Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gevinstrealisering av kryptovaluta etter 5 år i utlandet

Mr.F

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fått arbeidskontrakt i Sveits og kommer til å flytte dit for arbeid i løpet av 2018. Arbeidskontrakten løper i første omgang over 5 år.

I følge skatteetaten gjelder følgende skatteregler ved utflytting fra Norge:

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Utland/flyttet-til-eller-fra-Norge/?chapter=76287#kapitteltekst

Har du bodd i Norge i til sammen 10 år eller mer før det inntektsåret du tar fast opphold i utlandet, kan det skattemessige bosted i Norge først opphøre etter utløpet av det tredje inntektsåret etter det året du tok fast opphold i utlandet.

For at ditt skattemessige bosted skal opphøre må du oppfylle følgende krav i hvert av de tre inntektsårene etter at du tok fast opphold i utlandet:

• oppholdet i Norge må ikke overstige 61 dager
  • du selv eller dine nærstående (ektefelle, samboer, barn) må ikke disponere bolig i Norge 

I tillegg har jeg forstått at det er egne skatteavtaler mellom Norge og Sveits for å unngå dobbelbeskatning av arbeidsinntekten. Jeg skal med andre ord levere selvangivelse til Norge, men kun betale arbeidsskatt til Sveits.

Nå har det seg også slik at jeg eier kryptovaluta, hvor gevinstrealisering er et skattepliktig forhold i henhold til Norsk lov. I Sveits derimot, er det ingen beskatning på gevinstrealisering så lenge du anses som privatperson og ikke næringsdrivende. 

Spørsmålet er hvordan situasjonen blir hvis jeg genvinstrealiserer kryptovalutaen etter 3/4/5 år i Sveits, og (eventuelt) kommer tilbake til Norge? Kryptovalutaen er kjøpt med penger som er opptjent under arbeidsforhold i Norge, men slik jeg ser det, så er det skattemessige forholdet til Norge opphørt og det er skatteforholdet til Sveits som vil gjelde (i alle fall så lenge jeg fortsetter å bo i Sveits). Det er tvisten med å flytte tilbake til Norge som forvirrer meg.

Takker for hjelp og oppklaring!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skatteavtalen Norge-Sveits artikkel 13 nr. 6 etablerer at andre formuesgjenstander (som kryptovaluta) kun skal beskattes i bostedsstaten. Så lenge du er skatteavtalemessig bosatt i Sveits på realisasjonstidspunktet vil realisasjonen være underlagt sveitsisk beskatning og kun sveitsisk beskatning. Hvor du er skatteavtalemessig bosatt avhenger av hvor sentrum for dine livsinteresser er - har du bolig og kone og barn i Norge mens du arbeider i Sveits vil du være skatteavtalemessig bosatt her.

Et annet spørsmål er om du kan beskattes av dine kryptoverdier når du flytter ut av Norge (exit-skatt). Dette er jeg usikker på, og du bør kontakte Skatteetaten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...