Gå til innhold

Skal lage en elektrisk 30 tonns gravemaskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke helt hvorfor man må demonstrere at det er mulig å fjerne utslippene fra anleggsmaskiner, men det vil være spennende å se hvor godt det kommer til å fungere om man gjør det med dagens teknologi. Det er jo et veldig annet sett med forutsetninger enn for trafikk, så hvorvidt hydrogen kommer til å være brukbart kan bli interessant å se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange store gravemaskiner som står i dagbrudd går på el så elektrisk drift av gravemaskiner er ikke noe nytt, det nye her er å få den uten kabel og i en størrelse der eldrift ikke har vært vanlig.

Det er i hvertfall mye plass til batterier i bakenden av en gravemaskin.

Lenke til kommentar

Tyskerne ligger langt foran i løypa. Kullgraveren i dagbruddet i Rhineland har elektrisk drift allerede fra fabrikk. 

 

"This sucker's electrical but I need a nuclear reaction to generate the 1.21 gigawatts 16 Megawatts of electricity it needs."

 

BK-Bagger3.jpg

 

Stilig monster. Må få kjøpt LEGO versjonen

 

Hvis du kjøper en, kan jeg tilby et Jeg er liten og søt-klistremerke☺

Pål Jensen

Lenke til kommentar

En eksisterende fossil gravemaskin bygges om til batteridrift. I seg selv en liten utfordring. Koble forbrenningsmotoren fra hydraulikkpumpa. Koble på en elektromotor m/motorstyring til hydraulikkpumpa. Oversett eksisterende gass-signal til forbrenningsmotoren sånn at motorstyringen skjønner den. Klin på 2-3 elbilbatterier som tåler en del spisseffekt. Ferdig.
 
Så kommer den mindre enkle delen. Monter en hydrogentank og sørg for at sikkeheten i bruk er bra nok på en anleggsplass. Kan fort ende slik.

Lenke til kommentar

Graver ut kull, går til fyring av kraftverk og får strøm levert tilbake :p

Ikke umulig og få en anleggs-gravemaskin til og gå elektrisk, men tror ikke batteridrift er nok for 8 timers arbeidsøkt som nå bruker rundt 200 liter diesel på en 30 tonner.

Kan tenke meg at middelvei er og ha gravemaskin koblet med kabel til strømnettet men er edd for at i mange situasjoner blir det brukt et dieselaggregat istedenfor.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke umulig og få en anleggs-gravemaskin til og gå elektrisk, men tror ikke batteridrift er nok for 8 timers arbeidsøkt som nå bruker rundt 200 liter diesel på en 30 tonner.

 

Nja.... Tror ikke det er helt umulig effektmessig, men det er en del andre faktorer som kompliserer en del. El motor og batteri for en times drift er relativt ukomplisert i dag. Men så skal du ha en brenselcelle på 75~150 kW for å holde det gående utover dagen. Den må tåle harde støt og mye vibrasjoner. Samme med alt utstyret rundt som tankene osv. Og til slutt skal du få fylt hydrogen på udyret. En 30 tonn gravemaskin kan du ikke akkurat kjøre til nærmeste fyllestasjon, så fyllestasjonen må komme til den. Det krever en transportløsning i tillegg som ikke kan utføres av en hvilke som helst tankbil.

Lenke til kommentar

En eksisterende fossil gravemaskin bygges om til batteridrift. I seg selv en liten utfordring. Koble forbrenningsmotoren fra hydraulikkpumpa. Koble på en elektromotor m/motorstyring til hydraulikkpumpa. Oversett eksisterende gass-signal til forbrenningsmotoren sånn at motorstyringen skjønner den. Klin på 2-3 elbilbatterier som tåler en del spisseffekt. Ferdig.

 

Så kommer den mindre enkle delen. Monter en hydrogentank og sørg for at sikkeheten i bruk er bra nok på en anleggsplass. Kan fort ende slik.

En fin utvikling med elektrisk drift av (også) anleggsmaskiner.

Lenken du viste til  viste brann/eksplosjon med naturgass.  Hydrogen vil ikke eksplodere, men lettere løse seg opp i luft.

Bensin og Propan, og naturgass(?) er farlig, da det sprer seg utover.

 

*Innbyggerne i Lillestrøm skal være glade for at det var kaldt og lite vind 5. april 2000. Det kan ha reddet dem fra den verste katastrofen i moderne norsk historie. *

http://www.aftenposten.no/amagasinet/Da-Lillestrom-var-minutter-fra-a-bli-blast-i-stykker-610606b.html

 

 

 

"Next time you hear someone saying hydrogen vehicles are rolling bombs, tell them this story!:

http://www.symbiofcell.com/fire-brigades-choose-hydrogen/

 

 

 

Hydrogenbil vs bensinbil -brann:

http://evworld.com/article.cfm?storyid=482

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke umulig og få en anleggs-gravemaskin til og gå elektrisk, men tror ikke batteridrift er nok for 8 timers arbeidsøkt som nå bruker rundt 200 liter diesel på en 30 tonner.

Nja.... Tror ikke det er helt umulig effektmessig, men det er en del andre faktorer som kompliserer en del. El motor og batteri for en times drift er relativt ukomplisert i dag. Men så skal du ha en brenselcelle på 75~150 kW for å holde det gående utover dagen. Den må tåle harde støt og mye vibrasjoner. Samme med alt utstyret rundt som tankene osv. Og til slutt skal du få fylt hydrogen på udyret. En 30 tonn gravemaskin kan du ikke akkurat kjøre til nærmeste fyllestasjon, så fyllestasjonen må komme til den. Det krever en transportløsning i tillegg som ikke kan utføres av en hvilke som helst tankbil.

 

 

En enhet for produksjon av Hydrogen, som ikke tar større plass enn en Europall, og som kan løftes på plass lik en verktøy-container,  finnes allerede.

Så hvis batteri ikke gir nok energi til sitt bruk på bygge/anleggsplasser, vil ikke dette være et problem.

Lenke til kommentar

En enhet for produksjon av Hydrogen, som ikke tar større plass enn en Europall, og som kan løftes på plass lik en verktøy-container,  finnes allerede.

Så hvis batteri ikke gir nok energi til sitt bruk på bygge/anleggsplasser, vil ikke dette være et problem.

Og den skal drives med...et dieselaggregat ?

Må man stekke kabler frem til en hydrogen-prosessor kan man like greit strekke kablene til gravemaskinen og ha 100% elektrisk drift.

Lenke til kommentar

 

En enhet for produksjon av Hydrogen, som ikke tar større plass enn en Europall, og som kan løftes på plass lik en verktøy-container,  finnes allerede.

Så hvis batteri ikke gir nok energi til sitt bruk på bygge/anleggsplasser, vil ikke dette være et problem.

Og den skal drives med...et dieselaggregat ?

Må man stekke kabler frem til en hydrogen-prosessor kan man like greit strekke kablene til gravemaskinen og ha 100% elektrisk drift.

 

Ja, hvis  byggeplassen er liten og gravingen skjer på et lite område.

Men da kunne man vel like greit ha batteri-elektrisk drift; for en halv dags arbeide.

 

Men kabler må man jo strekke uansett, ihvertfall hvis  det er en bolig-byggeplass.

Lenke til kommentar

Det kan fint foregå veldig mye graving før det blir aktuelt, eller mulig, å strekke kabler. Jeg ville også være veldig skeptisk til å ha kabler liggende og slenge på en anleggsplass. Batterier kan fort bli for dyrt, det krever "litt" energi å drive en diger gravemaskin en hel dag. Dette er et av de veldig få områdene der jeg kan være tilbøyelig til å tro at en hydrogenløsning kan være relevant, iallefall der man av en eller annen grunn har komplett angst mot lokale CO2-utslipp. Jeg tror kanskje at man kunne være bedre tjent med en annen løsning der utslippsregnskapet går i null i det store bildet, enten det er syntetiske eller biologiske hydrokarboner i en eller annen form.

 

Men jeg kom til å tenke på; hvorfor er ikke hybridløsninger vanligere for gravemaskiner? De har jo veldig mye variasjon i motorlast der de står, så man skulle tro der var en del å hente på effektivitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Graver ut kull, går til fyring av kraftverk og får strøm levert tilbake :p

 

Ikke umulig og få en anleggs-gravemaskin til og gå elektrisk, men tror ikke batteridrift er nok for 8 timers arbeidsøkt som nå bruker rundt 200 liter diesel på en 30 tonner.

 

Kan tenke meg at middelvei er og ha gravemaskin koblet med kabel til strømnettet men er edd for at i mange situasjoner blir det brukt et dieselaggregat istedenfor.

200 liter diesel er vel omtrent 2220kWt. Spørsmålet er hvor mye energitettheten må øke i dagens batteri for å dekke inn dette. Det er vel også kun 1300kWt Av dette som brukes til utført arbeid. Så på batteridrift trenger en vel maks et batteri på 1500kWt?

 

Det er ikke så langt igjen før de batteripakken er på plass.

Lenke til kommentar

Hva er poenget med hydrogenceller når batteriteknologien er på plass?

Det er slett ikke all anleggsdrift som bedrives på steder der det er mulig å legge inn tilførselskabel for lading over natten. Et anlegg med et par-tre dumpere, fire gravemaskiner og kanskje en hjullaster vil kreve "litt" effekt for å lade opp over natten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan fint foregå veldig mye graving før det blir aktuelt, eller mulig, å strekke kabler. Jeg ville også være veldig skeptisk til å ha kabler liggende og slenge på en anleggsplass. Batterier kan fort bli for dyrt, det krever "litt" energi å drive en diger gravemaskin en hel dag. Dette er et av de veldig få områdene der jeg kan være tilbøyelig til å tro at en hydrogenløsning kan være relevant, iallefall der man av en eller annen grunn har komplett angst mot lokale CO2-utslipp. Jeg tror kanskje at man kunne være bedre tjent med en annen løsning der utslippsregnskapet går i null i det store bildet, enten det er syntetiske eller biologiske hydrokarboner i en eller annen form.

 

Men jeg kom til å tenke på; hvorfor er ikke hybridløsninger vanligere for gravemaskiner? De har jo veldig mye variasjon i motorlast der de står, så man skulle tro der var en del å hente på effektivitet.

 

 

Det begynner å kommen noen hybridmaskiner, men de har i større grad akkumulatorsystemer, spesielt på svingbevegelsen. Komatsu har vel hatt dette 4-5 år nå, og Caterpillar lanserte de i fjor: http://www.at.no/anlegg/2013-06-11/Her-er-Norges-første-Cat-hybrid-2141.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...