BOT00 Skrevet 18. desember 2017 Del Skrevet 18. desember 2017 Hei. Når det kommer til forsterkere er jeg helt blåst så ikke bli sur Hadde vert fin om noen kunne forklart meg hva dette betyr, og spesielt hva 4x og 2x tallet står for. står det for antall utganger? eller for at du kan koble 4 høyttalere på 4 ohm og som er 100w til denne forsterkeren? eller er jeg helt på bærtur? hva står det for? : 4x100w 4 ohm4x150w 2 ohm4x150w 1 ohm2x400w brokoblet https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/forsterkere/4-kanaler/gm-d8604 det er denne forsterkeren jeg får etter hvis det er noen opplysninger som mangler så finner du dem der. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 18. desember 2017 Del Skrevet 18. desember 2017 (endret) 2x/4x står for antall kanaler/utganger forsterkeren har. Man bruker normalt 1 kanal pr høyttaler/komponentsett. Komponentsett er et sett med diskanthøyttaler, mellomtonehøyttaler og delefilter. Brokobling betyr at man slår sammen kanaler (f.eks. til 2x fra 4x). Endret 18. desember 2017 av mobile999 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. desember 2017 Del Skrevet 18. desember 2017 Ohm er belastning. Jo lavere ohm (motstand/impedans) jo høyere belastning. Du bør ikke koble på høyttalere med lavere impedans enn det forsterkeren er oppgitt til. Lenke til kommentar
BOT00 Skrevet 24. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2017 Altså på denne forsterkeren kan jeg koble til 4 høytalere på 100w per stk i 4ohm? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. desember 2017 Del Skrevet 24. desember 2017 Du kan koble på 4 høyttalere på minimum 2 ohm hver. Eller du kan koble på 2 høyttalere på minimum 4 ohm hver hvis du brokobler den. Watt trenger du ikke tenke særlig på. Lenke til kommentar
BOT00 Skrevet 1. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2018 Hvor står det? Hvor får du 2 ohm fra? 4x100, Jeg vill tro at det er 4 element på4 ohm med en rms på 100w? Srry jeg kjønner ikke akk det med forsterkere. Og se hva de kan belastes med. Jeg kjønner impedans å slik men ikke forsterkerbiten. Kan du kanskje formulere det litt annerledes, ellrr litt mere nøye?☺ Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. januar 2018 Del Skrevet 1. januar 2018 (endret) Det står under tekniske spesifikasjoner på linken du skrev. Watt er bare hvor mye effekt forsterkeren kan levere. Om du har høyttalere på 1W, 100W eller 20000000000W spiller ingen rolle. Har du høyttalere på færre watt enn forsterkeren kan levere så betyr det bare at du ikke kan skru lyden like høyt. Har du høyttalere på høyere effekt enn forsterkeren kan levere så får du bare ikke utnytta høyttalerne fullt ut. I begge tilfeller så vil du høre ganske tydelig hvis du skrur volumet for høyt. Har du derimot høyttalere med lavere impedans enn forsterkeren kan drive så kan forsterkeren slå seg av (gå i protect) eller i værste fall bli ødelagt. Edit: I tillegg er ikke watt et absolutt tall. Ting som frekvensrespons kommer også med i bildet. Samt 1000 forskjellige måter å oppgi watt på. Edit 2: Mulig jeg har blingsa litt. Den forsterkeren kan klare helt ned i 1 ohm og vil da yte 150W pér kanal. Endret 1. januar 2018 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 (endret) Srry jeg kjønner ikke akk det med forsterkere. Og se hva de kan belastes med. Jeg kjønner impedans å slik men ikke forsterkerbiten. Kan du kanskje formulere det litt annerledes, ellrr litt mere nøye?☺ Ikke gjør det så vanskelig for deg. Se på spesifikasjonen på høyttalerne, dvs. impedans. Se på spesifikasjonen på forsterkeren og se om de passer sammen. Den forsterkeren må ha mellom 1 og 8 ohm impedans på høyttalerutgangen, men må ha minimum 2 ohm dersom forsterkeren er brokoblet (for høyere effekt). Avhengig av impedans og brokobling har den ulik ytelse som man kan se av spesifikasjonene i brukerhåndboken. Endret 2. januar 2018 av mobile999 Lenke til kommentar
BOT00 Skrevet 2. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2018 Oki, så hvis jeg brokobler to element på 2 ohm så yter forsterkeren 600w på hvert element? Hvordan kan jeg vite hvor langt ned jeg kan gå i impedans når jeg brokobler? Det står bare 4 ohm der lism. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 (endret) Oki, så hvis jeg brokobler to element på 2 ohm så yter forsterkeren 600w på hvert element?Å "brokoble to element på 2 ohm" betyr for meg at du har tenkt til å paralellkoble to høyttalere på 2ohm. Det takler ikke forsterkeren. Hvordan kan jeg vite hvor langt ned jeg kan gå i impedans når jeg brokobler? Det står bare 4 ohm der lism.Du må se i manualen. Det er bedre om du skriver hvilke og hvor mange høyttalere du har tenkt til å bruke. Da vil du få hjelp til å vurdere hvordan og om du kan bruke forsterkeren. Edit: Du kan bruke den forsterkeren som en 2-kanals forsterker med en en høyttaler (eller diskant, mellomtone og delefilter) som er på mer enn 2 ohm impedans pr kanal. I følge manualen yter forsterkeren 2x250W ved 2ohm. Endret 2. januar 2018 av mobile999 Lenke til kommentar
BOT00 Skrevet 2. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2018 Oki, jeg tenkte ikke på ett spesielt anlegg, men har lyst til og lære meg hvordan sammenhengen er med element å forsterker, men kanskje jeg kjønner når dere har ett og gå etter når dere forklarer meg. https://www.ljudia.no/produkter/bil-bat/basser/zachry-d12 Har 8stk av disse. De er koblet opp i 1 ohm. Jeg har fordelt disse på to like forsterkere. Altså 4 slike element på hver forsterker. Dette er forsterkeren jeg bruker https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/forsterkere/mono-forsterker/gm-d9601 Ps: det jeg også ikke kjønner med denne forsterkeren er at det står at den yter 1x800 i 2ohm. Men det er en 2 kanals forsterker. Skulle det ikke stått 2x400 i stede? Eller har det lism ingen betydning? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Den forsterkeren du linker til der har ikke to kanaler. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Forsterkeren kan kobles som to, tre eller fire kanaler. Som tommelfingerregel sier man som oftest at når man brokobler så må man ha minimum doble impedansen i forhold til enkel kanal. F.eks: Er en forsterker oppgitt til å klare 2 ohm i 2 kanaler så regner man med at den bare klarer 4 ohm brokoblet til 1 kanal. Er den oppgitt til å klare 4 kanaler i 1 ohm så regner man med at den bare klarer 2 ohm i 2 kanaler. Effekt er litt verre. Det blir fort til at man må ta det på gefülen siden mange oppgir helt absurde verdier for effekt på både forsterkere og høyttalere. Med kjente, gode merker kan man som oftest ta utgangspunkt i effektene og havne ganske bra ut. F.eks. 1000W forsterker på 1000W høyttaler. Å ha litt overdimensjonert forsterker er også ofte anbefalt. Lenke til kommentar
BOT00 Skrevet 2. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2018 (endret) Kalles ikke det to utganger/kanaler når den er slik? Endret 2. januar 2018 av jorgen00 Lenke til kommentar
BOT00 Skrevet 2. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2018 Da er det to kanaler på den forsterkeren jeg linket. Denne er den samme. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 (endret) Konklusjonen til Andrull ser ut til å være feil i dette tilfellet. Pioneer GM-D9601 har bare en kanal. Det ser ut som bildet ditt kan være av denne forsterkeren (stemmer med tegningene i manualen). Den får ikke magisk to kanaler selv om den ser slik ut (som på bildet). Endret 2. januar 2018 av mobile999 Lenke til kommentar
BOT00 Skrevet 3. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2018 https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/forsterkere/mono-forsterker/gm-d9601 Hvis du zoom’er inn på bilde så står det dm 9801 på denne modellen. Kan det ha noe å si? Jeg er ganske sikker på at det er gm 9601 jeg har. Kan ta bilde når jeg kommer hjem Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 (endret) Jeg kan ikke finne noen gm-d9801. Det holder at du forsikrer deg om at du har gm-d9601, du trenger ikke poste bilde. Det er ikke bra hvis du har koblet 2 sett 2 stk av de subwooferne i 1 ohm pr sett til den forsterkeren. Bad things can happen. Endret 3. januar 2018 av mobile999 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå