Gå til innhold

Ruinert av tannlegeutgifter.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Et familiemedlem er i ferd med å havne i en skikkelig økonomisk krise, blant annet pga svært høye utgifter til tannlege (over 20.000 kroner ila det siste året).

Finnes det noen her på forumet som har noen gode råd? Kan man få hjelp til å dekke denne typen utgifter, delvis eller fullstendig?

Jeg kan ikke skjønne at et ungt menneske skal måtte ty til forbrukslån / kredittkort for å betale tannlegen sin.

Anonymous poster hash: f7209...d7e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes forsikringar, men det er sjølvsagt for seint no i ettertid.

Det kan likevell være lurt å sjekke om ein er forsikra gjennom jobb/skule/organisasjon for slike utgifter.

Kva ein kan få av økonomisk hjelp er nært knytta til årsaken til tannlegeutgiftene. Dersom det er fysisk skade så kan det være at vedkommande er dekt gjennom jobb/skule som yrkesskade, eller få det dekt via ulykkesforsikring.

Er det snakk om heilt ordinær nødvendig tannbehandling, som f.eks. rotfylling eller trekking så må ein sjølv betale dette.

Her vil det være mulig å få til praktiske økonomiske ordningar som delbetaling frå tannlegen, forskudd på lønn frå arbeidsgiver, osv.

Dersom ein reint praktisk ikkje har pengane (eller verdiar som kan selgast) så vil NAV kunne dekke utgiftene som sosialstønad etter søknad.

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvorfor og hvordan vedkommende har havnet i denne situasjonen? Spesielt hvis han er ung? (Skriver han for forenklings skyld? Alder?

På en annen side, så skal man uansett alder etter fylte 18, forsøke etter beste evne å ha tilgjengelig 20-30k ved akutt behov. Økonomisk buffer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg kan ikke skjønne at et ungt menneske skal måtte ty til forbrukslån / kredittkort for å betale tannlegen sin.

Med noen unntak må man selv dekke sine egne utgifter til tannlege. Med jevnlig sjekk/vedlikehold blir det ikke store kostnadene med det. 

Lett å si, men ikke enkelt for alle å ha "20-30k for akutte behov".

Ingen har sagt det er "enkelt for alle", men alle bør sette av en økonomisk buffert til å dekke uforutsette utgifter. Størrelsen på denne varierer etter evne og behov, men bør være såpass at man ikke får økonomisk krise når komfyren eller vaskemaskinen ryker, eller bilen trenger en større reparasjon.

Lenke til kommentar

Når man ikke går i svart dagen før lønna kommer hver måned, så hjelper det ikke at du anbefaler at man har 20-30 000 i buffer.

Tannlegeregninger kommer gjerne på sekssiffrede beløp, så familiemedlemmet til trådstarter er ganske heldig når han først må noe hos tannlegen.

Trådstarter:

Er det snakk om syreskader?

Lenke til kommentar

20 000 er faktisk ikke unormalt mye når først noe "må" gjøres hos tannlegen – går f. eks. ei tann tapt, blir det fort vekk minst så mye, alt etter hvilken løsning som velges. Jeg trodde alle visste at i hovedsak må en betale tannbehandling selv. Det gjelder enten en er ung eller gammel – jeg forstår ikke hvorfor du trekker alderen inn?

Så om en mangler buffer for å ta slike uventede utgifter, blir løsningen ofte å ta opp lån: i bank o.l., hos slektninger eller kanskje hos tannlegen. Om ikke det går, blir det å klare seg uten behandling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mange tannleger er litt fleksible med å finne sykdommer/ordninger som gjør at tannbehandling dekkes. Feks. så gir enkelte sykdommer og medisiner rett på reduserte priser med fastsatte egenandeler osv.

Lenke til kommentar

Ung eller ei, jeg har vanskelig for å skjønne hvorfor tannlege ikke dekkes av det offentlige på samme linje/nivå som vanlig lege.  Man vet at tannhelse er viktig for den generelle helse og med de enorme beløp vi betaler i skatt burde det være inkludert.  Det er det i Danmark (der jeg kommer fra) og hvor skatten bare er marginalt høyere (og uten oljepenge å bruke av).

Endret av tigerdyr
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ung eller ei, jeg har vanskelig for å skjønne hvorfor tannlege ikke dekkes av det offentlige på samme linje/nivå som vanlig lege.  Man vet at tannhelse er viktig for den generelle helse og med de enorme beløp vi betaler i skatt burde det være inkludert.  Det er det i Danmark (der jeg kommer fra) og hvor skatten bare er marginalt høyere (og uten oljepenge å bruke av).

Jeg er veldig enig med deg. Ikke for at jeg har problemer med tennene, men sånn rent samfunnsmessig sett så er man ubrukelig i det daglige hvis man har råtne tenner. Synes det er det samme med synet - jeg kunne ikke gjort jobben min (eller noe som helst annet i samfunnet) hadde jeg ikke hatt briller. Hvorfor dette ikke går inn under alle andre helseordninger er for meg veldig merkelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...