Gå til innhold

Toyota ruller ut minst ti nye elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd så mange år skal gå tapt til å være motstander av noe som kommer til bli den nye standarden..

I stedet for å lage biler som ser bra ut med akseptabel rekkevidde for å vekke interesse og utvikling tidlig lagde de heller dritstygge lekebiler så ingen skulle ta det seriøst.

 

Men han har jo helt rett?

For veldig mange mennesker er elbiler fortsatt mindre "brukervennlige", da veldig mange mennesker rundt om ikke har gode lademuligheter der de parkerer bilen sin.

 

Ja, elbiler er mest sannsynligvis fremtiden, men i mange land (og særlig Norge) blir dette presset frem for raskt i forhold til utvikling og utbygging av infrastruktur etc.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helt bekmørkt av giganten Toyota å komme så sent på markedet med elbiler. Tidlig i neste tiår høres ut som minst fem år til. Hyggelig at de er i ferd med å innse alvoret, men nesten så man håper de går på en fortjent kjempesmell på grunn av dette.

 

Virker som om Toyota plutselig oppdaget at de var passert av et paradigmeskifte, et Kodakøyeblikk, av den typen som legger hele industrier brakk...! Allerede i 2008 var det mulig å skaffe seg "piratbatterier" til Toyota Prius, for å bygge dem om til "Plug in hybrid" og man skal ikke ha stort lengre enn 80-100 km med elektrisk rekkevidde før man mer eller mindre slutter å fylle bensin...!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men han har jo helt rett?

For veldig mange mennesker er elbiler fortsatt mindre "brukervennlige", da veldig mange mennesker rundt om ikke har gode lademuligheter der de parkerer bilen sin.

 

Ja, elbiler er mest sannsynligvis fremtiden, men i mange land (og særlig Norge) blir dette presset frem for raskt i forhold til utvikling og utbygging av infrastruktur etc.

 

Ting modnes ikke av at man står på sidelinjen og venter. Snakker i hovedsak om bilindustrien, ikke politikken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Synd så mange år skal gå tapt til å være motstander av noe som kommer til bli den nye standarden..

I stedet for å lage biler som ser bra ut med akseptabel rekkevidde for å vekke interesse og utvikling tidlig lagde de heller dritstygge lekebiler så ingen skulle ta det seriøst.

 

Men han har jo helt rett?

For veldig mange mennesker er elbiler fortsatt mindre "brukervennlige", da veldig mange mennesker rundt om ikke har gode lademuligheter der de parkerer bilen sin.

 

Ja, elbiler er mest sannsynligvis fremtiden, men i mange land (og særlig Norge) blir dette presset frem for raskt i forhold til utvikling og utbygging av infrastruktur etc.

Nei må si meg uenig. Nå får bilprodusentene ta ansvar. Enten hver for seg ved å utvikle sin egen standard for hurtiglading eller ved å være litt fremsynte å enes om en felles standard. Når det er gjort så får de bare starte prosessen med å bygge ut hurtigladernettverk.

 

Tesla klarte det. Toyota vil også klare det. Men det sitter nok langt inne å bruke penger på infrastruktur som ladenettverk. Men for all del, de kan jo bare fortsette å sitte på gjerdet og heller ta en Kodiak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Synd så mange år skal gå tapt til å være motstander av noe som kommer til bli den nye standarden..

I stedet for å lage biler som ser bra ut med akseptabel rekkevidde for å vekke interesse og utvikling tidlig lagde de heller dritstygge lekebiler så ingen skulle ta det seriøst.

 

Men han har jo helt rett?

For veldig mange mennesker er elbiler fortsatt mindre "brukervennlige", da veldig mange mennesker rundt om ikke har gode lademuligheter der de parkerer bilen sin.

 

Ja, elbiler er mest sannsynligvis fremtiden, men i mange land (og særlig Norge) blir dette presset frem for raskt i forhold til utvikling og utbygging av infrastruktur etc.

De menneskene som ikke får ladet, bor i blokk, midt i byen, og kan til daglig ta bussen, istedenfor å kjøpe en liten bil som ikke kan klare andre oppgaver enn å transportere et par kropper.

De bor også, uansett i nærheten av normal- eller hurtigladere. En del har også muligheten til å lade på eller i nærheten av jobben. Sånn til slutt, så er det noen som må ha fossilbil ennå. Men det endrer seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Standarder for hurtiglading er ikke så farlig på kort sikt. Selv om det er minst tre typer på en vanlig hurtigladestasjon (hvis man regner med AC) så kommer de fra samme kilden, i motsetning til pumper med bensin 95/98 og diesel, som har forskjellige tanker og verdikjeder. Der er det først og fremst smidige betalingsløsninger og utbredelse som er vikigst. Men tilgang på "vanlig" 10A eller 16A på parkeringsplassen er nok det som monner mest for de fleste. De som har innendørs parkering med en fastmontert, ren og tørr Type 2 kabel har det som plommen i transportegget.

 

Dermed faller også det passivitetsargumentet litt bort fra privat bileie, for bilen "gjør" noe selv som den står i ro, kanskje blir den til og med viktig for effektstyring av strømnettet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Men han har jo helt rett?

For veldig mange mennesker er elbiler fortsatt mindre "brukervennlige", da veldig mange mennesker rundt om ikke har gode lademuligheter der de parkerer bilen sin.

 

Ja, elbiler er mest sannsynligvis fremtiden, men i mange land (og særlig Norge) blir dette presset frem for raskt i forhold til utvikling og utbygging av infrastruktur etc.

 

Ting modnes ikke av at man står på sidelinjen og venter. Snakker i hovedsak om bilindustrien, ikke politikken.

 

Bilindustrien blir tvunget til å følge det politikerne bestemmer. Bilindustrien vil ikke gå over til elektriske biler, uten at de tjener penegr på det. De vil selvsagt også prøve å bremse utviklingen mest mulig, fordi de har invester mye i fossilbiler allerede.

 

At noen fortsatt tror at bedrifter frivillig "tar samfunnsansvar" er merkelig.

En bedrift sitt ENESTE formål er å tjene mest mulig penger for sine aksjonærer.

 

Hvis ikke politikerne setter regler, vil ikke bedriftene endre seg med mindre det ligger penger i det.

 

Så bilindustriens uttalelser må man alltid tolke ut i fra denne konteksten.

 

Men når det er sagt, bør også politikere trå varsomt, og legge til rette for en mest mulig smidig overgang.

Problemet her, som så ofte ellers, er at politikerne bestemmer ting uten å se det store bildet, uten å være pragmatiske og ha gode realistiske planer. De ønsker å vise handling, men uten å ha regnet godt nok på hva dette betyr i praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Synd så mange år skal gå tapt til å være motstander av noe som kommer til bli den nye standarden..

I stedet for å lage biler som ser bra ut med akseptabel rekkevidde for å vekke interesse og utvikling tidlig lagde de heller dritstygge lekebiler så ingen skulle ta det seriøst.

Men han har jo helt rett?

For veldig mange mennesker er elbiler fortsatt mindre "brukervennlige", da veldig mange mennesker rundt om ikke har gode lademuligheter der de parkerer bilen sin.

 

Ja, elbiler er mest sannsynligvis fremtiden, men i mange land (og særlig Norge) blir dette presset frem for raskt i forhold til utvikling og utbygging av infrastruktur etc.

 

De menneskene som ikke får ladet, bor i blokk, midt i byen, og kan til daglig ta bussen, istedenfor å kjøpe en liten bil som ikke kan klare andre oppgaver enn å transportere et par kropper.

De bor også, uansett i nærheten av normal- eller hurtigladere. En del har også muligheten til å lade på eller i nærheten av jobben. Sånn til slutt, så er det noen som må ha fossilbil ennå. Men det endrer seg.

 

Du mener tydeligvis at slik du lever passer for alle andre...

 

Er stort sett uenig i dette. Jeg bor i byen men:

- Ja, kan ta buss mange steder, men dette tar ofte MYE mer tid, som gjør at bilen er å foretrekke. Med mindre man er uføretrygdet eller pensjonist med uendelig tid, har de fleste av oss begrenset med tid. Noen ganger er det da smartest å bruke bil. Særlig utenfor rushtiden, da rutetilbudet selv i Oslo til tider er dårlig.

- Definer "i nærheten av ladere". Der jeg bor er det nok 10-12 offentlige ladere innenfor noen hundre meter, men disse er alltid fulle, og det vil være umulig å basere seg på disse, særlig hvis man har en liten elbil med begrenset rekkevidde som bør lades ofte.

 

Så fortsatt har mange behov for fossilbil, sannsynligvis ikke hele tiden, men ofte.

Ja, det finnes mange alternative løsninger som f.eks. bilkollektiver, men dette er fortsatt upraktisk for mange.

Er så møkk lei av at man skal bli presset til å leve akkurat sånn andre mener er riktig.

Pga få utenlandsreiser forurenser jeg MYE mindre enn gjennomsnittet, så har ikke så dårlig samvittighet fordi jeg bruker bilen LITT.

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Synd så mange år skal gå tapt til å være motstander av noe som kommer til bli den nye standarden..

I stedet for å lage biler som ser bra ut med akseptabel rekkevidde for å vekke interesse og utvikling tidlig lagde de heller dritstygge lekebiler så ingen skulle ta det seriøst.

Men han har jo helt rett?

For veldig mange mennesker er elbiler fortsatt mindre "brukervennlige", da veldig mange mennesker rundt om ikke har gode lademuligheter der de parkerer bilen sin.

 

Ja, elbiler er mest sannsynligvis fremtiden, men i mange land (og særlig Norge) blir dette presset frem for raskt i forhold til utvikling og utbygging av infrastruktur etc.

 

De menneskene som ikke får ladet, bor i blokk, midt i byen, og kan til daglig ta bussen, istedenfor å kjøpe en liten bil som ikke kan klare andre oppgaver enn å transportere et par kropper.

De bor også, uansett i nærheten av normal- eller hurtigladere. En del har også muligheten til å lade på eller i nærheten av jobben. Sånn til slutt, så er det noen som må ha fossilbil ennå. Men det endrer seg.

 

Du mener tydeligvis at slik du lever passer for alle andre...

 

Er stort sett uenig i dette. Jeg bor i byen men:

- Ja, kan ta buss mange steder, men dette tar ofte MYE mer tid, som gjør at bilen er å foretrekke. Med mindre man er uføretrygdet eller pensjonist med uendelig tid, har de fleste av oss begrenset med tid. Noen ganger er det da smartest å bruke bil. Særlig utenfor rushtiden, da rutetilbudet selv i Oslo til tider er dårlig.

- Definer "i nærheten av ladere". Der jeg bor er det nok 10-12 offentlige ladere innenfor noen hundre meter, men disse er alltid fulle, og det vil være umulig å basere seg på disse, særlig hvis man har en liten elbil med begrenset rekkevidde som bør lades ofte.

 

Så fortsatt har mange behov for fossilbil, sannsynligvis ikke hele tiden, men ofte.

Ja, det finnes mange alternative løsninger som f.eks. bilkollektiver, men dette er fortsatt upraktisk for mange.

Er så møkk lei av at man skal bli presset til å leve akkurat sånn andre mener er riktig.

Pga få utenlandsreiser forurenser jeg MYE mindre enn gjennomsnittet, så har ikke så dårlig samvittighet fordi jeg bruker bilen LITT.

 

 

 

Største og beste eksempelet er slik jeg selv måtte drive på i en periode. Ja, jeg levde i byen (gjør det enda), men hadde en jobb som tilsa at jeg måtte bruke bil innimellom, da jobben delvis bestod i å jobbe ute hos kunder. Samtidig så hadde jeg barn i barnehage et helt annet sted enn der jeg bodde, og et godt stykke unna der jeg normalt sett jobbet.

 

Et barn i barnevogn på buss/trikk/t-bane eller tog midt i rushen er ikke akkurat lett, spesielt ikke på vinteren, selv om det var en sportstrille og ikke en svær vogn for spedbarn. Når dette i tillegg gjorde at jeg stresset for å rekke barnehagen i det de åpnet. for å ha nubbesjans til å rekke frem til jobb i tide.

 

På hjemveien så var det tilsvarende stress for å rekke barnehagen før de stengte. Rakk man ikke det, så ble man tildelt bøter. Skjønner selvsagt at også barnehageansatte ønsker å komme seg hjem når arbeidsdagen er slutt. Men når de stenger så tidlig at man knapt rekker frem selv om alt går på skinner, så er man i en potensiell floke.

 

Med offentlig transport, så brukte jeg mellom 1 time og halvannen time hver vei, avhengig av om jeg rakk neste buss eller t-bane når man skulle. Med bil så ble det langt lettere. Da kom jeg meg frem på ca 30 minutter, og hadde plass til både barnevogn og bag med ekstra skift, samt noe mat man kunne spise på veien uten å plage andre med lukt og støy fra matpapir.

 

Skiftet jobb i tillegg i barnehageperioden, og fikk da en arbeidsplass nært der jeg bodde, men pga at jeg ikke ville at datteren min skulle lide med flere skifte av barnehage, så beholdt vi plassen vi hadde. Men da gikk reiseveien til barnehage og hjem, for så å gå ned til jobb, da det ikke var mulighet for å parkere. På vei fra jobb, så var det da å gå hjem, hente bilen og kjøre til barnehagen, og så hjem igjen.

 

Reiseveien med buss ble nå enda lengre, og pga parkeringsproblematikk så måtte jeg i tillegg bruke mer tid på gåing. Ble derfor svært glad da jeg fant et sted i nærheten av jobb som også ga meg mulighet til å stå innenfor bomringen, da både hjem og jobb lå utenfor. Dermed sparte jeg litt tid og noen kroner hver dag pga en mindre bompassering.

 

Hadde dette gått uten egen bil?Ja, men med mye stress og lang tid til reising og det ville pga bøtelegging fort blitt langt dyrere.

 

Jeg hadde lett kunnet skaffe meg lademulighet der jeg bodde om det var tilgang til el-biler i den perioden, som ga meg nok rekkevidde til å ha det som eneste bil, da det ikke ville vært spesielt lett med to biler. Jeg kunne mye lettere funnet meg plass å stå uen å tenke på kostnad ved parkering i gate, og jeg kunne spart endel på bompengeavgifter. Og sist men ikke minst, jeg kunne spart en god del tid ved å benytte kollektivtrafikkfeltet.

 

Men selv om mange av incentivene forsvant, så ville jeg fremdeles spart endel på lavere driftskostnader sammenlignet med fossilbil. Selv om jeg bruker bensindrevet bil nå, så er jeg i ferd med å gå over el-bil, fornå kommer de med tilstrekkelig rekkevidde. Og etter å ha testet noen gjennom bl.a. bilpool, så må jeg sannelig si jeg foretrekker el-bil foran bensin eller dieseldrevet bil.

 

I byene er det dog viktig at man får bygget flere offentlige ladeplasser, selv om de skulle gå over til å bli betalplasser, så lenge prisen blir konkurransedyktig, eller at hurtiglading blir langt billigere enn i dag, og først og fremst priset etter mengde strøm og ikke etter antall minutter man opptar plassen.

 

PS! bruker endel offentlig transport ennå, der det er mest hensiktsmessig. Men piratene i taxinæringen er jeg ikke med på å føder, så lengter frem til disse blir utkonkurrert av autonome biler uten sjåfør. ;-)

Endret av Snowleopard
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I byene er det dog viktig at man får bygget flere offentlige ladeplasser, selv om de skulle gå over til å bli betalplasser, så lenge prisen blir konkurransedyktig, eller at hurtiglading blir langt billigere enn i dag, og først og fremst priset etter mengde strøm og ikke etter antall minutter man opptar plassen.

Dette mente jeg også for noen år siden, men har siden skiftet mening. Det er altfor mange som bruker for lang tid på hurtigladere, enten de absolutt skal lade til 100% eller de lar bilen stå parkert selv om ladingen er ferdig. Ikke bare burde de fortsette å ta betalt per minutt, men raten burde doblet seg etter en viss tid, f.eks. 40 minutter. I tillegg burde man kunne bøtelegge de som med vilje står der uten å lade. Flere parkeringsladere er det beste tiltaket for et smidere elbil-liv. Parkeringshus og borettslag kan gjøre en større innsats her. Er man på langtur er det selvsagt en annen sak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Finnes det noen bilprodusenter som har bidratt til flere elektrisk kjørte kilometer enn Toyota?

Tja. Jeg vil ikke regne hybridenes "elektriske km" som faktisk elektriske. Energien stammer fra fossilmotoren, den har bare tatt en runde innom batteriet.

 

For at elektrisk kjøring skal kunne benytte ren energi må energien komme fra nettet (eller lokalt produsert fornybar energi). Da er nok Toyota langt nede på listen. Noen plug-in Prius, noen få klassiske RAV4 og noen nye RAV4 (med Tesla drivlinje) monner ikke stort. Nissan og Tesla er nok de som leder an med flest elektriske (ikke-fossile) km.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Dette mente jeg også for noen år siden, men har siden skiftet mening. Det er altfor mange som bruker for lang tid på hurtigladere, enten de absolutt skal lade til 100% eller de lar bilen stå parkert selv om ladingen er ferdig. Ikke bare burde de fortsette å ta betalt per minutt, men raten burde doblet seg etter en viss tid, f.eks. 40 minutter. I tillegg burde man kunne bøtelegge de som med vilje står der uten å lade. Flere parkeringsladere er det beste tiltaket for et smidere elbil-liv. Parkeringshus og borettslag kan gjøre en større innsats her. Er man på langtur er det selvsagt en annen sak.

 

 

Jeg har ikke elbil og har ikke prøvd langturer i en sånn, men i mitt hue er det mye mer interessant å få et større antall vanlige ladeplasser i forbindelse med parkering rundt veikroer, campingplasser og hoteller, enn stasjoner med få plasser for superduper hurtiglading. Det er en bensinpumpe-tankegang som virker ganske utdatert på meg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er det med elbilfanatikere og Kodak (eller Kodiak :p)?

 

Obvious reference is obvious. Hvis du foretrekker det, kan vi sikkert ta en debatt på at sammenlikningene skal være med Nokia i stedet. Prinsippet er det samme, markedet har blitt brått endret og da kan man endre seg, eller ikke. Eller som Toyota selv sier i artikkelen her: 

 

 

Han medga at lover og markedsreguleringer i Kina og USA gjør at bilprodusenten ikke har annet valg enn å begynne å produsere elbiler dersom de ikke vil gå konkurs.

 

Altså er det i høyeste grad relevant (men strengt tatt overflødig, så åpenbart som det er) å trekke inn Kodak (og Nokia) her. 

Lenke til kommentar

 

Finnes det noen bilprodusenter som har bidratt til flere elektrisk kjørte kilometer enn Toyota?

Tja. Jeg vil ikke regne hybridenes "elektriske km" som faktisk elektriske. Energien stammer fra fossilmotoren, den har bare tatt en runde innom batteriet.

 

Om bevegelsesenergien blir lagret og konvertert til elektrisk fremdrift så spiller det ingen rolle om den kommer fra en helelektrisk bil eller ikke. Toyota med sine millioner av produserte Priuser har betydd mer for utslippsfri personbiltransport enn noen andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...