NTB - digi Skrevet 14. desember 2017 Del Skrevet 14. desember 2017 SISTE: Amerikanske myndigheter valgte å drepe kritiske nettregler Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 14. desember 2017 Del Skrevet 14. desember 2017 (endret) Håper dette bare er midlertidig og at galskapen ender på historiens skraphaug. Endret 14. desember 2017 av Enceladus 6 Lenke til kommentar
Antibabbel Skrevet 14. desember 2017 Del Skrevet 14. desember 2017 "motstanderne mener kravet innebærer unødvendig innblanding fra myndighetenes side"Et godt eksempel på dårlig argumentasjon. Så reglene er unødvendige fordi det er unødvendig innblanding fra myndighetene. Noen trenger å lese litt på Logikkalenderen, og spesielt når luke 17 om sirkellogikk åpner... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. desember 2017 Del Skrevet 14. desember 2017 Nå har Russland nylig opprettet reserve rotnavneservere, sannsynligvis i frykt for hvordan USA kan ødelegge internett eller misbruke sin posisjon i infrastrukturen. Dersom USA, landet som innehar alle 13 rotnavneserverne, går bort fra nettnøytralitet, i strid med alle andre land i verden, så ser jeg for meg at vi (alle land) kollektivt omdirigerer all trafikken til Russlands reserve for å opprettholde internett slik vi kjenner det i dag. Det er for sårbart at bare ett land skal sitte med alle 13 rot-serverne. På sikt ser jeg for meg at den makten fordeles ut på flere store og stabile nasjoner. Trump-land er tydeligvis ikke politisk stabilt nok. I hvert fall ikke til å inneha alle 13. 9 Lenke til kommentar
VS6F2053 Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Nå har Russland nylig opprettet reserve rotnavneservere, sannsynligvis i frykt for hvordan USA kan ødelegge internett eller misbruke sin posisjon i infrastrukturen. Dersom USA, landet som innehar alle 13 rotnavneserverne, går bort fra nettnøytralitet, i strid med alle andre land i verden, så ser jeg for meg at vi (alle land) kollektivt omdirigerer all trafikken til Russlands reserve for å opprettholde internett slik vi kjenner det i dag. Det er for sårbart at bare ett land skal sitte med alle 13 rot-serverne. På sikt ser jeg for meg at den makten fordeles ut på flere store og stabile nasjoner. Trump-land er tydeligvis ikke politisk stabilt nok. I hvert fall ikke til å inneha alle 13. De gjør ikke det. i.root-servers.net er administrert av NetNod i Sverige. k root-servers.net er administrert av RIPE i Nederland. m.root-servers.net er administrert av WIDE prosjektet som er Japansk. Men selve root-sonen er kontrollert av United States Department of Commerce, det skal du ha. 2 Lenke til kommentar
digimator Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Nå har Russland nylig opprettet reserve rotnavneservere, sannsynligvis i frykt for hvordan USA kan ødelegge internett eller misbruke sin posisjon i infrastrukturen. Dersom USA, landet som innehar alle 13 rotnavneserverne, går bort fra nettnøytralitet, i strid med alle andre land i verden, så ser jeg for meg at vi (alle land) kollektivt omdirigerer all trafikken til Russlands reserve for å opprettholde internett slik vi kjenner det i dag. Det er for sårbart at bare ett land skal sitte med alle 13 rot-serverne. På sikt ser jeg for meg at den makten fordeles ut på flere store og stabile nasjoner. Trump-land er tydeligvis ikke politisk stabilt nok. I hvert fall ikke til å inneha alle 13. Rotserverane er administrert av 13 forskjellige organisasjonar, eindel offentlige og eindel private: https://www.iana.org/domains/root/servers Den fysiske infrastrukturen er global, men serverar plassert i alle verdensdelar : http://www.root-servers.org/ Det er reist tvil om det russiske initiativet i det heile kan fungera (det står i artikkelen du linka til). Rett og slett fordi DNS er hierarkisk, og toppen kun kan vera ein plass. 1 Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 DNS et mer eller mindre irrelevant for problemstillingen her. DNS er for a lokalisere ressursene du vil ha tak i, men nettleverandøren din styrer hastigheten. Hjelper jo lite å finne det du vil ha, hvis du ikke får tak i det før i neste uke... VPN og kryptering er heller ikke noe løsning, da ISP vet at det er VPN/kryptert trafikk, og kan tilsvarende drepe hastigheten. 2 Lenke til kommentar
GOAXT8WU Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Håper dette bare er midlertidig og at galskapen ender på historiens skraphaug. Du er nok litt for optimist! Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Uff. Har ikke mye klokt å tilføye enn ‘Uff’. Konsekvensene kan bli absurde. Det her er... ...Ojjj. Noen dinosaur-bajaser i Kapitalismens hjemland roter med noe de absolutt burde være jæ**** forsiktig med. -Og hvordan vil det bli for hvermansen en gang i uviss framtid. ? 1 Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Må håpe markedskreftene fungerer. Desverre er the land of lawyers ganske retarderede i samfunnsutvikling. Lenke til kommentar
Olethros Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Må håpe markedskreftene fungerer. Dette viser nå at å bestikke politikere til å befolke en kritisk myndighetsinstitusjon med sine egne nikkedukker for å få igjennom vedtak stikk i strid med faglige vurderinger og vanlige folks forbrukerrettigheter fungerer helt glimrende, det! 2 Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 16. desember 2017 Del Skrevet 16. desember 2017 Internet har allerede alt for stor del av sine (sky)tjenester i US, så om dette ikke fungerer er det ikke verre en at balansen med resten av verden blir bedre. Videre er dagens overvåknings-finansierte modell fundamentalt galskap så at enkeltnasjoner tester ut alternative finansieringsmetoder er ikke å forakte, men jeg tviler på at en god løsning ligger på ytterpunktene full eller ingen nettnøytralitet. Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 16. desember 2017 Del Skrevet 16. desember 2017 (endret) De samme folka som skriker for nettnøytralitet skriker ikke når folk med "feil" meninger blir blokkert fra tjenestene som YouTube og Facebook. Da er aktørene plutselig "private selskap" igjen som "kan gjøre som de vil". Meget selektive holdninger i denne debatten. Endret 16. desember 2017 av l0mf0mgl0mbl0og Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. desember 2017 Del Skrevet 16. desember 2017 De samme folka skriker for nettnøtyralitet skriker ikke når folk med "feil" meninger blir blokkert fra tjenestene som YouTube og Facebook. Da er aktørene plutselig "private selskap" igjen som "kan gjøre som de vil". Meget selektive holdninger i denne debatten. Noen gjør nok det, men langt i fra alle. Mange av oss kan Arnulf Øverlands visdomsord. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå