torest Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Rederiene som skal trafikkere Kystruten Bergen-Kirkenes kan bli premiert for å kutte utslipp kontinuerlig under avtaleperioden.Ikke flertall for strengere klimakrav på kystruten. Nå er det kun én liten mulighet igjen Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 (endret) Hydrogen kommer ihvertfall. «– Kom med båten, så skal vi komme med hydrogen til en konkurransedyktig pris « https://e24.no/energi/fornybar-energi/her-vil-de-lage-hydrogen-fra-vind/24190239 Endret 16. desember 2017 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Vi får håpe at batteriteknikken bedrer seg før hydrogen blir aktuelt. Hybrid løsning med naturgass og batteri er den løsningen som er mulig i dag. Så kan man redusere gassforbruk etter hvert som batterier blir kraftigere og kan benyttes mere. 1 Lenke til kommentar
Klimarealisten Skrevet 16. desember 2017 Del Skrevet 16. desember 2017 Trist og merkverdig at Ap har slått seg sammen med utopistene i SV. Miljøkravene i anbudsutlysingen er strenge nok. Landstrøm og forbud av tungolje fjerner nesten alt av lokale utslipp. I tillegg kuttes CO2 med minst 25%. Bruk av naturgass for denne flåten vil kunne gi 50% kutt i CO2-utslipp samtidig som vi kan bruke en ressurs som vi har tilgjengelig i massevis. 60% av energien i naturgass kommer fra hydrogen så da går flåten på 60% hydrogen og 40% karbon. 2 Lenke til kommentar
Dag Roar Christensen Skrevet 16. desember 2017 Del Skrevet 16. desember 2017 Merkelig argumentasjon fra statsråden om at det er for dårlig tid til å endre kravene om båtene skal være klare til 2021. Det er vel ikke problem å forlenge dagens avtale med et par år slik at vi får ny teknologi på plass - og gitt et skikkelig boost til leverandørindustrien. Utviklingen på dette feltet går nå raskt. Det må være helt feil å bygge skip med miljøløsninger som tilsvarer kravene i anbudsdokumentene og som skal seile til 2030 når leverandørindustrien mener det er langt større teknologiske muligheter enn det regjeringen har lagt inn i prosessen Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 16. desember 2017 Del Skrevet 16. desember 2017 En reduksjon på 25 % i CO2 - utslipp er vell tenkt i gjennomsnitt slik at rederiene kan tilby en mix av nye og litt eldre skip slik som hurtigruten har hatt de siste 35 årene. Hvis det skal kreves 11 helt nye skip hvert tiende år eller dyre ombygninger på eldre skip vil ikke da miljøgevinsten bli redusert samt at det vil bli en veldig høy pris for staten. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå