Gå til innhold

Ødelagt kamera i mobil – har jeg en reklamasjonssak?


D3f4u17

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en Sony Xperia Z5 Compact, snart to år gammel, med et kamera som har fått en defekt. Det virker som det har kommet noe på innsiden av linsa, som medfører blasse bilder med svarte flekker overalt. Det vedlagte bildet er tatt mot en hvit flate.

 

Telefonen har IP68-rating, og det bør dermed ikke være mulighet for at det kommer noe på innsiden av linsa, dersom det er det som er problemet. Har jeg en reklamasjonssak her? Jeg har mistet telefonen i bakken ved noen anledninger, og den har synlige hakk etter dette.

 

Dersom jeg skal sende den inn, skal jeg betale for frakt og eventuelt undersøkelse dersom vurderingen er at jeg ikke har en reklamasjonssak?

 

På forhånd takk for alle innspill.

post-171283-1768701_thumb.jpg

Endret av D3f4u17
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kameraprodusenter vet at støv/fukt er et problem, så man må kunne forvente at de designer med tanke på det.

I tillegg vil jo en støv/vanntett telefon rundt kamera hjelpe veldig på din sak!

 

Men; de vil alltid kunne si at årsaken er at du mistet den i bakken!

Det kan jo være årsaken, men også ikke...

 

Søk på nett om du finner at mange andre har dette problemet, og vis i så fall til det ved reklamasjon.

Lenke til kommentar

Når bakdekselet er løst, så er ikke telefonen tett lenger. Kan være fuktighet eller møkk på innsiden av glasset hvis det ikke er knust (som tidligere foreslått). Her vil man nok slite med å få dekket noe som reklamasjon. Telefonen har fysiske skader og løst bakdeksel som sansynligvis henger sammen med opplevet feil. Men ingen kan avgjøre dette utifra bilder på et forum, må gjøres av autorisert verksted.

Lenke til kommentar

Nå var ikke min linse synlig knust da, men den hadde artefakter.

Ingenting spesielt, leverte inn og sa deksel var åpnet seg av seg selv og kamera urent. Vis evt til typisk xda-forumtråder eller sony-forum hvor de lett kan se at deksel er et medfødt problem.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Takk.

 

Hva kan dette koste meg dersom verkstedet mener at jeg ikke har noen reklamasjonssak? Får jeg vite beløpet på forhånd?

Søker du etter en gitt feil, på et populært produkt, så vil du alltid finne mange andre med akkurat samme feil. Det betyr ikke at feilen er "vanlig" eller veldig utbredt, men når man produserer noen millioner eksemplarer av et produkt, så vil det alltid være flere som har samme feil. Og de fleste av disse klager sin nød på nettet, mens de som ikke opplever noen feil, som oftest ikke sier et ord.

 

At bakdekselet er løst, kan fint være på grunn av støtskader. Hvis verkstedet ser at telefonen har vært en og annen tur i bakken, så vil de nok bruke det som en sannsynlig årsak til at dekselet er løst. Og så lenge det er løst, så kan det lett komme fukt og skitt inn i telefonen.

 

Ellers er jeg litt enig med aklla. Det ser ut som et glass foran objektivet har knust. Men det er vanskelig å si helt sikkert på et bilde. Det kommer mest sannsynlig også av støtskader.

 

Hva det vil koste å sende inn til forundersøkelse, er jeg usikker på. Men det pleier vel å ligge noe over 500 kroner. Husk at bare porto tur/retur koster 300 kroner.

Lenke til kommentar

For et rart svar.. butikken gjør enkel forundersøkelse og dekker frakten til verkstedet. Det er butikken man reklamerer til, ikke verkstedet.

Dersom verkstedet da undersøker og ikke finner reklamasjongrunnlag vil man evt få et pristilbud eller retur (som man noen ganger riktignok må dekke, men ikke i tvilstilfeller).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...