thomaskk Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Hei! Jeg lurer på om det er noen her som har studert Fysikk og Matematikk-linjen på NTNU, som ønsker å dele sine erfaringer med studiet. Hva jobber man som når man er ferdig? Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Gikk ikke fysmat selv, men ser over de jeg kjenner som gjorde det på LinkedIn nå. Ser en som forsker på farmasi, en som forsker på solceller, en analytiker i et forsikringsselskap, tre softwareutviklere og en prosjektleder i oljebransjen. Håper det hjelper. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Du kan jobbe med nær sagt hva som helst. Det er ikke uvanlig at realister (matematikere, fysikere og relaterte disipliner) jobber med IT eller konsulentvirksomhet. Hva man ender opp med kommer an på interesser, personlige egenskaper og faglige prestasjoner. For å lykkes på en slik linje bør man ha et visst talent for matematiske fag. Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 17. desember 2017 Del Skrevet 17. desember 2017 Har også en del erfaring med folk fra den linjen. Stort sett veldig fine folk. Når det kommer til arbeid de driver med, så har jeg sett litt av hvert. Konsulenter, programmerere innen software, matematikere, teoretiske fysikere, solceller (som en sa ovenfor), lage algoritmer som brukes innen oljeteknologi, materialfysikere og så videre. Man kan egentlig fordype seg i det meste etter å ha hatt en utdanning innen Fysikk og Matematikk. Men det finnes vel tre hovedretninger: - Industriell matematikk - Teoretisk fysikk - Biofysikk De første er de mest matematisk anlagte, teoretisk fysikk skal være vanskelig ifølge de som studerer det og krever mer innsats, i biofysikk er det mange kvinner. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 17. desember 2017 Del Skrevet 17. desember 2017 En kuriositet er at biofysikk er sett ned på av mange fysikere for å være for mykt og puslete. I verdenen utenfor linjeforeningskontorene er det derimot veldig mange som forsker på det, fordi de som sitter på pengesekken synes at kreft er noe det er verd å jobbe med. 2 Lenke til kommentar
thomaskk Skrevet 3. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2018 Ah! Dette var jo fantastiske svar dere kom med! Jeg synes linjen virker meget interessant, og jeg tror jeg skal søke på det!Jeg har også hørt at "Kybernetikk og Robotikk" og "Datateknologi" også er interessante linjer å søke på. Vil man gjennom studiet på FysMat kunne gå over i disse feltene senere? eks datateknologi Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Javisst. Som sagt, mange matematikere og fysikere som arbeider i IT-bransjen. Jeg vet ikke noe om kybernetikk utenom at det skal være jævlig matematikktungt, ifølge de jeg kjenner som har studert det. Lenke til kommentar
thomaskk Skrevet 3. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2018 (endret) Går hele studiet ut på å lære om å programmere roboter eller har det andre funksjoner også? Redigert: Har de som studerte det veldig lite variasjon å jobbe med? Endret 3. januar 2018 av thomaskk Lenke til kommentar
rdftgyhuji Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 (endret) Går hele studiet ut på å lære om å programmere roboter eller har det andre funksjoner også? Redigert: Har de som studerte det veldig lite variasjon å jobbe med? Kybernetikk er omtrent synonymt med Reguleringsteknikk, Automasjonsteknikk, og Mekatronikk. Det er en blanding av data, elektro, og mekaniske fag. Det går ut på å lage automatiske styringssystemer. Det kan være alt mulig, ikke kun roboter. Prosessanlegg, Oppdrettsanlegg, Boreutstyr, Vaskemaskiner, droner; alt mulig. Det er ekstremt anvendelige greier. Enorm spennvidde. Man blir veldig attraktiv på arbeidsmarkedet med den type utdanning. Endret 21. august 2018 av rdftgyhuji Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå