heipådeg2 Skrevet 17. desember 2017 Del Skrevet 17. desember 2017 (endret) Hei Jeg er snart ferdig på videregående, og vurderer å studere juss. Jeg har noen spørsmål om studiet som jeg håper noen med litt erfaring innenfor dette tar seg tid til å svare på. Krever ikke lange svar på hvert spørsmål, fint hvis noen bare vil dele erfaringer fra jusstudier. - Mange sier at studiet er veldig tungt, stemmer det (er det tyngre enn de fleste andre studier)? - Er det noe spesielt man bør være klar over før man begynner å studere juss? - Kan det være nyttig å ha med seg ett års jusstudie senere i jobblivet hvis man finner ut at juss ikke var noe for deg? - Noen spesielle egenskaper man bør ha for å klare å gjennomføre studiet? - Har hørt at studiemiljøet på jusstudiet i Oslo er veldig "sossette". Stemmer dette? Endret 18. desember 2017 av heipådeg2 Lenke til kommentar
Pepsimax94 Skrevet 18. desember 2017 Del Skrevet 18. desember 2017 (endret) Hei Jeg er snart ferdig på videregående, og vurderer å studere juss. Jeg har noen spørsmål om studiet som jeg håper noen med litt erfaring innenfor dette tar seg tid til å svare på. Krever ikke lange svar på hvert spørsmål, fint hvis noen bare vil dele erfaringer fra jusstudier. - Mange sier at studiet er veldig tungt, stemmer det (er det tyngre enn de fleste andre studier)? - Er det noe spesielt man bør være klar over før man begynner å studere juss? - Kan det være nyttig å ha med seg ett års jusstudie senere i jobblivet hvis man finner ut at juss ikke var noe for deg? - Noen spesielle egenskaper man bør ha for å klare å gjennomføre studiet? - Har hørt at studiemiljøet på jusstudiet i Oslo er veldig "sossette". Stemmer dette? - Er det mange tilbud i studiemiljøet på stedene hvor det er jusstudier? Jeg har tatt 1. året på UiO og kan svare deg på det, selv om det kanskje ikke helt det du er ute etter svar på - Mange sier at studiet er veldig tungt, stemmer det (er det tyngre enn de fleste andre studier)? Jeg synes studiet var veldig tungt i begynnelsen, men da jeg knakk en kode ble det lettere. Da jeg skjønte at kompetansemålene var forankret i lovsamlingen (altså for eksempel "Du skal kunne reglene om tingenes egenskaper". Jeg slo opp i kap. om tingenes egenskaper i lovsamlingen). Kapitlene er som oftest (eller alltid) uthevet i fet skrift. Bruk en spesiell farge og uthev alle kompetansemålene med fargetusj, det gjorde jeg, og da ble alt mye lettere fordi det ble klart hva som krevdes og hva man skulle kunne. Jeg løste også masse eksamensoppgaver som ligger ute på UiOs nettsider, fra hefter og bøker. Jeg løste ikke noen her og der, men alle jeg kom over. Slik jobbet jeg for å få forståelse av jussen og da ble det ikke så tungt. Jeg leste nesten ingenting i bøkene, men brukte de heller som oppslagsverk og gikk på forelesninger og noterte derfra. Fordi jeg ikke kommer inn videre på jusen har jeg byttet studieretning. Og jeg sliter. På jus fikk jeg ha med meg hjelpemidler i form av lov- og domssamling, på studieretningen jeg går nå ingenting. Jeg synes derfor studiet jeg går på nå er mye, mye tyngre enn jusen. - Er det noe spesielt man bør være klar over før man begynner å studere juss? Kompetansemål - hva du skal kunne. Du bør også være klar over at domssamlinger byttes ut ofte. Du vil kunne være nødt til å kjøpe en ny fordi den gamle ikke er gyldig lenger. Løs masse oppgaver og bruk mye tid på det. Det vil du kunne få igjen for senere. Bruk også appen "Domsguiden". Der er viktige punkter i ulike dommer gulet ut så man får med seg det som er viktig. Du må ofte tolke lovene og kunne se hva som er rimelig i en situasjon og ikke. Se på dommer og paragrafer og bruk de til å belyse oppgavene du har fremfor deg. Bruk av dommer viser at du har skjønt hva du snakker om. Alle lovregler har som oftest en hovedregel og et unntak. - Kan det være nyttig å ha med seg ett års jusstudie senere i jobblivet hvis man finner ut at juss ikke var noe for deg? Ja, ja, ja. Jeg har det, og synes det er et utrolig nyttig år å ha med seg senere, særlig ift. at jeg er mer bevisst på hvilke rettigheter jeg har ift. avtaler, kjøp, ekteskap osv. - Noen spesielle egenskaper man bør ha for å klare å gjennomføre studiet? Vilje, utholdenhet, konsentrasjon og motivasjon til å gjennomføre oppgaver og lese, selv om man står fast og synes studiet kan være skikkelig kjipt. - Har hørt at studiemiljøet på jusstudiet i Oslo er veldig "sossette". Stemmer dette? Det vet jeg ikke helt. Kommer an på hvordan du selv ser det. - Er det mange tilbud i studiemiljøet på stedene hvor det er jusstudier? Kan ikke svare Endret 18. desember 2017 av Pepsimax94 Lenke til kommentar
heipådeg2 Skrevet 18. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2017 Hei Jeg er snart ferdig på videregående, og vurderer å studere juss. Jeg har noen spørsmål om studiet som jeg håper noen med litt erfaring innenfor dette tar seg tid til å svare på. Krever ikke lange svar på hvert spørsmål, fint hvis noen bare vil dele erfaringer fra jusstudier. - Mange sier at studiet er veldig tungt, stemmer det (er det tyngre enn de fleste andre studier)? - Er det noe spesielt man bør være klar over før man begynner å studere juss? - Kan det være nyttig å ha med seg ett års jusstudie senere i jobblivet hvis man finner ut at juss ikke var noe for deg? - Noen spesielle egenskaper man bør ha for å klare å gjennomføre studiet? - Har hørt at studiemiljøet på jusstudiet i Oslo er veldig "sossette". Stemmer dette? - Er det mange tilbud i studiemiljøet på stedene hvor det er jusstudier? Jeg har tatt 1. året på UiO og kan svare deg på det, selv om det kanskje ikke helt det du er ute etter svar på - Mange sier at studiet er veldig tungt, stemmer det (er det tyngre enn de fleste andre studier)? Jeg synes studiet var veldig tungt i begynnelsen, men da jeg knakk en kode ble det lettere. Da jeg skjønte at kompetansemålene var forankret i lovsamlingen (altså for eksempel "Du skal kunne reglene om tingenes egenskaper". Jeg slo opp i kap. om tingenes egenskaper i lovsamlingen). Kapitlene er som oftest (eller alltid) uthevet i fet skrift. Bruk en spesiell farge og uthev alle kompetansemålene med fargetusj, det gjorde jeg, og da ble alt mye lettere fordi det ble klart hva som krevdes og hva man skulle kunne. Jeg løste også masse eksamensoppgaver som ligger ute på UiOs nettsider, fra hefter og bøker. Jeg løste ikke noen her og der, men alle jeg kom over. Slik jobbet jeg for å få forståelse av jussen og da ble det ikke så tungt. Jeg leste nesten ingenting i bøkene, men brukte de heller som oppslagsverk og gikk på forelesninger og noterte derfra. Fordi jeg ikke kommer inn videre på jusen har jeg byttet studieretning. Og jeg sliter. På jus fikk jeg ha med meg hjelpemidler i form av lov- og domssamling, på studieretningen jeg går nå ingenting. Jeg synes derfor studiet jeg går på nå er mye, mye tyngre enn jusen. - Er det noe spesielt man bør være klar over før man begynner å studere juss? Kompetansemål - hva du skal kunne. Du bør også være klar over at domssamlinger byttes ut ofte. Du vil kunne være nødt til å kjøpe en ny fordi den gamle ikke er gyldig lenger. Løs masse oppgaver og bruk mye tid på det. Det vil du kunne få igjen for senere. Bruk også appen "Domsguiden". Der er viktige punkter i ulike dommer gulet ut så man får med seg det som er viktig. Du må ofte tolke lovene og kunne se hva som er rimelig i en situasjon og ikke. Se på dommer og paragrafer og bruk de til å belyse oppgavene du har fremfor deg. Bruk av dommer viser at du har skjønt hva du snakker om. Alle lovregler har som oftest en hovedregel og et unntak. - Kan det være nyttig å ha med seg ett års jusstudie senere i jobblivet hvis man finner ut at juss ikke var noe for deg? Ja, ja, ja. Jeg har det, og synes det er et utrolig nyttig år å ha med seg senere, særlig ift. at jeg er mer bevisst på hvilke rettigheter jeg har ift. avtaler, kjøp, ekteskap osv. - Noen spesielle egenskaper man bør ha for å klare å gjennomføre studiet? Vilje, utholdenhet, konsentrasjon og motivasjon til å gjennomføre oppgaver og lese, selv om man står fast og synes studiet kan være skikkelig kjipt. - Har hørt at studiemiljøet på jusstudiet i Oslo er veldig "sossette". Stemmer dette? Det vet jeg ikke helt. Kommer an på hvordan du selv ser det. - Er det mange tilbud i studiemiljøet på stedene hvor det er jusstudier? Kan ikke svare Tusen takk for svar, veldig nyttig! :-) Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 18. desember 2017 Del Skrevet 18. desember 2017 (endret) - Mange sier at studiet er veldig tungt, stemmer det (er det tyngre enn de fleste andre studier)? Etter mitt syn avhenger det av personlig interesse og motivasjon. Studerer du juss fordi du er interessert i prestisje og penger, men har ingen personlige interesser i faget - vil jeg tro at faget kan oppleves vanskeligere. - Er det noe spesielt man bør være klar over før man begynner å studere juss? Å kunne skrive godt er veldig viktig. - Kan det være nyttig å ha med seg ett års jusstudie senere i jobblivet hvis man finner ut at juss ikke var noe for deg? Det kan alltids være nyttig, men tror ikke det vil være utslagsgivende i en jobbsøknad. - Noen spesielle egenskaper man bør ha for å klare å gjennomføre studiet? Gjør øvingsoppgaver og få noen til å rette dem for deg. - Har hørt at studiemiljøet på jusstudiet i Oslo er veldig "sossette". Stemmer dette? Jeg har avlagt eksamener ved UiO dette semesteret. Til vanlig studerer jeg ved UiT. Min oppfatning er at "sossenivået" er høyere ved UiO enn ved UiT. Ved UiO er det tydeligvis også en ting å sprade rundt med vesker, kopper, mapper og penner fra BA-HR, Wiersholm og EY. Personlig synes jeg det virker litt teit. Endret 18. desember 2017 av Star Fox Lenke til kommentar
heipådeg2 Skrevet 21. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2017 Takk for svar! :-) Lenke til kommentar
Pepsimax94 Skrevet 22. desember 2017 Del Skrevet 22. desember 2017 Kan jo også nevne at et år med juss ikke er bortkastet uansett 50 stp. fra jussen og exphil (eller et annet fag på 10 stp.) i tillegg, altså 60 stp., vil utgjøre 2 skolepoeng som du kan legge til på vitnemålet i ordinærkvoten med alderspoeng (litt usikker på hvordan det fungerer i førstegangsvitnemålskvoten, om man får telt med poengene da, så det skal jeg overlate andre å svare på) Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 30. desember 2017 Del Skrevet 30. desember 2017 Hei.Jeg har ingen førstehånds kjennskap til jusstudiet selv, men du kan finne nyttig informasjon om ulike studier i Studiebarometeret. Når det gjelder hvor krevende studiet er, rapporterer for eksempel jusstudentene ved UiO at de ukentlig bruker totalt 38,7 timer på studiet, mens gjennomsnittet for jusstudenter er 41 timer.http://www.studiebarometeret.no/no/student/sammenligne/1110_jfm5-rvDet er nok litt mer enn gjennomsnittet for alle studier. Husk at det å være student ofte innebærer deltidsjobb og kanskje frivillige verv og engasjement i tillegg til selve studiet. Men det er overkommelig hvis man vil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå