Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skatteetaten mener jeg tjener mer?

InfectedExo

Anbefalte innlegg

Som student, jobber jeg nok ikke  meste timene i løpet av måneden. Og nettopp derfor, har jeg regnet meg ut til at det skal være greit med et frikort for 2017, ettersom jeg da tjener mindre enn 55 000. 

Fikk derimot, som alle andre, informasjon om skattetrekket for 2018. Her ble jeg oppmerksom på en aldri så liten detalj. Skatteetaten mener nemlig at jeg i 2017 har tjent 1700kr mer enn frikortgrensa. Dette har jeg ikke klart å regne meg frem til, men lønna mi er et betydelig mindre beløp, enn som så. I tillegg, forventes det at skatteprosenten min ligger på 32%, og at jeg derfor skal betale 513kr i skatt, basert på de 1700kr-ene som tydeligvis har gått over (?)

Man lærer aldri om skatt og skattebetaling på skolen. Likevel, står jeg fast bestemt på at jeg på ingen måte har kommet meg over 55 000kr. Hva må gjøres i en slik situasjon? Må jeg ut med restskatt? Og hvordan beregnes skatteprosenten til hele 32%? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skattekortet er for neste år. Dersom beløpet ikkje stemmer for det du kjem til å tene i 2018 så berre endrar du beløpet. Du får automatisk nytt skattkort, men du må sjølv sjekke om dette vil stemme for 2018 eller om du må gjere endringar.

Så det beløpet som kommer frem i skattekalkulatoren (som er lik den summen som kom opp i brevet jeg fikk), betyr ikke at jeg har tjent 56700kr i 2017? 

Jeg forventer ikke å tjene mer enn 55k i 2018 heller, hvordan endrer jeg beløpet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kva du har tent i 2017 må du sjølv sjekke på lønnslippane dine.

Du kan endre skattekortet her: http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Soknad-om-endring-av-eller-krav-om-skattekortforskuddsskatt/

Joda, det skjønner jeg. Har nok ikke alle lønnslippene i umiddelbar nærhet, men har vært innom bankkontoen og sett på kontoutskriftene, så jeg vet med sikkerhet at jeg er under 55k. Takk for link :)

Lenke til kommentar

Kva du har tent i 2017 må du sjølv sjekke på lønnslippane dine.

Du kan endre skattekortet her: http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Soknad-om-endring-av-eller-krav-om-skattekortforskuddsskatt/

Joda, det skjønner jeg. Har nok ikke alle lønnslippene i umiddelbar nærhet, men har vært innom bankkontoen og sett på kontoutskriftene, så jeg vet med sikkerhet at jeg er under 55k. Takk for link :)

Inntekt i 2017 er retningsgjevande for 2018, men det er kun du som veit kva du trur du kjem til å tene. Dersom du hadde 70 000 eitt år og 50 000 det neste, så må du justere skattekortet. No er det ikkje alltid så godt å vite kva du kjem til å tene eitt år fram i tid, så det vil alltid vere eit estimat basert på informasjonen du har i dag. Skulle situasjonen endre deg i løpet av året og du kjem til å ha høgare inntekt, så kan du bestille nytt kort ila. 2018.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...