Gå til innhold

I løpet av 23 måneder har Microsoft mistet rundt 400 millioner brukere

Anbefalte innlegg

Den viktigste grunnen til ikke å bruke Chrome er å få Google til å forstå at de ikke uten videre kan anta at alle bruker Chrome. Den dagen de kan gjøre den antagelsen så er vi tilbake der vi var med MSIE 6.0 og Microsoft sin "embrace, extend and extinguish". Jeg husker hvordan det sugde å være web-bruker på den tiden. Måtte ha en Windows-VM konstant åpen for å kunne bruke forskjellige nettjenester.

Personlig er jeg mer redd dette enn hva Google vet om meg som person. De vet allerede bedre hvem jeg er i større grad enn jeg selv gjør. :-/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg droppet Chrome for tre måneder siden, brukte Safari en måneds tid og endte opp på Firefox. Først og fremst fordi Firefox er blitt fantastisk rask. Eneste jeg ikke har på plass er norsk ordliste av en eller annen grunn.

Norsk ordliste er tilgjengelig enten ved å laste ned norsk versjon av Firefox eller ved å høyreklikke i et tekstfelt, velge Languages og add dictionaries :)
Takk for hjelpen. Jeg er klar over det. Jeg får lagt den til - men den dukker av en eller annen grunn ikke oppe. Pluginen registrerer seg fint den blir bare ikke aktiv. Det er ikke åpenbart for meg hvordan jeg kan debugge det.

Du må laste ned ordliste også (den er til høyre for language pack).

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/language-tools/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har helt rett. Det er så deilig å ha alt perfekt synkronisert uansett hvilken enhet man drar opp Chrome på. Edge er litt raskere, men synkroniseringen fungerer ikke i det hele tatt. Det er egentlig ganske morsomt at Microsoft etter over 30 år med div. annen synkronisering på baken ennå ikke klarer noe så enkelt som å synkronisere bookmarks. Kanskje de burde spørre sitt eget Exchange-team hvordan man synkroniserer?

Sjekk ut Firefox! Firefox hatt synkronisering på plass lenge. Du kan også synkronisere til en privat server, så du slipper at folk snoker i brukervanene dine..

Jeg droppet Chrome for tre måneder siden, brukte Safari en måneds tid og endte opp på Firefox. Først og fremst fordi Firefox er blitt fantastisk rask. Eneste jeg ikke har på plass er norsk ordliste av en eller annen grunn.

Helt enig i det du sier, tenkte selv å bytte i går, men Firefox skulle hatt et par ting:

1. U2F støtte.

2. 2FA for å få lastet ned/synkronisert data.

3. Enda flere forbedringer til DevTools.

I min testing i går gikk det faktisk merkbart raskere å laste nettsider med Firefox.

Nå kan en kryptere(vet ikke om en må) data med chrome også slik at Google ikke kan snoke.

Veien Google nå går ved å utelukke støtte for andre nettlesere i produktene sine kan ikke respekteres av noen som helst.

Prøv å sett "security.webauth.u2f" til TRUE i about:config. Funker på Github for meg i allefall i FF57.

Lenke til kommentar

Men da hadde det vel vært mye bedre om Microsoft gjorde et bevisst valg ved å først:

1. Informere god tid i forveien at nå deaktiverer vi IE helt i framtidig Cumulative Update på Windows 10

2. Gir en "grace"-periode hvor IE lar seg laste ned, eller slås på i innstillinger.

3. Ha en EOL (end of life) på IE hvor det ikke lengre lages nye oppdateringer til den.

4. Så en fjerning av muligheten til å bruke IE i det hele tatt på Windows 10, ingen ultimatum der takk. Windows Security kunne så påse at det ikke gikk an å innstaller "skadevaren IE" for all framtid.

5. Hele veien igjennom så ville god informasjon om det forestående gis, om igjen og om igjen. Altså den mest plagsomme meldingen bakt inn i Windows noensinne. Slik at folk forstår at det er ramme alvor.

Forbrukere kan enklere ta i bruk Edge, og harme derfra vil jo nesten ikke forekomme?

Bedriftsbrukere kan få extended support, deretter betalt extended support inntil administrator har hatt anledning til å omstille seg. Men det må være en ekstra EOL også for betalt extended support. IE er på overtid en gammel dinosaur..

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men da hadde det vel vært mye bedre om Microsoft gjorde et bevisst valg ved å først:

1. Informere god tid i forveien at nå deaktiverer vi IE helt i framtidig Cumulative Update på Windows 10

2. Gir en "grace"-periode hvor IE lar seg laste ned, eller slås på i innstillinger.

3. Ha en EOL (end of life) på IE hvor det ikke lengre lages nye oppdateringer til den.

4. Så en fjerning av muligheten til å bruke IE i det hele tatt på Windows 10, ingen ultimatum der takk. Windows Security kunne så påse at det ikke gikk an å innstaller "skadevaren IE" for all framtid.

5. Hele veien igjennom så ville god informasjon om det forestående gis, om igjen og om igjen. Altså den mest plagsomme meldingen bakt inn i Windows noensinne. Slik at folk forstår at det er ramme alvor.

Forbrukere kan enklere ta i bruk Edge, og harme derfra vil jo nesten ikke forekomme?

Bedriftsbrukere kan få extended support, deretter betalt extended support inntil administrator har hatt anledning til å omstille seg. Men det må være en ekstra EOL også for betalt extended support. IE er på overtid en gammel dinosaur..

Vel, vil man ikke ha IE11 i Win10, kan man jo bare avinstallere den.

Det går ganske smertefritt. Men om man kun bruker Edge, kan man få seg noen overraskelser på nett, hvor 'gamle' websider kanskje gjør at Edge ønsker litt hjelp fra Storebror IE11 (Bakoverkompatibilitet). -Edge er fremdeles litt avhengig av drahjelp.

Meen, installerer man Chrome eller Firefox, så klarer de oppgavene stakkarslige Edge ikke klarer.

Lenke til kommentar

Sjekk ut Firefox! Firefox hatt synkronisering på plass lenge. Du kan også synkronisere til en privat server, så du slipper at folk snoker i brukervanene dine..

Metoo, (Host)

Firefox er tilbake hos meg etter å ha vært parkert lenge. Opera var vel det som var næmest mine preferanser, men de forsvant østover. Vivaldi har jeg brukt en stund etter Opera, men de mangler noen få features før de når opp. Dessuten er jeg noe usikker på hvor de står mht privacy - andre er i ferd med å ta en litt sterkere posisjon der.

Så jeg brukler Icedragon til et par spesifikke ting, og Firefox til alt annet. Har også byttet til Firefox (dvs Focus) på dingsnivå.

IE har jeg unngått helt siden Opera tok betalt, og jeg kan ikke se en eneste grunn til å velge Edge. Bortsett fra at MS vil at jeg skal gjøre det. Ser ut til at Firefox blir værende en stund, men OM jeg bytter er det usannsynlig at det blir til Edge.

Lenke til kommentar

Bare jeg som tror at framgangen til google og tilbakegangen til Microsoft har lite å gjøre med nettleseren i seg selv?

Google har den største plattformen og når de promoterer nettleseren sin der vil det nødvendigvis føre til kraftig økning.

For øvrig også overasket at det er brukere her som fortsatt bruker bokmerker, det er jo ganske retro.

MS og Google har litt forskjellig strategi for å kroke brukere. Goog gnager ikke på brukeren i årevis om du velger noe annet. De bare legger til rette for at flest mulig ikke gidder å bytte osv. Videre ligger vel Chrome og lurker i bakgrunnen for en bøtte med "webapps" - de har vel gjort det så enkelt som mulig for utviklere å velge det som alternativ.

Ser noen her nevner at man bare kan fjerne IE, men det kan man vel fortsatt ikke uten at pc'n vrenger seg selv og forsvinner inn i et sort hull?

Metoo liker fortsatt bokmerker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

MS og Google har litt forskjellig strategi for å kroke brukere. Goog gnager ikke på brukeren i årevis om du velger noe annet.(...)

Du har tydeligvis ikke brukt google tjenester på en pc uten chrome, reklamen under dukker opp på alle google sine tjenester og selv om man trykker nei takk dukker den opp igjen dagen etterpå.

post-6775-0-84884200-1513930616_thumb.png

(på dette bildet var jeg ikke logget inn men det samme skjer når jeg er logget inn med min google konto)

Google har definitivt lært av Microsoft og bruker den største plattformen de har til å pushe sine andre produkter, og jeg tror dette har langt mer å si enn kvalitetsforskjeller.

Lenke til kommentar

MS og Google har litt forskjellig strategi for å kroke brukere. Goog gnager ikke på brukeren i årevis om du velger noe annet.(...)

Du har tydeligvis ikke brukt google tjenester på en pc uten chrome, reklamen under dukker opp på alle google sine tjenester og selv om man trykker nei takk dukker den opp igjen dagen etterpå.

Google har definitivt lært av Microsoft og bruker den største plattformen de har til å pushe sine andre produkter, og jeg tror dette har langt mer å si enn kvalitetsforskjeller.

Jeg foretrekker mest mulig uavhengige tjenester og bruker Googles (og Microsofts) tjenester minst mulig. De lærer selvsagt (hva de kan slippe unna med) av hverandre.

Et eksempel på at Microsoft plukker fra Google er vel MSO 365 etc som er relativt ivrig på at brukeren skal være pålogget, og ved oppdateringer dukker One Note opp i tray på tross av at den er fjernet fra oppstart. Flere ganger.

Helt uavhengig av platform ønsker jeg meg nesten klinisk rene operativsystem som bare gjør det de skal og lar brukerne legge til det den enkelte bruker behøver. Kan man ikke fjerne f.eks nettleseren 100% fra en maskin uten å få trøbbel med operativsystemet eller annet så er det en (evt bevisst) feilkonstruksjon.

...og når avinstallert crapware ligger konstant i oppdateringslisten i "Store" så er det et tegn på at produsenten mangler respekt for brukerne sine.

Lenke til kommentar

Det google har, som Microsoft Edge og Explorer mangler, er at man i Chrome kan logge inn på en konto og vips har man tilgang til en hel plattform av tjenester direkte i nettleseren. Docs, powerpoint, regneark osv. 

:hmm: Og dette har ikke Microsoft hatt i flere år mener du? Er du logget inn i Edge med brukernavnet ditt (på samme måte som du logger inn i Chrome) så har du tilgang til webapplikasjoner av Excel, Word, Powerpoint osv. 

DR BOMBAY :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...