Gå til innhold

Dette er verdens første fleksible sømrobot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg skal driste meg til å si at dette er en av de viktigste teknologiene som kan komme fremover. Slik det er nå er en uforholdsmessig stor del av verdens tekstilindustri lokalisert veldig langt fra endelig kunde, noe som fører til unødvendig transport i store kvanta, og det er også en industri som har fått veldig mye (men kanskje ikke nok) oppmerksomhet for å utnytte fattige og være gnien på HMS. Dersom Ekornes klarer å få dette til å gå glatt, kan man kanskje få kjøpt t-skjorter som ikke ble lagd av fattige folk under tvilsomme forhold på andre siden av jorden.

• Liker 4
Lenke til kommentar

En flott holdning:

"– Vi jobber mye med søm, og trodde vi visste hva som var mulig. Dette hadde vi ikke så mye tro på. Heldigvis klarte vi å være stille og lytte, og var åpne for nye tanker.

....Ekornes har en åpen holdning til teknologien.

– Vi mener det er en fordel om andre også begynner å bruke den, for da vil det kunne skje en videre utvikling som også vi kan nyte godt av, sier han."

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg skal driste meg til å si at dette er en av de viktigste teknologiene som kan komme fremover. Slik det er nå er en uforholdsmessig stor del av verdens tekstilindustri lokalisert veldig langt fra endelig kunde, noe som fører til unødvendig transport i store kvanta, og det er også en industri som har fått veldig mye (men kanskje ikke nok) oppmerksomhet for å utnytte fattige og være gnien på HMS. Dersom Ekornes klarer å få dette til å gå glatt, kan man kanskje få kjøpt t-skjorter som ikke ble lagd av fattige folk under tvilsomme forhold på andre siden av jorden.

Det var en måte å se det på. En annen er at de blir arbeidsløse, og arbeidsløshet betaler 0 $/år.

Lenke til kommentar

Med denne teknologien bør det være mulig å kunne hente hjem flere av de tekstilarbeidsplasser som tidligere har blitt flagget ut av Norge. Det er viktig at myndighetene forstår det store potensialet og bevilger tilstrekkelig med midler til dette. Og et robotproduserende miljø i Norge kan også lage andre typer roboter enn sømroboter når man først kommer igang. Det er viktig at myndigheten tenker tilstrekkelig stort i denne viktige sak og har et regelverk for støtte som er fleksibelt nok, saken gjelder utviklingen innenfor flere bransjer. Norge har en lei tendens til å finne opp verdensledende teknologi, men klarer ikke å bringe det videre bla pga manglende og svake offentlig støtteordninger.

Lenke til kommentar

Det var en måte å se det på. En annen er at de blir arbeidsløse, og arbeidsløshet betaler 0 $/år.

Samme logikk kan anvendes for å rettferdiggjøre å gå tilbake til et førindustrielt samfunn der nær på alt gjøres manuelt. Det blir jo arbeidsplasser av slikt...

;-)

Ja, det er resultatet av arbeidet som er viktig, ikke at alle skal slite og arbeide.

En nasjon som har ledige arbeidskrefter burde aldri være (materielt) fattige. Og/men utvikle arbeids-industrien slik at flest mulig blir arbeidsløse . ( løst fra slit.)

Det er viktig å vite at penger er uten egenverdi;  de er kun byttemidler/tall i en nasjons dugnadsregnskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...