Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Toyota ruller ut minst ti nye elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Innen 2030 forventer produsenten å selge en million elbiler eller brenselcellebiler året. Det skal dessuten lanseres flere nye biler med hydrogenbrenselceller tidlig neste tiår"

 

Det er flere som velger hybidbiler i dag, med fossil rekkevidde/tyngde-forlenger, enn rene batteri-elektriske biler. Rekkeviddeangst er reelt, likeså folks ønske om å fylle raskt for å kjøre videre, - og kjøre med nullutslipp. ( I tillegg til ønske om småkjøringslading hjemme.)

Og Toyota må selvfølgelig produsere biler som folk vil kjøpe.

Hybridbiler med Hydrogen, istedet for bensin, som rekkeviddeforlenger er elektriske biler.

Når Hydrogenfyllestasjoner er utbygd om noen få år, med Hydrogenpris under bensinpris, vil selvfølgelig folk velge dette.

Noe annet vil være underlig. Og dette er nok også Toyotas plan framover, fortsatt, lik Hyundai.

 

 

Norge kommer også, om litt treigere enn en delandre land:

 

Nel ASA: Tildelt 20 millioner kroner til utplassering av to bensinstasjoner i Akershus

(Oslo, 18. desember 2017) Uno-X Hydrogen AS, et joint venture Nel ASA (Nel), har i dag blitt tildelt 20 millioner kroner fra den norske offentlige virksomheten Enova SF, for å utvide det norske hydrogennettverket med to hydrogen tankstasjoner i Akershus.

"Nel er stolt av å kunngjøre at Uno-X Hydrogen har blitt tildelt 20 millioner kroner fra Enova for å etablere ytterligere to hydrogenstasjonstasjoner i Akershus, Norge. Dette vil sikre et solidt, innledende nettverk av tankstasjoner i Akershus fylke. Videre markerer det et viktig neste skritt for å etablere et nettverk av hydrogenbrenselstasjoner som vil muliggjøre bred utnyttelse av hydrogenkjøretøy i og mellom de store byene i Norge innen 2020. Støtten er også et annet positivt signal fra regjeringen som anerkjenner hydrogen som et viktig nullutslippsbrensel for den norske transportsektoren, sier Jon André Løkke, konsernsjef i Nel.

"Uno-X Hydrogen er takknemlig for Enovas støtte, og håper at hydrogeninfrastruktur vil være høy på Enovas agenda i årene som kommer. Uno-X Hydrogen er en sterk troende i hydrogen og brenselcelle elektriske kjøretøy som den mest brukervennlige null-utslippsløsningen i Norge. Målet vårt er å gi den nødvendige infrastrukturen - sikre våre kunder flere nullutslippsalternativer å velge mellom, og for å møte etterspørselen etter hydrogenbrensel på en hensiktsmessig måte til lavest mulig kostnad for forbrukeren, sier Roger Hertzenberg, administrerende direktør i Uno -X Hydrogen.

Enova SF er en norsk offentlig virksomhet ansvarlig for fremme av miljøvennlig produksjon og forbruk av energi. I 2017 utstedte Enova et støtteprogram for å støtte etablering av hydrogeninfrastruktur, samt støtte til flåtebrukere til å kjøpe hydrogenbiler og stasjoner.

"Markedet for hydrogenbrenselløsninger er i en spennende vekstfase globalt, og det er flott å se at den norske regjeringen gjennom Enova gjenkjenner dette. Akershus har vært ledende region i Norge med hydrogenmobilitet, og vi er glade for å støtte den fortsatte utviklingen ved å etablere ytterligere to hydrogenstasjoner i regionen, sier Løkke.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva er det med elbilfanatikere og Kodak (eller Kodiak :p)?

 

 

Obvious reference is obvious. Hvis du foretrekker det, kan vi sikkert ta en debatt på at sammenlikningene skal være med Nokia i stedet. Prinsippet er det samme, markedet har blitt brått endret og da kan man endre seg, eller ikke. Eller som Toyota selv sier i artikkelen her: 

 

 

Han medga at lover og markedsreguleringer i Kina og USA gjør at bilprodusenten ikke har annet valg enn å begynne å produsere elbiler dersom de ikke vil gå konkurs.

 

 

Altså er det i høyeste grad relevant (men strengt tatt overflødig, så åpenbart som det er) å trekke inn Kodak (og Nokia) her.

Problemet er at sammenligningen med Kodak ikke stemmer. Det var ikke digital disrupsjon som gjorde at Kodak måtte omstille seg. De var faktisk en av de første ute med digitale kameraer. Problemet er at de satset på alt for mye samtidig; digitale kameraer, sw, printere, osv.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Problemet er at sammenligningen med Kodak ikke stemmer. Det var ikke digital disrupsjon som gjorde at Kodak måtte omstille seg. De var faktisk en av de første ute med digitale kameraer. Problemet er at de satset på alt for mye samtidig; digitale kameraer, sw, printere, osv.

 

 

På samme måte som de konservative aktørene i bilbransjen var tidlig ute med elektriske biler. Og som Microsoft var lenge før Apple med smarttelefoner og tablets. Man må svinge seg med markedet, ikke for tidlig og ikke for sent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om bevegelsesenergien blir lagret og konvertert til elektrisk fremdrift så spiller det ingen rolle om den kommer fra en helelektrisk bil eller ikke. Toyota med sine millioner av produserte Priuser har betydd mer for utslippsfri personbiltransport enn noen andre.

Men den er jo ikke utslippsfri! En Prius er en noe mer drivstoffgjerrig bensinbil enn andre bensinbiler. Og ikke særlig bedre enn dieselbiler på CO2.

 

Det er så klart bedre med en hybrid enn en ikke-hybrid, men en dieselbil med Adblue kan være like bra som en Prius. Det som betyr noe er konsekvensene for miljøet, ikke om man benytter batteri/elmotor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Finnes det noen bilprodusenter som har bidratt til flere elektrisk kjørte kilometer enn Toyota?

 

Jeg har hatt Prius som leiebil ved et par anledninger i forbindelse med sommerferier. Må innrømme at jeg ble nesten sjokkert over hvor lite den faktisk kunne klare seg på ren elektrisk drift. Kun ved stopp på rødt lys og noen få meters kjøring under 5 km/t f.eks. på parkeringsplasser. Og ved å ha på tenningen f.eks. utenfor en butikk (altså helt stillestående), måtte bensinmotoren stadig vekk koble inn. Fremstår nesten helt meningsløst med et såpass mikroskopisk batteri.

 

Jeg er klar over at disse nå også finnes som plug-in hybrider, men også disse ligger i nedre sjikt av hva som kan kalles akseptabel helelektrisk rekkevidde.

 

Det utrolige er at Toyota hadde et forsprang med sin Prius, som til sin tid var innovativ. Hele det forspranget har de forspilt totalt og fremstår nå som en av de mest sidrumpa aktørene av alle bilmerkene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Problemet er at sammenligningen med Kodak ikke stemmer. Det var ikke digital disrupsjon som gjorde at Kodak måtte omstille seg. De var faktisk en av de første ute med digitale kameraer. Problemet er at de satset på alt for mye samtidig; digitale kameraer, sw, printere, osv.

 

På samme måte som de konservative aktørene i bilbransjen var tidlig ute med elektriske biler. Og som Microsoft var lenge før Apple med smarttelefoner og tablets. Man må svinge seg med markedet, ikke for tidlig og ikke for sent.

Kodak var tidlig nok ute - og til rett tid.. Kodak var faktisk markedsleder på digitale kameraer i USA for 12 år siden. Problemet med rimeligere digitale kameraer er at det er veldig lite penger i det, selv i 2005. Nå er uansett markedet for billige kompaktkameraer borte. Mulig Kodak skulle ha blitt en mobilprodusent da?
Lenke til kommentar

Andre verdenskrig varte i 5 år. Ser ikke noe grunn til et ebilkrigen skal vare så lenge.

I Norge er vi det at det nå mer risko å kjøpe en ICE bil (internal combustion engine) enn en elbil. Når dette inntreffer i EU er usikkert, men elbiler vil «forstyrre» nybilsalget på ICE biler som vil stupe og bruktmarkedet hoper seg opp med diesel og bensinbiler, som igjen forsterker faller i nybilsalget. Om Toyota ikke er med å selger elbiler, vil de måtte nedskalere betydelig. Hvilke kjøpesterke markeder vil ha ett sterkt ICE marked etter 2020? Norge har hatt mulighet til å redusere bilavgiftene, EU vil kunne øke drivstoffprisene massivt. Gjør EU dette må Norge også øke bensinprisene, og da er ICE bilene skikkelig ute å kjøre her til lands, som igjen er et fyrtårn internasjonalt. Snøballen har begynt å rulle...

Lenke til kommentar

Verdens største og en av de mest lønnsomme bilprodusentene gjør alt feil, mens en miniaktør med bunnløs gjeld og stadig større milliardtap gjør alt riktig. Vil anta at dette skyldes Kodak.

 

Prius PHEV har over 50km elektrisk rekkevidde og vil gjøre mesteparten av kjøringen utslippsfri.

 

Desverre er det solgt fint lite av PHEV sammenlignet med vanlig hybrid. Så om en skal se på hvor mange elektriske km Toyota har bidratt med har den ikke så mye å si.

 

Standard Prius hybrid har et batteri på rundt 1.5kWh hvor man har tilgjengelig 400-500Wh for kontinuerlig bruk. Altså kan man i beste fall kjøre 2-3 km før batteriet trenger påfyll av energi fra fossil motoren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I 2015 utgjorde sol og vind hhv 3,5 og 9,7 % av europeisk kraftproduksjon på 3000 TWh. Etter som andel uforutsigbar kraft øker, vil også behov for energilagring øke. Bilbatterier sammen med AMS vil være en måte å lagre "overskuddsenergi", en annen er å produsere hydrogen. Sammen med PV-paneler på taket og kanskje et stasjonært batteri i kjelleren, som også kan levere kraft inn på nettet, vil mange husholdninger bli selvforsynt med kraft både til bolig og bil - i hvert fall vil strømregning bli kraftig redusert og behov for fossil energi eliminert. De som ikke ser denne utviklingen - at fremtiden blir elektrisk, og blir del av den, blir liggende igjen i grøftekanten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Synd så mange år skal gå tapt til å være motstander av noe som kommer til bli den nye standarden..

I stedet for å lage biler som ser bra ut med akseptabel rekkevidde for å vekke interesse og utvikling tidlig lagde de heller dritstygge lekebiler så ingen skulle ta det seriøst.

Men han har jo helt rett?

For veldig mange mennesker er elbiler fortsatt mindre "brukervennlige", da veldig mange mennesker rundt om ikke har gode lademuligheter der de parkerer bilen sin.

 

Ja, elbiler er mest sannsynligvis fremtiden, men i mange land (og særlig Norge) blir dette presset frem for raskt i forhold til utvikling og utbygging av infrastruktur etc.

De menneskene som ikke får ladet, bor i blokk, midt i byen, og kan til daglig ta bussen, istedenfor å kjøpe en liten bil som ikke kan klare andre oppgaver enn å transportere et par kropper.

De bor også, uansett i nærheten av normal- eller hurtigladere. En del har også muligheten til å lade på eller i nærheten av jobben. Sånn til slutt, så er det noen som må ha fossilbil ennå. Men det endrer seg.

Du mener tydeligvis at slik du lever passer for alle andre...

 

Er stort sett uenig i dette. Jeg bor i byen men:

- Ja, kan ta buss mange steder, men dette tar ofte MYE mer tid, som gjør at bilen er å foretrekke. Med mindre man er uføretrygdet eller pensjonist med uendelig tid, har de fleste av oss begrenset med tid. Noen ganger er det da smartest å bruke bil. Særlig utenfor rushtiden, da rutetilbudet selv i Oslo til tider er dårlig.

- Definer "i nærheten av ladere". Der jeg bor er det nok 10-12 offentlige ladere innenfor noen hundre meter, men disse er alltid fulle, og det vil være umulig å basere seg på disse, særlig hvis man har en liten elbil med begrenset rekkevidde som bør lades ofte.

 

Så fortsatt har mange behov for fossilbil, sannsynligvis ikke hele tiden, men ofte.

Ja, det finnes mange alternative løsninger som f.eks. bilkollektiver, men dette er fortsatt upraktisk for mange.

Er så møkk lei av at man skal bli presset til å leve akkurat sånn andre mener er riktig.

Pga få utenlandsreiser forurenser jeg MYE mindre enn gjennomsnittet, så har ikke så dårlig samvittighet fordi jeg bruker bilen LITT.

Nei, jeg bor ikke i blokk, og kan lade hjemme, så jeg lever ikke som noen som bor i blokk og ikke kan lade.

Ja, avogtil må bilen brukes. Men dersom den ikke brukes til jobbkjøring, der kollektivtilbudet, og særlig i byene er godt utbygget, så brukes uansett fossilbilen mindre enn ellers.

Laderne er vel ikke opptatt døgnet rundt? Og med et par hundre meter bort, så er det ikke all verden å få ladet. Men om det er så umulig, så er som sagt redusert bruk av fossilbilen mulig for de i byen, om den ikke kan kuttes helt ut.

Bilkollektiv vet jeg ikke om vil ha noe for seg. Bilen vil jo uansett rulle de kilometerne det er beachvolley for.

Til hverdags, så kjører folk i snitt 3-4 mil. Og for disse so mligger rundt der, så vil en elbil dekke den distansen fint ,uten å måtte lade før man parkerer for kvelden. På langtur hurtiglader man uansett..

Ingen skal ha dårlig samvittighet fordi de ikke kan. Men langt fler i dag kan, om ikke akkurat du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verdens største og en av de mest lønnsomme bilprodusentene gjør alt feil, mens en miniaktør med bunnløs gjeld og stadig større milliardtap gjør alt riktig.

 

Festlig, ja. Det blir også litt søkt å sammenligne forbrukerelektronikk med biler. Sistnevnte er vesentlig mer ressurskrevende og med mye mer komplisert utvikling og produksjon, spesielt hvis man ønsker å gjøre ting riktig fra starten av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Altså er det i høyeste grad relevant (men strengt tatt overflødig, så åpenbart som det er) å trekke inn Kodak (og Nokia) her.

For meg så virker det som om Apple(Tesla) og Kodak(alle de andre) fungerer som et substitutt for saklige argumenter.

Aldeles ikke! Det ligger konkurskjørte konserner og bedrifter i hopetall i kjølvannet av paradigmeskiftene, disse endringene som enkelte ledere og hele konsernledelser ikke evner å se på grunn av arroganse eller ovedrimensjonerte skylapper. USA hadde på toppen 12 motorsykkelprodusenter, i dag finnes kun Harley Davidson som overlevde ved et nostalgisk mirakel. Knapt noen forsto at Japan kunne produsere MCer for "hele verden". Sveisisk klokkeindustri... Kodak brukes fordi de var i en særstilling, som til og med fant opp digitalkameraet, uten å forstå hvilken vei utviklingen var på vei... Eierinteressene bak en stor del av bilindustrien er de samme som står bak de største oljeselskapene, og de har styrt for maks profitt, i alt for mange år... Ingen grunn til å rokke ved noe som koster minimalt å holde i gang! Elbilenes renesanse vil sende mange bilmerker inn i historiens glemsel!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Altså er det i høyeste grad relevant (men strengt tatt overflødig, så åpenbart som det er) å trekke inn Kodak (og Nokia) her.

For meg så virker det som om Apple(Tesla) og Kodak(alle de andre) fungerer som et substitutt for saklige argumenter.

Aldeles ikke! Det ligger konkurskjørte konserner og bedrifter i hopetall i kjølvannet av paradigmeskiftene, disse endringene som enkelte ledere og hele konsernledelser ikke evner å se på grunn av arroganse eller ovedrimensjonerte skylapper. USA hadde på toppen 12 motorsykkelprodusenter, i dag finnes kun Harley Davidson som overlevde ved et nostalgisk mirakel. Knapt noen forsto at Japan kunne produsere MCer for "hele verden". Sveisisk klokkeindustri... Kodak brukes fordi de var i en særstilling, som til og med fant opp digitalkameraet, uten å forstå hvilken vei utviklingen var på vei... Eierinteressene bak en stor del av bilindustrien er de samme som står bak de største oljeselskapene, og de har styrt for maks profitt, i alt for mange år... Ingen grunn til å rokke ved noe som koster minimalt å holde i gang! Elbilenes renesanse vil sende mange bilmerker inn i historiens glemsel!

 

Ja, vel. Eller du refererer kanskje ikke til samme Kodak som faktisk hadde størst markedsandel på digitale kompaktkameraer i USA i 2005? Er rart hvordan folk ukritisk formidler feilaktig informasjon igjen og igjen.

 

Og det koster ikke mininalt å holde igang bilindustrien. Toyota brukte rundt 68 mrd. kr på FoU i 2015.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Toyota har rota vekk heile forspranget sitt på hardnakka tru på hydrogen. Eg køyre en elektrisk nissan, og noke av det beste med den er billig drivstoff frå stikkontakta heime. Når batteria etterkvart blir tilgjengelige i fornuftige størrelser er det ingen grunn til å kjøpe 2-3 ganga dyrere hydrogen.

Det blir stadig gjentatt at en kan lage hydrogen når en har for mykje straum men i praksis blir det vel produsert kontinuerlig når behovet er der. (Såg t.d. en fyllestasjon som berre kunne lagre hydrogen til fire biler)

Vehicle- to -grid er nok lite aktuelt, det måtte i so fall vere for folk som stort sett ikkje bruker bilen, og kan legge inn når dei må ha straum på batteriet. Low-tech løysinga er å unngå ladding under forbrukstoppen om ettermiddagen og ladde om natta i staden.

97% av verdens kapasitet for lagring av straum er pumpekraft, det kjem det til å bli endå meir av der en har gunstig terreng

Lenke til kommentar

Og det koster ikke mininalt å holde igang bilindustrien. Toyota brukte rundt 68 mrd. kr på FoU i 2015.

Svært interessant. Tesla brukte kun en tiendedel av Toyota på R&D i 2016 og jeg vil tippe en god porsjon av det ble brukt på å forske på ting som allerede er kjent stoff i resten av bilindustrien. Som for eksempel å produsere volum med kvalitet og lønnsomhet.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...