Gå til innhold

Trenden er snudd: Nå tar flere unge førerkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Burde være egen førerkort klasse for selvkjørte biler. Mener jeg, du trenger ikke å ta lappen med gir men husk da mister du førerkortet hvis det er begrensing hvis du på jobb må kjøre en gammel bil med gir. For det finnes førerkort kun for automatgir

men hvorfor skal man begrense seg på det med mindre man har en sykdom som gjør det nødvendig? Var det meg hadde jeg tatt busslappen klasse C1\D\T hvis jeg kunnet fordi jeg da kunne ha flere mulighet i jobbmarkedet. Kunne vel tatt flysertifikat hvis jeg kunnet.

 

Selvkjørte biler kommer men neppe før 5-10 år, i mellomtiden vil det nok ta lang tid før alle mister jobben.

Tror kun transport næringen (Posten,norpost) og de som selger mat kan gå for selvkjørte biler.

 

Taxi\buss etc må sikkert betale moms for å ungå folk går arbeidsledig. Eller det blir kun pilottesting og et tilbud for de interiserte, eldre folk vil neppe stole på den teknologien. Så er vel kanskje leketøy for ungdom i 14\30 års alderen som ikke har lappen.

 

Så har man øknomi er det det invistering å ta billappen hvis man da kan gjøre det. Er jo ikke folkerett å ha billappen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Spesielt når det er så mye snakk om førerløse biler. Men det virker som ungdommen ikke tror disse kommer i den nærmeste framtid

 

Rart med det. Vi har jo tross alt de flygende bilene som 80-tallet spådde.

 

 

18-åringer har jo gjerne et noe kortere perspektiv også, selv de mest optimistiske tror vel neppe at førerløse biler tar helt over innen 18 år, det er snakk om hel levealder å vente, tror ikke nødvendigvis det er så fristende for de som synes lappen er aktuelt av andre grunner.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er rart at det pris på førerkortet ikke nevnes med et ord.

 

Man ser f.eks. at "noe" drastisk skjer ved ca. 2004-2006. Først går andelen opp, og så dropper den markant. Jeg mistenker at dette skyldes at prisen gikk opp (og en del tok førerkortet fordi i 2005 fordi prisen kom til å gå opp).

 

Det var vel omtrent i den perioden og moms ble innført på førerkortopplæring (tjenester), trafikalt grunnkurs ble obligatorisk sammen med mye annet. Disse endringne medførte at prisen på førerkort steg fra rundt 10.000kr til over 20.000kr (og i etterid ble det vel enda dyrere).

 

For en 18-åring blir fort en utgift på over 20.000kr uoverkommelig.

 

Muligens kan noe av forklaringen på at det nå er flere som tar lappen være at kroneprisen ikke har endret seg nevneverdig siden ca. 2010 slik at den reelle prisen (inflasjonsjustert) har gått gått ned?

 

Det økonomiske burde ihvertfall blitt nevnt av "transportforsker". Jeg er ihvertall ikke i tvil om at det økonomiske har mye mer å si enn fokus på miljø.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det burde vært en egen førerkort-klasse for elbiler. De er mye enklere å kjøre, så det er en del teknisk surr man kunne droppe.

Man har allerede førerkort for biler med automatgir. Elbiler er ikke lettere å kjøre enn dem.

Jo, Det er mye enklere å kjøre elbil i bratte bakker hvis det er litt glatt enn en 2wd fossilbil. Det er også enklere ved forbikjøring at bilen ikke tar seg en pause når den girer. Dessuten er det ting man bør lære seg, feks hvordan man gjør bedre bruk av regenerering, og så bør man trene på å fyke forbi køen i kollektivfeltet :)

Lenke til kommentar

...selv de mest optimistiske tror vel neppe at førerløse biler tar helt over innen 18 år..

Jeg blir sjeldent puttet i bås med de mest optimistiske, men jeg tror at førerløse biler vil ta over fullstendig og at det vil skje veldig raskt(3-7år), når de først slipper til. Jeg er dog usikker på om det er 2-3 år eller 15-20 år til de slipper til.

 

De vil utkonkurrere privatbilismen fullstendig når det kommer til økonomi.

De vil utkonkurrere privatbilismen fullstendig på trafikksikkerhet for tredjepart( fotgjengere, syklister, medtrafikanter, osv.)

De vil utkonkurrere privatbilismen fullstendig på trafikksikkerhet for passasjerene.

De vil maksimere utnyttelsen av kapasiteten på veiene.

De vil maksimere utnyttelsen av kapasiteten på parkering i byene.

 

Dette vil medføre at sjåfører utsetter samfunnet for en betydelig og unødvendig risiko og en enorm stor unødvendig ekstrakostnad. Dette er noe som vil bli lagt over på sjåfører både via nye krav til helsesjekker/fornyelse av førerkort osv. og via avgifter for å dekke opp for merkostnaden de står for.

 

Sjåfører vil bli de nye røkerne, de som har en "hobby" som stadig blir vanskeligere og dyrere å bedrive.

 

De selskapene som er involvert i autonome kjøretøy er gigantiske, og de har enorm innflytelse på informasjonsstrømmen i samfunnet. De har dessuten statistikk, fakta og fornuft på sin side.

De sitter litt stille i båten nå, fordi de ikke er klare enda, men så fort en konkurrent begynner sin utrulling så kommer alle selskapene til å gå hardt inn for å få dette ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nedgangen i bilinteresse har mest (i starten av trendfallet) med høye boligpriser å gjøre. Du ble/blir «idioterklært» om du prioriterer lappen og bil foran kjøp av leilighet.

Ungdommene er blitt flinkere til å spare til bolig fremfor flatfyll hver helg, samt at fler foreldre hjelper med førstegangs boligkjøpet, resulterer i at gjennomsnittelig alder på førstegangs kjøpere har gått ned. Det er også svært mange sekundærboliger som er kjøpt med tanke på barna, og overdras til som forskudd på arv (som er blitt nå er skattefritt). Når vi også ser at ungdommer får barn tidligere, så er det mange elementer som bidrar til at flere tar lappen. Ikke minst at folket har blitt svært mye mer formuende...

Lenke til kommentar

Jo, Det er mye enklere å kjøre elbil i bratte bakker hvis det er litt glatt enn en 2wd fossilbil. Det er også enklere ved forbikjøring at bilen ikke tar seg en pause når den girer.

Nå har de fleste elbiler 2wd så ser ikke hvorfor de skal være bedre i bakker en biler med forbrenningsmotor.

Dessuten er det ikke alle automatkasser som bruker tid på å gire.

Har hatt 2 biler med elektronisk styrte converterkasser og de girer kjapt og pent.

Dessuten kunne de låses.

Den tregeste kassa jeg har vært borti var faktisk en Ford Smax der det virket som kassa skulle ha varetelling nedi der før den girte og rotet noe voldsomt opp og ned.

Men treg giring på automatkasser har ikke vært regelen selv om de finnes.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

De vil utkonkurrere privatbilismen fullstendig når det kommer til økonomi.

De vil utkonkurrere privatbilismen fullstendig på trafikksikkerhet for tredjepart( fotgjengere, syklister, medtrafikanter, osv.)

De vil utkonkurrere privatbilismen fullstendig på trafikksikkerhet for passasjerene.

De vil maksimere utnyttelsen av kapasiteten på veiene.

De vil maksimere utnyttelsen av kapasiteten på parkering i byene.

Takk for en flott oppsummering av fordelene med kollektivtrafikk. Du kan godt bytte ut med presens fordi kollektivtrafikk allerede er overlegen på økonomi, trafikksikkerhet, kapasitetsutnyttelse og parkeringsplasser(som da ikke trengs).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har de fleste elbiler 2wd så ser ikke hvorfor de skal være bedre i bakker en biler med forbrenningsmotor.

Det er nok fordi du ikke har prøvd elbil i bratte og glatte bakker. Da hadde du ikke lurt. :-)

 

Her jeg bor har vi en bakke med en helning på 16%. Total stigning er 120 høydemeter. Det sitter fast fossilbiler hver eneste dag i den bakken når det er glatt. Vi som bor her har 4WD eller elbil. Elbilene sniker seg oppover av flere grunner, de to viktigste er: De kan reagere mye kjappere når de først får feste, slik at den minste forbedring i friksjonen gjør at de sparker ifra, de har nesten samme dreiemoment uansett fart, slik at de vil fortsette å snike seg oppover selv når du har nesten mistet farten. Jeg har vært nedi 9 km/t over en strekning på 40 meter, men likevel kommet meg opp. Noe sånt går ikke med fossilbil, da har den ikke nok dreiemoment til å skyve lenger. Og hvis den i tillegg ha mått gire midt i bakken, da taper du lenge før...

 

Dessuten er det ikke alle automatkasser som bruker tid på å gire.

Har hatt 2 biler med elektronisk styrte converterkasser og de girer kjapt og pent.

Dessuten kunne de låses.

Den tregeste kassa jeg har vært borti var faktisk en Ford Smax der det virket som kassa skulle ha varetelling nedi der før den girte og rotet noe voldsomt opp og ned.

Men treg giring på automatkasser har ikke vært regelen selv om de finnes.

 

Jeg har hatt to 4WD automatkasser, Subaru Outback (2006) og Mitsubishi Outlander (2013). Sistnevnte er fortsatt vår bil nummer 2. Begge føltes kjappe og fine helt til vi fikk elbilen. Outlanderen merker du omtrent ikke at girer, men når du først har kjørt en del med elbil merker du likevel at du ikke kan stole på akselerasjonen. Den tar seg en pause på et par tideler. Det er jo også derfor du ser Teslaene gruser veldig mye dyrere biler på drag-banen. Men jeg merker det altså tydelig med en Zoe...

Lenke til kommentar

For en 18-åring blir fort en utgift på over 20.000kr uoverkommelig.

 

 

Rart at dem gjerne har iPhone til 10 tusen, vesker til 10 tusen, MAC til 15 tusen, sko til 8 tusen mens 20 tusen for å ta lappen er aaaalt for dyrt...

 

Også etterpå tar dem billån på 500tusen for dem kan jo ikke kjøre gammel bil.

 

Langt ifra alle som er slik da, men vet av mange eksempler.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De vil utkonkurrere privatbilismen fullstendig når det kommer til økonomi.

De vil utkonkurrere privatbilismen fullstendig på trafikksikkerhet for tredjepart( fotgjengere, syklister, medtrafikanter, osv.)

De vil utkonkurrere privatbilismen fullstendig på trafikksikkerhet for passasjerene.

De vil maksimere utnyttelsen av kapasiteten på veiene.

De vil maksimere utnyttelsen av kapasiteten på parkering i byene.

Takk for en flott oppsummering av fordelene med kollektivtrafikk. Du kan godt bytte ut med presens fordi kollektivtrafikk allerede er overlegen på økonomi, trafikksikkerhet, kapasitetsutnyttelse og parkeringsplasser(som da ikke trengs).

 

Kollektivtilbudet i dag taper på fleksibilitet.

Kollektivtilbudet i dag taper ofte på økonomi, særlig for familier.

Kollektivtilbudet i dag taper ofte på effektivitet.

Kollektivtilbudet i dag taper ofte på komfort.

 

Kollektivtilbudet og privatbilisme kan sammenlignes på enkeltreiser, men kan på ingen måte sammenlignes i et komplett bilde. Friheten til å endre reisemål underveis, tilgjengelighet 24/7, lik pris 24/7(med noen få unntak), komfort++

 

Autonome biler vil blir endel av kollektivtilbudet for folk flest i fremtiden, og i privat eie for de rikeste (eller de som tar seg råd til å prioritere det).

Lenke til kommentar

 

 

De vil utkonkurrere privatbilismen fullstendig når det kommer til økonomi.

De vil utkonkurrere privatbilismen fullstendig på trafikksikkerhet for tredjepart( fotgjengere, syklister, medtrafikanter, osv.)

De vil utkonkurrere privatbilismen fullstendig på trafikksikkerhet for passasjerene.

De vil maksimere utnyttelsen av kapasiteten på veiene.

De vil maksimere utnyttelsen av kapasiteten på parkering i byene.

Takk for en flott oppsummering av fordelene med kollektivtrafikk. Du kan godt bytte ut med presens fordi kollektivtrafikk allerede er overlegen på økonomi, trafikksikkerhet, kapasitetsutnyttelse og parkeringsplasser(som da ikke trengs).

 

Kollektivtilbudet i dag taper på fleksibilitet.

Kollektivtilbudet i dag taper ofte på økonomi, særlig for familier.

Kollektivtilbudet i dag taper ofte på effektivitet.

Kollektivtilbudet i dag taper ofte på komfort.

 

Kollektivtilbudet og privatbilisme kan sammenlignes på enkeltreiser, men kan på ingen måte sammenlignes i et komplett bilde. Friheten til å endre reisemål underveis, tilgjengelighet 24/7, lik pris 24/7(med noen få unntak), komfort++

 

Autonome biler vil blir endel av kollektivtilbudet for folk flest i fremtiden, og i privat eie for de rikeste (eller de som tar seg råd til å prioritere det).

 

 

Kollektivtilvud taper nesten aldri på økonomi.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...