Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Misunnelse, leve med det? Eller la det gå?

Anbefalte innlegg

Er som sagt MILDT sagt misunnelig på et par venner

Nr1: Altfor mye gullhår til at det skal gå

Bakhistorien:

Far kommer fra utlandet på 80 tallet med hva som idag har blitt antatt til å være rundt 10 millioner norske kroner i falske sedler, ( Snakk om mindre på den tiden, men det kan sammenlignes med hva som skulle blitt gjort i dagens valuta ) sakte men sikkert har disse blitt hvitvasket via svart arbeid og gudene vet hva, men så seg selv desperat for å endre livssituasjonen til sin familie..dette ble løsningen hans

Kom så til Norge og så hvor lett det er å utnytte velferdssystemet vårt

Jobbet rævva av seg i 10 år og ble dermed ufør pga dårlig rygg + Sikkert andre ukjente grunner

Sitter nå med støtte med opptil 40k i mnd ++ Altså vi snakker helt ville summer ( Ja nå har han ødelagt for seg selv, men er mer barna som vil sitte fint i det )

2 store "forsikringssvindler". Bad blir pusset opp  2 år senere er hele 2 etasjer totalt ødelagt pga vannlekasje mens de var på 1 mnd ferie. Som igjen resulterer i hel oppussing og betydelig oppgradering 

Dermed har de 4 hus og 2 leiligheter uten lån og rene inntekter

Alle barna har null studielån og dyre utdannelser som igjen har gitt dem en god start.. Det skal sies at de er kjempe flinke på skolen.. så det har de fått til selv :)

MEN jeg sitter konstant å finner meg selv i være litt ekstra sur på måten de har kommet hit

når jeg ser hvordan andre sliter som bare det

Familien i seg selv er kjempe hyggelige ( ikke rart med tanke på null gjeld og ingen bekymringer på den siden ) Men ja, har blitt til at jeg tar mindre kontakt og egentlig ikke har noe til overs for å være der

Jeg jobber daglig med regnskap og det at jeg ser noen har utnyttet systemet og vært såpass kriminell  (uansett grunn til hvorfor ) så føler jeg at de liksom ikke fortjener noe godt

At skatteetaten ikke har sett noen sammenheng er jo helt banalt for meg, men igjen så er det vell nok av utenlandske "nordmenn" som sitter i biler til flere millioner og hus som normalen må jobbe 10 livs-tider for å betjene FOR kun å selge frukt på hjørnet med en lønn på 10k i mnd og 15k fra Nav

Fører regnskap og jobbet tidligere i et shady selskap som hjalp disse såkalte "bedriftene" så jeg har vært borti mange av disse "versjonene" de kjører

men uansett

Venn nr2:

Bakgrunn : Besteforeldre startet firma, bygget det opp bra og dermed en datter tok over og firmaet har økt seg til en god base " omsetning i rundt 100 mill i året "

Han har da hatt en veldig lett oppvekst..fikk alt og starter livet med null lån og gjeld

Har fått all den drahjelpen du kan tenke deg når han får starte eget firma.. Vi snakker en "jumpstart" med 10 mill + Samarbeidspartnere via sin bestefar har fått iløpet av livet, som nå egentlig har resultert i at han har en business som drives " uten " han sin innblandelse. Han tar bare overskuddet hvert år og. 

Hele denne familien har livnært seg på andre "fattige" familievenner i disse 3 generasjonene

og blir sett på som helter

Bestefaren : Ansatte venner datteren sin som jobbet for en veldig lav lønn

Moren: Samme greia. Ansatte vennene til sønnen sin for noe som var langt under lovlig betaling ( jeg var en av de )

Sønnen. altså min venn : Gjør det samme nå. Har ansatt sin lillebror sine venner som er mellom 16-18 og gir altfor lav lønn, men de skjønner det ikke selv.

De har tjent all på feil grunnlag mener nå jeg.

urettferdig behandling og tar alt av overskuddet selv

De snakker gledelig om hvordan de har gjort dette med meg over en middagskveld og jeg sitter der også men en uggen følelse når de skryter seg selv fremover

Blir liksom litt kvalmt å sitte å fremstå seg selv som gud også uken etter sitter du på et tv-show og later som du er den mest ydmyke personen over hvordan man har " bygget alt fra bunn selv med kun sitt eget arbeid" 

Altså det å bli dyrket videre med media også i bakgrunnen er det bare skitt å fanteri!

Greit at folket som ser på blir lurt liksom, men igjen nå da  så resulterte dette i at de fikk en investor i firmaet sitt som bare gjorde dem helvetes mye rikere.

Jeg ble nesten slik selv hadde ikke min familie sagt ifra om hva som kanskje er mer riktig å gjøre

Jeg og min venn startet som postbud når vi var 12.

Hadde da rundt 10 ruter å gå som ga oss rundt 40k i mnd + Selge VG på søndager som i gjennomsnitt ga 20k

Men vi gjorde nada selv! Vi fikk/lurte våre skolevenner til å gå rutene for oss for litt mindre enn hva vi selv fikk

Så vi satt i 2 år med rundt 10-15k i mnd uten å gjøre noe som helst på frikortene våres

Alt dette klarte vi med litt hjelp da fra bestefaren hans og han sine løgner til arbeidsgiver

Vi skulle egentlig utvide dette til det dobbelte når vi da fylte 14, men min mor fant ut av opplegget og da var det slutt, Jeg var jo såpass ung at jeg levde i min egen boble da jeg kunne kjøpe egen dobbeltseng og tv på rommet! Er jo ikke før senere jeg realiserer hvor sleip jeg var, men men

Min kompis fortsatte jo i denne boblen og har nok blitt oppdratt videre med at det er slik man lager business og blir rik..så han ser vell ikke noe galt i det han gjør selv "

Sitter nå er sjalu på hvor lett de har det..og lurer på egentlig om jeg bare burde ta avstand fra begge.. Blir jo liksom ikke bedre når jeg føler meg som en dårlig person når jeg er med de

Men igjen.. de er mine eneste venner den dag idag.

Langt innlegg..Men fikk ut litt frustrasjon hehe

Anonymous poster hash: 2119a...c85
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst ^^ Hvordan i all verden klarte dere å tjene mer enn 80 000 i måneden (40 hver) -etter- at dere hadde betalt andre for å gå postrutene for dere?? Og 20 000 bare ved å selge aviser på søndager? 10 kr avisen, eller kanskje 20 i dag, da må dere ha solgt 1000 aviser, 250 aviser per søndag, og det er før dere fikk lønn, medieselskapet skal jo også tjene penger, så jeg regner med dobbelt av antallet. Høres urealistisk ut ^^ Men du har vel ingen grunn til å ljuge.

Angående hele historien din. Du sitter egentlig på svaret selv. Du skriver selv at:

"Vi skulle egentlig utvide dette til det dobbelte når vi da fylte 14, men min mor fant ut av opplegget og da var det slutt, Jeg var jo såpass ung at jeg levde i min egen boble da jeg kunne kjøpe egen dobbeltseng og tv på rommet! Er jo ikke før senere jeg realiserer hvor sleip jeg var, men men

Min kompis fortsatte jo i denne boblen og har nok blitt oppdratt videre med at det er slik man lager business og blir rik..så han ser vell ikke noe galt i det han gjør selv "

og sånn går dagene. Dine nåværende "venner" som du "misunner" så veldig, er jo ikke så mye annerledes enn denne barndomskompisen din. "Misunner" er egentlig et ikke-ord i min bok. "Begjære" er et mer riktig ord, for det er helt naturlig å ha lyst på noe som er bedre enn det en selv har. Men man må være veldig nøye med å skille mellom gull og gråstein. Det er noe som heter integritet også.

Svaret mitt blir; Siden vi ikke lærer noe om økonomi eller psykologi/etikk i skolen, så blir det alle hver for seg i oppveksten. Det blir ingen kultur, det blir alle mot alle. Det eneste man har å rette seg etter er lovverket. Og hvis man skal lære seg hele lovverket før man setter i gang og skal tjene penger, så er man 90 år og klar for kista før man er ferdig. Selv toppadvokater taper rettssaker av og til.

Men jeg mener fremdeles at etikk og business skal gå hånd i hånd. Etikk skal komme -før- økonomi, ikke omvendt. De med høyest etisk sans skal være de som forvalter loven og ressursene, -ikke- de som er grådigst og frekkest. Men dessverre, siden denne kunnskapen holdes vekk fra oss av politikere og de som bestemmer hva vi skal lære i skolene, så blir det som det blir.

Hva du skal gjøre videre? Jeg ville lagt etikk til grunn. Så lenge du klarer deg bra og er fornøyd med livet, så ville jeg ikke forandret på noenting. Husk en ting til; Det er ikke bare det økonomiske regnskapet som må gå opp, det er det psykologiske regnskapet også. Folk som lever på kanten av loven, vet dette veldig godt inni seg. De -bryr- seg egentlig ikke en dritt om andre mennesker, og dette går ut over deres integritet over tid. Det er ingen med integritet og solide verdier som vil ha noe med slike mennesker å gjøre.

Så hvis du føler deg ukomfortabel med å ha disse menneskene i livet ditt, så ville jeg heller vært ensom og lykkelig enn å være i dårlig selskap og bli ulykkelig! Folk kommer, folk går. Du kan søke nye mennesker etter hvert. Men da blir det mer bevisst hvem du vil ha rundt deg. Du lærer, og velger basert på ny kunnskap. Dét kan neppe være negativt. Et annet alternativ er å bli i miljøet og påvirke dem til å bli bedre mennesker, men dét krever enormt med ressurser og kunnskap, og neppe noe du er interessert i. Da må du tåle dritten deres, og samtidig komme med bemerkninger som dreier dem i en mer etisk retning uten å provosere dem.

I maktverdenen tror jeg dette spiller en rolle. Folk søker gjerne de med like verdier. Og slik former miljøer seg. Det dreier seg altså til syvende og sist om psykologi og lederskap. Og for tredje (og siste gang) ^^ siden vi ikke lærer noe om det i barndommen, så blir alt et spill, der de frekkeste ofte klarer å tjene mye penger, men de som holder seg -godt- innenfor loven, og gjør alt riktig, behandler folk med respekt, -bryr- seg om andre, det er de som klarer å skape de beste bedriftene og dermed de mest langsiktige og bærekraftige verdiene.

Det er ingen som vil følge en leder som hele tiden beveger seg på kanten av loven! Folk -vil- føle seg trygge.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Først og fremst ^^ Hvordan i all verden klarte dere å tjene mer enn 80 000 i måneden (40 hver) -etter- at dere hadde betalt andre for å gå postrutene for dere?? Og 20 000 bare ved å selge aviser på søndager? 10 kr avisen, eller kanskje 20 i dag, da må dere ha solgt 1000 aviser, 250 aviser per søndag, og det er før dere fikk lønn, medieselskapet skal jo også tjene penger, så jeg regner med dobbelt av antallet. Høres urealistisk ut ^^ Men du har vel ingen grunn til å ljuge.

Nå fikk du meg til å tro jeg husket feil! Så jeg fant frem "svarteboken"

MEN det skal sies..summene er hva vi tjente begge to tilsammen

Vi fikk 12kr per vg solgt

Solgte gjennomsnitt 1200 hver helg

Ga 8kr avisen til budet

4x1200 = 4800

4800x4=19200.-

10 Ruter hver ca- Vi tok på oss ekstra dersom arbeidsgiver spurte

Postrutene ga gjennomsnitt 4.8k mndlig fra arbeidsgiver

Vi ga 3k til budet ( En rute tok 30 min ca)

30*5= 2,5t

2.5tx4= 10 timer totalt   

3000/10= 300kr t ( Mer en fair tenkte vi når vi var 12-13 år gamle ) 

1800x10 = 18000

18000x2=36000

Hvordan bestefaren hans og "vår" Arbeidsgiver klarte å få til dette uten at vi måtte skatte lurer jeg på den dag idag, men pengene kom inn på konto ihvertfall

Anonymous poster hash: 2119a...c85

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...