AnonymDiskusjon Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Jeg vet om en person som jobber svart opptill flere ganger i uka og er varig uføretrygdet. Det gjelder vasking av hus og leiligheter. Men jeg har et problem, Personen som gjør dette er i et forhold med en jeg er veldig glad i og som betyr mye for meg. Og jeg jeg vet også at dette vil gå kraftig utover personen jeg er glad i om svindleren blir tatt. De har helt grei økonomi men om svindleren skulle bli tatt så kommer personnen jeg er glad i til og måtte betale en god del for det. Det er slik at svindleren er i et forhold med personen jeg bryr meg om, hvor svindleren har den andre snurret rundt lillefingeren. Det vil bli en ganske stor påkjenning økonomisk for personen jeg bryr meg om. Jeg kan ikke fordra svindleren, ikke bare er personen en trygdesvindler men også en forferdelig person generelt som utnytter og bruker de rundt seg til egen vinning. Dilemma: straffe svindleren med og angi personen? Da går det også kraftig utover personen jeg bryr meg om på en negativ måte. Eller skal jeg la svindleren holde på som hen har gjort i mange år? Anonymous poster hash: 07ebe...aa6 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Ingen juridiske problemstillinger her. De moralske kvaler omkring tysting hører nok mer hjemme i oppslagstavlen under politikk, eller i filosofidelen av forumet. Lenke til kommentar
Hymenoptera Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Er du sikker på at dette egentlig er svindel? Husk at alle har mulighet til å tjene 6000 skattefritt på småjobber privat. Hvis denne personen tar under 6000 fra hver arbeidsgiver er det faktisk ikke lovbrudd med mindre det er snakk om så store beløper at det må betraktes som virksomhet. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Skaff så mye bevis som mulig! Anmeld til politi, og forhåpentligvis ender han/hun i fengsel. Da har han/hun selv sørget for å bli sperret inne, og dere slipper å plages med personen. Kanskje du er så heldig at forholdet tar slutt også hvis din kjære ikke liker å være sammen med en straffet svindler. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Hvordan vet du at fyren ikke melder inntekten til skatteetaten? 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Moderatormelding Tråden reiser ingen juridiske problemstillinger og flyttes til dertil egnet forum. 3 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Husk at etter uføretrygd-reformen så er det fritt frem å jobbe så mye man vil ved siden av trygden, som bare reduseres automatisk i forhold til inntekten. Det avgjørende her er altså ikke hvor mye han jobber men om inntekten rapporteres. Selvfølgelig er det fristende for mange å ta betalt svart for denne typen arbeid og få dobbelt opp. 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Jeg vet om en person som jobber svart opptill flere ganger i uka og er varig uføretrygdet. Jeg synes vi skal stole på trådstarter når han sier han vet at vedkommende jobber svart. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 (endret) Hvem vet ikke om det? Prikken over j-en er jo når folk er ufør fordi de har skadet seg selv med bajas-oppførsel, får trygd og jobber svart. Og så får de gratis omskolering. Endret 19. desember 2017 av bo1e 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Jeg hadde en "kompis" som kjørte tulling på motorsykkel i sin ungdom. Gikk selvfølgelig på trynet til slutt og skadet kneet. Kneet hindret ham ikke i å fortsette å feste og smugle sprit, men det hindret ham tydeligvis i å jobbe, for dét klarte han ikke lenger, og klarte å syte seg til full ufør-diagnose og trygd! Men all den ledige tiden fylte han bare med svart jobbing, og enda mer festing og rusing, og generell motbydelig oppførsel. Det ble etterhvert for mye festing og rusing, for han festet seg til slutt til døde før han ble 30. Like greit. 5 Lenke til kommentar
Hymenoptera Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Jeg vet om en person som jobber svart opptill flere ganger i uka og er varig uføretrygdet. Jeg synes vi skal stole på trådstarter når han sier han vet at vedkommende jobber svart. Hvorfor det? Det finnes skattefrie og fullt lovlige ekstrainntekter så det er jo svært interessant for ts og være sikker i sin sak på at det er snakk om lovbrudd her. Det er ikke akkurat ulovlig å være et rasshøl i seg selv. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 (endret) Jeg vet om en person som jobber svart opptill flere ganger i uka og er varig uføretrygdet. Jeg synes vi skal stole på trådstarter når han sier han vet at vedkommende jobber svart. Det må være lov å stille spørsmålstegn og spørre om TS med sikkerhet vet at det er svart arbeid. Tråden handler om "valgets kvaler" og å vite med sikkerhet er viktig for å ta et riktig valg. Endret 19. desember 2017 av Soseks 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Tror dere ikke han har undersøkt det, og er sikker i sin sak før han poster her? Han har jo en slektning boende i huset med vedkommende... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Hvem vet ikke om det? Prikken over j-en er jo når folk er ufør fordi de har skadet seg selv med bajas-oppførsel, får trygd og jobber svart. Og så får de gratis omskolering. Man får ikke omskolering på uføretrygd, da er man gitt opp. Skaff så mye bevis som mulig! Anmeld til politi, og forhåpentligvis ender han/hun i fengsel. Ikke anmeld til politi, da blir man viklet inn i saken. Send heller et anonymt tips til nav kontroll eller skatteetaten. 1 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 (endret) Trådstarter her. Får ikke svart anonymt ser det ut til. Men det er ikke så farlig. Det er snakk om at svindleren som jeg har valgt å kalle personer vasker 1 til 3 hus/ leiligheter hver dag. Det er snakk om en inntekt som gjør at personen har hatt. Mulighet til og leve av det alene uten trygd. Svindleren får riktig nok ikke så mye som 6.000 kroner per jobb men det er snakk om at i de beste ukene får svindleren opp til 1500-2000 kroner per dag, 5 dager i uken. Skattefri + uføretrygd. I værste/beste fall 30.000 kroner i måneden skattefritt om svindleren har fulle uker med svartjobber. Noe som ville resultert i en lønning på 18-22.000 kroner om svindleren hadde hatt dette som jobb og betalt skatt. Dette er jo nødt for og være ulovlig. Endret 19. desember 2017 av Eriksendrul 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Selvfølgelig er det ulovlig og det kan ende med en fengselsstraff. Føler du at du vil angre på at du ikke sa ifra så sier du ifra, føler du at konsekvensene av å si ifra er verre enn å ikke si ifra så driter du i det. Det er bare å sende en anonym melding. Sjansen for at det slår tilbake på deg er liten hvis det er mange parter involvert, altså de han vasker for. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Dette er jo nødt for og være ulovlig.Hvis han ikke rapporterer det til NAV, er det ulovlig. Send en melding til NAV kontroll om at vedkommende har inntekter som du vil at NAV skal sjekke at han rapporterer. Lenke til kommentar
Hymenoptera Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Trådstarter her. Får ikke svart anonymt ser det ut til. Men det er ikke så farlig. Det er snakk om at svindleren som jeg har valgt å kalle personer vasker 1 til 3 hus/ leiligheter hver dag. Det er snakk om en inntekt som gjør at personen har hatt. Mulighet til og leve av det alene uten trygd. Svindleren får riktig nok ikke så mye som 6.000 kroner per jobb men det er snakk om at i de beste ukene får svindleren opp til 1500-2000 kroner per dag, 5 dager i uken. Skattefri + uføretrygd. I værste/beste fall 30.000 kroner i måneden skattefritt om svindleren har fulle uker med svartjobber. Noe som ville resultert i en lønning på 18-22.000 kroner om svindleren hadde hatt dette som jobb og betalt skatt. Dette er jo nødt for og være ulovlig. Det er nettopp dette..Det fins ikke et fast tak for når noe går over til næringsvirksomhet (eksakt totalbeløp for alle småjobber). Her vil det nok betraktes som det. Men tror ikke du har grunnlag for noen anmeldelsen eller noe. Tror det eneste du kan gjøre er å tipse skatteetaten og håpe de gidder se på det. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 (endret) Dette er jo nødt for og være ulovlig.Mye rart som er ulovlig, hvorvidt det innebærer at du bør gjøre deg til en tyster er derimot ett moralsk spørsmål. Tildels høres det ut som om du vil handle ut fra at du personlig misliker denne personen. På den andre siden er visst det eneste som holder deg tilbake en person du liker, og som er i ett forhold med førstnevnte og som vil bli skadelidende indirekte. Høres nesten ut som et sjalusidrama. Videre er det vel godt mulig at du har fått disse opplysningene fra sistnevnte i fortrolighet? Så her får du vel finne ut hvor du står moralsk sett. Endret 19. desember 2017 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Hvem vet ikke om det? Prikken over j-en er jo når folk er ufør fordi de har skadet seg selv med bajas-oppførsel, får trygd og jobber svart. Og så får de gratis omskolering. Man får ikke omskolering på uføretrygd, da er man gitt opp. Mulig det. Gjerne en nav-ytelse med et annet navn jeg tenker på. Men hender det aldri at folk kommer seg ut av "uføret"? Pun intended. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå