Gå til innhold

Svensk lov krever samtykke til sex

Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Bare til kontrakten, eller gjennomføringen også? Hva skal det STÅ SKREVET i kontrakten?

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Det vil bli tydeligere hvorvidt samleiet har skjedd av fri vilje. Når man har sex med en person, skal man forsikre seg om at vedkommende deltar frivillig. Hvordan dette skal bedømmes, vil bli vurdert fra sak til sak.

Tanken er at forslaget skal være forebyggende, men også fange tilfeller der personen befinner seg i en særlig sårbar situasjon. Det kan eksempelvis være tilfelle når vaginalt samleie blir til analt samleie, uten at offeret er med på det.

Slik formulering er helt meningsløs uten å først eksplisitt definere hva som kvalifiserer til å for eksempel "forsikre seg om at vedkommende deltar frivillig". En person kan gi samtykke ved å smile, le, beføle, nikke og mye mer, og man kan spørre på en million forskjellige måter også.

Og hva menes med siste del, hva er det de gjør ulovlig her? Det går en gradering fra å ikke utforske, til å forsiktig prøve seg fram, til å bryte seg fram. Formuleringen over kan være siktet på kun det siste, men den kan også forstås å dekke situasjonen:

Knut kysser Anne rundt vagina. Knut instigerer forsøk på analt stimuli ved å kysse nærmere og nærmere anal åpning. Etter Knut har nådd og kysset anal åpning forteller Anne at det ikke er greit, derfor gir Knut seg med det.

Forløpet ovenfor er noe jeg i alle fall mener er helt greit, til og med en naturlig måte å tilnærme seg andre mennesker seksuelt, også i andre situasjoner. Men Anne kan, etter formuleringen over, hevde at Knut har utført analt stimuli på Anne uten Annes samtykke, og derfor utført en voldtekt på henne. Det mener jeg er riv ruskende galt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har du ikke fått med deg? Du laster ned appen samtykke og trykker på sex.

Da kan du velge bankid og bekrefte at du gitt samtykke. På denne måten kan staten overvåke hvor ofte og hvem du har sex med - i tillegg til at du har gitt ditt samtykke.

Det er viktig å bemerke at all annen samtykke er ikke gyldig, da risikerer du å bli dømt for voldtekt.

Endret av Fast Jobb
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Har dere virkelig så store problemer med sexlivet at dere ikke klarer å spørre "er dette greit?" "liker du dette?" eller tilogmed "hva vil du at jeg skal gjøre for deg?"

Hva er problemet, liker dere ikke at kvinner får lov til å prate?

Hvem skriver du til, de som helt opplagt kun har spøkt?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fin måte å drepe romantikken, og kuken og fitta, på riktig tidspunkt.

Avseksualiseringen av samfunnet fortsetter. #metoo kampanjen er en avseksualiseringskampanje med mål om å gjøre alle redde for normal seksuell avferd som flørting. Alle menn vil måtte tenke seg om både 1 og 2 og 3 ganger før de gjør noe som helst, i frykt av å bli arrestert av tankepolitiet for seksuell trakassering.

Viktig er det for alle som har opplevd voldtekt og faktiske seksuelle overgrep av grov karakter at klyping i rumpa og plystring på gata blir likestilt med å banke opp noen og tvinge de til seksuell omgang.

Endret av zeebra
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er minstestraffen for voldtekt i norge 4 år. Voldtekt er brutalt - mange forbinder det med absolutt tvunget sex der offeret ikke har mulighet til å motsi seg dette. Ordet VOLD i voldtekt sier seg selv. Når jeg hører ordet voldtekt ser jeg for meg en mann som fysisk presser ei kvinne ned mot bakken og river av hu buksa med makt før hun blir ufrivillig penetrert. Høyst generalisert. 

Jeg tror mye av problemet er at vi ikke snakker åpent om hvor spekteret mellom seksuell trakassering og voldtekt.  

I dag er det jo som oftes gutta som må legge an på jentene. Guttene må ha guts til å ta initiativ mens jentene spiller pusekatt selv om de er kåte som faen, så vil jo ingen være ei "hore". Det hele er et sosialt spill basert på en kultur - der man må ha skyhøy sosial forståelse og kunne lese signaler som ofte misforstås av spesielt yngre gutter som "lærer". Særlig innvandrere møter utfordringer i dette møte. 

Her er en personlig erfaring:

Jeg ble sørpe full med to jenter og sovna på sofaen med armen godt rundt ei av jentene. Helt greit. Så presset hu hånda mi mot brystet hennes. Normalt sett dersom jeg ville prøvd meg, ville jeg kanskje strøket hu litt langs låret for sjekke responsen. Dette er en del av det sosiale spillet jeg snakker om. Ikke mange sier direkte "skal vi ha sex?". Men, jeg lot være å gjøre noe. Fordi jeg viste hun hadde type, og jeg ville ikke hu skulle gjøre noe hu angret på. Så gikk jeg på badet og kom tilbake. Da hadde hun tatt av buksa. Hun rakk å kjøre kjøre rompa mot skrittet mitt og tørrpule litt før hu sovna. Og la hånda mi "klar" over trusekanten. Så forsvant hun. Jeg var stiv.

Hvor mange menn ville vel ikke forsynt seg her? Når jeg tok opp denne settingen med kompiser og andre - er det overraskende mange som ville hatt sex med hun. Jeg syns det er feil. Men er det voldtekt? NEI. 

Derimot mener jeg det er seksuelt trakasserende å ha sex med ei full dame som sover. Moralsk sett er det feil, fordi jeg er våken nok til å observe/forstå mer enn henne. Selv om jeg er 100% sikker på at hun ville samtykket - noe jeg hadde fått flere signaler på.

Veldig mange anmeldte voldtekter stammer fra nettopp den type hendelser. Der jenta kanskje møter en konflikt med typen noen uker etterpå - og plutselig anmelder et voldtekt som "straff"? Juryen kvier seg til å dømme i slike saker - siden straffenivået er nokså høyt. Tenk om du er 20 år gammel og får 4 år for noe slikt?

Jeg mener vi trenger en større åpenhet på dette. Hva er greit og ikke greit. Nå lager vi våre egne moralske regler for dette. I en vennegjeng er en ting akseptabelt, og i en annen noe helt annet igjen. 

Dersom man skal signere med BankID og kontrakter. Så forsvinner jo mye av spenningen. 

La meg ta et annet eksempel.

Jeg fikk besøk av ei ung flott dame som skulle sove hos meg (Airbnb), hu fortalte at hu var trøtt og ikke ville snakke så mye men bare slappe av i sofaen. Jeg ga henne et teppe, kjørte på med ei spotify-liste og litt stearinlys. Så la jeg merke til at hu kom bittelitt nærmere meg for hver halvtime. Så jeg spilte det samme spille tilbake. Etter noen timer lå vi i skje... og vi lekte oss med hvor langt fingrene kunne gå. Det hele er et nydelig, pirrende og spennende spill begge helt klart varm med på. Så ble vi så kåte av vi rev av oss klærne og hu gikk på topp av meg og tok kommandoen. Hadde jeg spurt "sooooo, sex? yes/no?" - ville jeg punktert hele dette spillet. 

Vi får lage noen fjellvettregler på sex.  :rofl:

Edit til trådstarter: Fingeravtrykk ja. Enkelt å få det av ei dame som sover. Bare å finne frem mobilen og fiske opp fingern til dama det. 

Endret av MellomAlt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har dere virkelig så store problemer med sexlivet at dere ikke klarer å spørre "er dette greit?" "liker du dette?" eller tilogmed "hva vil du at jeg skal gjøre for deg?"

Du er nok litt naiv...

Lenke til kommentar

Innen du har spurt disse spørsmålene, om hun synes det du gjør er greit eller liker det, har du tilsynelatende allerede voldtatt henne om hun svarer nei om vi skal ta utgangspunkt i at voldtekt her er sexuelle handlinger uten uttrykt samtykke. 

Endret av herzeleid
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du er nok litt naiv...

Jeg tror det er du som er litt lettlurt, jeg.

Edit: Du svarte forøvrig aldri på spørsmålet. For å understreke hvorfor jeg spør, så er det fordi jeg selv blant annet allerede har skrevet et innlegg som tar opp et problem med formuleringen i artikkelen, helt uten å bli truffet av din kritikk.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...