Gå til innhold

SISTE: Amerikanske myndigheter valgte å drepe kritiske nettregler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har Russland nylig opprettet reserve rotnavneservere, sannsynligvis i frykt for hvordan USA kan ødelegge internett eller misbruke sin posisjon i infrastrukturen. Dersom USA, landet som innehar alle 13 rotnavneserverne, går bort fra nettnøytralitet, i strid med alle andre land i verden, så ser jeg for meg at vi (alle land) kollektivt omdirigerer all trafikken til Russlands reserve for å opprettholde internett slik vi kjenner det i dag. Det er for sårbart at bare ett land skal sitte med alle 13 rot-serverne. På sikt ser jeg for meg at den makten fordeles ut på flere store og stabile nasjoner. Trump-land er tydeligvis ikke politisk stabilt nok. I hvert fall ikke til å inneha alle 13.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Nå har Russland nylig opprettet reserve rotnavneservere, sannsynligvis i frykt for hvordan USA kan ødelegge internett eller misbruke sin posisjon i infrastrukturen. Dersom USA, landet som innehar alle 13 rotnavneserverne, går bort fra nettnøytralitet, i strid med alle andre land i verden, så ser jeg for meg at vi (alle land) kollektivt omdirigerer all trafikken til Russlands reserve for å opprettholde internett slik vi kjenner det i dag. Det er for sårbart at bare ett land skal sitte med alle 13 rot-serverne. På sikt ser jeg for meg at den makten fordeles ut på flere store og stabile nasjoner. Trump-land er tydeligvis ikke politisk stabilt nok. I hvert fall ikke til å inneha alle 13.

De gjør ikke det.

i.root-servers.net er administrert av NetNod i Sverige.

k root-servers.net er administrert av RIPE i Nederland.

m.root-servers.net er administrert av WIDE prosjektet som er Japansk.

Men selve root-sonen er kontrollert av United States Department of Commerce, det skal du ha.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Rotserverane er administrert av 13 forskjellige organisasjonar, eindel offentlige og eindel private: https://www.iana.org/domains/root/servers

Den fysiske infrastrukturen er global, men serverar plassert i alle verdensdelar : http://www.root-servers.org/

Det er reist tvil om det russiske initiativet i det heile kan fungera (det står i artikkelen du linka til). Rett og slett fordi DNS er hierarkisk, og toppen kun kan vera ein plass.

• Liker 1
Lenke til kommentar

DNS et mer eller mindre irrelevant for problemstillingen her. DNS er for a lokalisere ressursene du vil ha tak i, men nettleverandøren din styrer hastigheten. Hjelper jo lite å finne det du vil ha, hvis du ikke får tak i det før i neste uke...

VPN og kryptering er heller ikke noe løsning, da ISP vet at det er VPN/kryptert trafikk, og kan tilsvarende drepe hastigheten.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Må håpe markedskreftene fungerer.

Dette viser nå at å bestikke politikere til å befolke en kritisk myndighetsinstitusjon med sine egne nikkedukker for å få igjennom vedtak stikk i strid med faglige vurderinger og vanlige folks forbrukerrettigheter fungerer helt glimrende, det!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Internet har allerede alt for stor del av sine (sky)tjenester i US, så om dette ikke fungerer er det ikke verre en at balansen med resten av verden blir bedre. Videre er dagens overvåknings-finansierte modell fundamentalt galskap så at enkeltnasjoner tester ut alternative finansieringsmetoder er ikke å forakte, men jeg tviler på at en god løsning ligger på ytterpunktene full eller ingen nettnøytralitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...