Gå til innhold

en ide til å redde jorden fra supernova i fremtiden, jeg har.


Anbefalte innlegg

Det er vel ganske enkel matte? Vi skyter opp raketter allerede, og vi klarer å feste sonder på dem. Så fort vi finner en stor nok, og klarer å lande noen folk på den, så går det vel.

Det går ja, men man får ingenting gratis. Får man må opp i samme bane like raskt som en astroide, altså kan man i stedet droppe astroiden og heller bare reise i raketten, da kan man styre hvor den drar også.

Husk at raketten man er i ikke bremser ned av seg selv, kjører man i f.eks 10000km/t så holder man den farten.

 

Simpel fysikk.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi trenger folk som tenker utenfor boksen.

 

Noen problemer rundt teorien din:

 

1) Jordens vekt: "Earth's mass is 6.580 sextillion tons according to the World Book of Facts 2003 edition.". Skulle likt å se den raketten og kraften som måtte til, som skulle pushet Jorden i hvilken som helst retning rundt i verdensrommet.

 

2) Jordens rotasjon. Jorden snurrer rundt i ca 1600 km/timen. Dette gjør det vanskelig å beregne retningen, og opprettholde en konstant kraft i enhver retning.

 

 

 

Nå er vel neppe 1600 km/timen helt nøyaktig. Det er vel snarere omtrentlig 1667 km/t, altså nesten 1700 km/t

Endret av G
Lenke til kommentar

 

fordi det er mye mer arbeid og rissiko for levende vesener og materiale å teleportere en hel jord, for da må alle molekylene demolykalyseres, og en annen teleportør base må plasseres på den nye solens bane på forrhånd. når man demolikyleres så dør man, fordi det går ikke ann å molikyleres uskadet. det såg jeg på tv engang.

Kan man ikke bare teleportere jorden til ett tomt sted i verdensrommet så lage en ny sol som er 100% stabil der som jorden kan gå rundt?

Da slipper man millioner av år i reisevei :)

 

Det er forresten ikke gjort i en håndvending å legge varmekabler og lyskastere på hele jorda så frakte den millioner av år heller, ser ikke for meg at det er risikofritt heller...

 

Eller man kan jo lage ett skjold rundt jorden som tåler en supernova, så bygge en ny sol ut fra det som er igjen av vår gamle.

Finnes ganske mange løsninger på en supernova.

 

I noen av episodene snakker de også om å leve -inne i- asteroider som farer rundt i universet. Da får man også gratis reise, siden disse flyr rundt i høy fart allerede.

Tenk litt på hvordan man kommer til disse og om man egentlig får noe gratis..

 

 

Nja, det supernovabeskyttelsesskjoldet, kan komme til å komme i veien for vår egen sol. Ikke helt smertefritt. Og siden det er enormt mange stjerner, hvordan skal du da få bygget nok skjold?

Lenke til kommentar

Sa ingenting om at det var smertefritt, eller mulig :)

Men det er i samme gate som TS sitt forslag, bare muligens mer praktisk.

 

Gjennomførbare? nei langt ifra, men det er ikke å flytte jorden heller.

Er det noen løsning på en supernova? Det eneste er nok å flytte menneskene, når man har teknologi til å flytte med seg jorda er nok teknologien for å flytte mennesker til ett annet solsystem for lengst oppfunnet.

Lenke til kommentar

 

Det er vel ganske enkel matte? Vi skyter opp raketter allerede, og vi klarer å feste sonder på dem. Så fort vi finner en stor nok, og klarer å lande noen folk på den, så går det vel.

Det går ja, men man får ingenting gratis. Får man må opp i samme bane like raskt som en astroide, altså kan man i stedet droppe astroiden og heller bare reise i raketten, da kan man styre hvor den drar også.

Husk at raketten man er i ikke bremser ned av seg selv, kjører man i f.eks 10000km/t så holder man den farten.

 

Simpel fysikk.

 

Joda, men hvis vi da reiser med den asteroiden i x antall år etterpå, så får vi alt det drivstoffet gratis. Dét -kan- være verdt investéringen, så langt vi klarer å planlegge dens bane og hvor mye det vil koste å flytte dens bane når og hvis det blir nødvendig.

 

 

Nå er vel neppe 1600 km/timen helt nøyaktig. Det er vel snarere omtrentlig 1667 km/t, altså nesten 1700 km/t

 

Nåja, takk for korreksjonen da :) Husker ikke alltid alt 100% nøyaktig. Jeg husker det fra en av de episodene, det var sånne crazy teorier som aldri kom til å skje, men bare for moro skyld .. hvis jordkloden pluselig skulle stoppe å spinne rundt. Da sa han éne at luften vil ikke slutte å spinne, og da ville vi få 1600 km/t vind, som ville skape ekstrem friksjon og brenne opp alt.

 

 

Sa ingenting om at det var smertefritt, eller mulig :)

Men det er i samme gate som TS sitt forslag, bare muligens mer praktisk.

 

Gjennomførbare? nei langt ifra, men det er ikke å flytte jorden heller.

Er det noen løsning på en supernova? Det eneste er nok å flytte menneskene, når man har teknologi til å flytte med seg jorda er nok teknologien for å flytte mennesker til ett annet solsystem for lengst oppfunnet.

Den éneste måten å "overleve" supernovautbrudd og vandrende svarte hull, er å spre oss så langt ut i universet at noen mennesker vil overleve en slik hendelse. Så, å spre oss ut er svaret. Vi må ut i universet.

 

Å bunkre seg ned hjelper ikke mot et svart hull.

 

Men samtidig er det ingen som vet hva som skjer i sentrum av et svart hull. Det er dét som kalles "singularitet". Altså at man ikke vet hva som skjer der. Kanskje det er en portal mot et annet sted i universet? Uansett er tyngdekraften så sterk at alt som kommer i nærheten av et svart hull, blir "spaghettifisert" .. strukket ut helt til atomnivå ^^ Hehe, så noe menneske kan ikke overleve et slikt møte. Med mindre vi finner opp et materiale som kan tåle en slik påkjenning. Jeg mener å huske at materie spinner så raskt rundt et svart hull, at temperaturen blir ekstremt høy. Så materialet må tåle den påkjenningen også.

 

Men de har også sagt at et møte med et vandrende svart hull er svært usannsynlig, sjansen er nærmest lik null, siden universet er så ekstremt stort. Vår største styrke er at vi (solsystemet) er en så utrolig liten flekk i hele universet.

 

Vi er også heldige som bor i et "rolig" område i Melkeveien. De fleste områdene i Melkeveien er umulig å skape liv i, fordi strålingsnivåene fra det supermassive sorte hullet i senter av Melkeveien sprer seg ut i galaksen vår og gjør store deler av den ubeboelig.

Lenke til kommentar

Joda, men hvis vi da reiser med den asteroiden i x antall år etterpå, så får vi alt det drivstoffet gratis. Det -kan- være verdt investeringen, så langt vi klarer å planlegge dens bane og hvor mye det vil koste å flytte dens bane når og hvis det blir nødvendig.

Man trenger bare drivstoff for å øke eller senke farten, ikke for å holde den.

På nøyaktig samme måte som astroiden man kan lande på ikke bruker drivstoff for å holde hastigheten så gjør ikke raketten det heller, kun for å oppnå ønsket fart.

Og det må man jo uansett, uavhengig av om man lander på en astroide eller ikke.

Det er tross alt ingenting som bremser raketten i rommet.

 

Det burde være veldig simpel fysikk for de fleste som kan litt om fysikk..

Du har kanskje ikke lest noe særlig om slikt?

Kanskje spesiellt mtp. bruken av singularitet..

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Han mente at du er del av et system i bevegelse, ergo at man ikke får noe drivstoff, eller behøver å tilføre særlig, annet enn når du ønsker å forlate eller endre systemet av legemer  :)

 

Asteroiden er sannsynligvis drevet av andre objekter (som et større system), slik som planeter rundt en stjerne (eller noen annet tungt) ellers blir. Men om det kretser rundt en stjerne, så kan du kanskje få til å høste noe solvind? Men solvinden kommer jo ikke i fra asteroiden (det lille systemet du er en del av), men i fra de større systemet som innbefatter f.eks. stjernen.

Endret av G
Lenke til kommentar

En rakett vil bli drevet av andre objekter på samme måte som en astroide gjør, bare at man da kan følge en ønsket bane i stedet for å være låst til en astroide.

Voyager går forresten i 62000km/t, de ble sendt opp i 1977 og hadde vel knapt drivstoff, og de vil fortsette i samme hastighet til de kræsjer i noe en eller annen gang.

 

En rakett alene drives fint av andre objekter som planeter og stjerner uten å være på en astroide.

Lenke til kommentar

 

 

TS har marijuanablad som avatar, og kom på en ide for å redde jorda fra supernovaer....lol

 

marihuanabladene har jeg fordi jeg støtter legalisering av medical cannabis, ikke fordi jeg bruker marhiuana.

 

Ok, jeg trodde du kom på ideen fordi du var high.

ok. jeg bruker ikke drugs, jeg er nokk bare en med autisme med avogtil litt for utenkelige ideer jeg kommer opp med, som jeg syns er gøy å drøfte på forum med andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å skrive ned det man koker på når man er høy/stein/full kan fort gi en del overraskelser. Det meste er piss men den lille biten som er bra er overraskende bra.

Utenkelige ideer kalles abstrakt tenking. Om man skulle tenkt lineært i forhold til det man har tilgjengelig av dagens viten ville man ALDRI fått fremskritt.

Lenke til kommentar

Å skrive ned det man koker på når man er høy/stein/full kan fort gi en del overraskelser. Det meste er piss men den lille biten som er bra er overraskende bra.

Utenkelige ideer kalles abstrakt tenking. Om man skulle tenkt lineært i forhold til det man har tilgjengelig av dagens viten ville man ALDRI fått fremskritt.

ok. jeg blir nemlig "high" og kommer med sånne høye ideer når jeg får mine maniske liknende hyperepisoder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...