Gå til innhold

Ikke flertall for strengere klimakrav på kystruten. Nå er det kun én liten mulighet igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trist og merkverdig at Ap har slått seg sammen med utopistene i SV. Miljøkravene i anbudsutlysingen er strenge nok. Landstrøm og forbud av tungolje fjerner nesten alt av lokale utslipp. I tillegg kuttes CO2 med minst 25%. Bruk av naturgass for denne flåten vil kunne gi 50% kutt i CO2-utslipp samtidig som vi kan bruke en ressurs som vi har tilgjengelig i massevis. 60% av energien i naturgass kommer fra hydrogen så da går flåten på 60% hydrogen og 40% karbon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Merkelig argumentasjon fra statsråden om at det er for dårlig tid til å endre kravene om båtene skal være klare til 2021. Det er vel ikke problem å forlenge dagens avtale med et par år slik at vi får ny teknologi på plass - og gitt et skikkelig boost til leverandørindustrien. Utviklingen på dette feltet går nå raskt. Det må være helt feil å bygge skip med miljøløsninger som tilsvarer kravene i anbudsdokumentene og som skal seile til 2030 når leverandørindustrien mener det er langt større teknologiske muligheter enn det regjeringen har lagt inn i prosessen

Lenke til kommentar

En reduksjon på 25 % i CO2 - utslipp er vell tenkt i gjennomsnitt slik at rederiene kan tilby en mix av nye og litt eldre skip slik som hurtigruten har hatt de siste 35 årene. Hvis det skal kreves 11 helt nye skip hvert tiende år eller dyre ombygninger på eldre skip vil ikke da miljøgevinsten bli redusert samt at det vil bli en veldig høy pris for staten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...