BOT00 Skrevet 3. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2018 Forsterkeren kan kobles som to, tre eller fire kanaler. Som tommelfingerregel sier man som oftest at når man brokobler så må man ha minimum doble impedansen i forhold til enkel kanal. F.eks: Er en forsterker oppgitt til å klare 2 ohm i 2 kanaler så regner man med at den bare klarer 4 ohm brokoblet til 1 kanal. Er den oppgitt til å klare 4 kanaler i 1 ohm så regner man med at den bare klarer 2 ohm i 2 kanaler. Effekt er litt verre. Det blir fort til at man må ta det på gefülen siden mange oppgir helt absurde verdier for effekt på både forsterkere og høyttalere. Med kjente, gode merker kan man som oftest ta utgangspunkt i effektene og havne ganske bra ut. F.eks. 1000W forsterker på 1000W høyttaler. Å ha litt overdimensjonert forsterker er også ofte anbefalt. «Er den oppgitt til å klare 4 kanaler i 1 ohm så regner man med at den bare klarer 2 ohm i 2 kanaler» Er det ikke tyngere å drive 4 element i 1 ohm enn 2 element 2 ohm? Jeg trodde at det var tyngere å drive des mindre ohm det var. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Mindre ohm gir mer belastning. Men brokobling gir også mer belastning. Så 4 elementer på 1 ohm vil bli like "tungt" som å drive 2 høyttalere i 2 ohm når en brokobler. (som tommelfingerregel). Lenke til kommentar
BOT00 Skrevet 3. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2018 Oja. Så ikke den delen med brokoblingen? Lenke til kommentar
BOT00 Skrevet 3. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2018 https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/forsterkere/4-kanaler/gm-d8604 Så denne skal egt takle 2 stk element med motstand på 2 ohm som er brokoblet også? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 (endret) Den er ikke bedre egnet til å drive subwoofere enn den du allerede har, men ja den kan gjøre det. Edit: Gjelder brokoblet forsterker, ikke brokoblet høyttalere (som kogså kalles parallellkobling). Endret 4. januar 2018 av mobile999 Lenke til kommentar
BOT00 Skrevet 4. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2018 Oki, så det vi kom fram til er at denne forsteren kan det kobles 4 element til. Selv om det er 4, 2 og 1 ohm? Lism har ikke noe mer å gå etter? Når vet jeg om jeg overlaster forsterkeren hvis jeg fortsatt bare kobler til 4 element da? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 (endret) 4 av de subwooferne der alt er koblet i parallell, er mindre enn 1 ohm som er minimum last på den forsterkeren. Resten er utenfor mitt kunnskapsområde, men det ser ut for meg som at den forsterkeren egner seg til å drive 2 av de subwooferne, men at 4 er for mye. Endret 5. januar 2018 av mobile999 Lenke til kommentar
BOT00 Skrevet 5. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2018 Okei, Men denne jeg har. Litt snodig med at det står at det er en kanal. Får på min er det to. Hvis du såker gm 9601 på google så er det to på de andre å. Men det blir kanskje litt får stor last likevell? https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/forsterkere/mono-forsterker/gm-d9601 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Jeg finner ingenting på google at den har to kanaler. Lenke til kommentar
BOT00 Skrevet 5. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2018 Her er den jeg har Lenke til kommentar
BOT00 Skrevet 5. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2018 Den ser slik ut Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Det står rett ut på bildet av forsterkeren din at det er en mono amplifier, altså har den en kanal. Lenke til kommentar
BOT00 Skrevet 5. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2018 Oja. Så to sett med utganger kalles kanal? Det går jo ant å koble til to element på denne. Men i tilleg så står det at den kan «brokobles» da må det vere to utganger på en måte? Er ikke brokobling når du tar plussen fra en utgang å minusen fra en annen? Eks: + du bruker denne plussen - + - du bruker denne minusen Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Oja. Så to sett med utganger kalles kanal? Det går jo ant å koble til to element på denne. Men i tilleg så står det at den kan «brokobles» da må det vere to utganger på en måte? Er ikke brokobling når du tar plussen fra en utgang å minusen fra en annen? Eks: + du bruker denne plussen - + - du bruker denne minusen Den har én kanal og to tilkoblinger. Veldig vanlig på monoforsterkere som brukes til subwoofere. Det er så du skal slippe å måtte tvinne ledninger sammen selv eller bruke ekstra koblingsplint for å koble til flere høyttalere. Pluss og minus er koblet sammen internt i forsterkeren. Hvis du ikke tror på det kan du ta et multimeter og måle ohm mellom plussene og minusene. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Pluss og minus er koblet sammen internt i forsterkeren. Nei, da ville forsterkeren vært kortsluttet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Pluss og minus er koblet sammen internt i forsterkeren. Nei, da ville forsterkeren vært kortsluttet. Nei det ville den ikke. Pluss på den ene tilkoblingen er koblet til pluss på den andre tilkoblingen. Samme med minus. Er bare å ta et multimeter og måle. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Du skrev slik at man kunne misforstå. Lenke til kommentar
BOT00 Skrevet 5. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2018 Så hvordan brokobler du ett element da? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Du brokobler forsterkeren. Ikke elementet. Og du trenger to separate kanaler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå