Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Multicopter til fotografering div. spørsmål

Cerent

Anbefalte innlegg

Hei,

Vurderer å gå til anskaffelse av et multicopter og er ute etter erfaringer før jeg gjør en investering jeg kanskje kommer til å angre på. Tenker å bruke dronen mest til fotografering og da mener jeg stillbilder (video har aldri vært "min greie"), men det virker på meg som om de fleste "fotodroner" er optimalisert for å filme video: Det jeg er ute etter er noe som kan gi meg ganske detaljerte stillbilder, heller zoom en vidvinkel, noen som vet om noen droner som er bra på det eller hva jeg skal se etter når jeg ser på spesifikasjonene til de forskjellige modellene.

En annen ting jeg lurer på er antallet propeller:  Blir dronen mer stabil jo om den har seks eller åtte i stedet for fire? Hva tenker dere om kost/nytte ved flere propeller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må opp veldig i pris om du skal ha en drone som er mer egnet for foto og zoom.

Selvom "dagens droner" er hovedsaklig egnet for filming, så tar de veldig gode bilder.

Se feks på:

https://www.skypixel.com/events/photocontest2017/select

Antall propeller spiller ingen stor rolle i dag. Alle ordentlige droner har kamerastablisator, så det vil ikke påvirke noenting om det er mye vind osv.

Hadde jeg vært deg ville jeg nok ha vurdert en DJI Phantom 4 Pro, eller DJI Mavic (som er veldig portable).

Gå på linken over, så trykk inn på et bilde. Rett under bildet ser du hvilken drone den er tatt med 

Lenke til kommentar

Som en berømt fotograf en gang sa: Det beste kameraet, er det du har med deg. Jeg sugler selv på en Mavic pro, den dukker sikkert opp med "Fly More Combo" pakke på tilbud i januar igjen. Utrolig kjekt å faktisk ha med seg dronen når man ellers ville tenkt: "Pokker, tenk om jeg hadde hatt med meg dronen nå!..".

Når det gjelder antal propeller, så har jeg inntrykk av at det er et argument om redundans. Altså at dronen skal kunne forsette å fly selv om en av propellene slutter å fungere. Så om man planlegger å sende et DSLR til 50k+ opp med drone. Så gir det sikkert mye mening med så mange propeller som mulig. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...