Gå til innhold

Hvordan føles det når du kommer hjem fra jobb?

Anbefalte innlegg

Har vært systemutvikler for et firma i to år nå.

Når jeg kommer hjem fra jobb klarer jeg ikke å koble av. Tenker bare på ting som må ferdigstilles.

Spiser lunsj kanskje én gang i uka fordi jeg føler jeg må jobbe med diverse saker.

Det er som når man kom hjem fra ungdomsskolen, og hadde følelsen av ugjorte lekser som må leveres innen da og da.

En konstant indre uro. Når noe omsider er ferdig så har man flere prosjekter, og begynner gjerne på nye.

Jobbet som truckfører før, da tenkte jeg aldri på jobben utenom jobb. Da var det virkelig godt med helg og sånn.

Hvordan er det for dere andre utviklere når dere kommer hjem?

Føler dette er mer livet mitt enn bare en jobb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis denne gnagingen og tenkingen er produktiv, så er nå det en ting, men hvis den ikke er det, så er det jo verre enn bortkastet tid!

Du må jobbe med deg selv og tvinge tankene over på private ting og avslapping. Hverken du eller arbeidsgiver er tjent med at du sliter deg ut når du skal slappe av.

Lenke til kommentar

Når jeg kommer hjem fra jobb klarer jeg ikke å koble av. Tenker bare på ting som må ferdigstilles.

Spiser lunsj kanskje én gang i uka fordi jeg føler jeg må jobbe med diverse saker.

Det er som når man kom hjem fra ungdomsskolen, og hadde følelsen av ugjorte lekser som må leveres innen da og da.

En konstant indre uro. Når noe omsider er ferdig så har man flere prosjekter, og begynner gjerne på nye.

Jobbet som truckfører før, da tenkte jeg aldri på jobben utenom jobb. Da var det virkelig godt med helg og sånn.

Jeg tenker også ofte på jobben i bilen på vej hjem, av og til får jeg gode ideer der som jeg noterer meg til dagen etter, men som hovedregel jobber jeg ikke utenom vanlig arbeidstid med mindre det er nødvendig - og så fakturerer jeg naturligvis også for det. 

Det kan kanskje være vanskelig å koble av hvis du går rett fra noe der krever hjerneaktivitet til noe som ikke gjør det (f.eks. se film), eller noe som nesten krever du setter hjernen i revers (f.eks. se på reality-tv).

Hvis jeg har vanskelig ved å koble av fra jobben, så fungerer det fint å åpne en større boks med lego.  Jeg finner det beroligende og engasjerende å sitte og jobbe med et større lego-prosjekt og setter pris på detaljerne i designet; en hvilken som helst boks i Lego's Exclusives-serie kan anbefales. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opplever det i varierende grad avhengig av generell arbeidsmengde. Jeg spiller mye data og ser mye på TV for å bare koble ut hjernen. Jeg har prøvd trening/friluft også siden det er bedre for helsa, men det gjør meg bare enda mer stresset så det gjør jeg bare i helgene når jeg er opplagt.

Jeg sitter også i bilen et par timer hver dag, så jeg får som regel sortert ut det meste der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Alle opplever nok det der en eller annen gang, inkludert meg. Jeg stresset så mye en gang at jeg jobbet meg syk uten å være klar over det. Bare ro ned, spis lunsjen din og forklar situasjonen ovenfor din nærmeste leder. Hvis de ikke viser forståelse er det et dårlig firma.

Trening, musikk, TV-spill og film vil hjelpe deg med å koble av.

Lenke til kommentar

Jeg driver ikke bare med utvikling, men en del support i tillegg. Kjenner meg igjen fra tidligere perioder i livet. Det som hjalp meg var å få bedre stuktur. Ha en plan for dagen og tikk av etterhvert som du blir ferdig. Da får en noen sluttpunkt og en kan senke skuldrene.

Lenke til kommentar

Du skylder arbeidsgiver en innsats i de timene du er på jobb, men når du kommer hjem skylder du den ikke en døyt med mindre det står spesifisert i kontrakten, og det gjelder forsåvidt i lunsjpausene også.

Det er bare tull å pålegge seg selv ekstra arbeid fordi du føler du skylder noen det eller skal imponere noen. Hvis arbeidsgiver har et problem med at du kobler av utenom arbeidstid, ja da er det den som har et problem og ikke du. Hvis 37,5 timer i uka ikke er nok til å nå en deadline, da har du fått for kort deadline. Eventuelt kan du bli mer bevisst rundt hva du bør si ja til på jobb og lære deg til å si nei av og til. Poenget er å ikke love mer enn man kan holde.

Så koble av med god samvittighet når du kommer hjem. Det er alle tjent med i lengden.

Edit: For å faktisk svare på spørsmålet, så kan jeg si at jeg har blitt ganske god til å slappe av etter jobb, spesielt etter at jeg fikk familie, men jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen din fra mine yngre dager. Det er bare å prøve å legge vekk det tankesettet så fort som mulig så du ikke går rundt konstant stressa.

Endret av hhstrand
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Få det ned på papir. Strukturér arbeidsoppgavene dine, og fremgangsprosessen. Da slipper hjernen din å konstant jobbe med å skape og holde oversikt. Skriv ned neste dags gjøremål, dermed ukeplan, månedsplan, og til slutt så langt frem i tid som du klarer å se. Gi hjernen din avlastning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...