Gå til innhold

Bosch-sjefen om dieseldebatt: - Dessverre ser det ikke ut til at fakta er viktig i debatten


Anbefalte innlegg

Litt sen reply, men. Det jobbes en del med ulike motor løsninger.

Her er en lenke til 1 av dem. Det er oppnådd en reduksjon i avgasser (partikler) på ca 90% ved kald start. Effektiviteten er vel nærmere 55% (målt på en 9,8 liter motor), et kraftig hopp fra dagens bensin og diesel motorer. Jeg tar det med en liten klype salt, og så kan vi vel si at det kanskje ligger nærmere 50%. Kobler man en slik motor opp med noe av det som finnes av "hybrid" teknologi for biler, ja da kan man nok sikkert få en rimelig effektiv motor. Det er så langt utviklet en 2,7 liter motor, som er rimelig sprek. Så, det skjer litt på motor siden også. Ikke umulig at vi vil få utviklet mange nye bensin OG Diesel motorer i årene som kommer. Det som er litt artig, er at denne motoren er basert på et eldre design fra andre verdens krig.http://achatespower.com/our-formula/opposed-piston/

Partikler stopper i filteret enten motoren er varm eller kald. Problemet er om filteret aldri blir varmt regenereres det ikke og blir tett. Mange fjerner da hele filteret og lurer motorstyringen. En diesel motor brenner ikke homogent det vil alltid være diesel stråler med varierende luftoverskudd. Problemet er at SCR katalysatorer kun virker i et relativt smalt temperatur område som er vanskelig å nå når motorbelastning er lav og utetemperatur er lav. Dessuten ønsker bilfabrikantene at addblue tankene skal være små og vare lenge. Derfor tilsetter de ikke mere enn nesten nok. Tilsetter de for mye kommer det ammoniakk ut av eksosrøret. Dessuten bruker de avgass resirkulering for å redusere ureaforbruk. Det gjør at motorene krever mere vedlikehold for å fungere. Min påstand er at små diesel motorer i små biler blir for kostbare å lage og å bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...