Gå til innhold

Derfor bør du passe på å vanne juletreet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Byttet ut de gamle juletrelysene i fjor, da var de rundt 40 år gamle. Tror mange arver gamle lys og ikke tenker over brannfaren.

Jeg ville heller stolt på noen lys som har fungert i 40 år, enn et helt nytt produkt med LED. Glødelys inneholder ikke transformatorer som kan begynne å brenne. LED er en mer komplisert og umoden teknologi.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, lader mobilen min på induktiv ladeplate for iPhone X. Er det fortsatt like farlig å lade om natta da?

Ja. Det kan fortsatt brenne i transformatoren, som er den klumpen du putter i veggen (evt. er den inni ladeplata). Og det kan brenne i batteriet på telefonen.

Det er lite sannsynlig at for eksempel Biltema eller Elkjøp selger varer som ikke er godkjent, ettersom de er underlagt produktansvarsloven. De store kjedene vil sannsynligvis ikke risikere navn og rykte ved å selge farlige produkter.

Biltema har 5-6 sider med produkter som enten er tilbakekalte eller har mindre kritiske sikkerhetsfeil: http://www.biltema.no/no/Kundeservice/Tilbakekalling-og-produktinformasjon/

Endret av Emancipate
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Korleis er LED komplisert? Det har jo blitt brukt i mange tiår til diverse formål. Ikkje er det nødvendig med store, tunge, varme transformatorer heller etter at switched-mode-forsyningar kom på marknaden.

Ein anna fordel med å vatne treet er at det blir mindre dryss.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Byttet ut de gamle juletrelysene i fjor, da var de rundt 40 år gamle. Tror mange arver gamle lys og ikke tenker over brannfaren.

Jeg ville heller stolt på noen lys som har fungert i 40 år, enn et helt nytt produkt med LED. Glødelys inneholder ikke transformatorer som kan begynne å brenne. LED er en mer komplisert og umoden teknologi.

Nei ingen transformatorer men stive ledninger med fare for kabelbrudd er noe å ha i bakhodet uansett.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Og samme elektronikken/teknologien finner du i:

- PCer, stasjonære og bærbare (som begge fysisk må kobles fra støpselet)

- Dimmere i veggen

- Routeren og modemet

- Div. Smarthus enheter (sentralenheten, nodene og selvsagt nettbrettene på veggene)

- AA/AAA batteriladerene

- TVen, dekoderen, BD-spilleren

- Noen hev/senk bord og massasjestoler

- Avanserte ventilasjonsvifter m/ fuktsensor

- Recievere, forsterkere, prosjektorer

Og mye mye mer. Ja, generelt alt moderne elektronikk benytter samme teknologien som LED drivere og mobilladere. Så, hvorfor bare benytte noen av de på natta og andre ikke? Her må du uansett bare ta hovedsikringa for å få minske risikoen.

For det er mye dritt på alle overnevnte grupper også, som er vell så ille. At brannen er værre på et juletre kan man nok dog argumentere for. Brennbart som fy.

Det værste er uansett useriøse no-brands elektronikk, som tilfeldigvis ofte er mobilladere. Da dette gjerne er ganske overpriset i norge, samt noe alle trenger.

Edit: Ikke unormalt med trafo og dc konverter på glødepærer også. Det jeg har vokst opp med i alle fall, og ikke unor alt etter nettet å dømme heller. 12V har tross alt sine fordeler når det kommer til elektrisk sikkerhet. Slipper man å få støt om isolasjonen sprekker opp, kontakten er dårlig, eller om div dyr har tygd litt på det.

Endret av Andrull
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så, hvorfor bare benytte noen av de på natta og andre ikke?
Er det noen som sier at noen av dem bør benyttes om natten?

Jeg har strøket over det jeg ikke har:

- PCer, stasjonære og bærbare (som begge fysisk må kobles fra støpselet)
- Dimmere i veggen
- Routeren og modemet
- Div. Smarthus enheter (sentralenheten, nodene og selvsagt nettbrettene på veggene)
- AA/AAA batteriladerene
- TVen, dekoderen, BD-spilleren
- Noen hev/senk bord og massasjestoler
- Avanserte ventilasjonsvifter m/ fuktsensor
- Recievere, forsterkere, prosjektorer

På ruteren og modemet har jeg en egen brannvarsler og en automatisk brannslukker (!).

Edit: Ikke unormalt med trafo og dc konverter på glødepærer også.
På juletrær? Det ante jeg ikke.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke trafo på slike typiske juletrelys, lyspærene er koblet i serie og spenningen fordeles over disse - jo fler pærer jo lavere spenning for hver pære.

Det er derfor alle lampene slukker hvis man vrir ut en av de - var jo gjerne slik man slo de av og på.

Edit: Hadde jo nesten glemt det - men hvis en av pærejævlene gikk - så var det jo et helvete å finne ut hvem av de som ikke fungerte.

Har brukt led de siste årene.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Merkelig. Den første jeg trykker på på nettet står det 230 v på. :huh:

Edit: Det er mulig dere har rett statistisk sett. Med trafo kunne man nok like gjerne brukt led.

De i linken er nok også ca. 12V-14V.

Bare se på pærene, som det står 14V på.

230v står det nok bare fordi trafoen kobles til det. Så er det ingen som tror de kan koble det på et bilbatteri, hytte, båt etc...

Ellers var lista eksempler som jeg vil tro de fleste har i sine hus. Alle kan nok relatere minst et par.

Imponerende brannsikring med eget system for routere etc... Bare pass på at ikke røykvarsleren tar fyr ;)

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/aAnE7/toms-roykvarsler-begynte-a-brenne

Selv har jeg vel 20+ batteriladere i huset, et par routere, et par prosjektorer, 3 TVer og sikkert ikke langt fra et hundretalls antall andre digitale enheter. Og dette er et ganske lite hus, og foreløpig langt fra ferdig utbygd smarthus. Når det kommer til eksterne LED-enheter så er det nå i jula nok en 20-30 stykk. Så juletrebelysningen blir nok ikke alene. Og ser jeg på naboer, familie og bekjente, så er det plenty av slik julebelysning.

Kort sagt: Lettere å heller bare passe på at brannslukningskunnskapene, erfaringen og utsyret er god. Samt brannvarslingen mer enn tilstrekkelig.

Her soves det like mye på dagen som på natta uansett.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De i linken er nok også ca. 12V-14V.

Det ser ut som at du har rett. :)

Edit: Se svaret til Mr_Spock.

Jeg regner med røykvarsleren gir fra seg et par pip før den tar fyr.

Men jeg lurer på en ting. Er sjansen for at en transformator tar fyr mye større når det er belastning på den, enn når den bare er passivt plugget i? For det trodde jeg.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Switched-mode-transformatorar har veldig lite kvilebelastning, så dei er nok tryggare. Ein gammal, tjukk trafo er alltid varm og varme er lik større risiko.

Alle er mindre trygge med utstyret i drift sidan straumen og effekten aukar, men nye er mindre problematisk å ha ståande i heile tida. Du kan teste det sjølv ved å kjenne på ein ny og gammal, med utstyret i bruk og avslått.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En trafo er nok uansett av noe av de mest trygge elektriske komponentene der ute. Sjansen for at de tar fyr er veldig lave. Tross litt høyere temp så er det bare kobberwire surret rundt litt stål.

Isolasjonen tåler stort sett ganske høy temp, og det er ikke før de blir riktog gamle at isolasjonen kan slå sprekker og eventuelt skape en kortslutning/varmegang.

I elektronikkverden så er gammelt utstyr alltid langt verre enn da det var nytt. Og at det har holdt lenge er ingen god greie.

Kondensatorer for glatting slites ut, isolasjon og gummi blir sprøtt og sprekker opp osv...

Og så blir jo også gode gamle lamper varme, en fare i seg selv. En Switch-mode PSU, så er det kanskje mye mindre varmegang oga. Lavere strøm og lavere standby-strøm. Men samtidig mye mer kompleks, med mange ganger flere komponenter som kan feile.

Lenke til kommentar

Det er mye svin på skogen med CE merket:

Korrekte avstander og el-sikkerhet er ett av kravene man må kunne bevise for å kunne lovgyldig kunne sette på ett CE-merke. MEN: Merk at CE merket kun er en egendeklarasjon, det er ingen automatikk i at kravene blir etterprøvd.  

Mye av ansvaret ligger hos en distributør, så i praksis har seriøse distributører en avdeling som både sjekker selv, og krever dokumentasjon som beviser samsvar fra produsenten. 

Nasjonale myndigheter kan når som helst kreve å få dokumentasjon på at produktet faktisk oppfyller kravene. Dette er noe som skjer ifm stikkprøver, forsikingssaker, tips fra forbrukere, etc. Nasjonale myndigheter sjekker ikke alt som selges, bare en bitteliten brøkdel. Dersom det er brudd på lovverket, vil det iallefall bli import og salgstopp, og dersom det er alvorlig nok er det mulig med konsekvenser som bøter og fengsel, med andre ord; kroken på døren for små firma.  

Men altså; for å oppsumere:

CE-merket er null verd, med mindre det er fra en produsent eller distributør som følger loven.

CE-merke på ett kina-produkt kjøpt via e-bay er derfor helt verdiløst.

Det finnes merking (UL, TUV, etc) som også er ett bevis på at det er gode sikkerhetsmekanismer, men det er svært sjeldent at det finnes på forbrukerelektronikk.

Men uansett; Dersom det ikke er CE merke på laderen/ elektronisk dings som skal i støpsel: Kast den. Den er laget av noen som gir blanke i international lov, så hvem vet hvordan el-sikkerheten er; Ett støvkorn på feil plass, så har du 220V på mobiltelefonen.

Kaboom.

(Det er jo litt interessant at mange jeg besøker kjøper mobiltelefon til 10000kr, og lader den med en en dings kjøpt i en bod i thailand til 25kr..)

Endret av XIFXEGLO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...