Heleahy Skrevet 17. desember 2017 Del Skrevet 17. desember 2017 Hei! Jeg har en far fra Skottland som er gift og fått seg to nye unger! Når han da dør, hvordan blir det med arv? Har jeg rett på noe? Finner ingenting på google Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 17. desember 2017 Del Skrevet 17. desember 2017 Your Google-fu is weak! https://www.gov.uk/inherits-someone-dies-without-will 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. desember 2017 Del Skrevet 17. desember 2017 Det må du nok spørre om på et skotsk forum. 1 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 17. desember 2017 Del Skrevet 17. desember 2017 (endret) Spiller ingen rolle om han er fra Jupiter. De store spørsmåla er hvor på jorda han bor, og hvor eventuelt arvegods befinner seg. Endret 17. desember 2017 av Skandinav Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. desember 2017 Del Skrevet 17. desember 2017 Spiller ingen rolle om han er fra Jupiter. De store spørsmåla er hvor på jorda han bor, og hvor eventuelt arvegods befinner seg.Det er jeg enig i. Jeg forsto førstepost slik at han fortsatt bor i Skottland. Det er naturligvis mulig jeg tar feil der. Om han dør i Norge er det i utgangspunktet norske regler som gjelder, men om han har eiendommer i andre land blir det mer komplisert. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. desember 2017 Del Skrevet 17. desember 2017 Skotsk rett vil være avgjørende dersom avdøde var bosatt i Skottland på dødstidspunktet (det er ikke nok å være på gjennomreise), både for hans skotske og norske eiendommer mv. Skotsk rett bygger på at ektefellen har krav på fellesboligen (så lenge den er verdt <£473k) og inntil £29k av innboverdien, og i tillegg £50k av dødsboets verdier, og så en tredjedel av resten av dødsboets verdier. Det gjenværende deles likt mellom barna. 6 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 17. desember 2017 Del Skrevet 17. desember 2017 Skotsk rett vil være avgjørende dersom avdøde var bosatt i Skottland på dødstidspunktet (det er ikke nok å være på gjennomreise), både for hans skotske og norske eiendommer mv.Skotsk rett bygger på at ektefellen har krav på fellesboligen (så lenge den er verdt <£473k) og inntil £29k av innboverdien, og i tillegg £50k av dødsboets verdier, og så en tredjedel av resten av dødsboets verdier. Det gjenværende deles likt mellom barna. Jeg sier bare wooww!! Skotsk rett! Hva er det ikke krikkert vet (..eller kan finne ut av)?????? Lenke til kommentar
Heleahy Skrevet 18. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2017 Tusen takk?! Ja han bor i skottland og har bare bodd i norge i noen år så han var aldri norsk statsborger! 1 Lenke til kommentar
Heleahy Skrevet 18. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2017 Spiller ingen rolle om han er fra Jupiter. De store spørsmåla er hvor på jorda han bor, og hvor eventuelt arvegods befinner seg.Skottland:-) 1 Lenke til kommentar
Heleahy Skrevet 18. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2017 Skotsk rett vil være avgjørende dersom avdøde var bosatt i Skottland på dødstidspunktet (det er ikke nok å være på gjennomreise), både for hans skotske og norske eiendommer mv. Skotsk rett bygger på at ektefellen har krav på fellesboligen (så lenge den er verdt <£473k) og inntil £29k av innboverdien, og i tillegg £50k av dødsboets verdier, og så en tredjedel av resten av dødsboets verdier. Det gjenværende deles likt mellom barna.[/. Han hsr ingen norske eiendommer og bodde bare her noen år, fikk meg og min storesøster (hun har en annen mor igjen) så flyttet han tilbake til skottland, vil bare ikke at han nye familie skal lure meg på noen måte, siden hun «nye» damen ikke liker at han barn fra før Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. desember 2017 Del Skrevet 18. desember 2017 Skotsk rett vil være avgjørende dersom avdøde var bosatt i Skottland på dødstidspunktet (det er ikke nok å være på gjennomreise), både for hans skotske og norske eiendommer mv.Skotsk rett bygger på at ektefellen har krav på fellesboligen (så lenge den er verdt <£473k) og inntil £29k av innboverdien, og i tillegg £50k av dødsboets verdier, og så en tredjedel av resten av dødsboets verdier. Det gjenværende deles likt mellom barna. Jeg sier bare wooww!! Skotsk rett! Hva er det ikke krikkert vet (..eller kan finne ut av)?????? Han har sånt som jobb så han vel noen triks i ermet Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. desember 2017 Del Skrevet 18. desember 2017 Skotsk rett vil være avgjørende dersom avdøde var bosatt i Skottland på dødstidspunktet (det er ikke nok å være på gjennomreise), både for hans skotske og norske eiendommer mv.Skotsk rett bygger på at ektefellen har krav på fellesboligen (så lenge den er verdt <£473k) og inntil £29k av innboverdien, og i tillegg £50k av dødsboets verdier, og så en tredjedel av resten av dødsboets verdier. Det gjenværende deles likt mellom barna. Jeg sier bare wooww!! Skotsk rett! Hva er det ikke krikkert vet (..eller kan finne ut av)?????? Han har sånt som jobb så han vel noen triks i ermet Krikkert har nok en over gjennomsnittet sterk googel-fu i tillegg til å jobbe med juss. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Spiller ingen rolle om han er fra Jupiter. De store spørsmåla er hvor på jorda han bor, og hvor eventuelt arvegods befinner seg.Det er jeg enig i. Jeg forsto førstepost slik at han fortsatt bor i Skottland. Det er naturligvis mulig jeg tar feil der. Om han dør i Norge er det i utgangspunktet norske regler som gjelder, men om han har eiendommer i andre land blir det mer komplisert. Er altså ikke gjeldende statsborgerskap ved dødsfall avgjørende for hvordan arveoppgjør reguleres? Og krever ikke dette en form for enighet mellom nasjoner for å unngå konflikter? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Nei. Internasjonal privatrett følger domisilprinsippet, dvs. at det er personens faste bopel på dødsfallstidspunktet som styrer hvilket lands rett som står for arveoppgjøret. Fast eiendom i andre land blir mer komplisert fordi mange land har særregler om erverv av fast eiendom (som f.eks. i Norge hvor det er konsesjonskrav for landbruk). 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Nei. Internasjonal privatrett følger domisilprinsippet, dvs. at det er personens faste bopel på dødsfallstidspunktet som styrer hvilket lands rett som står for arveoppgjøret. Fast eiendom i andre land blir mer komplisert fordi mange land har særregler om erverv av fast eiendom (som f.eks. i Norge hvor det er konsesjonskrav for landbruk). Her kan det også skytes inn at dette er annerledes for skifte etter ekteskap. Her er det "første felles bopel" som gjelder, ikke bopel på skilsmissetidspunktet. Det er heller ingen selvfølge at andre land følger domisilprinsippet. Jeg er ingen ekspert på internasjonal privatrett, men du kan risikere at et land hvor avdøde har eiendommer (enten fast eiendom eller noe annet) ikke respekterer skiftelandets regler for internasjonal privatrett, men hevder egne regler skal gjelde for arveoppgjøret. Dette kommer i tillegg til "egentlige" tingsrettslige regler som konsesjonskrav. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå