Gå til innhold

Slik fungerer fremtidens stempelmotor


Anbefalte innlegg

Ser det er mange feite nordmenn her som fortsatt ikke har skjønt at verden er større en deres egen garasje.

Vi klarer ikke å levere nok elbiler som det er til sutrende nordmenn som forstår alt, langt mer problematisk blir det når hele verden skal kjøre hel-elektrisk drivlinje fra a til å, hva nå hele verden har i Å å gjøre. Slikt krever tiår før det er på plass. Synd men sant. Da er det bedre at man kan løse noe av problemet med bedre fossil motorer enn så lenge.

Som nevnt før, hele den store vide verdens totale elbil-beholdning pr. i dag, altså ett område som er større enn garasjen din, dekker knapt 1/4 av Norges beholdning av fossilbiler pr. i dag. Verdens totale bilpark (de få fossile som er igjen inkludert) er vel på ca 1.2milliarder etter hva jeg kunne google meg fram til kjapt, men den ventes å øke til >2G 2035. Dette forventer altså enkelte naive sjeler skal erstattes  med elbiler med ett knips og ett politisk vedtak og ett par straffe gebyr til de som kjører fossilt fortsatt...

Dersom det virkelig er slik, Ola Dunk, at dere fortsatt tror at elbilen skal fikse dette kjøret og udugelig-gjøre fossilbilen frem til 2035 så sier jeg bare lykke til og tar hatten jeg ikke har og går. Da begynner vi virkelig å snakke molbo her.

Derfor bør en slik videreutvikling av fossilbilen være kjærkommen, enten vi liker det eller ikke, og det hotteste ønske elbil-urealistene bør få oppfylt under juletreet i år.
Fossilbilen blir med oss til 2075 minst eller mest sannsynlig noe lenger, om ikke vi har blåst haue av oss sjølv før den tid slik retorikken er mellom landene nå til dags.

Endret av EremittPåTur
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Verdens totale bilpark (de få fossile som er igjen inkludert) er vel på ca 1.2milliarder etter hva jeg kunne google meg fram til kjapt, men den ventes å øke til >2G 2035. Dette forventer altså enkelte naive sjeler skal erstattes  med elbiler med ett knips og ett politisk vedtak og ett par straffe gebyr til de som kjører fossilt fortsatt...

Ladbare bilar stod for heile auken i det globale bilsalet i 2016. Salet av eksosbilar på verdsbasis har allereie stagnert, og det kjem til å synke framover.

 

Auken i salet av elektriske bilar har vore eksponentiell i fleire år, og kan halde fram slik i fleire år til. Ja, globalt. Noreg var ein stor marknad for elbilar, men no er vi slått av mange andre land i verda. Ingenting kan redde eksosbilane. I 2035 er det sikkert 2 mrd bilar, men ein stor del av dei er elbilar. Ikkje mesteparten, sjølvsagt. Gjennomsnittleg levetid for ein norsk bil er vel 18 år, so ein god del av bilane som går i 2035 er selde allereie, men det vil overraske meg om mange av dei nye bilane selde i 2035 har eksosrøyr. Batteria vert billigare og betre for fort til det. Få vil betale ekstra mykje for ein treg, bråkete og rykande bil, berre for å få lov til å betale ekstra mykje for drivstiffet i tillegg.

 

Hadde eksosbilen vorte oppfunne i dag, hadde han nok ikkje vore lovleg å køyre blant folk. Når ein stor nok del av bilparken er elektrisk, kjem forboda. Fyrst i byane, so spreier det seg utover. Mange byar har allereie innført høge avgifter for eksosbilar, eller seier dei vil gjere det lenge før 2035.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var da litt av en forbudskåthet. Hva med å se vår posisjon i en global sammenheng og være litt mer pragmatiske? Elektrifiseringen skjer raskt uten hjelp av tvang. Om det så henger igjen noen fossilbiler eller elbiler med bensin rekkeviddeforlenger, hva så i den globale sammenhengen? Som Timbuktu synger - det løser seg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det blir faktisk forbudt å kjøpe nye fossilbiler i 2025. Og med en gjennomsnitlig levetid på dagens biler på ca. 10-15 år så vil hele norges bilpark være elektrisk rundt 2035. Med mindre de innfører totalforbud før den tid. Noe det burde blitt allerede i 2025.

Forbudt å selge private kjøretøy med forbrenningsmotorer i løpet av 8 år?

Hvordan løser du energiforbruket til alle disse bilene? Eller at strømnettet ikke er dimensjonert for dette?

Batterikapasiteten går kraftig ned med kulde, hvordan skal dette løse seg for de som bor i Troms eller Finnmark?

 

Produksjonen av elbiler er som sagt heller ikke til stede enda, og de enorme subsidiene staten gir til kjøp av elbil vil ikke fortsette stort lengre.

 

Det er jo vi, Norge, som skal redde verden. Da må det ekstreme tiltak til!

Det kan ikke, og vil ikke være Norge som redder verden, til det er vi ikke i nærheten av mange nok. Å forvente at når alle kjører elbil vil forurensningsproblemene forsvinne er også ekstremt naivt.

 

Det vil være større miljøgevinster med en bilpark av autonome biler som drosjer, ettersom billig drosje vil redusere incentivet til å eie bil i storby.

Lenke til kommentar

Veldig bra og grundig artikkel. Disse fossile motorene begynner jammen å bli komisk kompliserte. Og om de faktisk holder det de lover tror jeg først på ved uavhengig testing.

 

Når det gjelder problemet med å "puste gjennom sugerør" på lav belastning på grunn av nesten stengt spjeld, finnes det alternative løsninger. BMW har for eksempel ikke spjeld på sine motorer. De har variabel løftehøyde på innsugsventilene.

 

En innsugsventil på gløtt vil også forårsake pumpetap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er en 100% forbrenningsmotor-artikkel, la nå ikke dette også bli nok en diskusjon om hvor strøm og batterier kommer fra... (kjedelig hakk i plata)

 

Forbrenningsmotorer vil være med oss i uoverskuelig framtid, akkurat som elmotorer har vært med oss i over 100 år, men først nå fått et oppsving i oppmerksomhet i bil-sammenheng. Forbedringer er velkomne og nyttige selv om motorkonfigurasjonene, konkurransen, balansen mellom de ulike motortypene er i endring. Jeg lurer bare på om ikke forbedringspotensialet er ennå større enn det som står i artikkelen, takket være samspillet mellom flere motortyper. Jeg håper TU kan følge opp denne 8 år gamle TU-artikkelen om en tilsynelatende genial motor, perfekt for rekkeviddeforlengelse, utviklet i Hokksund. Jeg mistenker at denne teknologien er solgt til utlandet og lagt ned, men jeg vil gjerne lese hele historien.

 

Spennende:

 

"Bevegelsesenergien vi oppnår i dette fjærsystemet genereres til elektrisk kraft ved at systemet er forbundet til en generator med en lineær permanentmagnet. Dermed unngår vi å bruke mye energi på å sette i gang en roterende bevegelse,"

Lenke til kommentar

 

Verdens totale bilpark (de få fossile som er igjen inkludert) er vel på ca 1.2milliarder etter hva jeg kunne google meg fram til kjapt, men den ventes å øke til >2G 2035. Dette forventer altså enkelte naive sjeler skal erstattes  med elbiler med ett knips og ett politisk vedtak og ett par straffe gebyr til de som kjører fossilt fortsatt...

Ladbare bilar stod for heile auken i det globale bilsalet i 2016. Salet av eksosbilar på verdsbasis har allereie stagnert, og det kjem til å synke framover.

 

Auken i salet av elektriske bilar har vore eksponentiell i fleire år, og kan halde fram slik i fleire år til. Ja, globalt. Noreg var ein stor marknad for elbilar, men no er vi slått av mange andre land i verda. Ingenting kan redde eksosbilane. I 2035 er det sikkert 2 mrd bilar, men ein stor del av dei er elbilar. Ikkje mesteparten, sjølvsagt. Gjennomsnittleg levetid for ein norsk bil er vel 18 år, so ein god del av bilane som går i 2035 er selde allereie, men det vil overraske meg om mange av dei nye bilane selde i 2035 har eksosrøyr. Batteria vert billigare og betre for fort til det. Få vil betale ekstra mykje for ein treg, bråkete og rykande bil, berre for å få lov til å betale ekstra mykje for drivstiffet i tillegg.

 

Hadde eksosbilen vorte oppfunne i dag, hadde han nok ikkje vore lovleg å køyre blant folk. Når ein stor nok del av bilparken er elektrisk, kjem forboda. Fyrst i byane, so spreier det seg utover. Mange byar har allereie innført høge avgifter for eksosbilar, eller seier dei vil gjere det lenge før 2035.

 

For å ta det siste først.Man kunne like gjerne sakt at hadde eksosbilen blitt oppfunnet i dag hadde du kjørt rundt på kull og eksosbilen hadde kunnet blitt hyllet, som elbilen nå, som miljøets frelser.

 

Eller, hadde eksosbilen blitt oppfunnet i dag hadde dagens samfun like gjerne sett ut om ett dystopisk skrekksamfunn med generasjoner forkrøplet pga. blyforgiftning som følge av en massiv blybatteri industri i fotsporene av eblbil utviklingen. Eksosbilen hadde blitt ønsket velkommen som ett helsemessig pluss som kan redde menneskeheten og ikke minst, miljøet.

 

Ikke? Nei? En elbil løsning er evulosjonens endepunkt? I see. Man snakker om evolusjonens vugge, så da blir vel elbilen evolusjonens grav, da...

 

Jeg driter en lang f i norsk salgsstatestikk og levetider på biler. Vi er ett musepiss i havet, rett blikket utover og mot land på land som ikke kan leve opp til i-landers evindelige sanksjoner. Og, Når man ikke ser forskjellen på noen få millioner elbiler og milliarder i behov så får vi heller vente og se hva som dukker opp i kjølvannet av denne revolusjonen. Jeg spår atter en gang miljøproblemer og politisk uro som følger av sanksjoner som som alltid treffer de som ikke har skyld i problemene.

 

Ja til elbiler, så definnitivt og så absolutt, drevet av batterier eller annet... men hysterisk utålmodighet og sanksjoner er ikke veien å gå selv om det gleder folk å gi "bøter" til de som ikke er som en selv. Venstresiden har alltid likt slikt. Du skal krabbe før du kan gå og akkurat nå er den største faren man ser en fanatisk overgang til en teknologi hviss etterspørsel ikke lar seg gjøre å dekke inn.

Endret av EremittPåTur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

45 % virkningsgrad i en bensinmotor virker veldig optimistisk, men er kanskje mulig i det beste driftspunktet. Bensinmotorer i vanlige biler hadde lenge en virkningsgrad på ca. 30 % i det beste driftspunktet, men det er umulig å komme i nærheten av dette, så en virkningsgrad i praktisk bruk pleide å ligge på ca. 15 %:

 

Nyere bensinmotorer baserte på Atkinson prinsippet har en høyere virkningsgrad på snautt 40 % i det beste driftspunktet, men disse når heller ikke denne virkningsgraden i praksis, så de ligger nok rundt 20 % eller litt lavere i praktisk bruk.

 

En god diesel motor har 40 % i det beste driftspunktet og oppnår i praktisk bruk en virkningsgrad på ca. 20 %.

Lenke til kommentar

 

"...Eg tek so lite som eg kan, bærre so de går rundt...."

".... Eg har tent over 1 million på bitcoin..."

".... No skal eg saksøka bankane, for dei godtek ikkje at eg åpna for kvitvasking av penge...."

"....Eg he prov for at BitcoinsNorway he svindla dei, ukjend person. Kan du kontakta meg?...."

 

Du Sturle, du Sturle.

Du roter og rører akkkurat likedan her inne,  som ellers?

https://bitmynt.no/

https://e24.no/lov-og-rett/bitcoin/saksoeker-nordea-for-aa-kunne-selge-bitcoin-foeler-meg-som-en-lovloes/24202173

https://e24.no/naeringsliv/bitcoin/sturle-fra-floroe-har-tjent-over-en-million-paa-bitcoin-handel/23926446

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

45 % virkningsgrad i en bensinmotor virker veldig optimistisk, men er kanskje mulig i det beste driftspunktet. Bensinmotorer i vanlige biler hadde lenge en virkningsgrad på ca. 30 % i det beste driftspunktet, men det er umulig å komme i nærheten av dette, så en virkningsgrad i praktisk bruk pleide å ligge på ca. 15 %:

 

Nyere bensinmotorer baserte på Atkinson prinsippet har en høyere virkningsgrad på snautt 40 % i det beste driftspunktet, men disse når heller ikke denne virkningsgraden i praksis, så de ligger nok rundt 20 % eller litt lavere i praktisk bruk.

 

En god diesel motor har 40 % i det beste driftspunktet og oppnår i praktisk bruk en virkningsgrad på ca. 20 %.

Virkningsgraden er mye bedre, med mindre du sitter med dunjakke i minus 20 og fryser inni bilen. Kupevarme er nyttiggjort varme.

Lenke til kommentar

trist å se at tu og andre enda tror på stempelmotorer og strømdrift . det finnes jo andre og veldig mye bedre alternativer . stempelmotorer vil uansett forbedringer være umoderne ineffektive ett trinns maskiner uten effektiv integrert bremsekraftgjenvinning - en stempelmotor lager i praksis spillvarme av det meste av energien ... flytende drivstoff er også umoderne og teknisk ubrukelig som drivstoff pga ufullstendig forbrenning . en grei løsning er å bruke en gassdrevet gassturbin som primærmaskin og la en form for damp eller stirling maskin utnytte spillvarmen og med hydraulisk drivverk kan bremsekrafta enkelt lagres og brukes til neste akselreasjon . vi har biomasse nok til å drive det meste av trafikken med biogass blandet med litt hydrogen til hytan - en svært effektiv og reintbrennende gass uten forurensing av betydning .... det er enkelt å utvikle flertrinns varmekraftmaskiner med halvert drivstoff forbruk og biohytandrift ....

Lenke til kommentar

Men hr. Lenes da. Mener du at TU skal slutte å rapportere om teknisk utvikling på forbrenningsmotorer bare for at de fleste, inklusive undertegnede, er enige om at elektrifisering er fremtiden?

Det er for øvrig ikke noen evigvarende sannhet at forbrenningsmotorer bare er ett-trinns maskiner. Industrier som Bosch har utviklet lett hybridisering basert på 48 volt systemer som kan ta vare på bremsekraft og som enkelt kan tilpasses ICE-er. Det kan også være at termoelektriske elementer kan brukes til å hente ut strøm fra eksosvarme, i hvert fall i større motorer. Det er også dampmaskiner i bruk i større diesler for langtransport som konverterer varme stil strøm, og om du leser artikkelen bedre vil du se at FreeValve ønsker å bruke ICE-en som dampmaskin i noen av arbeidsslagene.

Men til syvende og sist er det meste av dette med på å gjøre motorene mer komplekse og dyrere så i det lange løp taper ICE-en. Rent motormessig er, og har det alltid vært, stor forskjell på enkle elmotorer så og si stappfulle av fordeler, og komplekse og kostbare ICE-er. Det er batteriene som dreper ICE-en.

Odd R. Valmot

  • Liker 2
Lenke til kommentar

en grei løsning er å bruke en gassdrevet gassturbin som primærmaskin og la en form for damp eller stirling maskin utnytte spillvarmen og med hydraulisk drivverk kan bremsekrafta enkelt lagres og brukes til neste akselreasjon

 

.... det er enkelt å utvikle flertrinns varmekraftmaskiner med halvert drivstoff forbruk og biohytandrift ....

Og til alt dette vil du finne plass i f eks en bil - lastebil kanske?

 

Det du beskriver i første delen er såkalt combined-cycle ("CC") og så vidt meg bekjent blir dette til og med for stort for oljeplattformer.

Lenke til kommentar

Men hr. Lenes da. Mener du at TU skal slutte å rapportere om teknisk utvikling på forbrenningsmotorer bare for at de fleste, inklusive undertegnede, er enige om at elektrifisering er fremtiden?

Det er for øvrig ikke noen evigvarende sannhet at forbrenningsmotorer bare er ett-trinns maskiner. Industrier som Bosch har utviklet lett hybridisering basert på 48 volt systemer som kan ta vare på bremsekraft og som enkelt kan tilpasses ICE-er. Det kan også være at termoelektriske elementer kan brukes til å hente ut strøm fra eksosvarme, i hvert fall i større motorer. Det er også dampmaskiner i bruk i større diesler for langtransport som konverterer varme stil strøm, og om du leser artikkelen bedre vil du se at FreeValve ønsker å bruke ICE-en som dampmaskin i noen av arbeidsslagene.

Men til syvende og sist er det meste av dette med på å gjøre motorene mer komplekse og dyrere så i det lange løp taper ICE-en. Rent motormessig er, og har det alltid vært, stor forskjell på enkle elmotorer så og si stappfulle av fordeler, og komplekse og kostbare ICE-er. Det er batteriene som dreper ICE-en.

Odd R. Valmot

Feilen i sammenligningen er dog at du/dere ser på motoren isolert sett.

En bil er mer enn motor, og alle biler trenger et energilager. På samme måte som at elmotoren er en bedre og enklere motor enn forbrenningsmotoren på mange vis. Så er også bensintanken et enklere og mye bedre energilager enn batteriet på mange vis. Så lenge dere ikke ser helheten, så er dere blind.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...