AnonymDiskusjon Skrevet 17. desember 2017 Del Skrevet 17. desember 2017 Skal kjøpe leilighet, men låner pengene privat av familie (perfekt leilighet, rekker ikkje få svar på søknad om lån fra bank), og kjøper av noen som selger uten megler. Lurer på hvordan det er når man skal betale, hvordan gå fram, og ikkje minst, går det problemfritt å overføre ein stor sum via nettbank?? Og ikkje minst,er det mulig å søke boliglån etter man allerede har "kjøpt og betalt" boligen? Anonymous poster hash: 80cab...4b8 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. desember 2017 Del Skrevet 17. desember 2017 Har du faktisk snakket med banken din? For da jeg søkte boliglån fikk jeg svar på dagen. Og er familien din forberedt på å la deg beholde lånet fra dem over lang tid, dersom du faktisk får nei på søknaden? Når det gjelder overføring av svært store beløp, så bør den som skal betale snakke med banken sin. Det kan være de har særlige prosedyrer for å godkjenne store overføringer. For øvrig vil jeg på det sterkeste fraråde å kjøpe uten bruk av megler til oppgjøret. Det koster ca. 15.000 kroner, og gjør prosessen vesentlig tryggere. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2017 Har du faktisk snakket med banken din? For da jeg søkte boliglån fikk jeg svar på dagen. Og er familien din forberedt på å la deg beholde lånet fra dem over lang tid, dersom du faktisk får nei på søknaden?Når det gjelder overføring av svært store beløp, så bør den som skal betale snakke med banken sin. Det kan være de har særlige prosedyrer for å godkjenne store overføringer.For øvrig vil jeg på det sterkeste fraråde å kjøpe uten bruk av megler til oppgjøret. Det koster ca. 15.000 kroner, og gjør prosessen vesentlig tryggere. Det eg mente med at eg ikkje rakk, var at eg har to betalingsanmerkninger i mitt navn, som ikkje vil være slettet fra systemet i tide til å evt. kunne by før budrunden er over. Min bank har allerede gitt avslag pga det, og eg regne med andre vil gjøre det samme.. Familien er forberedt på det ja, da har vi allerede blitt enige om hva vi skal gjøre. Eg vet ikkje om de vil bringe megler inn for det, eg er førstegangskjøper og har ikkje så mye peiling på riktig prosedyre. Hvordan blir det tryggere? Anonymous poster hash: 80cab...4b8 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. desember 2017 Del Skrevet 17. desember 2017 Det blir tryggere fordi det ikke finnes noen effektiv måte å sikre mot kreditorbeslag hos begge parter ved eiendomssalg, annet enn å bruke en tredjepart. Skal man først involvere tredjepart, bør man bruke profesjonelle. Kort fortalt: Hvis selger får penger av deg tidligere enn dagen etter at skjøte er tinglyst, risikerer du at selger går konkurs eller kreditorer tar utlegg i boligen, og du står der uten verken penger eller bolig. Hvis selger er villig til å vente med å få betaling til dagen etter at skjøte er tinglyst, risikerer han det samme med dine kreditorer. Dette unngås ved at megler får pengene, sørger for tinglysing, og betaler etter tinglysing. I tillegg kommer naturligvis det at du har en proff til å håndtere alle de praktiske tingene, og som kan utarbeide kjøpekontrakt og annen nødvendig dokumentasjon. At folk er villige til å handle med ting i millionklassen uten å bruke profesjonelle er meg totalt uforståelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå