioffa

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har nettopp startet i ny jobb som krever at jeg har en bil. Har aldri hatt bil tidligere så er usikker på hva som lønner seg.

 

Har tidligere jobbet i sentrum og bor ganske nærme byen så har egentlig ikke hatt behov for bil tidligere. 

 

Så nå må jeg gå i anskafelse av en bil, men ønsker minst mulig utgifter ved den. Vurderer selvsagt elbil ettersom jeg kjører inn og ut av oslo daglig, og med en bomborg(ring) som bare skal bli værre hadde det vært fint å slippe dette. Får vanlig kjøregodtgjøresele på jobben, men dette dekker jo ikke til og fra jobb. I tillegg sparer jeg jo på bensin. De har gratis elbillading på jobb. 

 

Etter å ha forhørt meg litt har jeg fått tipps om at det lønner seg med leasing av elbil, men har jo aldri gjort det før så vil gjerne ha tipps fra dere om hva jeg burde gjøre/sjekke/vurdere ved dette.

 

Her er noen av problemene med leasing og elbil jeg håper noen kan gi meg råd om.

 

vil helst slippe innskudd så da ender en leaf på rundt 4500kr/mnd (vet ikke om det er mye eller lite)

 

Jeg er ansatt på engasjement i 6mnd, men håper på fast stilling etter det, men er selvfølgelig da låst i 3år uansett ved leasing. 

 

Det er relativt lang ventetid på en ny elbil (ettersom jeg er avhengig av å kjøre en del vil jeg ha en bil med litt rekevidde.

 

Vil gjerne ha tipps til bil og/eller forhandler og bil jeg burde vurdere. Jeg har ikke mye peiling på bil og bryr meg ikke særlig om merke eller utseende, men som sagt er jeg avhengig av at den har 20-25+km rekekvidde. 

 

Takk for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva å spørre venner\famile? De bruker vel neppe bilen hele tiden? OG dele på utgiftene? Det er vel den beste måten å gjøre det på?

 

Siste er å kjøpe egen bil eller leie, er det billig å leie er det ofte 12 måneder eller lengere leieperiode.

Er det dyrt er det ofte ny bil med kort leieperiode.

 

Nå kan du være sleip å prøvekjøre biler men usikker hvor lenge du kan gjøre det for å bli nektet det.

 

Nå kunne du vel gått for brukt bil rundt 40 000 kr men da må du regne med service og dyre utgifter i form av drivstoff.

Du må selv vurdere hva som lønner deg best. Når du får gratis ladning kanskje vurdere nissan? Tesla er kanskje litt overkant til ditt behov. Forutsatt det finnes hurtiglader som støtter bilen du vurder?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hei,

 

Ja det er det jeg gjør akkurat nå, men det er en vanlig golf, da kommer bensin, bompenger og vanlig kjørekostnader i tillegg. 

 

bompenger 1180kr/mnd (og vil etterhvert bare bli værre) 

bensin 600kr/mnd (til og fra jobb som ikke blir dekket av kjøregodtgjørelse)

forsiking, årsavgift, verditap ? (Har som sagt ikke hatt bil tidligere så vet ikke helt hva disse og andre kostnader vil være)

 

Så vil vel fort nærme meg hva det vil koste å lease en elbil om jeg får en litt bedre avtale, men da vil all kjøregodtgjørelse være pluss kroner ettersom jeg ikke betaler for lading.  Så kjører jeg 70mil per mnd på statens satser (4.20kr/km) blir det 3000kr skattefrit f.eks

 

Takk for innspillet

Endret av LarsGrioffa
Lenke til kommentar

Verditap er det med alt, problemet med både disel\bensin og Elbiler er det ruster og elbilene får redusert batterilevetid. så ergo bør du også sjekke hvor dyrt det blir å reparere og hvor lenge det er mulig. Da på elbiler er vel ikke så enkelt å bytte batteri fordi det ikke finnes deler som kan brukes som erstattning eller at batteriene koster flere hundre tusen kr å bytte. Slik er det med nye mobiler\nettbrett og laptop men de er ikke så dyre men flest går for piratversjoner\kopier. Garantitiden er vel kort på noe så dyrt.

 

Ville anbefalt deg brukt bil. Enten om det er bensin\Elbil.

Men husk da å sjekke servicehistrorikk og ta naf test hvis du kjøper brukt om du er i tvil. Ellers bør du sjekke litt selv bilen før du kjøper. Særlig rust er dyrt å utbedre eller ekstremt dårlig vedlikehold. Særlig på disel\bensin er coil, oljebytte og vifterem som kan være kritisk og ikke sjekke. Men på elbil er det stort sett motoren og batteriet som er mest kritisk.

 

Sies elbilfordelene kan forsvinne eller blir redusert og det blir moms på elbiler med tiden så ville ikke være for trygg på det.

 

Hvorfor trenger du bil? Biltransport etc? For i oslo finnes det både tog\trikk\buss etc.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hva å spørre venner\famile? De bruker vel neppe bilen hele tiden? OG dele på utgiftene? Det er vel den beste måten å gjøre det på?

 

Siste er å kjøpe egen bil eller leie, er det billig å leie er det ofte 12 måneder eller lengere leieperiode.

Er det dyrt er det ofte ny bil med kort leieperiode.

 

Nå kan du være sleip å prøvekjøre biler men usikker hvor lenge du kan gjøre det for å bli nektet det.

 

Nå kunne du vel gått for brukt bil rundt 40 000 kr men da må du regne med service og dyre utgifter i form av drivstoff.

Du må selv vurdere hva som lønner deg best. Når du får gratis ladning kanskje vurdere nissan? Tesla er kanskje litt overkant til ditt behov. Forutsatt det finnes hurtiglader som støtter bilen du vurder?

Hei, svarte på det første i et innlegg før du redigerte så svarer på resten her.

 

Det er dette med å kjøpe eller lease jeg er litt usikker på.

 

Kjøp av en billig bil +-50000kr 

- Vanskelig å beregne kostnader over ett år kan plutselig bli veldig dyrt

- Er vel umulig å få en elbil med ønsket rekkevidde for den prisen

+Full kontroll over egen kjøring og kan selges når jeg vil

 

Lease

- låser meg til en 36mnd avtale (går vel ann å overføre til andre, men vet ikke hvor lett dette er?)

- Usikker på hva prisen blir

+ Får en helt ny elbil som kan spare inn driftkostnader i lengden (så er det jo fint med helt ny bil)

 

Når det gjelder type bil, bryr jeg meg som sagt ikke så mye. Har sett på både leaf, egolf og BMW i3 som jeg har forstått er de rimligste alternativene. De ligger på mellom 4000-6000kr mnd med 0kr i innskudd. 

Lenke til kommentar

Verditap er det med alt, problemet med både disel\bensin og Elbiler er det ruster og elbilene får redusert batterilevetid. så ergo bør du også sjekke hvor dyrt det blir å reparere og hvor lenge det er mulig. Da på elbiler er vel ikke så enkelt å bytte batteri fordi det ikke finnes deler som kan brukes som erstattning eller at batteriene koster flere hundre tusen kr å bytte. Slik er det med nye mobiler\nettbrett og laptop men de er ikke så dyre men flest går for piratversjoner\kopier. Garantitiden er vel kort på noe så dyrt.

 

Ville anbefalt deg brukt bil. Enten om det er bensin\Elbil.

Men husk da å sjekke servicehistrorikk og ta naf test hvis du kjøper brukt om du er i tvil. Ellers bør du sjekke litt selv bilen før du kjøper. Særlig rust er dyrt å utbedre eller ekstremt dårlig vedlikehold. Særlig på disel\bensin er coil, oljebytte og vifterem som kan være kritisk og ikke sjekke. Men på elbil er det stort sett motoren og batteriet som er mest kritisk.

 

Sies elbilfordelene kan forsvinne eller blir redusert og det blir moms på elbiler med tiden så ville ikke være for trygg på det.

 

Hvorfor trenger du bil? Biltransport etc? For i oslo finnes det både tog\trikk\buss etc.

Hei,

 

Ja, er klar over det, og er derfor det både er postivt og negativt å lease. Mindre stress med hva som skjer i elbilmarkedet fremover, så trenger ikke tenke på videresalg. Låser meg i 3år så om dem plutselig skal ha bompenger f.eks får jeg en smell.

 

Trenger bil til kundemøte, så kommer til å kjøre over hele østlandet, kollektivt blir for lite effektivt. 

Lenke til kommentar

Styr unna leasning med 36 måneder binding sjekk bruddgebyr i kontrakten, regn med det vil koste å bryte avtalen i så fall. Hvis du tenker å få andre å overta etter dine feil skaffer du deg problemer.

 

Nå er det ikke så vanskelig å beregne kostnadene over 1 år.

Naf test som er grundig utført burde kunne si utbedringer bilen trenger de første 1-2 årene.

Hvis de mener det ikke er noe vedlikehold bilen trenger burde du være helt trygg, men seriøs bilforhander burde vertfall sjekke prisen på bilen er fornuftig med tanke på tilstanden den er i. Husk du ofte kan prute på prisen på bruktbil særlig hvis du vet den er upopulær eller selgeren ikke har peiling. Ville forsøkt det hvis jeg var deg. Men du bør vertfall sjekke bilen ekstra grundig hvis du kjøper gjennom finn, og sørg for å få en kjøpskontrakt som sier litt om tilstanden og få selgeren å legge med informasjon om bilen, du burde overføre penger direkte gjennom bankkonto og ungå kontanter fordi kan være selgeren ikke er helt ærlig. men samme ville jeg gjort hvis jeg hadde kjøpt bilen fra en bedrift\bilforhandlinger, sjekk heftelser etc.

 

Nå kan du jo selge bruktbilen igjen bare husk er du uheldig kan andre gi deg dårlig tilbud. Enten må du selge med tap ellers kanskje får du tilbake pengene dine. Så leie vil jeg styre unna stort sett. Eneste grunn for å leie er fordi man gjør det for en kort periode. Nå finnes det noen på finn.no som leier biler også men det er vel heller for å få litt inntekter for å dekke utgiftene. Du kunne vurdert det samme hvis du har dårlig råd. Men da bør du også vite at det er litt risiko å gjøre det sjekk forsikringene dine dekker ved utleie og sjekk google den du vil leie bort til ikke har dårlig rykte på nettopp det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Styr unna leasning med 36 måneder binding sjekk bruddgebyr i kontrakten, regn med det vil koste å bryte avtalen i så fall. Hvis du tenker å få andre å overta etter dine feil skaffer du deg problemer.

 

Nå er det ikke så vanskelig å beregne kostnadene over 1 år.

Naf test som er grundig utført burde kunne si utbedringer bilen trenger de første 1-2 årene.

Hvis de mener det ikke er noe vedlikehold bilen trenger burde du være helt trygg, men seriøs bilforhander burde vertfall sjekke prisen på bilen er fornuftig med tanke på tilstanden den er i. Husk du ofte kan prute på prisen på bruktbil særlig hvis du vet den er upopulær eller selgeren ikke har peiling. Ville forsøkt det hvis jeg var deg. Men du bør vertfall sjekke bilen ekstra grundig hvis du kjøper gjennom finn, og sørg for å få en kjøpskontrakt som sier litt om tilstanden og få selgeren å legge med informasjon om bilen, du burde overføre penger direkte gjennom bankkonto og ungå kontanter fordi kan være selgeren ikke er helt ærlig. men samme ville jeg gjort hvis jeg hadde kjøpt bilen fra en bedrift\bilforhandlinger, sjekk heftelser etc.

 

Nå kan du jo selge bruktbilen igjen bare husk er du uheldig kan andre gi deg dårlig tilbud. Enten må du selge med tap ellers kanskje får du tilbake pengene dine. Så leie vil jeg styre unna stort sett. Eneste grunn for å leie er fordi man gjør det for en kort periode. Nå finnes det noen på finn.no som leier biler også men det er vel heller for å få litt inntekter for å dekke utgiftene. Du kunne vurdert det samme hvis du har dårlig råd. Men da bør du også vite at det er litt risiko å gjøre det sjekk forsikringene dine dekker ved utleie og sjekk google den du vil leie bort til ikke har dårlig rykte på nettopp det.

Hei,

 

Ja, det er jo dette med leasing jeg har tenkt på, men ser at det kanskje ikke lønner seg. Så får se om jeg finner en brukt elbil som kan passe, og se hvor mye utgifter det blir på dette. 

 

Takk for gode råd!

Lenke til kommentar

Kjøp bruktbil. Du får heller selge billig om du ikke får videre jobb. En 2014-2015 modell Leaf er en kurant bil, og lettsolgt med rimelig pris. Du får kjøpt en fin bil for 170 000, kjører du den i 6 mnd og selger for 140 er månedsprisen det samme som ved leasing. Da blir den solgt kvikt også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøp bruktbil. Du får heller selge billig om du ikke får videre jobb. En 2014-2015 modell Leaf er en kurant bil, og lettsolgt med rimelig pris. Du får kjøpt en fin bil for 170 000, kjører du den i 6 mnd og selger for 140 er månedsprisen det samme som ved leasing. Da blir den solgt kvikt også.

 

Det var akkurat det jeg har begynt å tenke på. Takk! om du har litt peiling (eller noen andre) Hva kan man forvente seg i service utgifter på en slik bil?

 

Takk for bra svar!

Lenke til kommentar

Kjøp bruktbil. Du får heller selge billig om du ikke får videre jobb. En 2014-2015 modell Leaf er en kurant bil, og lettsolgt med rimelig pris. Du får kjøpt en fin bil for 170 000, kjører du den i 6 mnd og selger for 140 er månedsprisen det samme som ved leasing. Da blir den solgt kvikt også.

 

Må si meg enig. Bruktbil til 50k er gambling, og ved leasing må du kalkulere inn at en eller annen unge smeller opp døra i sida di i parkeringshuset, eller noen subber støtfangeren din... og da flyr det fort titusener ved innlevering av bilen. Og siden du har 6mnd kontrakt kan du risikere å sitte med en leasingbil du ikke har bruk for. Sett evt at du bytter jobb om et år og får firmabil...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

ved leasing må du kalkulere inn at en eller annen unge smeller opp døra i sida di i parkeringshuset, eller noen subber støtfangeren din... og da flyr det fort titusener ved innlevering av bilen. Og siden du har 6mnd kontrakt kan du risikere å sitte med en leasingbil du ikke har bruk for. Sett evt at du bytter jobb om et år og får firmabil...

 

Om bilen blir skadet av en unge eller noen bulker i den og stikker av så har det lite å si om du eier eller leaser. Det blir en skade som kan oversettes til penger ut uansett. En bulk er ikke normal bruksslitasje og vil senke verdien på bilen uavhengig om du eier eller leaser.

Lenke til kommentar

Er det ikke vanlig å få dekket kilometer mellom hjem og arbeidssted når man benytter bilen i jobbsituasjon?

 

Det var mer normalt før da det gjerne ble ført som 'normal' kjøregodtgjørelse. Men skatteetaten strammet kraftig inn på dette for noen år siden. Siden dette av skattemyndighetene blir regnet som skattbar inntekt har de fleste bedrifter sluttet å ha det som uoffisielt frynsegode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

ved leasing må du kalkulere inn at en eller annen unge smeller opp døra i sida di i parkeringshuset, eller noen subber støtfangeren din... og da flyr det fort titusener ved innlevering av bilen. Og siden du har 6mnd kontrakt kan du risikere å sitte med en leasingbil du ikke har bruk for. Sett evt at du bytter jobb om et år og får firmabil...

 

Om bilen blir skadet av en unge eller noen bulker i den og stikker av så har det lite å si om du eier eller leaser. Det blir en skade som kan oversettes til penger ut uansett. En bulk er ikke normal bruksslitasje og vil senke verdien på bilen uavhengig om du eier eller leaser.

 

 

Forskjellen er at du kanskje tar verditapet på 5-10.000 på et par småskrammer når du en gang selger bilen, mens leasingselskapet krever full erstatning for oppretting og lakkering på merkeverksted. Et par småskader kan fort koste deg 15-20.000,- ved innlevering av bilen. Det er mange eksempler på folk som har fått sjokkregninger ved avsluttet leasing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Brukt elbil, helt klart. Kjøregodtgjørelsen er mer lønnsom når man kjører el enn med fossil, til tross for at kjøregodtgjørelsen er noe høyere på fossilbil. Brukt fordi den dyreste posten på bilbudsjettet er verditap. Med brukt blir det lite. Særlig siden du ikke er opptatt av utseende/merke. Trillingene Mitsubitshi i-miev, Peugot iOn og Citroen C-zero er noen av de billigste på markedet med brukbar rekkevidde. Ca 100-120 km på sommerføre, realistisk. Ca 80 på vinterføre realistisk. De er ikke pene etter min mening, men nå var vel ikke du opptatt av det heller.

 

Service koster lite på disse. Sikkert noen få tusenlapper i året. Disse bruker små og billige dekk så dekkkostnadene blir sikkert også lave. Kanskje 4000 kr annenhvert år (dvs vinter og sommer-settet varer kanskje 4 år hver, avhengig av hvor mye du kjører).

 

Fastnøkkel til å skifte dekk, varseltrekant, refleksvest, isskrape, snøbørste og vindusmatte er engangskostnader på noen få hundrelapper. Frostvæske, vindusviskere og vask er løpende utgifter på kanskje 1000 kr/år avhengig av hvor ofte du vasker.

 

Forsikring på en sånn er billig. Vanskelig å spå, men kanskje 4-6 tusenlapper i året avhengig av kjørelengde, alder, nybegynnerbonus etc.

 

Årsavgiften på elbiler var 455 kr i år. Jeg vet ikke om det justeres til neste år, men det er vel neppe stor økning.

 

EU-kontroll annenhvert år koster litt under tusenlappen per gang.

 

Regn med et verditap på 10% per år. Altså 10% av inneværende verdi, ikke nyprisen siden det blir helt feil når den blir noen år gammel.

 

Strømutgifter ved hjemmelading kan du regne som 1 kr/kWh og at 1 kWh gir deg 4 km rekkevidde på vinteren, 5 på sommeren.

 

Dette er de utgiftene jeg kommer på. Sett opp et lite regnestykke for år nr 1, 2, 3 etc.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Brukt elbil, helt klart. Kjøregodtgjørelsen er mer lønnsom når man kjører el enn med fossil, til tross for at kjøregodtgjørelsen er noe høyere på fossilbil. Brukt fordi den dyreste posten på bilbudsjettet er verditap. Med brukt blir det lite. Særlig siden du ikke er opptatt av utseende/merke. Trillingene Mitsubitshi i-miev, Peugot iOn og Citroen C-zero er noen av de billigste på markedet med brukbar rekkevidde. Ca 100-120 km på sommerføre, realistisk. Ca 80 på vinterføre realistisk. De er ikke pene etter min mening, men nå var vel ikke du opptatt av det heller.

 

Service koster lite på disse. Sikkert noen få tusenlapper i året. Disse bruker små og billige dekk så dekkkostnadene blir sikkert også lave. Kanskje 4000 kr annenhvert år (dvs vinter og sommer-settet varer kanskje 4 år hver, avhengig av hvor mye du kjører).

 

Fastnøkkel til å skifte dekk, varseltrekant, refleksvest, isskrape, snøbørste og vindusmatte er engangskostnader på noen få hundrelapper. Frostvæske, vindusviskere og vask er løpende utgifter på kanskje 1000 kr/år avhengig av hvor ofte du vasker.

 

Forsikring på en sånn er billig. Vanskelig å spå, men kanskje 4-6 tusenlapper i året avhengig av kjørelengde, alder, nybegynnerbonus etc.

 

Årsavgiften på elbiler var 455 kr i år. Jeg vet ikke om det justeres til neste år, men det er vel neppe stor økning.

 

EU-kontroll annenhvert år koster litt under tusenlappen per gang.

 

Regn med et verditap på 10% per år. Altså 10% av inneværende verdi, ikke nyprisen siden det blir helt feil når den blir noen år gammel.

 

Strømutgifter ved hjemmelading kan du regne som 1 kr/kWh og at 1 kWh gir deg 4 km rekkevidde på vinteren, 5 på sommeren.

 

Dette er de utgiftene jeg kommer på. Sett opp et lite regnestykke for år nr 1, 2, 3 etc.

Hei,

 

Takk for bra svar!

 

Det er den konklusjonen jeg også har kommet til. Hvis jeg kjøper en brukt elbil 2014/2015 modell har jeg mer kontroll selv, får fordelene ved å kjøre elbil, og har en bil jeg kan selge om den dagen skulle komme, i tillegg vil jeg unngå det værste verdifallet. 

 

Når det gjelder kjøregodtgjørelsen er den faktisk hakket høyere på elbil på 4,20kr/km. 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/kostgodtgjorelse-og-nattillegg/id438637/

 

Utseende er ikke så viktig, men jeg må ha litt rekkevidde, så at 2015 modellen til leaf burde ha en rekkevidde på rundt 200km som er rundt det jeg tenkte, skulle gjerne hatt litt mer, men da blir det vel en noe dyrere bil.

 

Jeg har ikke eid bil før så har ikke opparbeidet noen bonus. Hos IF ligger forsikringen på en sånn bil på rundt 1300kr/mnd, men skal nok forhøre meg litt mer før jeg tar den. 

 

Jeg ønsker å ligge på under 200.000kr  og da får jeg leaf '15. 

 

Om noen har noen andre gode forslag er det bare å fyre løs.

Lenke til kommentar

Om bilen blir skadet av en unge eller noen bulker i den og stikker av så har det lite å si om du eier eller leaser. Det blir en skade som kan oversettes til penger ut uansett. En bulk er ikke normal bruksslitasje og vil senke verdien på bilen uavhengig om du eier eller leaser.

Nå er det som regel de som parker på steder uten overvåkning sin feil, typisk å parkere der hvor det er trangt eller man rygger uforsiktig inn i andre biler, greit nok det er barn sin feil hvis de gjør hærvær men du burde passe på selv, enten ha overvåkning i bilen eller passe litt på selv på steder hvor det typisk slik skjer, på skoler,barnehager etc. Har du mulighet bør du be noen å passe på bilen eller parkere litt unna slike steder.

 

 

Strømutgifter ved hjemmelading kan du regne som 1 kr/kWh og at 1 kWh gir deg 4 km rekkevidde på vinteren, 5 på sommeren.

Nå kommer jo dette ann på strømlevrandør om man ha spotpris eller variabel. Snart blir hurtigladere dyrere og billigere å lade om natten. Når de digitale AMS målene kommer. Tesla vil nok ta betalt for hurtigladning fleste andre steder ofte borettslag tar noe stiv pris for det i måneden så vær ops på dette kan bli dyrere på sikt. Særlig hvis hurtigladning er prioritert.

 

 

 

Trenger bil til kundemøte, så kommer til å kjøre over hele østlandet, kollektivt blir for lite effektivt.

Hva å høre med en leder hos arbeidsplassen din å finne en bil? For jobben kan jo betale leie av bil til internt bruk hvis det kun er til internt bruk, men hvis du da bruker bilen privat må du nok betale moms av tjenesten på lik måte som hjemme pc ordning og hvis man blir sponset mobil i julegave av arbeidgiveren.

Eller er du din egen sjef?

 

Sjekk:

http://www.tv2.no/a/8301102/

 

 

En god bekreftelse

Det virker også som om bilfabrikantene blir tryggere og tryggere på batteriteknologien.

Ett godt eksempel på nettopp det er Nissan. På sin elbil Leaf ga Nissan til å begynne med ingen garantier på batteriet. Fra 2013 innførte de 100.000 km eller fem års garanti. På den nye med 30 Kw. batteri som ble lansert i vinter, forlenget de denne garantien til 160.000 km eller 8 år.

Denne garantien gjelder alle Nissans elbiler – også de som ble solgt før garantiene ble innført. En bedre bekreftelse på gode erfarringer finnes vel knapt?

Tall fra Nissan viser at på 35.000 solgte elbiler i Europa, ble bare tre batterier byttet ut på garantien. Det er under 0,1 prosent det ...

Så tror pris\ytelse er vel kanskje Nissan som gir best garantier, og er billigst.

Men husk de kan ta forbehold på vinterføre og hurtigladning. Eventuelt hvis du bruker feil lader kan det tenkes garantien ikke gjelder. Så sjekk det også. Håper noen andre kan si dette?

 

Tesla er vel den dyreste som gir dårlig garanti?

https://www.dinside.no/motor/tesla-darligst-pa-garanti/67406836

 

Men usikker hvor gode levrandørene er å følge dette opp i praksis, særlig hvis bilen er brukt og du vet aldri hvordan forrige eier har behandlet bilen. Så du risiker å miste garanti hvis bilen har vært trimmet eller modifisert på noen måte.

 

Hei igjen:

les_

http://www.side3.no/vitenskap/om-disse-forskerne-har-rett-vil-dette-tredoble-rekkevidden-i-elbiler/3423398028.html

 

Det jeg lurer på her, slik det er med laptop\mobiler etc så må man kjøpe ny enhet for å få nyere batteri.

Hvordan er dette med bil? For slik jeg vil tro må man kjøpe ny bil hvis man vil ha bedre batteri.

Erstattningsbatteri har kun samme kapasiteten som gamle, med mindre det finnes utvidet kapasitet om det er plass?

For det er jo problem, man kan jo bytte batterikontroller, motor fra 2 til 4 hjul trekker men det koster.

Så ergo er brukt elbil kan bli dyrt hvis garantitiden er ute. For det mest fornuftige er se batteri som ferskvare laptopbatteri som aldri har vært ladet på 1-2 år særlig OEM eller kina kopi fra batteributikken.no kan nesten ikke brukes.

 

For en 5-10 år gammel elbil type think car\city eller buddy kan jo brukes i dag selv om de er utdaterte.

Men er nok vanskelig å bytte batteri eller finne deler til slikt. Må vel hente brukte deler fra andre biler brukte i så fall, men da vil nok levetiden være kort. Omtrent slik på veteranbil.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Forskjellen er at du kanskje tar verditapet på 5-10.000 på et par småskrammer når du en gang selger bilen, mens leasingselskapet krever full erstatning for oppretting og lakkering på merkeverksted. Et par småskader kan fort koste deg 15-20.000,- ved innlevering av bilen. Det er mange eksempler på folk som har fått sjokkregninger ved avsluttet leasing.

 

Det er minst like mange eksempler på folk som ikke har fått ekstra regning ved endt leasing. Et par småskader kan fint koste deg 15-20.000 hos lakkerer også. Det er bare tull at leasing skal være så forferdelig mye dyrere å bulke. Behandler du bilen dårlig får du selvsagt mindre igjen for den, uavhengig om det er innlevering etter endt leasing eller om du selger den. Er det én ting man kan få en "sjokkregning" på så er det salg av bil til forhandler, men det er liksom godtatt av alle. Men å få en regning på unormal slitasje / bulking, da sitter man plutselig i sjokk.

 

 

Nå er det som regel de som parker på steder uten overvåkning sin feil, typisk å parkere der hvor det er trangt eller man rygger uforsiktig inn i andre biler, greit nok det er barn sin feil hvis de gjør hærvær men du burde passe på selv, enten ha overvåkning i bilen eller passe litt på selv på steder hvor det typisk slik skjer, på skoler,barnehager etc. Har du mulighet bør du be noen å passe på bilen eller parkere litt unna slike steder.

 

Hva i alle dager har dette med saken å gjøre? 

 

Trådstarter: Du gjør deg selv en bjørnetjeneste om du hører på hva denne LMH1 kommer med, det er bare vås fra den kanten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...